Jump to content

riklaunim

Społeczność Astropolis
  • Posts

    3340
  • Joined

  • Last visited

About riklaunim

  • Birthday 02/26/1983

Kontakt

  • Strona WWW
    http://rk.edu.pl

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyna
  • Skąd
    Warszawa
  • Sprzęt astronomiczny
    DK14, ASI178MM

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

riklaunim's Achievements

2.8k

Reputation

  1. Hm... no nie wiem. Nie muszą ujawniać "jak to działa" bo to może być ich IP. Albo zwróć bez komentarza albo zrób trochę testów porównawczych pomiędzy filtrami O III, poszukaj innych właścicieli i popytaj o ich wrażenia
  2. Mono IMX178, piksel 2,4um, klatka 3096x2080. Chłodzenie TEC. Cena: 2600 PLN
  3. Ale teoretycznie twój filtr i te stare mają pasmo przesunięte ku dłuższym falom zamiast krótszym - potencjalnie ten sam "pomysł" na filtr - więc pytanie jak to według nich działa?
  4. Patrząc po cloudy to O III odstaje od dwóch pozostałych https://www.cloudynights.com/topic/734219-chroma-vs-baader-high-speed-filters-halo-comparison/ tutaj też ktoś pisze o nietypowej długości fali dla O III f/2 - https://www.cloudynights.com/topic/567490-baader-f2-highspeed-filters/?p=10786348 Można by wrzucić te wyniki tam i zobaczyć czy będzie jakiś ciekawy "feedback".
  5. To by musiało od razu wyjść na pierwszym zdjęciu - brak mgławicy. Trochę dziwne.
  6. Mam kilka filtrów Bjomejag (Omega Optical) oraz Edmund Optics - longpassy i kilka wąskopasmowych. Mam też gdzieś "okno krzemowe" UQG - czyli taki dość ekstremalny podczerwony longpass z czystego krzemu. Przy pozostałych longpassach przydałaby się identyfikacja który jest który bo ich za dobrze nie oznaczyli (1000nm i 9XXnm).
  7. Dziwne, albo ostrość się ruszyła albo coś dziwna optyka. Z TSAPO65Q zero problemów: http://www.rkastrofoto.appspot.com/site_media/astro/orig/m78-21-02-2015/anim.gif Przy okazji - są też filtry "RGB" tyle że nie na prawdziwe RGB a na podczerwień do fotografii w fałszywych kolorach. Jako że pasma są dość wąskie i obok siebie to drastycznych różnic między kanałami nie ma, ale zawsze coś (IDAS, Astrodon i ktoś tam jeszcze).
  8. Zależy od optyki? Poza tym w IR będzie mniejsza dyspersja atmosferyczne a jak pasmo jest dość wąskie (samo IR vs L) to i efekt achromatyzmu soczewek mniejszy. W teleskopach lustrzanych powinno być bez problemu.
  9. Wczoraj około 22:39:30UT coś walnęło w Jowisza. Małego ale amatorzy złapali rozbłysk.

    1. Show previous comments  2 more
    2. riklaunim
    3. fornax

      fornax

      Tak jak dla mnie to nic nie uderzyło w Jowisza  bo czas  zjawiska jest zbyt krótki  na tak rozległą atmosferę Jowisza ,prędzej uderzyła wysoko energetyczna cząstka w matryce kamery .:flirt:

    4. riklaunim

      riklaunim

      Tyle że jest więcej niż jedno nagranie i było to weryfikowane przez więcej niż jedną osobę. Nawet chyba ESA wydała jakiegoś newsa na ten temat.

       

      Temat ten jest już dość dobrze ogarniany i to nie pierwsze takie zjawisko złapane przez amatorów - http://pvol2.ehu.eus/psws/jovian_impacts/downloads.html

  10. Musiałbyś ustawić ostrość na gwieździe będącej na tej samej wysokości, dla teleskopu co dobrze trzyma mechanicznie ostrość... jest to trochę mało praktyczne, szczególnie dla kamer mono, gdzie między różnymi filtrami i tak będzie trochę różnicy - czy to przez je same czy różnice dyspersji.
  11. Tam był użyty czerwony filtr wizualny (chyba Wratten #29 lub podobny), który przepuszcza czerwień + IR. Ogólnie do luminescencji normalnie używałoby się kanału L (IR/UV cut), ale bez korektora dyspersji atmosferycznej + dobrych warunków nigdy nie będzie ostry... ale jak już wyjdzie ostry to fotka LRGB będzie ekstra. * żółty wratten: zmniejsza efekt dyspersji ale nie do końca (chyba że coś jest bardzo wysoko). Poza tym niektóre konstrukcje jak SCT mają słabą korekcję na krótkich długościach fali przez co po ich odcięciu da się uzyskać bardzo jasny a zarazem znacznie mniej rozmyty obraz. * pomarańczowy, czerwony, ciemno czerwony wratten: odcinają coraz bardziej. Celem jest użycie najjaśniejszego filtra na jaki pozwalają warunki i obiekt. Niski gain daje bardzo niski SNR pojedynczej klatki co znacząco sprzyja uzyskania czystego i ostrego stacka.
  12. Yellow, Wratten #12 czyli zwykły żółty filtr wizualny (nie mylić z jasnożółtym) - wycina niebieski a przepuszcza zielony, czerwony i IR, co najmniej zmienia odcienie a zarazem wycina najbardziej zniekształcony fragment pasma (czy to przez dyfrakcję atmosferyczną, słabą korekcję teleskopu jak np. SCT czy po prostu efekt naszej atmosfery).
  13. Tak, Saturn jest dość ciemny przez co trudno o dobry obraz w podczerwieni. Da się to osiągnąć w dobrych warunkach i/lub z odpowiednio dobrą kamerą. Trzeba jednak pamiętać że podczerwone kanały dają inny obraz niż pasmo widzialne - obraz może być ostrzejszy, lepszy, ale odcienie ulegną zmianie. Niektóre Jowisze IR-RGB są aż różowe ze względu na zmianę odcieni w kanale IR.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.