Skocz do zawartości
  • 0

Stack i obróbka komety - DSS


Bentoq

Pytanie

Hej,

 

Mam zasadniczo dwa pytania:

Comet stacking w DSS, na każdym light mam zaznaczoną kometę i jak robię stack kometa + gwiazdy to mam coś takiego:

image.png.b11fdc2f085056c247da77a20562122b.png

 

Używam domyślnych/sugerowanych ustawień stackowania. Co robię źle?

 

Stack na kometę działa normalnie:

image.png.a4282f0a91bc22015821dc13698c1a38.png

 

I tu moje drugie pytanie - jak usunąć gwiazdy z takiego stacku kometowego? Mam do dyspozycji Affinity, Pixle. Starnet rzecz jasna rozkłada ręce.

 

Dzięki z góry

Edytowane przez Bentoq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 0
23 minuty temu, Bentoq napisał(a):

I tu moje drugie pytanie - jak usunąć gwiazdy z takiego stacku kometowego?

Ja usuwałem wynikowy stack starnetem, czemu to u ciebie problem? Zapisz jako 16bit tiff (koniecznie), najlepiej bez kompresji i spróbuj ponownie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ok, tutaj jest obraz po balansie koloru i histogram transformation w Siril

image.thumb.png.10da7e8fb49e5b008bcff5be3844d9be.png

 

I tak go starnet potraktowal:

image.thumb.png.03164858b04ba47d299c788b1d756d5f.png

 

Jest lepiej, ale na podglądzie histogramowym w Siril zostają artefakty, które na bank wyjadą przy wyciąganiu materiału:

image.png.d3d7523d9c43ea2298d2ef83283ca46d.png

 

Btw. niestety różne ustawienia w DSS nie pomagają :( 

 

Edytowane przez Bentoq
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

A widzisz, jakąś inną wersję masz? Tak czy inaczej jest sporo artefaktów. Przy wyciąganiu komety będzie tylko gorzej.

Generalnie robię wg. wszelkich tutoriali na necie i nikt nie ma takich problemów ze stackowaniem "kometa + gwiazdy", także nie wiem, może coś jest nie tak z moim materiałem.

Pixa nie mam, ale w Siril widzę, że też jest możliwość stackowania komety, spróbuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
1 hour ago, Darek_B said:

Mam  ostatnią wersję czyli StarNetv2GUI_Win + ostatnie "cudowne" biblioteki z tego wątku.

Ale wcześniej także dobrze działał. Nie używasz może starej wersji ?

Nie no do tej pory dobrze działa, też ostatnio (miesiąc, dwa) sprawdziłem czy mam nową wersję, ale może te biblioteki coś pomogą, sprawdzę 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Ehh no tak, pixa pewnie kupię prędzej czy później :) póki co działam z tym co mam.

 

W Siril były podobne problemy. Zaczynam myśleć, że to nie problem stackowania czy programu, tylko taki jest materiał.

 

Póki co tyle udało mi się wyciągnąć, lepiej chyba nie będzie z tymi śladami gwiazd:

image.thumb.jpeg.698ee244e18f45748416ba9316f93156.jpeg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

@Bentoq A dlaczego Starnet miałby gładko usunąć podłużne ślady gwiazd? Starnet służy do usuwania gwiazd punktowych, a nie powyciąganych w kreski. Co do tego, że DSS sobie "nie radzi" - jeśli na kolejnych klatkach zarejestrowanych na kometę pozycje gwiazd będą się trochę na siebie nakładać, to wg mnie żadnym prostym algorytmem stackującym tego nie usuniesz, bo zbyt duża część danych dla danego piksela zawiera obraz gwiazdy lub jej fragmentu. Podobnie będzie w Sirilu, i nie ma się co dziwić, bo sprawa (celowo nie piszę "wina") jest zapewne po stronie materiału, a nie programu.

 

Spróbowałbym dwóch podejść:

 

1. Zestackować np. co trzecią, albo co piątą klatkę zarejestrowaną na kometę. Odstęp czasowy pomiędzy klatkami powinien być na tyle duży, żeby położenia gwiazd na dwóch kolejnych klatkach nie nakładały się na siebie. Wtedy jest szansa, że algorytmy stackujące potraktują gwiazdy jako "odstające", i je wytną (analogicznie jak działa usuwanie hot pikseli dzięki ditheringowi). Tracisz sygnał na komecie, ale może nie będzie śladów gwiazd.

 

2. Bardziej czasochłonne - *każdą* klatkę light potraktować Starnetem, i zrobić dwie wersje - wersję tylko z kometą, oraz wersję tylko z gwiazdami. Potem zestackować osobno klatki z gwiazdami, i osobno klatki z kometą, i złożyć te dwa stacki jako dwie warstwy np. w GIMP-ie.

 

Osobiście tych podejść jeszcze nie wypróbowałem, ale wydają się sensowne. Oczywiście możesz też rozważyć domyślny na forum sposób, to znaczy:

 

"PYTANIE: Nie działa mi... [wstaw dowolny problem]" ODPOWIEDŹ: "Kup Pixa / Kup ASI2600 / Kup montaż ASA, i absolutnie nie staraj się zrozumieć, co może być podstawą problemu" ;)

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Dzięki @Piotr K. nie oczekiwałem, że Starnet usunie wszystko, ale po prostu sprawdziłem co on z tym zrobi :) 

dojrzałem do tego, że to wina materiału, pomijając fakt, że jest z kiepskiego nieba i przy księżycu, użyłem dość krótkiego czasu naświetlania i klatek było sporo, co pogorszyło sprawę.

Przyjrzałem się dokładniej zdjęciom na forum i tym z youtube'owych tutoriali i takie ślady także występują, ale są o wiele mniej uciążliwe, do tego klatek jest mniej i mają dłuższe czasy.

 

Zamierzam w drugiej połowie przyszłego tygodnia zapolować jeszcze raz. Zaraz po zachodzie, przed księżycem, dłuższa ogniskowa i czasy, wyjechać poza miasto, zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
20 minut temu, Bentoq napisał(a):

użyłem dość krótkiego czasu naświetlania i klatek było sporo, co pogorszyło sprawę.

Wg mnie - wręcz przeciwnie. Ponieważ kometa się rusza, więc właśnie chcemy, żeby klatki były w miarę krótkie, żeby obraz komety nie zdążył się rozmazać. A jeśli klatek jest dużo, to tym lepiej, bo można spróbować wybrać co kilka do stackowania, tak jak pisałem wyżej.

 

Ogólnie wydaje mi się, że im większe "powiększenie" (mniej sekund łuku na piksel), tym powinno być łatwiej uzyskać efekt wycięcia gwiazd ze stacka na kometę, bo im mniejsze są gwiazdy (im mniej pikseli zajmują), tym mniejsza szansa, że na kolejnych klatkach będą zajmować podobne miejsce. Najtrudniej będzie przy krótkich ogniskowych, typu obiektyw fotograficzny - bo tam gwiazdy są duże, o rozmiarach porównywalnych z obiektem, a z powodu małego "powiększenia" nie ma wielkich zmian położenia gwiazd między kolejnymi klatkami. Więc nakładanie się gwiazd na kolejnych klatkach będzie bardzo duże.

 

Mój plan na najbliższą sesję z kometą to krótkie klatki, duża dziura f/2,8, tak żeby czas ekspozycji nie był zbyt długi, żeby złapać jak najwięcej sygnału, ale jeszcze przy "zamrożonym" ruchu komety, i nie za wiele klatek, żeby nie zajechać się przy ewentualnej konieczności rozbijania każdej klatki na gwiazdy i kometę. Wtedy zobaczę, czy te moje złote rady mają jakikolwiek sens ;)

Edytowane przez Piotr K.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
3 godziny temu, Piotr K. napisał(a):

2. Bardziej czasochłonne - *każdą* klatkę light potraktować Starnetem, i zrobić dwie wersje - wersję tylko z kometą, oraz wersję tylko z gwiazdami. Potem zestackować osobno klatki z gwiazdami, i osobno klatki z kometą, i złożyć te dwa stacki jako dwie warstwy np. w GIMP-ie.

 

Właśnie sprawdziłem - przy mojej skali odwzorowania ok. 5,8 arcsec/px z Samyanga135 mm / ASI 1600 MC ten sposób się nie sprawdza. Odpaliłem na próbę na materiale sprzed ok. 2 tygodni, i niestety Starnet wycina nie tylko gwiazdy, ale też jasne jądro komety :( U Ciebie jądro komety jest wyraźnie większe niż gwiazdy, więc może Starnet go nie usunie.

Edytowane przez Piotr K.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0

Moje klatki były 15 sekund, więc bardzo krótkie :) spokojnie można było zrobić 30sek. Ogniskowa też krótka, bo raptem 85mm. Klatki krótkie, by nie prześwietlić, mój aparat nie lubi histogramu w połowie, mogą powstać wtedy tzw. pierścienie w zielonym kanale, a tego nie chcę przy komecie :)

A co do ruchu komety, to mam wszystko wyliczone :) celuję w czwartek, ruch własny komety ok. 9" na minutę. Zamierzam zapiąć 200mm, ustawić na f/4.8. Na APS-C mam wtedy skalę 4"/px, czyli przy 30sek powinno być ok. Jakbym się pokusił o dłuższe suby to po prostu zaakceptuję poruszenie komety o 1 pixel :)

Całość pewnie nie będzie prowadzona, więc istnieje ryzyko, że przesunięcie samej komety to będzie moje najmniejsze zmartwienie :D 

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.