Skocz do zawartości

AsiAir - jak focić?


mirek898

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Dopiero stawiam pierwsze kroki w astrofoto. Mam montaż Synscan na eq5, z wifi, kamerkę ASI 120mms i AsiAir plus, teleskop główny Esprit 80, do guidingu, Evogide 50. Całą wiedzę czerpię z literatury Forum i YT. Udało mi się to wszystko uruchomić na tyle, że w apce AsiAir mogę kierować teleskopem na wybrany obiekt, w Stellarium też. Station Mode działa, przez emulator Androida widzę zestaw na laptopie. Kosztowało mnie to 2 miesiące prób o błędów J. Brakuje mi tutoriali. Dotarłem do ustawienia na Polaris w  AsiAir. Jak widzę na YT chodzi o wprowadzenie kółeczka teleskopu do okręgu za pomocą śrub azymutu i wysokości. Tu rodzą mi się pytania do Kolegów: Czy wystarczy „dotknąć” kółka, czy trzeba też ustawić miejsce na jego obwodzie, jak przy ustawianiu Polarnej lunetką, chodzi mi o „godzinę” na tarczy. Na filmach pokazują to na przyspieszonej prędkości i trudno się zorientować. Mam też jeszcze drugą, jeszcze ważniejszą prośbę: Czy może mi ktoś chociaż w punktach napisać, jak dalej postępować z robieniem zdjęć? Mam podłączonego Nikona D750 i Asiair go widzi. W aparacie ustawiłem RAW, tryb M i bulb. Gdy w aplikacji Asiair kliknąłem duże kółko po prawej stronie to usłyszałem stuk lustra aparatu (zadziałała migawka) i pojawiło się zdjęcie na wyświetlaczu aparatu. Później to system myślał i myślał, aparat nie reagował. Nie wiem, czego oczekiwać i co robić?

Drobne problemy, to czy można podglądać, co widzi kamerka guidująca, żeby ją zgrać z teleskopem głównym? Czy trzeba zdejmować kamerkę i montować okular?

Będę wdzięczny za każdą pomoc.

 

Pozdrawiam

mirek898

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o polarną, to żeby Ci było jak najłatwiej, bez marnowania czasu: ustaw statyw za pomocą poziomicy albo inklinometru i zachowaj jak najlepszy poziom. Regulacja dec będzie w minimalnym stopniu wpływać na azymut i odwrotnie i szybciej ustawisz. asiair pokazuje Ci jaki masz błąd ustawienia w deklinacji, w azymucie oraz sumę tych błędów. Oczywiście Twoim zadaniem jest dojść do jak najniższej wartości. Poruszasz śrubą dekllinacji w montażu, robisz zdjęcie, asiair przelicza (plate solve) i widzisz czy jest mniej czy więcej. 

celownik ma się znaleźć w centrum diagramu:

 

image.png.b084644e93efc59f023b9b7861386d23.png

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, mirek898 napisał:

Dopiero stawiam pierwsze kroki w astrofoto. Mam montaż Synscan na eq5, z wifi, kamerkę ASI 120mms i AsiAir plus, teleskop główny Esprit 80, do guidingu, Evogide 50. Całą wiedzę czerpię z literatury Forum i YT.

 

Hej, tu masz link do instrukcji obsługi ASIair Pro (wcześniejsza wersja niż Plus, ale obsługa powinna być bardzo podobna):

https://astronomy-imaging-camera.com/manuals/ASIAIR_PRO_User_Manual.pdf

 

Ogólnie obsługa sesji przy pomocy ASIair jest najprostsza z możliwych - oczywiście, trzeba jednak trochę się orientować w temacie. Ten Twój Nikon D750 ma już trochę lat, nie wiem, czy ASIair będzie go obsługiwać bezpośrednio przez USB na czasach dłuższych niż 30 sekund. Mojego Nikona D5100 podpinam normalnie przez USB, ale do dłuższych czasów musiałem kupić taki kabelek:

https://teleskopy.pl/ZWO-ASIAIR-N3-CABLE---wyzwalacz-migawki-Nikon--3-teleskopy-6491.html

 

Musisz sprawdzić, jakie złącze sterujące ma Twój Nikon, być może do dłuższych czasów też potrzebujesz osobnego kabelka. Żeby to działało, w ASIAir musisz włączyć opcję "DSLR shutter release cable", nie pamiętam gdzie ona jest, zdaje się, że pod ikonką aparatu. Tak mam ustawione i u mnie śmiga aż miło :)

 

Kolejna rzecz - wg mnie na początek nie warto kombinować z odpalaniem apki do ASIair na komputerze. Zainstaluj sobie apkę w telefonie, uruchom ASIair, odpal WiFi w telefonie, poczekaj aż pojawi się sieć generowana przez ASIair, podłącz się do niej (początkowe hasło 12345678), i odpal apkę. Jeśli aparat był podłączony i włączony w trakcie uruchamiania ASIair, to powinien być od razu widoczny w systemie, jeśli nie - trzeba go dodać i włączyć ręcznie. Bardzo ważne jest ustawienie TYLKO zapisu plików RAW w aparacie - jeśli dasz raw+jpg Aśka zgłupieje, i będzie jpgi traktowała jak rawy.

 

Kolejna ważna rzecz - obecność karty w aparacie. Na moim Canonie 7D Mk II musiałem włożyć kartę CF, która jest przypisana do slotu nr 1. Aparat ma dwa sloty, w drugi można włożyć kartę SD, ale Aśka upiera się, że chce zapisywać pliki w slocie nr 1 - więc jeśli chciałem mieć rawy prosto z aparatu, to musiałem kupić i włożyć kartę CF, bo próby używania z kartą SD w drugim slocie kończyły się niepowodzeniem. Oczywiście można odznaczyć w Aśce opcję "Save files to DSLR simultaneously", wtedy gromadzone są tylko pliki .fit na karcie Aśki. Wtedy nie ma znaczenia czy masz w aparacie kartę, czy nie.

 

Kolejna rzecz - wg mnie daj sobie na początku spokój z ustawianiem na Polarną przy pomocy apki ASIair. Mi zajmuje to o wiele więcej czasu niż ustawienie ręczne, patrząc w lunetkę. Sto razy bardziej wolę ustawić montaż normalnie lunetką, zajmuje mi to max 5 minut (a zapewne mniej), a z tym trafianiem gwiazdką w kolejne okręgi to była mordęga. Lekko ruszysz azymutem albo elewacją i już przestrzeliwujesz, i musisz kręcić w drugą stronę. Ręcznie ustawiam to raz-dwa i mam święty spokój. Tylko trzeba zadbać, żeby montaż był wypoziomowany, i żeby osie krzyża w lunetce były zgodne z kierunkami pion-poziom. Robisz to ustawiając Polarną w środku krzyża, potem jadąc elewacją (albo azymutem, jak Ci wygodniej) do końca którejś linii na obrzeżu okręgu, i jak już tam jesteś, to musisz zwolnić hamulec osi RA i tak obrócić montażem, żeby wybrana linia zgrała się z Polarną. Potem wracasz Polarną z powrotem na środek krzyża, kręcąc elewacją (albo azymutem) w drugą stronę, i jak trafisz w środek, to znaczy że masz krzyż w miarę pion-poziom i teraz jest sens celować Polarną we właściwą godzinę na okręgu.

 

Aha, nie wiem jak podłączyć do ASIair montaż SW z WiFi. Ja mam napęd Asterion do EQ3-2, tego podłączam przez dołączony kabel USB, a w Aśce wybieram "EQmod mount", EQ5 z napędem OnStep, którego podłączam przez USB i wybieram "OnStep beta" oraz CEM25P, którego też podłączam kabelkiem USB (taki z zaszytą elektroniką RS323-USB, kupiłem na Ali) a w Aśce wybieram "iOptron CEM25" i tyle. Łączy się i śmiga. Myślę, że używanie łącznie apki ASIair i Stellarium do sterowania montażem na komputetrze może generować jakieś problemy.

 

W skrócie, moja metoda działania jest taka - ustawiam montaż z zestawem, poziomuję go, ustawiam Polarną lunetką naocznie, kieruję teleskop w stronę Polarnej, włączam montaż, włączam aparat, włączam ASIair, czekam chwilkę aż się pojawi WiFi Aśki, podłaczam się do niej komórką, odpalam apkę ASIair na komórce, wchodzę w apkę, podaję ogniskową teleskopu i guidera (jeśli są inne niż wartości zapamiętane z poprzedniej sesji), strzelam jedną klatkę Preview, żeby sprawdzić ostrość (teleskop patrzy na Polarną, więc powinna być w polu widzenia), ustawiam ostrość maską Batinova, strzelając krótkie klatki po 5-15 sekund na ISO 3200-6400 w trybie Preview, a potem już robię GoTo na wybrany obiekt i tyle. W opcjach montażu trzeba sobie ustawić "GoTo autocenter", to wtedy Aśka po GoTo będzie robiła fotkę nieba, zrobi platesolve'a (czyli ogarnie współrzędne kadru), przesunie trochę kadr jeśli za pierwszym razem źle wycelowała, i tyle. Koniec tematu, potem odpalam guiding, i gdy zacznie działać to mogę konfigurować i odpalić sesję.

 

Wszystkie ww. opisane czynności zajmują mi może z 15 minut :) Będę to musiał w końcu zmierzyć ze stoperem, bo zawsze o tym zapominam, gdy już wreszcie jest pogoda ;)

  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Koledzy za pomoc i to tak szybką, w Sylwestra J. Jeśli chodzi o Polarną, to opis wskazuje, że chyba dam radę, dzięki. Ustawiałem już na Polarną lunetką, dawało radę. Nie mam twardego podłoża, więc każdorazowo muszę dokładnie poziomować.

Instrukcję i to w tłumaczeniu Googla czytałem, nie jest ona dla mnie jasna, w zasadzie nieprzydatna dla mnie. Kabelek, jak na linku już mam. Na moje oko Asiair dobrze komunikuje się z D750, jest on w wykazie obsługiwanych aparatów. Połączyłem go dwoma kabelkami, drugi na usb. Asiair widzi aparat. A z czasami, to się okaże. Do momentu opisu karty wszystko jasne. Mam 2 karty, więc chyba będzie ok. Mam sprawne połączenie z montem – 2 miesiące ustawiania. Do momentu „strzelania” wszystko jasne, tylko problem, jak strzelać? Po ustawieniu w aparacie trybu M, tylko RAW I BULB, ustawiam EXP w Asiair – czasy. Tylko nie ma „pstryk” i jest zdjęcie, Asiair długo mieli – tu jest problem. JAK ZROBIĆ ZDJĘCIE np. „widoczek krajobrazu”? Tego nie potrafię, a co dopiero gwiazdki. No, i jak podglądać obraz z teleskopu guidera w apce, żeby zgrać z teleskopem głównym? Może niejasno wszystko opisuję, ale tak to rozumiem. Dzisiaj Sylwestra, więc nie popróbuję, ale aż mnie korci.

Dzięki Wam za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, mirek898 napisał:

pomoc i to tak szybką, w Sylwestra

 

Bo astro jest ciekawsze niż Sylwester ;)

 

1 godzinę temu, mirek898 napisał:

Instrukcję i to w tłumaczeniu Googla czytałem, nie jest ona dla mnie jasna, w zasadzie nieprzydatna dla mnie.

 

A czego konkretnie tam nie rozumiesz? Instrukcja jest napisana prostym językiem, prostymi zdaniami, wg mnie aż za prosto, bo - o ile pamiętam - nie opisuje wszystkich dostępnych opcji. Choć może gdy ktoś nie zna angielskiego i jest zielony w astrofoto, to może to wszystko wyglądać obco...

 

1 godzinę temu, mirek898 napisał:

Do momentu opisu karty wszystko jasne. Mam 2 karty, więc chyba będzie ok.

 

Jakiej karty? Tej na zdjęcia, w aparacie? Czy karty SD z systemem ASIAir? Chyba chodzi Ci o kartę do aparatu, bo o ile dobrze kojarzę ASIair Plus nie ma już osobnej karty z systemem, który jest na stałe zaszyty w elektronice.

 

1 godzinę temu, mirek898 napisał:

Mam sprawne połączenie z montem – 2 miesiące ustawiania.

 

Chyba przez WiFi? Bo po kablu wszystko powinno śmigać od pierwszego połączenia - a przynajmniej u mnie tak było... :)

 

1 godzinę temu, mirek898 napisał:

Tylko nie ma „pstryk” i jest zdjęcie, Asiair długo mieli – tu jest problem. JAK ZROBIĆ ZDJĘCIE np. „widoczek krajobrazu”? Tego nie potrafię, a co dopiero gwiazdki.

 

Co znaczy "Asiair długo mieli"? Ustawiasz tryb Preview, wybierasz czas i naciskasz duże białe kółko - pstryk i zrobiona fota. Nie wiem, jak to działa w przypadku apki na kompie - u mnie w telefonie pokazuje się informacja, że fotka jest przesyłana z urządzenia na telefon (Loading) i za moment jest zdjęcie na głównym ekranie apki. Szybkość przesyłu zależy od wielkości pliku (aparaty z większą liczbą megapiskeli produkują większe objętościowo zdjęcia, które mogą się dłużej przesyłać - foty z mojego C7D2 ładują się dłużej, niż z Canona 1100D - ale jest to różnica rzędu może sekundy-dwóch) oraz częstotliwości połączenia WiFi - na 2,4G idzie wolniej niż na 5G (ale jest lepszy zasięg). Jeśli sprawa wygląda tak, że po strzeleniu zdjęcia i zamknięciu migawki (drugie klapnięcie lusterka w aparacie) apka mieli, mieli, mieli i nic się nie dzieje, to wg mnie albo jest w apce włączona opcja, żeby zapisywał zdjęcia na kartę w aparacie, a tej fizycznie nie ma środku, albo jakiś inny tego typu kiks.

 

AHA, I JESZCZE JEDNO MEGA WAŻNE - KARTA SD MUSI MIEĆ ODPOWIEDNIO DUŻĄ PRĘDKOŚĆ ZAPISU!! Kiedyś na początku zabawy włożyłem do Nikona D5100 jakąś stareńką ratę SD, bodajże 8 GB, bo tylko taką miałem pod ręką, i był dramat - właśnie tak jak piszesz, fotka zapisywała się baaaardzo długo. Nie wiedziałem, o co chodzi, ale gdy skombinowałem szybszą kartę, to problem ustąpił jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki ;) Może to z tym jest problem u Ciebie :)

 

Zrobienie zdjęcia krajobrazu, czy czegokolwiek innego w dzień, jest banalnie proste - po prostu musisz ustawić odpowiednio krótki czas, dla ED 80 pewnie koło 1/30-1/60 sekundy przy iso 200-800 powinno być spoko. No i ostrość - teleskopem nie wyostrzysz np. na kwiatki w pokoju, minimalna odległość ostrzenia to pewnie ok. 5-10 metrów (zależy od tego, jak daleko da się wysunąć wyciąg), więc nawet jeśli uzyskasz nieprzepalony obraz (w sensie szary, a górka histogramu będzie gdzieś pomiędzy lewą i prawą krawędzią), to nie zdziw się, że widać tylko "mgłę". Po prostu jest nieostro. Najłatwiej złapać ostrość patrząc przez wizjer aparatu na jakiś odległy obiekt - drzewo, antenę na sąsiednim dachu, jakiś komin itp. Wtedy od razu widać, czy zbliżasz się do punktu ostrości, czy oddalasz, no i łatwiej to ogarnąć niż próbując zobaczyć co i jak na ekranie apki. Jak już ustawisz wstępnie obiekt w kadrze, patrząc w wizjer aparatu, i tak samo ustawisz ostrość, to możesz przejść do apki i próbować różnych czasów, coraz krószych, tak długo aż obraz będzie odpowiednio jasny. Da się to bez problemu zrobić, robiłem to wielokrotnie w najróżniejszych teleskopach i z obiektywami foto - po prostu trzeba trochę "poczuć" ten temat i wtedy wszystko staje się łatwe :)

 

1 godzinę temu, mirek898 napisał:

No, i jak podglądać obraz z teleskopu guidera w apce, żeby zgrać z teleskopem głównym?

 

Najpierw musisz mieć ustawiony teleskop na jakiś obiekt typu antena na sąsiednim dachu, i wyostrzony obraz. Potem włączasz wykres gudingu (ikonka Guide), pukasz palcem w wykres, i wchodzisz w okienko guidingu. Tam klikasz Looping po prawej stronie (dwie okrągłe strzałki) i apka zaczyna pobierać obraz na żywo z kamerki guidującej (musi być wyostrzony guider, żeby był prawidłowy obraz - na antenę na dachu musisz przestawić ostrość, jeśli wcześniej była ustawionana nieskończoność, czyli na gwiazdy). Trzeba ustawić bardzo krótki czas ekspozycji, typu 0,001 s, i jak najniższy gain (w opcjach guidingu, ikonka jak krzyż celowniczy w rzędzie na górze), bo inaczej obraz jest wciąż biały - przepalony. I gdy już masz na podglądzie z kamerki w miarę ostry obraz, to tak kręcisz śrubkami regulacyjnymi guidera (o ile ma śrubki regulacyjne, bo np. Mini Guidescope od ZWO nie ma), żeby w centrum kadru było widać to samo, co na obrazie z kamery głównej na głównym ekranie apki. Dobrze jest zgrać osie kadru kamerki guidującej z osiami teleskopu, w sensie żeby ruch teleskopu w Dec powodował ruch kadru w pionie, a ruch w RA w poziomie (albo odwrotnie). Uzyskuje się to przez obracanie kamerki w guiderze, albo całego guidera w obejmach (zależnie od tego, jakie jest mocowanie kamerki w guiderze). To zgranie osi pion-poziom kadru z osiami Dec-RA montażu jest ważniejsze, niż idealne zgranie obrazu z guidera z obrazem z kamery głównej. Z reguły guider patrzy już mniej-więcej w podobny rejon nieba, i to wystarczy. Ale ja np. mam zgrany idealnie, bo lubię na bieżąco widzieć, co mi się dzieje w kadrze, i czy już mi cirrusy zasłaniają obiekt, czy jeszcze nie ;) 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niejasno się wyrazilem.  "mieli"- po kliknięciu białego kólka uslyszałem uderzenie lustra, jak przy normalnym fotografowaniu, później asiair zablokowal się, po kilku minutach też nie reagował, ale pokazywał (juz nie pamietam szczegułów) ze przetwarza, d750 pokazywał pasek postępu, ktory po dojsciu do konca wracał i znow narastał. I tak w kólko. Wyłączyłem aparat, poźniej domagał się sformatowania karty sd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Piotr K. napisał:

Jakiej karty? Tej na zdjęcia, w aparacie? Czy karty SD z systemem ASIAir? Chyba chodzi Ci o kartę do aparatu, bo o ile dobrze kojarzę ASIair Plus nie ma już osobnej karty z systemem, który jest na stałe zaszyty w elektronice.

Przepraszam, umknęło.

Mam 2 karty sd w d750. W asiair jest slot, ale jeszcze go nie zapełniłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Piotr K. napisał:

No i super, cieszę się, że ogarnąłeś temat

To za dużo powiedziane. Ale ruszyło, posunąłem się do przodu i to bardzo. A teraz nastepny szczebel drabiny, muszę całość wynieść przed dom, gdy będą warunki i uruchomić guidowanie. Właśnie ogladam YT, jak to zacząć?

Jestem bardzo wdzięczny za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.