Skocz do zawartości

Kolimacja synty 130/650


Gość ignisdei

Rekomendowane odpowiedzi

Gość ignisdei

Witam serdecznie!!!

Niedawno kupiłem pierwszego swojego Newtona tubę- syntę sky watchera o średnicy zwierciadła 130 i ogniskowej 650 na moim starym statywie od refraktora dołożyłem widełki własnej konstrukcji i do moich okularów 17”, 25” dokupiłem 6” Vixena. Nigdy nie miałem do czynienia z reflektorami i w pierwszą gwiaździstą noc doznałem lekkiego rozczarowania. Otóż jedyna rzeczą jaka udało mi się dostrzec był Jowisz i jego 2 pasy, oraz księżyce. W moim starym, badziewnym refraktorze widziałem ładnie Saturna tu widzę roziskrzony punkt, który nie może się zogniskować. Choć jestem zupełnie zielony pomyślałem sobie że to sprawa kolimacji (jednak podróży sprzęt się wytłucze). Wiem że taka synta to teleskop światłosilny, dobry do np. obserwacji gromad zamkniętych i otw. ale mnie interesują przede wszystkim planety na moim vixenie mam powiększenie 108,3 co ponad wszelka wątpliwość pozwala zobaczyć Saturna jako „ziarnko maku” tymczasem obraz iskrzy i robi się jakby elipsodalny pierścień światła z ostrymi zakończeniami – bynajmniej nie jest to pierścień Saturna. Identycznie jest z wszystkimi jasnymi obiektami. Zacząłem więc, wertować topiki w celu znalezienia jakiejś sensownego opisu ręcznej kolimacji . Natrafiłem na justowanie zwierciadła wtórnego przez patrzenie w pusty okular, oraz głównego przez kręcenie jakichś śrub (w syncie nie ma takowych….a dno przykręcone jest na sztywno….. ?) jak również przy pomocy lasera z nanoszeniem markerów i rysowaniem kręgów. Ja z mojej mieściny w najbliższym czasie się raczej nie ruszę, więc z profesjonalistami mieć styczności nie będę, do księżyca został jeszcze hektar czasu. Nie chce patrzeć tylko na Jowisza…Pomocy!!! Proszę bardzo o podanie jak mam to zkolimowac..bo mi ręce opadają. Mile widziany byłby plastyczny opis punkt po punkcie.. z góry dziękuję i :notworthy: Pozdr. Robert

Odnośnik do komentarza