Jump to content

Problem z Sigmą APO 70-300


jan
 Share

Recommended Posts

Witam.

Kupiłem Sigmę 70-300 SMII APO z zamiarem używania jej do astrofoto. Nie sprawdziłem jej jeszcze w nocy. Z szybkich testów dziennych wynika, że ma ona kłopoty z automatycznym ostrzeniem w zakresie ogniskowych 200-300 (im bliżej 300 tym gorzej). 300D sygnalizuje ustawienie ostrości, a jej nie ma. Kolejne próby ostrzenia (zarówno spustem migawki jak i wężykiem) skutkują kręceniem się obiektywu i zatrzymaniem go w trochę innej pozycji – znowu bez skutku zadowalającej ostrości.

Proszę o opinie przede wszystkim posiadaczy takiego obiektywu, ale nie tylko.

Poniżej dwa przykładowe zdjęcia. Oba robione ze statywu przy pomocy wężyka spustowego.

foto2.jpg

foto1.jpg

Edited by jan
Link to comment
Share on other sites

Ja mam Nikona F-50 i czasami były sytuacje kiedy aparat miał problemy z automatycznym ostrzeniem po lekkim nacisnięciu migawki ciagle obiektyw jeździł raz w jedną raz w drugą co mnie czasami doprowadzało do pasji zwłaszcza gdy zależało mi na szybkim zrobieniu zdjęcia w dzień lub w nocy, na szczęście ma opcję przejścia na manual. Tak więc przy problemach z ostrzeniem przechodzę na ręczne ustawianie. Nie noszę okularów i z reguły zdjęcia są ostre.

Edited by astrokosmo
Link to comment
Share on other sites

A to tu jest właciwy temat :Boink:

Wklejam swoją odpowiedź.

Autofocus dział na zasadzie różnicy kontrastu ,więc moze najpierw skieruj obiektyw na krawędź czegokolwiek a potem na właściwe miejsce.

jak kontrast jest słaby to obiektyw trochę mieli tami z powotem, a im ciemniejsze światło(dłuższa ogniskowa) tym bardziej.

Co do ustawienia ostrości ( a rzeczywistości mijania się z nią ) wina może leżeć po stronie body ,tzw. back lub front focus ,czyli zatrzymywanie się silniczka trochę dalej lub bliżej wymaganej pozycji.

Zrób mały test weź linijkę , połóż na stole i ze statywu pod katem 45 stopni okołometra lub dwóch ( nie pamiętam min. dla tej sigmy) ustaw ostrość np. na 10 następnie sprawdź na komputerze czy ostrość rzeczywiście jest na wskazanej przez punkt AF miejscu czy nie.

W razie czego zadzwoń do serwisu Sigmy w Krakowie tel. 012 4291028 adres Czapskich 1 i wyjaśnij o co chodzi.

 

ps.

Teraz widzę że warunki oświetleniowe miałeś bardzo słabe, może tu jest przyczyna?

Na forum Canona z linku Sumasa też znajdziesz dużo informacji :D

Link to comment
Share on other sites

Guest cygnus
A to tu jest właciwy temat  :Boink:

Wklejam swoją odpowiedź.

ps.

Teraz widzę że warunki oświetleniowe miałeś bardzo słabe, może tu jest przyczyna?

Na forum Canona z linku Sumasa też znajdziesz dużo informacji :D

Zdjęcie z koszem jest wystarczająco kontrastowe!

To co piszesz jest w zasadzie OK, poprostu za mało światła.

Autofokus wymaga dość dużego otworu względnego a długie, tanie zoomy sa ciemne. Nic nie da ustawianie wysokiej czułości bo ostrzenie ma miejsce podczas celowania, zupełnie bez użycia matrycy.

A może ustawić inny tryb ostrzenia? Dobrze nie znam 300D, wiem że ma wielopolowy sensor, zdjęcie z koszem łatwiej by było wyostrzyć ustawiając JEDNO pole autofokusa, obejmujące przeg tablicy.

Link to comment
Share on other sites

To, że pokazuje, że ostrość jest ustawiona, a nie jest, świadczy moim zdaniem o tym że to raczej wina aparatu a nie obiektywu. Zrób prosty eksperyment i sprawdź, czy w takich samych warunkach ostrzy z obiektywem standardowym przy przesłonie 5.6 (ale ustaw pole autofocusa na obiekty o zbliżonym kontraście). Jeżeli również nie będzie ostrzył to sprawa jest jasna. Powiem tylko, że używam Sigmy 70-300/4-5.6 z Nikonem F70 i nie ma problemu nawet w słabych warunkach. W słońcu ostrzy bezproblemowo z konwerterem 2x. Z moich doświadczeń wynika, że autofocusy Canona są mniej czułe niż nikonowskie, ale nie dam głowy.

Link to comment
Share on other sites

Z moich doświadczeń wynika, że autofocusy Canona są mniej czułe niż nikonowskie, ale nie dam głowy.

Z tym akurat bywa różnie.

Wszystko zalezy od jakości i jasności obiektywu.

W moim 50 mm przy f1.8 próbowałem używać autofocusa nawet na Jowiszu i o dziwo działał( i tak potem korygowałem ręcznie :D ) z kitowym nie było szans.

Link to comment
Share on other sites

Zdjęcie z KOSZEM jest poruszone a nie nieostre. Wyraźnie poruszone w keirunku poziomym a w pionowym nie.

 

ps. no chyba nie jest to taki astygmatyzm przy 300mm :o

Edited by McArti
Link to comment
Share on other sites

to świadczy tylko o statywie albo warunkach (może wiało?). obejrzyj sobie kosz. krawędzie poziome prawie ostre a pionowe rozjechanie. Najgorszy złom tak nie ogniskuje. :huh:

Link to comment
Share on other sites

przez chwilę myślałem , że to może kłapiące lustro, ale to raczej poruszone by było w pionie, ale czy ten "statyw", to nie był czasem jadący samochód ? :ha:

czas 1/400 sek. i takie poruszenie? :unsure:

spróbuj może jednak odstawić ten statyw na bok, aparat postawić na jakimś murku, parapecie i na początek celować w dobrze oświetlone obiekty, zobacz wtedy, czy szkło Ci ostro rysuje w AF, jeżeli nie, to spróbuj wyostrzyć ręcznie i myślę, że dopiero wtedy będziesz mógł swierdzić, czy z obiektywem jest wszystko ok, czy nie,

a po prostu f 300mm x 1,6 to już kawał ogniskowej i potrzebuje naprawdę solidnego statywu i dłuższych czasów naświetlania, nawet przy dość niezłych warunkach oświetlenia, bo AF mógł mieć za mało światła i dlatego głupiał, w końcu, to nie jest super jasne tele

pozdrowienia

Link to comment
Share on other sites

Witam

 

I kosz i szyszka są poruszone a nie wynika to z braku ostrości.

Czy wystapi brak ostrości zdjęcie nie moze byc poruszone.

Proponuje jeszcze jedny SOLIDNY test :)

 

POdwyż ISO ustaw TV na 1/1000 i wtedy pokaz efekt ze statywu.

 

Piotr

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za wszystkie uwagi. Postaram się zrobić solidniejsze testy, jak tylko pogoda się zrobi lepsza.

A tak przy okazji - wrzuciłem taki sam wątek na forum fotograficzne i uzyskałem zaledwie kilka (i bez żadnych konkretów) odpowiedzi.

Widać na braci astronomicznej bardziej mozna polegać :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

bo tam problemy z optyką to miękkość, rysowanie i takie inne humanizmy :D

 

pewnie o kolimacji, krążkach dyfrakcyjnych i sekundach łuku na pixel to nie słyszeli :Boink:

Link to comment
Share on other sites

Czytałem że ten obiektyw przy 300 mm sprawuje się trochę gorzej ,najlepiej jest do 200 mm a im dalej to trzeba przymykać przysłonę aby wyostrzyć.

Najlepszą rozdzielczość ma w zakresie f 8.0 do f 11 ,no ale wtedy dajemy większe ISO co nie zawsze wychodzi dobrze na zdjęciach.

Link to comment
Share on other sites

No to jeszcze na zakonczenie: zrobilem pare szybkich zdjec uzywajac dwu roznych statywow - drewnianego i lekkiego aluminiowego. Statywy pracowaly rozlozone jak na zalaczonych zdjeciach. Fotografowany obiekt odlegly o ok. 50m. Fotki wykonane na kazdym statywie z samowyzwalaczem, po jednej ze wstepnym podniesieniem lustra i bez. Trzeba pamietac, ze Canon z podwieszona Sigma jest mocowany do statywu dosc niekorzystnie (przesuniety srodek ciezkosci). Material do porownan: fot1 - statyw drewniany wlaczone wstepne podnoszenie lustra, fot2 - jak wyzej, ale wylaczone wstepne podnoszenie lustra, fot3 - statyw aluminiowy wst. podnoszenie lustra, fot4 - jak fot3, ale bez wst. podnoszenia lustra. Wszystkie zdjecia z ogniskowa 300mm, migawka 1/400s, przyslona 5,6.

fot1: St1_1.gif

fot2: St1_2.gif

fot3: St2_1.gif

fot4: St2_2.gif

fot5: Statyw_1.gif

fot6: Statyw_2.gif

Link to comment
Share on other sites

efekt krecenia obiektywem mialem przy jednym z trybow AF odblokowanych przez Wasie. Dzialaja tylko 2 tryby AF, trzeci 'kreci' obiektywem. Tyle ze wtedy wogole nie da sie focic, a tu jak rozumiem historia jest troche inna ;)

 

pozdrawiam,

milosz

Link to comment
Share on other sites

Znalazłem przyczynę dość przypadkowo. Odkręciłem filtr polaryzacyjny i wszystko działa OK - byłem bardzo zdziwiony :blink:

Jeszcze raz dzięki wszystkim z wskazówki.

Link to comment
Share on other sites

Znalazłem przyczynę dość przypadkowo. Odkręciłem filtr polaryzacyjny i wszystko działa OK - byłem bardzo zdziwiony  :blink:

Jeszcze raz dzięki wszystkim z wskazówki.

 

Czy jest to filtr polaryzacyjny kołowy czy liniowy? Przy liniowym autofocus miał prawo nie działać prawidłowo.

 

Dominik

Link to comment
Share on other sites

Czy jest to filtr polaryzacyjny kołowy czy liniowy? Przy liniowym autofocus miał prawo nie działać prawidłowo.

 

Dominik

 

Kołowy, czarny japoński King

Link to comment
Share on other sites

King? Nigdy nie słyszałem o takiej firmie. Za ile go kupiłeś? Ceny "dobrych" filtrów o gwintach ~60mm zaczynają się od jakichś 130zł w górę. Jeżeli ten King kosztował kilkadziesiąt złotych to jest to z pewnością jakaś chińska podróbka, która ma prawo nie działać tak jak powinna :Salut:

Link to comment
Share on other sites

King to taka firma z podróbami wszystkich innych firm. Ja mam np telekonwerter king+tuleje do kompakta canona. komplet 250zł a oryginały canona jakiś 900zł.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 46 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 70 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.