Jump to content

Droga mleczna w Łabędziu


luki
 Share

Recommended Posts

Wczorajszej nocy postanowiłem po raz pierwszy "zabawić się" w astrofoto. Do próby podeszłem z lekkim brakiem przekonania, że coś porządnego może wyjść na moim chwiejnym CG-4, ale w końcu byłoby szkoda, gdyby 300D marnował się tylko w fotach dziennych. Na pierwszy ogień wycelowałem aparat w łabądka migoczącego nad głową.

 

Jak się później okazało, powinienem zacząć od solidnej dawki teorii i dopiero później zacząć działania praktyczne, a nie odwrotnie. Montaż ustawiałem na szybkiego, dark'a (jednego) zdjąłem dopiero po powrocie do domu :rolleyes: a flata w ogóle nie miałem i to wszystko odbiło się na jakości fotki.

 

c_done_mod.jpg

 

Mimo wszystko efekt mile mnie zaskoczył i dał mi nadzieję, że przy porządnym przygotowaniu na pewno jest szansa na całkiem przyzwoite zdjęcia.

 

Canon 300D + Sigma 28-135 (ustawiona na 28mm) + CG-4 (kręcony ręcznie)

90s x 3 klatki (tylko tyle było w miarę OK), ISO 800, obróbka w Iris i PSP.

 

Z góry dzięki za wszystkie komentarze i wskazówki.

Edited by luki
Link to comment
Share on other sites

Przesłonę otworzyłem na maxa, czyli na 4.0 (ciemna ta Sigma jak noc...)

 

A co do darków to mam jeszcze jedno pytanie: czy opłacalne jest robienie jednego po każdej ekspozycji aby później z nich wszystkich stworzyć mastera? I czy jest zauważalna różnica pomiędzy odjęciem od klatki master dark'a a odjęciem pojedynczego dark'a?

Link to comment
Share on other sites

Przesłonę otworzyłem na maxa, czyli na 4.0 (ciemna ta Sigma jak noc...)

 

A co do darków to mam jeszcze jedno pytanie: czy opłacalne jest robienie jednego po każdej ekspozycji aby później z nich wszystkich stworzyć mastera? I czy jest zauważalna różnica pomiędzy odjęciem od klatki master dark'a a odjęciem pojedynczego dark'a?

 

kurcze nigdy tego nie robiłem, master dark?, czyli co, chcesz stackować darki?? :Boink: mam nadzieję, że uśredniać a nie dodawać :szczerbaty:

ideałem by było, jakbyś od każdej wykonanej fotki, odjął darka zrobionego w tych samych warunkach, z tymi samymi parametrami, ale niestety, traci się, przez to połowę czasu obserwacyjno-zdjęciowego, lecz prz takich czasach, które stosujesz (90 sek) to chyba gra nie warta świeczki

pozdrowienia

 

kurcze, darki, flaty, cropy, co to wogóle jest ? sry że ot ale muszę się o to zapytać <_<

 

dark, dark frame - zdjęcie wykonane z zakrytym obiektywem, robi się je poto, żeby w programach graficznych, wyeliminować, wady matrycy - gorące pixele, jak się zdrobi zdjęcie nieba, z długim czasem eksopozycji, to przez wady matrycy niezawsze wiadomo, czy "świecący" punkt na zdjęciu, to gwiazda czy błąd matrycy

 

flat - zdjęcie wykonane na jasnej ścianie, niebie - pokazuje kurz, brud na matrycy, szkłach, ale też i winietowanie, też do odjęcia w programach graficznych

 

crop - część zdjęcia wycięta z kadru, żeby zmiejszyć rozmiar pliku, po to żeby "zmieściło się" w internecie, bez zmiany rozdzielczości.

Edited by sumas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.