Jump to content

Ciągle zła korekcja flatami w Samyangu 135 mm :(


Piotr K.
 Share

Recommended Posts

Wciąż mam problem z materiałem strzelanym ostatnio Samyangiem 135 mm. Czego bym nie robił - wychodzi mi zła korekcja flatami. W kanale zielonym jest nadkorekcja (jaśniejsze rogi zdjęcia), w kanale czerwonym - "niedokorekcja" (podkorekcja?), czyli jaśniejsze jest centrum kadru. Kanał niebieski wydaje się w miarę OK w całym kadrze. W efekcie powstaje taki potworek jak na załączonym zrzucie ekranu (stack z DSS wrzucony w Sirila, tryb podglądu zmieniony na Histogram, czyli ekstremalne rozciągnięcie; na podglądzie Autostretch jest bardzo podobnie, więc ten efekt jest widoczny także przy mniej agresywnym rozciąganiu).

Metodyka:

- Focę Canonem 1100D mod z założonym filtrem CLS SVBONY Clip, Samyang przymknięty do f/4, ISO 1600. Przy f/4 normalnie (bez filtra) nie muszę robić flatów, bo winietowania w zasadzie nie ma, ale filtr dodaje swoje artefakty w tle i flaty są konieczne.

- Flaty robię z tabletu przyciemnionego na minimum, kolor ekranu ustawiony tak, żeby na ustawieniu balansu bieli Daylight kolor na zdjęciu wychodził mniej-więcej szary.

- Czas ekspozycji dobrany tak, żeby górka histogramu flatów była w tym samym miejscu, co górka histogramu na lightach (ale gdy dam inne czasy ekspozycji, to jest dokładnie to samo, bez żadnej różnicy).

- Do tego pełna kalibracja - darki na tym samym ISO i czasie co lighty, flaty, flatdarki na tym samym ISO i czasie co flaty, biasy na tym samym ISO co reszta.

- Stackowanie w DSS - Sigma Kappa clipping dla lightów, Per channel background calibration, a flaty, flatdarki, darki i biasy stackowane medianą.

Czyli teoretycznie wszystko by the book - a wciąż wychodzi kaszana  Próbowałem na szybko machnąć stackowanie też w Sirilu, dając tylko lighty, flaty i biasy (liczba klatek pośrednich przy pełnej kalibracji będzie taka, że zapcha mi się cały dysk i będzie się to mieliło latami), ale wychodzi identycznie, czyli kicha 

Ktoś ma jakiś pomysł? Jakie wy klatki kalibracyjne stosujecie, gdy flatujecie materiał z Samyanga, i jakimi algorytmami to stackujecie?

nadkorekcja-Samyang.jpg

Edited by Piotr K.
EDIT - dodałem bardziej szczegółowy opis problemu na początku posta, i poprawiłem tytuł
Link to comment
Share on other sites

  • Piotr K. changed the title to Ciągle zła korekcja flatami w Samyangu 135 mm :(
30 minut temu, .zombi. napisał:

Udostępnij po jednej klatce light, darkflat, dark, bias i flat to złożę i Ci powiem co o tym myśleć.

Proszę bardzo:

https://we.tl/t-c0A8cHs1ee

 

29 minut temu, Patryk Sokol napisał:

Popatrz na ten film:

Dzięki, zaraz się biorę za drugą część, bo z pierwszej wynika tylko to, że koleś prawidłowo dodał wszystkie klatki kalibracyjne ;) Ja stackuję w DSS, tam są osobne kategorie "Bias", "Flatdarks", "Darks", "Flats" i "Lights", i raczej wszystkie klatki są umieszczone prawidłowo w swoich kategoriach. Do stackowania zwykle biorę albo:

 

1. Lighty, Flaty i Biasy, albo

2. Lighty, Darki, Flaty i Flatdarki, albo

3. Lighty, Darki, Flaty, Flatdarki i Biasy

 

Kombinacje 1 i 2 bez problemu działają na materiale z ED 80 (kombinacji 3 chyba nie sprawdzałem, skoro 1 i 2 działają), więc sposób działania DSS i traktowania przez niego klatek kalibracyjnych sąraczej prawidłowe...

Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, Piotr K. napisał:

Proszę bardzo:

 

Brakuje klatki Light z którą można by skonfrontować klatki kalibracyjne ;)

 

Widzę że bardzo krótkie masz Flaty, jak masz pod ręka sprzęt to strzel Flata minimum 2S w 1/3 zakresu naświetlenia (gdyby się tabletu nie dało odpowiednio ściemnić to podłóż kartki) i do tego darka i również załącz.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minut temu, .zombi. napisał:

Brakuje klatki Light z którą można by skonfrontować klatki kalibracyjne

Sorrki :) Tu link:

 

https://we.tl/t-OVyOZLvc29

 

15 minut temu, .zombi. napisał:

Widzę że bardzo krótkie masz Flaty, jak masz pod ręka sprzęt to strzel Flata minimum 2S w 1/3 zakresu naświetlenia (gdyby się tabletu nie dało odpowiednio ściemnić to podłóż kartki) i do tego darka i również załącz.

Zacząłem od flatów z czasem dobranym automatycznie przez ASIair, tak żeby histogram flata był w połowie wykresu. To jest czas 1,6 s, czyli całkiem długi. Do tego flatdark też o długości 1,6 s - obie klatki dołączyłem do lighta w podlinkowanym wyżej pliku na WeTransfer. Efekt z flatem w połowie histogramu jest dokładnie taki sam, jak z flatami o krótszych czasach - czyli kicha.

Link to comment
Share on other sites

4 minuty temu, dobrychemik napisał:

A może ma to związek z faktem, że filtr przepuszcza też bliski UV i podczerwień? Celując w niebo matryca łapie też światło z takich zakresów, natomiast robiąc flata na panelu nie masz ani UV ani IR, przez co korekcja jest zaburzona? 

 

Teoria mówi że masz racje a z praktyka bywa rożnie ;)

 

image.png.e562e8c385509c04466d784142b553b6.png

 

Ja używam Aurory ;)

Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem winny jest tu plastikowy tulipan Samyanga, który powoduje odblaski i pojaśnienia flatów. Widziałem to dziwne koło u ludzi na cloudynights, na Facebooku. Kupiłem na allegro pierwszy z brzegu czarny flock samoprzylepny, wykleiłem od środka tulipan i kalibracja przebiega duużo lepiej. 

Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, dobrychemik napisał:

A może ma to związek z faktem, że filtr przepuszcza też bliski UV i podczerwień? Celując w niebo matryca łapie też światło z takich zakresów, natomiast robiąc flata na panelu nie masz ani UV ani IR, przez co korekcja jest zaburzona? 

No jest to jakiś pomysł, ale z drugiej strony - c'mon, tysiące ludzi robią flaty na wszelakich panelach do rysowania, tabletach, ekranach laptopów, i setce innych sztucznych źródeł światła, i raczej nikt nie ma takich problemów (albo się nie przyznają ;) ). To, co się dość często pojawia, to sugestia, żeby używać biasów razem z flatami, bo bez biasów może być nadkorekcja. Ale o wpływie dodatkowego IR i UV na flata to czytam po raz pierwszy...

 

24 minuty temu, sidiouss napisał:

Moim zdaniem winny jest tu plastikowy tulipan Samyanga, który powoduje odblaski i pojaśnienia flatów. Widziałem to dziwne koło u ludzi na cloudynights, na Facebooku. Kupiłem na allegro pierwszy z brzegu czarny flock samoprzylepny, wykleiłem od środka tulipan i kalibracja przebiega duużo lepiej. 

Od dawna mam tego tulipana wyflokowanego. Trochę to poprawiło sytuację, ale jak widać niewiele.

 

5 godzin temu, .zombi. napisał:

A tu obrazek skalibrowany:

Kurczę, no pięknie, dzięki! Też tak chcę... ;) Czyli wygląda na to, że jakiś problem mam w ustawieniach DSS, a same klatki kalibracyjne są poprawne...

 

22 minuty temu, Behlur_Olderys napisał:

Zgaduję że to przez to, iż polegam wyłącznie na sky flatach.

Robiłem skyflaty nieraz, ale wg mnie są zbyt nieprzewidywalne. Albo jest za jasno, co wymusza bardzo krótki czas otwarcia migawki i lusterko aparatu rzuca cień na kadr, albo koszulka ma nierównomierną grubość materiału, i na flacie robią się jaśniejsze i ciemniejsze plamy (to NIE jest efekt niedoprania moich koszulek ;) ). Wolę polegać na czymś bardziej ustandaryzowanym i "kontrolowalnym" - ale, jak widać, chwilowo efekty są słabe...

 

Link to comment
Share on other sites

Tak, ale tam zdaje się chodziło o kalibrację materiału z Nikona, który ma kompresję rawów, a ta z kolei generuje koncentryczne kolorowe okręgi na skalibrowanym materiale. Jest cały wątek na ten temat na Cloudy Nights:
Nikon Coloured Concentric Rings - DSLR, Mirrorless & General-Purpose Digital Camera DSO Imaging - Cloudy Nights

Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, Piotr K. napisał:

- Focę Canonem 1100D mod z założonym filtrem CLS SVBONY Clip, Samyang przymknięty do f/4, ISO 1600. Przy f/4 normalnie (bez filtra) nie muszę robić flatów, bo winietowania w zasadzie nie ma, ale filtr dodaje swoje artefakty w tle i flaty są konieczne.

- Flaty robię z tabletu przyciemnionego na minimum, kolor ekranu ustawiony tak, żeby na ustawieniu balansu bieli Daylight kolor na zdjęciu wychodził mniej-więcej szary.

 

Dla mnie to jest tak:

Po pierwsze tablet świeci mocno na niebiesko, bo musi. Nie bez powodu ludzie poczerwieniają sobie ekran, żeby się oczy nie męczyły. Słońce jest żółte i ma ciągłe widmo, a tablet daje widmo mocno... dyskretne - bo to LEDy.

Po drugie masz filtr wycinający LP więc siłą rzeczy efekt się powiększa.

Po trzecie robisz kamerą OSC + maska Bayera, składasz "biel" z 3 kolorów.

Po czwarte robisz potem fotkę czegoś, co ma zupełnie inne widmo, niż tablet. 

Przy kamerze mono większość z tych problemów nie miała by miejsca.

 

W związku z tym Twoje flaty będą niby białe, ale w każdym kanale intensywność będzie po prostu różna, zdeterminowana przez widmo LEDów z tableta i wszystkie znajdujące się po drodze filtry. Natomiast korekcja takim flatem byłaby dobra, gdybyś robił fotkę obrazu wyświetlanego przez tablet. Ale przecież tak nie jest...

 

To czego bym spróbował to zrobienie osobno flatów niebieskich, zielonych i czerwonych, a następnie rozdzielenie lightów na 3 kanały i kalibracja każdego z osobna, a potem złożenie tego w całość.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uff, mamy to :) Zadziałał zestaw lighty + darki + flaty, bez biasów i flat darków. Stackowane na szybko, średnią i bez obróbki, tyko kalibracja kolorystyczna w Sirilu i Autostretch:

Autosave-stretch.thumb.jpg.cb22d5f727e527802f8bb13197e43186.jpg

 

Pozostały gradient jest albo od tabletu, albo od LP, z tym już sobie poradzę :) Dzięki za wszystkie sugestie i kalibrację klatek :)

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, kubaman napisał:

to jest problem biasa, którego radzę zastąpić light darkiem

 

Tu nie trzeba biasa a tym bardziej dark flata (zapewne to miałeś na myśli). Kalibracja jest ok. To co Piotr pokazał na screenie w pierwszym poście to light skalibrowany flatem, bez użycia biasa.

 

image.thumb.png.37e65d446f05cfec8f60b04f5bda7377.png

 

 

image.thumb.png.f87ec9401383e4b190ee3ce866fc80f3.png

 

 

 

 

Edited by count.neverest
Link to comment
Share on other sites

9 godzin temu, count.neverest napisał:

To co Piotr pokazał na screenie w pierwszym poście to light skalibrowany flatem, bez użycia biasa.

 

NIE! Nie używałem Sirila do stackowania tego materiału. Napisałem w pierwszym poście:

 

21 godzin temu, Piotr K. napisał:

stack z DSS wrzucony w Sirila

 

Materiał z którego jest zrzut ekranu w pierwszym poście był stackowany w DSS, z pełnym zestawem klatek kalibracyjnych - lighty, darki, flaty, flatdarki i biasy, wg zaleceń instrukcji obsługi do DSS. Natomiast Sirila użyłem tylko do ekstremalnego rozciągnięcia surowego stacka - tryb podglądu z Linear zmieniłem na Histogram, żeby od razu było wszystko widać. Jest to wygodniejsze i szybsze niż ręczne rozciąganie krzywymi np. w GIMP-ie.

 

W pierwszej chwili zmyliły mnie te screeny z Sirila, które wrzucileś, bo myślałem, że to są moje zrzuty. Ale domyślam się, że po prostu wrzuciłeś w Sirila u siebie te moje klatki, które podesłałem przez WeTransfer, i to są zrzuty ekranu z Twojego kompa? :)

 

Żeby podsumować - zadziałała kombinacja LIGHT, DARK i FLAT, bez biasów i flatdarków.

Edited by Piotr K.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.