Skocz do zawartości

Event Horizon

Społeczność Astropolis
  • Zawartość

    123
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

49 Neutral

O Event Horizon

  • Tytuł
    Regulus

Kontakt

  • Strona WWW
    www.slusarczyk.net

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyna
  • Skąd
    Szczecin
  • Sprzęt astronomiczny
    GSO Dobson 10" / Celestron Cometron 12x70 / Vanguard Endeavor ED II 8x42 =

    GSO SV 30mm / 20mm / 15mm / Barlow 2x ED 2" = StarGuider Dual ED 18mm / 15mm / 8mm / 5mm

    Zeiss Sonnar T* 180/2.8, Samyang 16/2 ED AS UMC, Samyang 35/1.2 ED AS UMC, Fornax LightTack II

Ostatnie wizyty

1417 wyświetleń profilu
  1. Event Horizon

    zestaw do "na szeroko"

    Redukcje filtrowe są fajne, jak trzeba przymknąć obiektyw 0.3-1EV. Nie powinno być żadnego winietowania, a gwiazdy / źródła światła sa punktowe :-) /WS
  2. Event Horizon

    Jaki obiektyw do astrofotografii oraz montaż.

    24 jest dobry, tyle, że to jest bardzo szeroko na FF i winieta ogromna. Z miasta / spod miasta tym nie podziała. Trzeba w pole, na wieś jechać. 135mm jest genialne od f/2 (na APS-C), 35/1.2 ED ASPH trzeba przymknąć do f/2.4, podobnie z 16/2 ED ASPH trzeba przymknąć f/2.8 (koma & duża winieta). /WS
  3. Event Horizon

    Jaki obiektyw do astrofotografii oraz montaż.

    Sony A7SII ma bardo dobrą matrycę. Obiektywy 24/1.4 i 85/1.4 będą dobre, ale trzeba będzie je przymknąć do f/2 - f/2.4 inaczej koma da się we znaki. Dodatkowo trzeba zaopatrzyć się w profile LCP do obu obiektywów, do korekty winietowania i aberracji chromatycznej. Co do trackera to polecam to, co mam Fornax LightTrack II - potrafi idealnie poprowadzić obiektyw 300mm przez 8 minut. W astrofotografii średnica efektywna obiektywu (24/1.4 = 17mm; 85/1.4 = 60mm) czas oraz otwarcia migawki przy natywnym ISO (ISO100 w A7SII) to jest wszystko, reszta jest nieistotna. Przy tych dwóch obiektywach i aparacie czasy otwarcia migawki będą oscylować u ciebie w okolicy 4-8 minut @ ISO 100 i f/2 więc trzeba kupić taki tracker, który potrafi poprowadzić obiektyw 85mm przez 8minut dając punktowe gwiazdy. No, parę groszy to będzie kosztował... PS Czy jesteś na forum Minolty / Sony (klubkm.pl)? /WS
  4. Event Horizon

    Zdjęcia nieba z Sky-Watcher Star Adventurer

    Stack z kilku klatek testowych nowego obiektywu. Gradient od zaświeconego miasta daje się we znaki, ale jak się nie ma pogody i ciemnego nieba to się lubi co się ma... Plejady nad Szczecinem Sigma APO 300/2.8 DG EX, f/2.8, 18x 4min. ISO 100, CMOS /WS
  5. Event Horizon

    zestaw do "na szeroko"

    Domyślam się, że mowa o tym artykule http://www.astropix.com/html/i_astrop/eq_tests/c300mm.html Moim zdaniem to szukanie dziury w całym, a ten obiektyw = Canon EF 300mm f/2.8 L USM IS = nadaje się do astrofotografii. Oczywiście, jak ktoś ogląda gwiazdy w powiększeniu 500% i szuka w g*** paskudy, no to wiadomo, zadowolony nie będzie. Dolary przeciw orzechom, że każda aktualna konstrukcja, każda = Canon EF 300/2.8 L USM II IS, Sony 400/2.8G FE OSS, Nikkor 300/2.8 G ED VR II czy Sigma 500/4 DG OS HSM dadzą punktowe gwiazdy, na całej klatce i niewielką albo zerową aberrację chromatyczną. Mamy XXI wiek, to są konstrukcje z XXI wieku... Ba, nawet poprzednie wersje tych obiektywów dadzą ładne obrazy gwiazd, jak się pojawi winieta albo aberracja chromatyczna, ładujemy profil obiektywu do wywoływaczki RAW => dziękuję, korekta zrobiona, sprawa zamknięta. Oczywiście kwestia ceny, PLN 10-15k trzeba za używkę położyć; przy dobrych wiatrach. /WS
  6. Event Horizon

    zestaw do "na szeroko"

    Zgadza się, przy czym astro obnaży tylko te wady, których w dzień raczej nie widać - koma, astygmatyzm, aberracja chromatyczna. Z drugiej strony inne wady takie jak aberracja sferyczna, dystorsja, słaba rozdzielczość (szczególnie w rogach) czy kiepskie przeniesienie kontrastu nie będą mocno widoczne na zdjęciach nocnych. Ujawnią się one natomiast na zdjęciach klasycznych / dziennych. /WS
  7. Event Horizon

    Dzisiejszy Księżyc

    Oszczędniej suwakami przy wyostrzaniu; księżycowi to nie zaszkodzi natomiast poprawi odbiór zdjecia w moich starych oczach /WS
  8. Event Horizon

    Teleobiektyw Sigma 300mm F/2.8

    No nie; poza nieskończoność w sensie na prawo od leżącej ósemki /WS
  9. Event Horizon

    Teleobiektyw Sigma 300mm F/2.8

    W nieskończoności aberracja jest mniejsza (tak jak na zdjęciu sztucznych gwiazd), przy czym precyzyjne ustawienie ostrości, nawet przy powiększeniu live x12 na matrycy jest tutaj wyzwaniem. Trzeba dużą gwiazdę w kadrze mieć, wyostrzyć na nią i non stop kontrolować. Szczególnie przy spadkach temperatury. Aberrację chromatyczną redukuje się też podczas wołania RAW. Na zdjęciach pokazałem surowe klatki, bez obróbki :-) /WS
  10. Event Horizon

    Teleobiektyw Sigma 300mm F/2.8

    Dzisiaj po raz pierwszy od 2 miesięcy chmury się rozstąpiły nad Szczecinem i przy -2C mogłem przestrzelać Sigmę APO 300/2.8 HSM EX DG. Generalnie ta armatka APO-107mm przy f/2.8 to istny odkurzacz fotonów. Waży swoje ale turystyczny Light Track II spokojnie ją prowadzi, jego klin FMW-200 ledwo, ledwo dawał radę. Zdjęcie 1. Plejady z miasta; ostrość przed nieskończonością; ISO 100, f/2.8, 4min, Sony A5100. Surówka, bez wyostrzania, odszumiania, korekt aberracji - lekko podciągnięty kontrast Oryginalny RAW Zdjęcie 2. Plejady z miasta; ostrość za nieskończonością; ISO 100, f/2.8, 4min, Sony A5100. Surówka, bez wyostrzania, odszumiania, korekt aberracji - lekko podciągnięty kontrast Oryginalny RAW /WS
  11. Event Horizon

    Cyfrowy kompakt do 2k zł - nie astro

    Używam RawTherapee oraz UFRaw pod Linuxem. Ale jak tam stryjenka uważa, można użyć innej wywoływaczki. Efekt końcowy musi być (prawie) taki sam Tak na poważnie, to co mnie niepokoi w twoim zdjęciu to poziom aberracji obiektywu oraz artefakty, które się pojawiają przy prześwietlaniu. Poniżej przykład z NEX-3N (nówka za 400zł), w tandemie z GSO 10" (brak jakichkolwiek aberracji, pracują tylko matryca & lustro). Zdjęcie naświetlanie +1EV. Zdjęcie 1. Księżyc -1EV Zdjęcie 2. Księżyc + 5EV /WS
  12. Event Horizon

    Cyfrowy kompakt do 2k zł - nie astro

    To jest nic innego jak cyfrowy pull-processing, celem upakowania kontrastowej sceny. Przy okazji jestem w stanie uzyskać z matrycy maksimum, czyli 375 tonów (8.6-bita) i maksymalną rozpiętość 12EV @ISO-100, redukując przy tym znacznie szum (lepszy S/N). W takim wypadku naświetlanie 12x 10 minut >> 120x 1 minuta Stackowane są klatki TIFF nie RAW, naświetlone prawidłowo (lub wywołane prawidłowo => pull). Każda próba zastosowania wyższego ISO np. 800 albo 1600 zawsze skutkuje spadkiem zakresu tonalnego do ~ 6.5-bita i dynamiki sceny do zaledwie ~6EV. Podobnie z niedoświetlaniem -4EV przy natywnym ISO. Przy takich nastawach nie uda się uzyskać maksimum jakie daje dana matryca, choć różnice będą mniejsze. Wracając do powracającego jak bumerang pytania, czy na APS-C wyjdą jakieś artefakty i czy będę w stanie je zauważyć przed obróbką w Gimpie? Odpowiedź brzmi: nie wiem. Do tej pory naświetlałem i obrabiałem wszystkie RAW-y tak samo. Te bez kompresji i te z kompresją, nie wiedząc nawet, że Sony niektóre kompresuje :-) /WS
  13. Event Horizon

    Cyfrowy kompakt do 2k zł - nie astro

    Zakres tonalny Sony A5100 @ISO-100 to 8.6-bita (RAW z kompresją), to nie jest mało. Dla porównania Canon D750 @ISO-100 to 8.4-bita (RAW bez kompresji), Nikon D7200 @ISO-100 8.7-bita (RAW bez kompresji). To tak, żeby nam nigdzie nie uciekło. Wątek dpreview.com/ rawdiger.com z artefaktami na zdjęciach ciągniętych za uszy, przy pełnych klatkach A7xx, Sony rozwiązało aktualizacjami. Faktem jest, że dla dla matryc bez-ISOwych (ISO-Invariance) takie rzeczy nie powinny się dziać; niedoświetlanie -4EV przy korekcji podczas wywoływania RAW nie powinno dawać żadnych artefaktów. Do aktualnie sprzedawanych APS-C nie ma aktualizacji, ale nie ma też zgłoszeń podobnych problemów. Załóżmy jednak, że problem dotyczy też serii A6xx /A5100.... ... to u mnie raczej on nie wystąpi. Aby uzyskać maksimum, co daje aparat, czyli dynamikę 12EV albo 14EV naświetlam do prawej na histogramie, potem ew. korekta -1EV, -2 EV w wywoływaczce (jak pull-processing dla filmu). Innymi słowy, im dłużej otwarta migawka tym lepszy S/N. Dla mnie czas otwarcia migawki przy natywnym ISO oraz średnica efektywna obiektywu przy zdjęciach astro to wszystko, reszta jest nieistotna. Pod ciemnym niebem 8 minut @ISO 100, f/2 albo 8 minut @f/2.8 @ISO 200. Takie klatki (13 sztuk, ograniczenia trackera do 120minut) stakuję, więc szanse na niedoświetlenie -4EV i wyciąganie z potencjalnymi artefaktami są małe. Taka uwaga naświetlając zdjęcia przy wysokich ISO 1600 i w górę dynamika tonalna spada drastycznie z 12EV do 6EV-7EV... tyczy sie to wszystkich producentów. Oczywiście zgadzam się z Tobą w 100% = jeżeli ktoś ma zamiar kupić Sony A6xx / A5xx = powinien być świadomy, że RAW są tam kompresowane. /WS
  14. Event Horizon

    Cyfrowy kompakt do 2k zł - nie astro

    Nie wiadomo jaki soft Sony zapakowało w korpusy APS-C, jakie są tam algorytmy kompresji, jaka elektronika. Żadne testy robione przez portale (zdjęcia dzienne) nie wykazały problemów na APS-C. To oczywiście nie oznacza, że ich nie ma to są tylko domysły. Spójrz na te aparaty z drugiej strony. Za ~ 800zł (używka A5100) albo ~1500zł (używka A6300) dostajesz nowoczesną matrycę 24Mpix z dynamiką 12 EV-14 EV + filmowanie full HD albo 4k. 1) Podoba ci się Canon AF 300/2.8 L USM II ? => przejściówka AF => i już śmiga na twoim korpusie z autofocusem A5100/A6XX 2) Lubisz Nikkora 85/1.4G AF-S ? => proszę bardzo, przejściówka AF => i już śmiga z autofocusem na A5100/A63XX 3) Kupiłeś okazyjnie lajkę APO-Telyt-R 280/2.8 ? => przejściówka leica => i działamy z potwierdzeniem ostrości na A5100/A6XX 4) Św. Mikołaj przyniósł Zeissa Sonnara T* APO 180/2? => przejściówka contaxowska => i już ostrzymy z potwierdzeniem na A5100/A6XX 5) A może w szafie zalegają szkła Pentaksa? => nie ma problemu, adapter bagnetowy Pentax => ostrzymy z potwierdzeniem na A5100/A6XX 6) Masz obiektywy średnioformatowe ? => przejściówka => ostrzymy z potwierdzeniem na A5100/A6XX 7 Oglądasz Netwonem 12" księżyc? Okular OUT / A5100+ adapter Baader IN => filmujemy full HD, bez żadnych barlowów, podnoszenia lustra, innych głupot => tylko matryca + lustro Żadnych reduktorów ogniskowej, telekonwerterów, itp. Dowolny obiektyw + przejściówka + aparat i działamy. Występują problemy z ostrzeniem? Powiększenie x12 na wyświetlaczu i wszystko jasne. Jak ktoś dysponuje wolnymi 3k złotówek to może ustrzelić używkę Sony A7II wtedy dochodzi niekompresowany RAW 14-bitów + dalej możliwość fotografowania a APS-C dla zainteresowanych. Dobra wystarczy tego, od ponad 2 miesięcy chmury, deszcz i mgły. Kupa rzeczy do naświetlenia i przetestowania. Mam na dzieję, że niedługo uda mi się złapać i wrzucić trochę materiału, to będzie okazja do dalszej dyskusji :-P Życzę pomyślności w Nowym Roku! /WS
  15. Event Horizon

    Cyfrowy kompakt do 2k zł - nie astro

    Nawet 12-bitowy kompresowany RAW ma dynamikę 12EV. Artefakty, z tego co piszą, dotyczą pełnej klatki. Ddyby się pojawiły problemy na APS-C pewnie by też poprawili (choć głowy nie dam). Poszperam w sieci jeszcze za ostatnimi modelami aps-c. Przy okazji flagowy model bezlustra Sony to A9, nie A7. Oczywiście inna bajka, inna cena, inne zastosowania. Tutaj proszę przykład "7-bitowego nie-rawa" z dynamiką 12EV, którego można = czary-mary-okulary = wywołać np. w RawTherapee (135mm, f/2, ISO 200, 8 minut) /WS
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.