Skocz do zawartości

M51 Makiem i malutkim montażykiem Az-GTi


dudeck

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, jako że sezon na galaktyki trwa to zawiesiłem w służbie swojego Askara FRA 300 pro na lepsze czasy i wyciągnąłem Maka 127 SW zawieszając go na SW Az-GTi eq mode. Dodałem mu guider 50/162 Oriona z ZWO Asi 462MC oraz przyczepiłem Canona 1300D astromod. Przez 2 noce zbierałem materiał z balkonu miejskiego Bortle 6 w subekspozyacjach 5min ISO 800 sumarycznie dające ok 3,5-4h akceptowalnego materiału.
Po stackowaniu w DSS 5.1.3 oraz obróbce SiriL, Photoshop, Lightroom otrzymałem coś takiego:
image.thumb.png.b7f225db60a67ef9b141f3a43a65bcf3.png

 

Tutaj link do stacka:
https://drive.google.com/file/d/1tOZzF0yB4c5T3TXbRbbdHRVptX_95UMv/view?usp=sharing
 

I teraz pytanie:
Czy ten materiał (stack) się do czegoś nadaje i tylko moja obróbka wymaga usprawnienia, czy wszystko jest źle :P Wszelka konstruktywna krytyka (materiału i obróbki) mile widziana :)

  • Lubię 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.06.2023 o 14:45, dudeck napisał(a):

Pobrałem stacka i to mnie przerasta. Liczyłem że będzie jakiś obrazek m51, ale słabo widoczny, natomiast widze... sam nie wiem co widze. Byłbyś tak uprzejmy i wkleił tutaj jakoś wizualną wersję tego co wyszło z DSS bez pozostałej obróbki? Czy to raczej niemożliwe i nie wiem o czym mówię.

A druga sprawa, jak ustawiasz swoje AZ na polarną? Plate solve, czy lunetka biegunowa?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.06.2023 o 14:45, dudeck napisał(a):

Czy ten materiał (stack) się do czegoś nadaje i tylko moja obróbka wymaga usprawnienia, czy wszystko jest źle :P Wszelka konstruktywna krytyka (materiału i obróbki) mile widziana

 

Materiał jest zebrany z kiepskiego nieba. Gradienty bardzo utrudniają obróbkę, a obrazek bez tła wygląda kiepsko. Wydaje mi się, że MAK127 nie jest odpowiednią optyką do tego typu obiektów. Widać wyraźnie brak dobrej korekcji - gwiazdki cierpią. Jeżeli chodzi o obróbkę, to podstawą jest uzyskanie wyrównanego histogramu RGB i w miarę realnych kolorów. Prowadzenie montażu wydaje się być w miarę niezłe.

Jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma. I też można się z tego ucieszyć. :)

 

Poniżej moja próba obróbki Twojego materiału. Crop 4000x3000, resize 2000x1500. Obróbka w PIX. Tło wyszło mi dość marnie, ale nie wycinałem go doszczętnie.

 

M51_2000_1500.thumb.jpg.b7841997f9a33e1e4949fb4936dfddb8.jpg

 

 

 

  • Lubię 4
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Andrzej Lach napisał(a):

Skorzystałem z Twojego stacka, myślę że subtelniejsza obróbka może dać lepszy finalny rezultat.

Załączam swoją propozycję.

SiriL

- crop

- photometric calibration

- background extraction

- StarNet Star Removal
- GHS na starless i starmask

- pixel math starless + starmask


PS
-
noise reduction

- resize 50%

 

m51-50.thumb.png.8c4c093f948b74fa9dbb08659e90b874.png

Ooo, dzięki wielkie że wypisałeś kroki i funkcje z SiriLa! A co dokładnie robisz za pomocą Pixel Math? Dla mnie to bardzo skomplikowane narzędzie i myślałem że to służy głównie to zamiany RGB w SHO np.

 

 

8 godzin temu, Milek666 napisał(a):

Pobrałem stacka i to mnie przerasta. Liczyłem że będzie jakiś obrazek m51, ale słabo widoczny, natomiast widze... sam nie wiem co widze. Byłbyś tak uprzejmy i wkleił tutaj jakoś wizualną wersję tego co wyszło z DSS bez pozostałej obróbki? Czy to raczej niemożliwe i nie wiem o czym mówię.

A druga sprawa, jak ustawiasz swoje AZ na polarną? Plate solve, czy lunetka biegunowa?

Stacja finalnie jest ciemny, musisz wyrównać histogram. Można najpierw zrobić funkcją "autostretch" np. w SiriLu, żeby coś zobaczyć.

 

 

6 godzin temu, diver napisał(a):

 

Materiał jest zebrany z kiepskiego nieba. Gradienty bardzo utrudniają obróbkę, a obrazek bez tła wygląda kiepsko. Wydaje mi się, że MAK127 nie jest odpowiednią optyką do tego typu obiektów. Widać wyraźnie brak dobrej korekcji - gwiazdki cierpią. Jeżeli chodzi o obróbkę, to podstawą jest uzyskanie wyrównanego histogramu RGB i w miarę realnych kolorów. Prowadzenie montażu wydaje się być w miarę niezłe.

Jak się nie ma co się lubi, to się lubi co się ma. I też można się z tego ucieszyć. :)

 

Poniżej moja próba obróbki Twojego materiału. Crop 4000x3000, resize 2000x1500. Obróbka w PIX. Tło wyszło mi dość marnie, ale nie wycinałem go doszczętnie.

 

M51_2000_1500.thumb.jpg.b7841997f9a33e1e4949fb4936dfddb8.jpg

 

 

 

No super obrobiliscie ten mój słaby materiał. Dzięki wielkie za rady! Jeśli chodzi o korekcję w Maku to da się coś z tym zrobić? Wyszło Ci dość ostre to zdjęcie i dużo szczegółów, możesz powiedzieć co użyłeś w Pixie? Znalazłbym sobie odpowiedniki w SiriLu;)

 

 

I jeszcze pytanie, czy coś jest źle z ostrością? Bo ustawiałem maską Bahtinova ale wydaje mi się że coś jest nie tak.

 

Dzięki Wielkie za Wasze odpowiedzi!

Edytowane przez dudeck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, dudeck napisał(a):

Ooo, dzięki wielkie że wypisałeś kroki i funkcje z SiriLa! A co dokładnie robisz za pomocą Pixel Math? Dla mnie to bardzo skomplikowane narzędzie i myślałem że to służy głównie to zamiany RGB w SHO np.

W tym wypadku, Pixel Math użyłem tylko do złożenia starless + starmask.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Największą bolączką tego zestawu nie jest sam mak (robie zdjęcia wersją 180 więc wiem co w nim "piszczy") ale sensor kamery.  Wymaga on stosunkowo długich klatek teleskopem "ciemnym" a jednocześnie jedzie na Az-GTI z lunetką.  Dzieją się wtedy 2 rzeczy, raz tło jest pełne szumu, dwa, ostrość (i przez to detal) szwankuje z powodu błędów prowadzenia w (koniecznych) długich klatkach.

 

Na taki zestaw polecałbym kamerkę w rodzaju 585MX (obiekt jak M51 zmieści się w niej), i albo lucky imaging (2-5s na klatkę) albo naświetlanie stacka po 30s.  Gwarantuje że efekty będą dużo lepsze.  I oczywiście bin2 albo bin3 w finalnej wersji.  Dodatkową korzyścią będzie to że ta kamerka nie waży praktycznie nic w porównaniu z Canonem i ułatwi pracę poczciwemu AzGTI.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, licho52 napisał(a):

Największą bolączką tego zestawu nie jest sam mak (robie zdjęcia wersją 180 więc wiem co w nim "piszczy") ale sensor kamery.  Wymaga on stosunkowo długich klatek teleskopem "ciemnym" a jednocześnie jedzie na Az-GTI z lunetką.  Dzieją się wtedy 2 rzeczy, raz tło jest pełne szumu, dwa, ostrość (i przez to detal) szwankuje z powodu błędów prowadzenia w (koniecznych) długich klatkach.

 

Na taki zestaw polecałbym kamerkę w rodzaju 585MX (obiekt jak M51 zmieści się w niej), i albo lucky imaging (2-5s na klatkę) albo naświetlanie stacka po 30s.  Gwarantuje że efekty będą dużo lepsze.  I oczywiście bin2 albo bin3 w finalnej wersji.  Dodatkową korzyścią będzie to że ta kamerka nie waży praktycznie nic w porównaniu z Canonem i ułatwi pracę poczciwemu AzGTI.

Dzięki za rady! Kiedyś mam zamiar wymienić tego Canona na jakiegoś 533MC-p albo 294MC-p, ale na razie nie mam budżetu na to. Natomiast czy możesz mi wyjaśnić to zdanie

Cytat

I oczywiście bin2 albo bin3 w finalnej wersji. 

Bo rozumiem, że mogę włączyć bin 2x2, 3x3, 4x4 w AsiAir Plus, żeby zwiększyć czułość, ale nie do końca wiem kiedy tego używać. W dodatku co to znaczy w "finalnej wersji" ? Można to jakoś "włączyć" w obróbce?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, można, a nawet powinno się stosować binning(bardziej odpowiednia nazwa "integer resampling") dopiero w czasie obróbki.  W przypadku np. Maka i kamer o małym pixelu sampling będzie dużo poniżej 1"/px co jest tzw. oversamplingiem.  Celowałbym z resamplingiem w okolice 1"/px w finalnym obrazie, stopień będzie zależał od konkretnego teleskopu i kamery.

 

W tym temacie czasem nieco zamieszania wprowadzają osoby które pamięteją że w przypadku sensorów CCD binning opłacało się robić w czasie zbierania materiału.  To prawda, jednakże w przypadku CMOS jest to już nieaktualne i binning(czy resampling) robimy w obróbce.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wielkie za wyjaśnienie! A mówisz że warto kupić kamerę bez chłodzenia np. ZWO Asi 585MC i będą lepsze zdjęcia (lepsza matryca choć mniejsza, mniejszy pixel, ale przy Maku to lepiej bo będzie powyżej 1"/px)? Bo mam jeszcze Askara FRA 300 pro 60/300 i chcę kupić coś co dla tych dwóch teleskopów co będzie ok. Myślałem o 533 ale to jeszcze z rok jak nie więcej zbierania kasy na to. I boję się że ten 585 to półśrodek.

Edytowane przez dudeck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, lkosz napisał(a):

Może zbieraj do 533, a do szerokich pól ewentualnie jakaś stara lustrzanka za stówkę... Z obecnego setupu masz przyzwoite efekty :) tu po chwilce zabawy w pixie:m51-2days.thumb.jpg.5fac2c73712fb9694fd6cf9b1faee4a3.jpg

 

m51-2days.tif 67.1 MB · 0 pobrań

Choćbym nie wiem jak się starał obrobić to w SiriLu i PSie to nie mogę uzyskać takich szczegółów zachowując ostrość obrazu, piękne dzięki!

Czy użyłeś może BlurXTerminatora?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, dudeck napisał(a):

Dzięki wielkie za wyjaśnienie! A mówisz że warto kupić kamerę bez chłodzenia np. ZWO Asi 585MC i będą lepsze zdjęcia (lepsza matryca choć mniejsza, mniejszy pixel, ale przy Maku to lepiej bo będzie powyżej 1"/px)? Bo mam jeszcze Askara FRA 300 pro 60/300 i chcę kupić coś co dla tych dwóch teleskopów co będzie ok. Myślałem o 533 ale to jeszcze z rok jak nie więcej zbierania kasy na to. I boję się że ten 585 to półśrodek.

 

Jeżeli obiekt mieści się w 585MX to jest ona lepsza niż 533MC.  A 533MC jest kwadratowa czyli niekompatybilna z formatem monitorów/telewizorów i naturą ludzkiej wizji.  Powstała na potrzeby kamer security "fisheye" i tak astrofotografia dostała kukułcze jajo.

  • Zmieszany 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, dudeck napisał(a):

To może 294mc-pro lepsze?

i też droższa :) +ma ampglow. Zrób sobie symulację obiektów które cię interesują na astronomy.tools i sprawdź czy potrzebujesz większego sensora. Z zestawem MAK i FRA300 pewnie nie...

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tayson@dudeckza mocno szumi żeby można było więcej wyciągać. To chyba maks co tu można pokazać. Dalsze operacje degradują obraz.

Więcej materiału da lepszy efekt - oczywista oczywistość :) W tle lekki banding ale można sobie z nim poradzić - powyżej ISO800 na te warunki  chyba nie ma sensu.

2_M51_RGB.jpg

Edytowane przez _Spirit_
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, _Spirit_ napisał(a):

@Tayson@dudeckza mocno szumi żeby można było więcej wyciągać. To chyba maks co tu można pokazać. Dalsze operacje degradują obraz.

Więcej materiału da lepszy efekt - oczywista oczywistość :) W tle lekki banding ale można sobie z nim poradzić - powyżej ISO800 na te warunki  chyba nie ma sensu.

2_M51_RGB.jpg

Majstersztyk :) Mógłbyś opisać mniej więcej jakich funkcji użyłeś (podejrzewam pixa)? Dozbieram zatem materiału i zobaczymy co będzie. Zastanawiam się bo widzę też że eliminujecie aberrację z gwiazdek i są takie białe otoczki. Lepiej to wygląda niż aberracja, ale zastawiam się czym to robicie? Druga sprawa to czy sądzicie, że lepiej kupić Asi 585 MC niż wydawać na 294/533 MC-pro?

Aha i co to jest "L-ka"?

 

Cytat

L-ka nie za ciekawa:

 

Edytowane przez dudeck
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, dudeck napisał(a):

podejrzewam pixa

1 Crop

2 wyciągnięie L (luminancji z RGB)

3 DDP 

4 wyrównanie tła (powinienem zrobić to na rozbitych kanałach rgb + L ale RGB zrobiłem jako jeden plik)

5 W Pix zrobiłem tylko BlurXterminator. 

6 PS

.

.

.

.

1591 PS ;)

 

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.