Jump to content

L-extreme vs osobno Ha i OIII


Miesilmannimea
 Share

Recommended Posts

Tak wiem, temat obgadany :)

 

Jak wiadomo można kamerą mono zbierać osobno Ha i OIII, można też kamerą kolor zbierać

oba pasma naraz przez filtr typu L-extreme albo nowszy... Można i kamerą kolor zbierać osobno Ha i OIII.

 

Nie chcę pytać o to o czym myślicie ;) Pytanie mam jedno - czy jakość zebranego obrazu

np. pasma Ha jest lepsza zrobiona pojedynczym filtrem Ha niż wyciągnięta z L-ext?

Ilość szczegółów, zanieczyszczenie sąsiednimi pasmami, ostrość, wygląd gwiazd itd.

Ogólnie mówiąc "jakość"...

 

Chciałby wykorzystać takie dane do uzupełnienia materiału RGB - dobrze by było,

żeby taki kanał Ha był możliwie czysty, selektywny...

 

Pytanie można by inaczej sformułować - na ile L-ext=Ha+OIII?

Czy gdyby złożyć obraz z osobno zebranego Ha+OIII to będzie lepiej wyglądał niż z L-ext?

Oczywiście tu należałoby założyć jednakową matrycę, żeby innych różnic nie wprowadzać.

 

Tak tak, wiem - czas ekspozycji w kolorze i mono...

 

Czy ktokolwiek z Was porównał może L-ext z Ha+OIII na kamerze kolorowej?

 

M.

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście odpowiedź brzmi: to zależy.

Niemniej, o jakości sygnału decyduje szerokość pasma, a ta zazwyczaj jest mniejsza w dedykowanych filtrach. Stąd moim zdaniem najczęściej jakość będzie na korzyść osobnych filtrów nb. W szczególności mam na myśli kontrast i wycięcie LP. Ale jeśli w obu filtrach okaże się że realne pasmo jest zbliżonej szerokości to wydaje się, że jedyną różnicą będzie wspomniana przez @Gość na chwilęróżnica w rozdzielczości. A skoro tak, to kolorową kamerą trzeba będzie palić ok. 2x dłużej.

 

Zresztą chyba podlinkowany przez Ciebie @Miesilmannimea temat wydaje się potwierdzać wszystkie moje tezy ;)

 

Link to comment
Share on other sites

37 minut temu, Miesilmannimea napisał:

Ogólnie mówiąc "jakość"...

Skup się kolego bo jak wiedzący tłumaczy to nie dociera - Ogólnie mówiąc "jakośćjest gorsza przez L-ext i kolorowa kamerę.

Edited by .zombi.
Link to comment
Share on other sites

Pewna jest jedna rzecz, tak jak pisał Maciek. Materiał jest gorszej jakości. Fotografując przez filtr Optolong L-extreme materiał zebrany w paśmie Ha jest jeszcze znośny, ale w OIII to jest porażka. Takie jest moje zdanie. Aby przez L-extrem efekt w OIII wyszedł w miarę ok, trzeba zebrać co najmniej cztery razy więcej materiału w stosunku do kamery mono z filtrem OIII. 

Link to comment
Share on other sites

Porównywałem, 2600 MM i MC

 

"czy jakość zebranego obrazu np. pasma Ha jest lepsza zrobiona pojedynczym filtrem Ha niż wyciągnięta z L-ext?"

 

różnymi kamerami - tak

 

tylko MC - podobna

Edited by abo
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, .zombi. napisał:

 

Tak też myślałem, szukasz potwierdzenia na swoja teorię ale niestety 

 

Wczoraj Kubie tłumaczyłem czemu na kamerze kolorowej sekwencyjne użycie OIII i Ha powinno dać lepszy efekt niż L-eX, ale chyba go nie przekonałem :)

Z drugiej strony wątpię, by zysk jakościowy z osobnego zbierania obu pasm przeważył nad zyskiem czasowym - w tym samym czasie zbierzesz ponad dwa razy więcej materiału używając L-eX (ponad dwa razy, bo odpada czas poświęcony na wymianę filtra). Sumarycznie dwa razy więcej odrobinę gorszego materiału powinno dać lepszy efekt końcowy jeśli nie możesz bardzo długo naświetlać.

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, dobrychemik napisał:

Z drugiej strony wątpię, by zysk jakościowy z osobnego zbierania obu pasm przeważył nad zyskiem czasowym - w tym samym czasie zbierzesz ponad dwa razy więcej materiału używając L-eX (ponad dwa razy, bo odpada czas poświęcony na wymianę filtra). Sumarycznie dwa razy więcej odrobinę gorszego materiału powinno dać lepszy efekt końcowy jeśli nie możesz bardzo długo naświetlać.

 

No właśnie czas, czas . . mój skarbie :) W pytaniu nic nie było o czasie, tam jest cała masa zmiennych a wypadkową jest kompromis niestety.

Link to comment
Share on other sites

30 minut temu, dobrychemik napisał:

 

Wczoraj Kubie tłumaczyłem czemu na kamerze kolorowej sekwencyjne użycie OIII i Ha powinno dać lepszy efekt niż L-eX, ale chyba go nie przekonałem :)

.....

Sumarycznie dwa razy więcej odrobinę gorszego materiału powinno dać lepszy efekt końcowy jeśli nie możesz bardzo długo naświetlać.

 

Chyba musisz się na którąś wersję zdecydować :)

Link to comment
Share on other sites

16 minut temu, .zombi. napisał:

 

No właśnie czas, czas . . mój skarbie :) W pytaniu nic nie było o czasie, tam jest cała masa zmiennych a wypadkową jest kompromis niestety.

 

Czasu mam opór,  śpię coraz mniej,  noce piękne, czyste niebo, łysy nie świeci -  mogę co noc materiał zbierać szuflą do śniegu :)

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, kubaman napisał:

Dobre tylko poproszę 1:1

Nie da się. To było czysto poglądowe porównanie z dwóch różnych tub, zestawione po wyrównaniu dla pokazania ogólnie jak to wygląda. Nic nie miało udowadniać ani do niczego nie przekonywać. 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, dobrychemik napisał:

Z drugiej strony wątpię, by zysk jakościowy z osobnego zbierania obu pasm przeważył nad zyskiem czasowym - w tym samym czasie zbierzesz ponad dwa razy więcej materiału używając L-eX (ponad dwa razy, bo odpada czas poświęcony na wymianę filtra). Sumarycznie dwa razy więcej odrobinę gorszego materiału powinno dać lepszy efekt końcowy jeśli nie możesz bardzo długo naświetlać.

 

Jakim cudem zbierzesz więcej materiału?
(rozumiem, że mówimy o przypadku dwóch identycznych kamer: jedna kolor, druga mono)

W przypadku kolor + L-ext po godzinie czasu dostaniesz połowę pikseli z sygnałem OIII i połowę z sygnałem Ha.

W przypadku mono po godzinie dostaniesz wszystkie pixele z sygnałem OIII * 1h, a po drugiej godzinie wszystkie pixele z sygnałem Ha * 1h

Licząc fotony więc dopiero po dwóch godzinach naświetlania kolorem będziesz miał tyle samo fotonów co przypadku 2h z kamerą mono... więc różnica jest nieznaczna.

A co w astrofoto się liczy, jeśli nie fotony? :)

BTW:

znowu wątek nie jest pytaniem tylko dyskusją. 
Pytania to miejsce, gdzie czegoś nie wiemy, więc pytamy, wybieramy najlepszą odpowiedź i dziękujemy za uwagę :)

Przenoszę do dyskusji o astrofoto. Pozdrawiam!

Link to comment
Share on other sites

20 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

Jakim cudem zbierzesz więcej materiału?
(rozumiem, że mówimy o przypadku dwóch identycznych kamer: jedna kolor, druga mono)

W przypadku kolor + L-ext po godzinie czasu dostaniesz połowę pikseli z sygnałem OIII i połowę z sygnałem Ha.

W przypadku mono po godzinie dostaniesz wszystkie pixele z sygnałem OIII * 1h, a po drugiej godzinie wszystkie pixele z sygnałem Ha * 1h

Licząc fotony więc dopiero po dwóch godzinach naświetlania kolorem będziesz miał tyle samo fotonów co przypadku 2h z kamerą mono... więc różnica jest nieznaczna.

Zapewne dlatego Oskar użył słowa "materiału" a nie "sygnału". Zresztą już chyba kiedyś o tym gadaliśmy, tylko w kontekście planet.

Link to comment
Share on other sites

39 minut temu, kubaman napisał:

Interpolujesz i tyle. Pliki nie są dziurawe przecież.

Oskar ma rację praktyka.

 

No nie wiem, dla mnie idea, że ignorując na matrycy co drugi pixel uzyskamy ten sam efekt, jakby mieć nienaruszoną matrycę wydaje się absurdalna.

Interpolacja nie jest bezstratna.

Zresztą możesz sobie wyobrazić, że na mono robisz binx2 a potem też sobie interpolujesz. To by było perpetuum mobile.

Nie przekonasz mnie, że połową pikseli będziesz miał to samo, co wszystkimi.

 

Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

No nie wiem, dla mnie idea, że ignorując na matrycy co drugi pixel uzyskamy ten sam efekt, jakby mieć nienaruszoną matrycę wydaje się absurdalna.

Interpolacja nie jest bezstratna.

Zresztą możesz sobie wyobrazić, że na mono robisz binx2 a potem też sobie interpolujesz. To by było perpetuum mobile.

Nie przekonasz mnie, że połową pikseli będziesz miał to samo, co wszystkimi.

 

Kolega trochę niezdarnie zapytał - pytanie brzmi czy focąc przez L-ext 1h kamera kolorową dostajemy to samo co gdyby focić przez filrt OIII godzinę i przez filtr Ha druga godzinę tą sama kamerą.

Teoretycznie przez L-ext jesteś o 1 h do przodu ale czy na pewno ?!

Link to comment
Share on other sites

21 minut temu, Behlur_Olderys napisał:

 

No nie wiem, dla mnie idea, że ignorując na matrycy co drugi pixel uzyskamy ten sam efekt, jakby mieć nienaruszoną matrycę wydaje się absurdalna.

Interpolacja nie jest bezstratna.

Zresztą możesz sobie wyobrazić, że na mono robisz binx2 a potem też sobie interpolujesz. To by było perpetuum mobile.

Nie przekonasz mnie, że połową pikseli będziesz miał to samo, co wszystkimi.

 

Ja nie twierdzę, że to samo. Ale wiem, że zazwyczaj daję zdjęcia na forum czy AB po zmniejszeniu do 75 lub 50% oryginału. Więc ta rozdzielczość to też nie zawsze gra taką rolę.

Z praktycznego punktu widzenia jakbym miał bardzo dobre niebo to bym używał dualbanda.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.