Jump to content

Obiektyw Fujinon


marpio
 Share

Recommended Posts

Zakupiłem jakiś czas temu na Allegro obiektyw Fujinon TV Lens.

Obiektyw jest z gwintem 1" do kamerek CCD. Co sądzicie o takim obiektywie.

Mam zamiar go użyć w przyszłości do mojej kamerki Logitech QC Home.

Jego parametry są następujące 1.8/17.5-105mm czyli 6x zoom.

Do tej pory używałem głównie Heliosa 2/58 44M4. Fotki były dobre tak gdzieś od przesłony 4. Teraz z nowym obiektywem myślę, że powinny być lepsze. Czekam na opinie co o tym sądzicie.

Pozdrawiam Mariusz

Link to comment
Share on other sites

Poczekaj na Mirka Krasnowskiego, on jet specem w tej dziedzinie, to Ci powie czy kupiłeś junk czy coś fajnego

Mam nadzieję, że nie będzie tak źle, nazwa Fujinon chyba do czegoś zobowiązuje.

A tak na serio to obiektyw robi wrażenie, kupując go nie myslałem, że będzie taki duży. Gdy przeglądałem oferty internetowe różnych firm od tv przemysłowej to obiektywy typu zoom były niczym zabawki w porównaniu z Fujinonem, ale ich ceny wcale nie były zabawne.

Link to comment
Share on other sites

Przepraszam, że się wtrącam, ale od kiedy to 105 mm daje powiększenie 6x? :blink:

 

 

 

Aby odwzorować obraz na zdjęciu w skali 1:1 należy użyć obiektywu 50mm. Obiektyw 100mm da powiększenie 2x, 200mm- 4x, 500mm- 10x itd. Jesli ogniskowa jest mniejsza od 50 to wtedy obiektyw pomniejsza fotografowany obiekt ,,wpychając" więcej do kadru, dlatego też nazywane są obiektywami szerokątnymi lub jeśli ma mniej niż 15mm-superszerokątnymi. Obiektyw 25mm pomniejszy wszytsko 2x, 12,5mm-4x itd. nie zmniejszając rozmiaru fotki

 

 

 

Policzyłeś chyba 105:17 i wyszło ci 6x, nie szkodzi, każdy może nie wiedzieć :Beer:

Link to comment
Share on other sites

Przepraszam, że się wtrącam, ale od kiedy to 105 mm daje powiększenie 6x?  :blink: 

Aby odwzorować obraz na zdjęciu w skali 1:1 należy użyć obiektywu 50mm. Obiektyw 100mm da powiększenie 2x, 200mm- 4x, 500mm- 10x itd. Jesli ogniskowa jest mniejsza od 50 to wtedy obiektyw pomniejsza fotografowany obiekt ,,wpychając" więcej do kadru, dlatego też nazywane są obiektywami szerokątnymi lub jeśli ma mniej niż 15mm-superszerokątnymi. Obiektyw 25mm pomniejszy wszytsko 2x, 12,5mm-4x itd. nie zmniejszając rozmiaru fotki

Policzyłeś chyba 105:17 i wyszło ci 6x, nie szkodzi, każdy może nie wiedzieć  :Beer:

Kret, weź jednak pod uwagę, że ten przelicznik stosuje się do formatu małoobrazkowego 36x24mm i nijak się ma do kamerki, jaką chce z nim uzywać Marpio.

Link to comment
Share on other sites

Przepraszam, że się wtrącam, ale od kiedy to 105 mm daje powiększenie 6x?

 

Od momentu gdy wyprodukowano przetworniki CCD. :D

Twoje obliczenia są słuszne tylko dla klatki "35mm". CCD w kamerkach są mniejsze więc należy zastosować mnożnik stosowny do wielkości przetwornika CCD.

 

Radek też tak myśli więc chyba mamy rację :D .

Edited by mario2005
Link to comment
Share on other sites

Raczej chodzi o sześciokrotnie większą najdłuższą ogniskową od najkrótrzej obiektywu.

Nikt nie powiedział, że wszystkie kamerki z gwintem 1" będą miały identyczną matrycę. Może to być 1/4", 1/3", 1/2", 2/3" i inne...

Edited by Piotrek T.
Link to comment
Share on other sites

Zoom to zoom. Czy 3x czy 20x - najczęściej określa się nim stosunek ogniskowych(kamery wideo, aparaty cyfrowe). Mnie natomiast najbardziej ciekawi jak może zachowywać się ten obiektyw przy pełnym otworze czyli 1.8. Przypuszczam, że przy małych ogniskowych obraz może mieć sporą krzywiznę. Z drugiej strony matryca CCD Logitecha ma tylko 1/4" a obiektyw przeznaczony jest do matryc od 1", przynajmniej takie informacje udało mi sie znaleźć w sieci. Może więc nie będzie tak źle i nada się do robienia fotek w całym zakresie czyli 17.5-105mm. Pozdrawiam

Edited by marpio
Link to comment
Share on other sites

Przecież przy 1" gwincie byłoby paskudne winietowanie. BTW takich matryc się nie używa w kamerach TV :rolleyes:

Zapraszam na strony związane z obiektywami Fujinon. Już samo to, że min ogniskowa tego obiektywu wynosi 17.5mm świadczy, że przeznaczony jest do pracy z dużymi matrycami. I tak jest w rzeczywistości. Można też porównać z zoomami w kamerach video obecnie najczęściej 1/6" i tu ogniskowe wynoszą około 3-60mm.

Link to comment
Share on other sites

Przepraszam, że się wtrącam, ale od kiedy to 105 mm daje powiększenie 6x?  :blink: 

Aby odwzorować obraz na zdjęciu w skali 1:1 należy użyć obiektywu 50mm.

A ściślej to 43.26 mm ,bo tyle wynosi przekątna małego obrazka.

Link to comment
Share on other sites

Panowie to jest obiektyw, który ma 15-20 lat. Wtedy w kamerach przemysłowych zaczynały pojawiać się przetworniki CCD o wielkości 2/3". wcześniej kmera pracowała na lampie vidiconowej. Oznaczenia calowe są historyczne i pochodzą od średnicy walca szklanego na którym robiono vidicon. Zobaczcie sobie w specyfikację jakiegokolwiek przetwornika CCD i w jego rozmiarach trudno znaleźć wymiar w mm odpowiadający 1/3", 1/2 ", 1/4" itd.

 

Obiektyw tak jak napisałem jest napewno bardzo dobry. Jedyne co może w nim być kiepskie to warstwy antyrefleksyje.

Link to comment
Share on other sites

Guest cygnus

A wracając do określenia ZOOM 6x - jest powszechnie używane (zwłaszcza w dobie kompaktów cyfrowych) do określania ile razy najdłuższa ogniskowa jest dłuższa od najkrótszej, nie mając nic wspólnego ze skalą odwzorowania.

Link to comment
Share on other sites

Dokładnie tak, stałoogniskowiec to przecież zoom x1. :D

Ale podaje się z reguły ekwiwalent ogniskowych małego obrazka.

Skala odwzorowania służy do określenia wielkości obiektu na matrycy (kliszy) w makrofotografii.

Link to comment
Share on other sites

Obiektyw tak jak napisałem jest napewno bardzo dobry. Jedyne co może w nim być kiepskie to warstwy antyrefleksyje.

Obiektyw pewnie ma swoje lata ale wygląda bardzo przyzwoicie. Powłoki od przodu mają barwę fioletową zaś tylna soczewka mieni się na zielono. Poza drobinami kurzu wewnątrz tylko przednia soczewka ma w jednym miejscu wytarcie powłoki ale trzeba się dobrze przyjrzeć. Obiektyw ma podobną średnicę jak Helios 2/58mm ale jest prawie 3x dłuższy. Przednia soczewka ma 53 mm średnicy, przesłona od 1.8 do 16. Pozostaje tylko dorobić mocowanie do kamerki internetowej. Za kilka dni powinienem dostać Philipsa ToUcam Pro PCVC740K i zobaczę za jakiś czas na co ten duet stać. Podziękowanie dla "MariuszaP" za cynk o sprzedaży tej kamerki na Allegro. Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.