Skocz do zawartości

Trąba słonia...


Miesilmannimea

Rekomendowane odpowiedzi

Astrofoto co do zasady nie różni się niczym względem fotografii dziennej, w której też chcemy mieć maksymalną dynamikę obrazu. Np. góry z ładnie widocznym niebem o zachodzie Słońca, a nie białą plamą. 

Rozwiązanie jest proste. Wystarczy ustawić klatkę testową na gain 300, co jest 30 krotnym wzmocnieniem. Ustawiasz czas 5 sek i sprawdzasz ile gwiazd się spaliło, oceniasz ile akceptujesz. Jeśli 5 sek jest ok schodzisz na gain 100, który jest 3,5x wzmocnieniem i ustawiasz 40 sek, smażysz sesję. 30 min nie paliłbym nawet na Atacamie. Fajnie, że montaż prowadzi taki czas, ale wszystkie gwiazdy są niestety białe.

 

Tabela od Warpala mniej więcej się zgadza, ale nie drukowałbym jej jako jedynego wyznacznika. Sam mając pierwszy kontakt z ASIAIR i po przesiadce z DLSR na kamerę zastosowałem się do powyższej zasady. Gain 140, F3.3 czas 3 min. Niezbyt dobrze przeanalizowałem histogram klatki testowej. Pomijając zbyt małą ilość materiału, wniosek jest jeden, 3 min to była za długa klatka. 

Zresztą zobacz sobie czasy Marcela Dreschlera na Astrobin. Ma dostęp do świetnego nieba, korzystał z kamery ASI1600 na gain 100. Do tego RASA albo Takahashi Epsilon 130D. I ma suby 500x 10 sek.

 

 

image.jpeg.2595cfe0880189d8708ffd810eb95224.jpeg

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, count.neverest napisał:

Fajnie, że montaż prowadzi taki czas, ale wszystkie gwiazdy są niestety białe.

 

Ani jeden pixel na tym zdjęciu nie jest wypalony (pewnie to miałeś na myśli).

Cała scena zmieściła się z zapasem w studni kamery...


A koloru nie mają z powodu użytego filtra...

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, Miesilmannimea napisał:

 

Ani jeden pixel na tym zdjęciu nie jest wypalony (pewnie to miałeś na myśli).

Cała scena zmieściła się z zapasem w studni kamery...


A koloru nie mają z powodu użytego filtra...

 

 

Nie byłbym tego taki pewien. To jest kamera 12 bit i raczej podejrzewał bym jakieś błędy bo na zdjęciu 60 sekund max. jest 4093.06 a na zdjęciu 1800 sek max. jest też 4093.06 co jest zwyczajnie niemożliwe bo wartości minimalne wzrosły 63 razy. Najprawdopodobniej błędy wynikają ze skalowania w NINA bo to są mnożenia zmiennoprzecinkowe. 

 

Po mojemu już na zdjęciu 60 sekund jest kilka gwiazd prześwietlonych a na tym 1800 sekund jest ich już kilkaset co zresztą ładnie widać w PixInsight. Poniżej screenshot z PI wszystko co białe jest prześwietlone. 

 

A tak poza tym to naprawdę nic nie zyskujesz paląc klatki po 30 min. Tylko zwiększasz szum. Z OSC z filtrami typu L-eXtreme sensowne maksimum to 180 sekund. Zdarzyło mi się palić klatki po 5 min z tym filtrem ale zaprzestałem bo nic nie daje. Składanie trzech klatek z punktu widzenia statystyki i algorytmów jest... bez sensu. 40-50 klatek to minimum. Zdecydowanie lepiej jest mieć 30 x 1 minuta niż 1 x 30 minut. Chyba, że chcesz być zbieraczem szumów. ?

 

 

 

Zrzut ekranu 2022-10-29 o 14.39.54.png

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

55 minut temu, Wiesiek1952 napisał:

Po mojemu już na zdjęciu 60 sekund jest kilka gwiazd prześwietlonych a na tym 1800 sekund jest ich już kilkaset co zresztą ładnie widać w PixInsight. Poniżej screenshot z PI wszystko co białe jest prześwietlone.

 

Wg. jakiego kryterium PIX kwalifikuje punkty jako prześwietlone?

 

Podgląd histogramu w ASIFitsView pokazuje maksymalną wartość w pliku 64462.

Podobnie jak otworzyć plik w Affinity to żaden punkt nie dobija do 255/255/255...

 

To co w końcu znaczy "prześwietlony"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a pokażesz print screena z takiego 30 minutowego suba bez rozciągania i z tabelką statystyk?

Jeśli nie przepalasz to postawię borowara, że masz uszkodzoną kamerę

 

ale, żeby coś wnieść do dyskusji

nie liczy się tylko czy przepalisz, ale też jaka jest wartość średniej ADU

robiłeś na pewno flaty. Program tak dobiera ekspozycję, by naświetlała do 50% histogramu. I pytanie, czy jeśli twoje suby będą tak wyglądały jak flat, to czy cokolwiek z nich wyciągniesz poza szarą/białą plamą? No właśnie.. nawet flaty naświetlamy do środka histo..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie chodzi o kryteria tylko o to. że w 60 sek. subie masz maksa 4093.06 (to w 12 bitach) czyli 65504 w 16 bitach.  Nie ma takiej opcji, to po prostu niemożliwe, żeby zwiększając czas 30 krotnie dalej mieć takie same wartości w subie 1800 sekund a tam też jest 4093.06 (65504).

 

Po mojemu Twoja kamera ma studnię 4093 (w 12 bit) a 65504 w zapisie 16 bitowym. To są zresztą wartości przybliżone i każdy program odczytuje je pewnie ciut inaczej. 

 

Nie musi być 255/255/255. Wystarczy 255/0/0 i kanał R jest prześwietlony - najczęściej zresztą on pierwszy.

 

Powtórzę się - już Twoja klatka 60 sek ma wypalone, prześwietlone miejsca. Sub 1800 sek ma ich znacznie, znacznie więcej. 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Wiesiek1952 napisał:

To nie chodzi o kryteria tylko o to. że w 60 sek. subie masz maksa 4093.06 (to w 12 bitach) czyli 65504 w 16 bitach.  Nie ma takiej opcji, to po prostu niemożliwe, żeby zwiększając czas 30 krotnie dalej mieć takie same wartości w subie 1800 sekund a tam też jest 4093.06 (65504).

 

A może ten maks to po prostu hotpixele, czy inne "śmieci" które nie robią się wiele jaśniejsze przy dłuższym czasie naświetlania?

Edytowane przez Miesilmannimea
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Miesilmannimea napisał:

 

A może ten maks to po prostu hotpixele, czy inne "śmieci" które nie robią się wiele jaśniejszy przy dłuższym czasie naświetlania?

 

 

Zrób sobie jednosekundowego darka i zobacz jakie masz wartości. Większość programów sobie radzi z hotpikselami. Jak? No właśnie odrzucając ten jeden albo dwa najwyższe stany. Czyli 4095 i 4094. W DSLRach komputer pokładowy sam z siebie wycina hot piksele i trzeba w menu aparatu wymóc na nim żeby tego nie robił. Inaczej mówiąc bezpiecznie jest naświetlać "do prawego" z jakimś niewielkim marginesem bezpieczeństwa. Twoje 60 sek ma na 100% kilka wypalonych gwiazdek. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Miesilmannimea napisał:

....

Sprawdziłem kilka innych z tych jasnych i w żadnej innej nie znalazłem 255...

 

 

Słabo szukasz. Na 60s ta prawie centralnie w środku ma wypalony kanał B. Ta prawie po środku u dołu (taka czerwona) ma wypalony kanał R. To tylko część przykładów. Na 1800s jest dużo gorzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No szukam ręcznie, nie mam takich narzędzie jak Ty.

Masz rację - są gwiazdy, które mają obciętą jedną składową.

Czy to jednak na pewno oznacza, że ekspozycja jest za długa? A co jeśli różnica jasności gwiazd

i głównego obiektu jest tak wielka, że przy nie przepalonych gwiazdach ten nie zarejestruje się wcale?...

 

Mi bardziej niż te "prześwietlone" gwiazdy przeszkadza brak w gwiazdach kolorów, ale to inna historia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuchaj, przecież jeśli chcesz to nikt ci nie zabrania naświetlać i 3 godzinne klatki.

Jednak tak się nie robi i nie bez powodu. Nie robi tak nikt i to nie tu na forum, nawet w obserwatoriach z metrowymi teleskopami na Atacamie.

Poszperaj na Astro Binie.

 

Radzimy jak to zrobić lepiej i prościej i efektywniej, ale jeśli nie chcesz, no to przecież droga wolna.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Miesilmannimea napisał:

 

Możesz to sam sprawdzić :) Weź 200 plików i zrób stacki z 1 ;), 2, 4, 8, 16 itd itp. skoryguj krzywymi w PS,

poukładaj stacki jeden na drugim i przełączaj - sam w prosty sposób stwierdzisz ile to "w sam raz"...

Kamery się różnią, ich przetworniki, temperatura itd itp...

Sprawdzałem ostatnie 12 lat dla kamer CCD. Musi byc bardzo jasny obiekt i -20 na matrycy żeby wystarczyło ok. 24 klatek po 600 sekund luminancji do zniwelowania szumu i wyciągnięcia jako takiego detalu. Z reguły jest to 40 klatek po 600 sekund dla luminancji i 24 klatki dla koloru na każdy kanał.

Tak jak pisze Kuba- wymyślacie koło.

Powiem więcej - sumaryczny czas naświetlania dla kamery CMOS powinien być taki sam jak dla kamery CCD dla osiągnięcia podobnego efektu ( SNR, detal itp) To znaczy że jesli CCD naświetlamy 10x600 to CMOSem potrzeba 50x120.

Edytowane przez Gość na chwilę
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Miesilmannimea napisał:

 

Tutaj nie przepalają się przy 30 min... Sprawdziłem.

 

Przepalają się już przy 60s. To nie oznacza, że samo przepalenie jest be.

 

 

 

25 minut temu, Miesilmannimea napisał:

...Czy to jednak na pewno oznacza, że ekspozycja jest za długa? A co jeśli różnica jasności gwiazd

i głównego obiektu jest tak wielka, że przy nie przepalonych gwiazdach ten nie zarejestruje się wcale?...

 

Polecam

 

 

5 minut temu, kubaman napisał:

Słuchaj, przecież jeśli chcesz to nikt ci nie zabrania naświetlać i 3 godzinne klatki.

Jednak tak się nie robi i nie bez powodu. Nie robi tak nikt i to nie tu na forum, nawet w obserwatoriach z metrowymi teleskopami na Atacamie.

Poszperaj na Astro Binie.

 

Radzimy jak to zrobić lepiej i prościej i efektywniej, ale jeśli nie chcesz, no to przecież droga wolna.

 

O właśnie - dokładnie j. w.

 

 

 

Edytowane przez Wiesiek1952
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, Wiesiek1952 napisał:

Powyżej 60 sek nie ma zysku z czasu naświetlania.

 

Czyli co - następnym razem 60s będzie w sam raz?

Podobno dzisiaj ma być pogoda - czekam na propozycje optymalnej ekspozycji! :)

Edytowane przez Miesilmannimea
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, Miesilmannimea napisał:

 

Czyli co - następnym razem 60s będzie w sam raz?

 

 

Masz SharpCapa? Doskonale podpowiada optymalną długość naświetlania (pod sam koniec tego filmiku z Gloverem jest).

 

Czynników jest wiele - najważniejszym jest jakość nieba. Jest oczywiście drugi istotny czynnik - pojemność pamięci i czas stakowania. Zwykle wszyscy szukają swojego własnego kompromisu i godzą się na ciut większy szum ale za to mniejsza ilość subów. To jest "up to you". 

 

Z tych zdjęć które zamieściłeś wskazanie jest jasne 60 s. Tylko to jest tylko jedno zdjęcie i potem nic nie ma do 150 s w dół też nie ma nic. 150 sekund to już zdecydowanie za długo - zbierasz szum. Nie wiem może 60 może 90 sekund - prawdopodobnie 120 sekund to już górna granica przyzwoitości. Zrób 90 x 60s (ten sam czas co 3 x 30 min) poskładaj i porównaj. Różnica będzie kolosalna. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.