Jump to content

Przesunięcie koloru między centrum, a krawędzią ramki.


JKbooo
 Share

Recommended Posts

Od paru miesięcy obserwuję color shift na gwiazdkach. W centrum mam same ciepłe gwiazdy, a ku krawędziom są coraz chłodniejsze. Niestety problem występuje już na surowych klatkach, więc nie jest to błąd w obróbce. Ktoś ma jakiś pomysł? Czy może być za to odpowiedzialna zła kolimacja, np. błędna głębokość lustra wtórnego?

Sprzęt:
Tuba: GSO 8" f/4 z focuserem Moonlite 2"
Korektor: TS GPU

Body: Nikon D750 mod
Filtr: brak

...i reszta chyba bez znaczenia.

Przykłady:

Stack po Linear Fit na kanały R i B względem G, rozciągnięty i po saturacji na jasności, aby podkreślić problem:
1401244388_nonABEpreparedJPG.thumb.jpg.41bdadab8f80cbfd2ec9ab21bc278ecd.jpg

Pojedyncza klatka po procesach jak wyżej:
1598878970_singleframeJPG.thumb.jpg.b9988f8945e847865ad025a8c3336cfa.jpg

Edited by JKbooo
Link to comment
Share on other sites

Masz za blisko matrycę do korektora (wszystkie narożniki lecą). 

Popraw i zobacz, czy ten problem też zniknie. 

Przy DSLR najprościej zrobić to tymi podkładkami:

https://allegro.pl/oferta/podkladka-dystansowa-din-988-48x60x0-5-cz-10szt-1080913739

 

Edit:

Poprawka, zobaczyłem samego suba. Kolimacja jest do roboty, coś jest krzywo. 

Edited by Patryk Sokol
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

To jest pełna klatka. Uważam, że i tak nie jest tak źle. Lewa strona zdecydowanie gorzej wygląda niż prawa, ale krawędzie imo nie są takie tragiczne. W tym momencie najbardziej mnie bolą te nierówne kolory.

Edited by JKbooo
Link to comment
Share on other sites

Tylko pytanie czy kolory nie są wynikiem problemów z kolimacją.

Bo u mnie (choć pełnej klatki nie mam, miałem APS-C, teraz 4/3") i dla każdego filtru RGB mam ostrość w tym samym miejscu. 

 

Czy obrócenie korektora coś zmienia? Może był walnięty? 

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, Patryk Sokol napisał:

Tylko pytanie czy kolory nie są wynikiem problemów z kolimacją.

Bo u mnie (choć pełnej klatki nie mam, miałem APS-C, teraz 4/3") i dla każdego filtru RGB mam ostrość w tym samym miejscu. 

 

Czy obrócenie korektora coś zmienia? Może był walnięty? 

 

Obrócić korektora względem matrycy nie mam jak, bo to T2 na bagnet nikona. Obrócenie względem tuby nic nie zmienia.

Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, Patryk Sokol napisał:

A kształt gwiazdek po obrocie się nie zmienia? 

Tzn wciąż lewy-górny róg ma tak wyciągnięte gwiazdki? 

 

Jak wrócę do domu to przyjrzę się innym zdjęciom przy innej rotacji, ale z lewym górnym rogiem zawsze mam największe jaja. Jak sprawdzam kolimację przed foceniem to wiem, że lewa góra wypadnie najgorzej, a rotacje stosuję różne. Nie wiem czemu wcześniej mi się lampka nie zaświeciła w tej kwestii...

 

Nie zmienia to faktu, że kolimacja jest daleka od ideału. Przyznam, że nie mogę zrozumieć ustawiania głębokości lustra wtórnego i kolimowania pod offset teleskopu. W tym momencie głębokość jest ustawiona na oko, a krzyżyk cheshire'a jest wpakowany w środek znacznika lustra głównego. Teraz skończyłem zbierać dane do Veila i będzie kolejne podejście do kolimacji.

 

Kolejną kwestią jest nierówne prowadzenie w osi RA. Średnią łapię na poziomie 0,65", ale często trafiają się peaki. Po ponad 2 latach od zakupu mój EQ6-R powoli domaga się jakiegoś serwisu, ale póki co ciężko z funduszami, więc się wstrzymuję. W każdym razie prowadzenie mogło mieć nieco negatywny wpływ na kształt gwiazdek.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Zaczyna mi się to bardzo nie podobać...

Postanowiłem poprawić głębokość lustra wtórnego. Zacząłem od wyjęcia pierścienia na zaciski lustra głównego z myślą, że może ono powoduje jakieś problemy z racji, że to DIY i to niezbyt staranny. Włożyłem ponownie lustro co oczywiście zmusiło mnie do kolimacji LG. Następnie wziąłem się za poprawkę tej głębokości zgodnie z poradnikiem @Patryk Sokol. Rozkręciłem maksymalnie największą śrubę i zacisnąłem mniejsze śrubki próbując "skolimować" LW. W ten sposób wreszcie zrozumiałem o co chodzi bo błędna głębokość była wreszcie widoczna. Następnie korygowałem głębokość podglądając LW po kolimacjach mniejszymi śrubkami zgodnie z poradnikiem. Po poprawkach wszystko na moje oko wyglądało wzorowo, więc zadowolony wystawiłem tubę na czystą nockę, sprawdzając jeszcze raz kolimację po ustawieniu na montażu. Niestety gwiazdki dalej były skoszone tak jak wcześniej, a narzędzie aberration inspector w NINA pokazało mi coś takiego:

FWHM.jpg.21abec1ce9ff6befbb1f74418cb72c55.jpg

Eccentricity.jpg.319c053ee921b96830dd5bccadec1d72.jpg

...więc jest tragicznie, a ja dalej nie wiem co źle robię. Jutro może znowu usiądę do kolimacji robiąc znowu wszystko od samego początku poradnika.

Przykładowa klatka z tamtej nocy:
1797701068_800mmdone.thumb.jpg.202a7508d9c4968180581e34f7bcca89.jpg

 

Następnie postanowiłem zbadać kwestie koloru. W tym celu dzisiejszej nocy rozstawiłem SWSA z Nikonem D750 i Samyangiem 135mm i zrobiłem parę klatek pola gwiazd. Tutaj klatka po rozciągnięciu i zbalansowaniu:
330184522_135mmdone.thumb.jpg.ab566f2bcf915028832d541ca33e011e.jpg

 

Jak widać problem dalej istnieje, tyle że jest mniej widoczny i to mnie najbardziej przeraża. Lustrzanka jest po modzie i może coś zostało skopane? Może to nadmiar IR z racji braku filtra i soczewek po drodze? Tylko w takim razie dlaczego w centrum jest bardziej czerwono, a po bokach niebiesko? Następnie zamieniłem zmodowanego D750 na stockowego D610 i powtórzyłem test i oto wynik:
2041470305_135mmd610done.thumb.jpg.babbc24de4c682437b0c54c96a984a88.jpg

 

Tutaj problem ewidentnie nie występuje lub jest znacznie mniejszy. Nie mam pojęcia co o tym myśleć. Kolejnej czystej nocy spróbuję sfocić gwiazdki D750 z filtrem UV/IR cut.

 

Zdecydowanie nie jestem kasiasty, a wszelkie inne sprzęty wołają o upgrade, więc wydatki na astrofoto idą na bok na dłuższy czas, a tu takie coś wyskakuje.

 

Nie wiem, może ktoś mądry coś poradzi.

Edit. Dobra nie wiem czy to nie jakieś zwidy, ale po przyjrzeniu się obu zdjęciom obok i po kompresji mam wrażenie, że na D750 czerwień wychodzi po okręgu w centrum, a na D610 po zewnętrznym okręgu.

D750:
1481202788_135mmdonecircle.thumb.jpg.55df66a78b721072ae0c26e94ba14475.jpg

 

D610:

16723078_135mmd610donecircle.thumb.jpg.eaea859924acf17faf622ec83f1e256a.jpg

Może to by wyjaśniało, czemu na moim zdjęciu plejad tym D610 gwiazdki przy krawędziach mi leciały tak bardzo w czerwień: 

M45 Pleiades


Nie jest to jakaś właściwość matrycy, która powinna się kalibrować? Przy plejadach zastosowałem darki, a teraz ich nie stosuję, ale tam też rogi niby lecą. Flaty kalibruję tylko biasem, który wrzucam jako bias przy kalibracji. Nie powinienem kalibrować biasem, ale jako dark?

Edit 2: Nope, wrzucenie biasów jako darków nie wpłynęło w żaden sposób na korekcję kolorów.

Edited by JKbooo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dodam tylko, że stosowanie Samyanga 135 mm do weryfikacji na podstawie kolorów gwiazd czy nie ma jakiegoś tiltu na matrycy może być mocno niepewne. Mój egzemplarz daje bardziej różowe z jednej strony, a bardziej żółte z drugiej, niezależnie od tego jaki aparat podepnę. Ogarnąłem to jakoś, ale kopałem się z tym przez kilka sezonów. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.