Jump to content

Jak fotografowac w jaskinii?


Hans
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Nauczcie lajkonika co robi nie tak.

 

Chodzi o fotografowanie w jaskinii.Pierwsza sprawa, to plaskosc zdjecia.

 

gum.JPG

 

Jak popatrzycie sie na fotke, to nie czuc w ogole przestrzeni tej jaskinii. Ot kawalek skaly i dziecko na czarnym tle. Co mozna zrobic z kadrem, aparatem itp. aby oddac ogrom przestrzeni za fotografowana osoba?

 

Sprawa druga opary w jaskinii.

 

opar.JPG

 

Zamiast pieknego zwiewnego welonu mgly snujacej sie po pieczarze dostalem takie g. jak wyzej. Jak focic mgle w pomieszczeniach zamkietych i ciemnych?

 

Sprawa trzecia, jak maksymalnie wyk. moc lampy blyskowej?

 

studnia.JPG

 

Na fotce powyzej aparat skierowany byl w kierunku dlugiej, waskiej na ok. 20m rury skalnej opadajacej wolno w dol i konczacej sie jakies 50-60m dalej. Oczywiscie na fotce tego nie widac, lampa nie zdolala naswietlic przestrzeni, ale moze to da sie jakos oszukac?

 

Sprawa ostatnia, cholerny kolor.

 

fiolet_1.JPG fiolet_2.JPG

 

Dlaczego wszystko zrobilo sie do cholery fioletowo-czerwone?????

 

Pozdrawiam.

Edited by Hans
Link to comment
Share on other sites

w jaskini, tak jak w astrofoto, jak ciemno i nic nie widać, trza kombinować :D

a wszystko na Twoich zdjęciach jest:

 

gum_ek.jpg studnia_exp.jpg

 

natomiast mi się wydaje, że jedynym lekarstwem na słabą lampę jest ...duża latarka :szczerbaty:

każda lampa ma swoją liczbę przewodnią i nieda się oświetlić nią kadru, którego dalszy plan jest w odległości np. kilkudziesięciu metrów.

stosuj latarkę podświetl nią tło

pozdrowienia

 

a przestrzeń na zdjęciu, też możesz tylko światłem wydobyć i to padającym pod kątem,

to tak jak Księzyc w pełni, wtedy płaski jakiś taki, ale niech tylko Słońce zacznie go oświetlać z boku, odrazu głębi nabiera i plastyczności

 

natomiast balans kolorów w trudnych warunkach (oświetleniowych) prawie zawsze się sypie, dobrze by było jakby Twój aparat mógł robić zdjęcia w formacie raw, wtedy balans bieli ustawisz bezstratnie przy obróbce zdjęć, jeżeli nagrywa tylko jpg też możesz starać się go wyrównać, ale nie zawsze bezboleśnie, bo tak jak zdjęciu z Gumkiem, jest za dużo zielonego, mozesz popróbować, ale niekoniecznie może sie udać

Edited by sumas
Link to comment
Share on other sites

No to nie takie proste. Jezeli robilbys sama jaskinie bez ludzi to sprawa prosta - statyw i dlugie czasy. Wtedy bedzie pieknie.

 

Jezeli sa ludzie to masz tylko jedna opcje. Musisz ustawic tak aparat, aby mierzyl swiatlo zastane, a pierwszy plan dopalil lampa. Oczywiscie ISO ustawiasz jak najwieksze i nie ruszasz lapskami (statyw tez sie przyda). Powinno wyjsc ladnie.

 

Nie wiem, jaki masz aparat, wiec nie powiem, jak mozesz go ustawic.

Link to comment
Share on other sites

Aparat to sysfiasty HP 3.1Mpix. Glupi automat jakich malo. Draze temat, bo w koncu dopadne jakies body cyfrowej lustrzanki (no Canon, wypusc na rynek nowa serie, to sie ludzie 300D zaczna za grosze wyzbywac) i wiedza bedzie jak znalazl.

 

Dzieki za te i przyszle rady, sledze watek pilnie.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

natomiast mi się wydaje, że jedynym lekarstwem na słabą lampę jest ...duża latarka :szczerbaty:

każda lampa ma swoją liczbę przewodnią i nieda się oświetlić nią kadru, którego dalszy plan jest w odległości np. kilkudziesięciu metrów.

stosuj latarkę podświetl nią tło

 

Ja proponuje w ogole zapomniec o uzywaniu lampy (tej na aparacie) jako glownego swiatla. Jezeli juz, to tylko jako dopelnienie swiatla zastanego. Jezeli mamy lampe z mozliwoscia zmiany kierunku blysku, to juz troche wiecej mozliwosci kreacji. Chodzi tu o to, aby nie walic swiatla z punktu widzenia obiektywu, bo wychodzi plaski kotlet. Moim zdaniem, nie ma nic gorszego. Generalnie po oswietleniu sceny mozna poznac, czy ktos ma pojecie o fotografii, czy nie. W sumie, to przeciez w fotografii tylko swiatlo sie liczy - nie?

 

Jezeli juz mamy ta lampe, to kombinujmy jak najwiecej z odbijaniem od scian bocznych, sufitu etc. Niech sie jakas rzezba ksztaltu pojawi. Poszalec mozna, jak sie ma lampy zupelnie zewnetrzne. No ale to zupelnie inne zagadnienie i nie dotyczy "pstrykania" rodziny.

Link to comment
Share on other sites

Aparat to sysfiasty HP 3.1Mpix. Glupi automat jakich malo. Draze temat, bo w koncu dopadne jakies body cyfrowej lustrzanki (no Canon, wypusc na rynek nowa serie, to sie ludzie 300D zaczna za grosze wyzbywac) i wiedza bedzie jak znalazl.

 

Dzieki za te i przyszle rady, sledze watek pilnie.

 

Pozdrawiam.

 

Wiekszosc malp ma mozliwosc cykania scen "nocnych portretow". To na ogol taka ikonka ludka z gwiazdka obok. W ten sposob zmusisz aparat aby zarejestrowal dlugoczasowo tlo + dopalil przedni plan, czyli postacie. Blysk lampy tra x-tysieczna sek. wiec postac bedzie ostra. A tlo? To juz zalezy od tego, jak bedziesz majtal aparatem :)

 

To bardzo kreatywna metoda. Mozna niezle "myki" robic. Czyli miec np. rozmazane, dynamiczne zdjecie z ostra jak brzytwa postacia :)

Link to comment
Share on other sites

Wiekszosc malp ma mozliwosc cykania scen "nocnych portretow". To na ogol taka ikonka ludka z gwiazdka obok. W ten sposob zmusisz aparat aby zarejestrowal dlugoczasowo tlo + dopalil przedni plan, czyli postacie. Blysk lampy tra x-tysieczna sek. wiec postac bedzie ostra. A tlo? To juz zalezy od tego, jak bedziesz majtal aparatem :)

 

To bardzo kreatywna metoda. Mozna niezle "myki" robic. Czyli miec np. rozmazane, dynamiczne zdjecie z ostra jak brzytwa postacia :)

Zdecydowanie, funkcja "zdjecie nocne" jest bardzo przydatna np podczas fotografowania ludzi na wieczornym spacerku :) Njawazniejsze ze takie zdjecia mozna zrobic z reki - tlo sie doswietla np przez 0,5 sek. Mi sie udało nawet raz nieporuszyć 1sek z reki :helo: Jedyny problem to taki że jednak jeśli ludzie porusza sie po błysku lampy w czasie doswietlania to mogą sie pojawić ciekawe zniekształcenia... naprawde super funkcja, a jeszcze lepsze są jej efekty na samym manualu.

Link to comment
Share on other sites

Nom to widze, ze nie tylko ja lubi dziury :P

Z doswiadczenia wiem, ze lampa w aparacie sie prawie w ogole nie przydaje w jaskiniach. Najlepiej jezeli ktos (a najlepiej kilka osob) doswietla tlo laraka. Najlepiej mocno rozpraszajaca swiatlo :) A w ogole super by bylo miec oswietlenie karbidowe. Bo wtedy dopiero mozna oswietlic wielkie przestrzenie jaskin :P Ja tam i tak wole ciasne dziurki w ktorych sie trzeba czolgac, brudzic i takie tam ;)

 

Pozdrawiam i zycze milych eksporacji jaskin oraz udanych zdjec :)

Link to comment
Share on other sites

W opisywany sposób nic się nie da zrobić.

Przydatna jest technika stosowana do fotografowania np. wnętrz kościołów. Jest to technika wielokrotnego błyskania lampą błyskową przy przemieszczaniu się z lampą po wnętrzu (jaskinii). Aparat zaś na statywie. Czyli wielokrotna ekspozycja jednej klatki. Wskazany aparat nie ma takich opcji.

W takim razie potrzebnych jest KILKA LAMP BŁYSKOWYCH WYZWALANYCH FLESZEM.

Niektórych rzeczy NIE DA SIĘ ZROBIĆ posiadanym sprzętem i po prostu trzeba to przyjąć do wiadomości!

 

Błysk bezpośredni zawsze daje płaskie oświetlenie i przy tym płytkie! Lepiej błyskać skośnie albo zastosować choćby mały ekran rozpraszający nad lampą. Ale potrzebna by była (w jaskini) lampa naprawdę potężna, żeby zrobić jedną ekspozycję z ręki. A plan pierwszy byłby prześwietlony.

Link to comment
Share on other sites

W opisywany sposób nic się nie da zrobić.

Przydatna jest technika stosowana do fotografowania np. wnętrz kościołów. Jest to technika wielokrotnego błyskania lampą błyskową przy przemieszczaniu się z lampą po wnętrzu (jaskinii). Aparat zaś na statywie.

Wiele lat temu tak sfotografowałem całą stację kolejową w Krakowie Płaszowie.

Inspiracja wyszła z jakiejś książki gdzie facet obfotograował w nocy piramidę Cheopsa. :Salut:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.