Skocz do zawartości

LibMar

Moderator
  • Zawartość

    2306
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

  • Wygrane w rankingu

    24

Ostatnia wygrana LibMar w dniu 21 Wrzesień

Użytkownicy przyznają LibMar punkty reputacji!

Reputacja

4074 Excellent

O LibMar

  • Tytuł
    Syriusz
  • Urodziny 27.09.1996

Kontakt

  • Strona WWW
    https://www.facebook.com/1000CiekawostekAstronomicznych

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyna
  • Skąd
    Suwałki/Białystok
  • Zainteresowania
    Astrofotografia, fotometria, popularyzacja astronomii.
  • Sprzęt astronomiczny
    Kamera ASI178MM-c, montaż EQ5, Canon 300mm f/2.8 L, lornetka Eschenbach Trophy 10x50.

Ostatnie wizyty

10459 wyświetleń profilu
  1. Zmienna w Veilu - potrzebne Wasze zdjęcia!

    Wrzuciłem na razie jeden materiał do Muniwina. Generalnie ciężko z czasem, w przyszły weekend rozpoczną się dwa tygodnie wolnego. To będzie odpowiedni moment na zajęcie się analizą
  2. Termin: 24 dni i 15 godzin

    • NA SPRZEDAŻ
    • Używany

    Sprzedam kolimator laserowy Baader Mark III, który zakupiłem z tego ogłoszenia: https://astropolis.pl/classifieds/item/482-kolimator-laserowy-baader-laser-colli-mark-3/ Nie korzystałem z niego w ogóle, a pilnie potrzebuję gotówkę. Sprzedaję za tę samą kwotę, za ile go kupiłem. Wysyłka możliwa na początku przyszłego tygodnia, ewentualnie jeszcze mogę wrzucić jako paczkomat w najbliższy weekend.

    150,00 zł

  3. Pierwsza część artykułu "Droga do odkrywania gwiazd zmiennych" jest w trakcie przygotowywania. Oj, trochę to zajmie. Cała trylogia w czterdziestu stronach A4 raczej nie zamknie się :)

    1. Agent Smith

      Agent Smith

      Czekam niecierpliwie :)

  4. Zmienna w Veilu - potrzebne Wasze zdjęcia!

    Podeślij najlepiej przez Dysk Google na PW, najlepiej każdą klatkę. Więcej pomiarów to i dokładniejsze oceny gwiazdy. Będzie miało duże znaczenie przy ustaleniu potencjalnej zmienności o okresie 0.4 doby
  5. Zmienna w Veilu - potrzebne Wasze zdjęcia!

    Jeśli to jest okres 6.528 doby, to potencjalne zaćmienie miało miejsce jeszcze za dnia (28.07.2017). U Ciebie początek obserwacji wypada około 12h po możliwym minimum, ~9h po zakończeniu (czas trwania zaćmienia to około 6 godzin). Zapewne gwiazdka jest w maksimum, ale obserwacja taka umożliwi wykluczenie przedziału okresu dość zbliżonego do 6.528d Chętnie przygarnę Twoje RAWy do dalszej analizy
  6. Zmienna w Veilu - potrzebne Wasze zdjęcia!

    To będzie tutaj
  7. Zmienna w Veilu - potrzebne Wasze zdjęcia!

    W tym samym momencie, co łapał Piotr Z pewnością każda obserwacja się przyda do ogólnego wykresu i nie trzeba pytać Im więcej danych, tym będzie dokładniej - nawet jeśli się nakłada z innym obserwatorem
  8. Zmienna w Veilu - potrzebne Wasze zdjęcia!

    Wypisałem momenty z ASAS-SN, w których podejrzewam zmiany blasku o wywołane zaćmieniem głównym (obiekt słabszy niż zwykle/zbyt słaby, aby się zarejestrował): 2457191.00139 2015-06-17.4996047 bd 1.80 15.629 15.519 0.199 2.379 0.430 2457191.00294 2015-06-17.5011543 bd 1.85 15.737 15.703 0.213 2.007 0.389 (prawdopodobieństwo mniejsze) 2457244.77226 2015-08-10.2683371 bd 1.82 15.811 15.743 0.206 1.936 0.364 2457244.77369 2015-08-10.2697560 bd 1.80 15.885 15.876 0.218 1.712 0.340 (prawdopodobieństwo większe) Ta obserwacja, jak i wcześniejsza wskazują różnicę 53.77 doby (dzieląc przez 4 mamy sugerowane 13.44d). Prawdopodobnie któryś z tych sygnałów jest błędem (raczej pierwszy). 2457296.88340 2015-10-01.3803012 bd 1.61 15.650 15.544 0.199 2.325 0.422 2457296.88466 2015-10-01.3815574 bd 1.71 15.522 >15.522 99.990 1.929 0.475 2457296.88589 2015-10-01.3827954 bd 1.58 15.632 >15.632 99.990 1.635 0.429 (prawdopodobieństwo średnie) Ta obserwacja, jak i wcześniejsza wskazują różnicę 52.11 doby (dzieląc przez 4 mamy sugerowane 13.03d)! 2457550.02765 2016-06-10.5262310 bd 1.56 15.789 15.599 0.184 2.210 0.371 2457550.02891 2016-06-10.5274861 bd 1.62 15.777 15.653 0.196 2.101 0.375 2457550.03016 2016-06-10.5287362 bd 1.55 15.947 15.534 0.150 2.345 0.321 (prawdopodobieństwo mniejsze) Ta i poprzednia obserwacja nie pasuje na 13.02d, ale pasuje na połowę (6.50d a 6.51d). 2457595.98353 2016-07-26.4798923 bd 1.85 15.621 >15.621 99.990 2.142 0.433 2457595.98478 2016-07-26.4811478 bd 1.84 15.632 15.607 0.215 2.193 0.429 2457595.98603 2016-07-26.4823990 bd 1.77 15.777 15.583 0.184 2.242 0.375 (prawdopodobieństwo mniejsze) Ta obserwacja i wcześniejsza wskazują różnicę 45.95 doby (nie jest to 13.02d, ale idealnie pasuje na połowę, czyli 6.51d, bowiem wynik dzielony przez 7 (3.5 okresu 13.03d) daje 6.56d). 2457950.01616 2017-07-15.5129103 bd 1.58 15.722 15.694 0.214 2.025 0.395 2457950.01743 2017-07-15.5141758 bd 1.62 15.743 >15.743 99.990 1.832 0.387 2457950.01869 2017-07-15.5154385 bd 1.58 15.563 >15.563 99.990 2.262 0.457 (prawdopodobieństwo większe) Ta obserwacja wskazywałaby, że może to być jednak połowa 13.02 doby (czyli 6.51d), gdyż minimum wypada o 0.2d od połowy. Dalsza analiza na podstawie mojej ostatniej obserwacji - czy to może być w takim razie ~6.51d? Między drugą (bo pierwsza jakaś dziwna) a moją obserwacją nie ma okresu 13.02 doby, ale istnieje możliwy wynik 6.52737d (115 pełnych obiegów). Między trzecią a moją obserwacją też nie ma okresu 13.02 doby, ale jest też wynik 6.52837d (107 pełnych obiegów). Między czwartą a moją - nie ma związku (uzyskany wynik sugeruje, aby okres wynosił około 1/8 okresu 13.02 doby). Między piątą a moją - nie ma związku Między szóstą a moją - możliwy związek, ale obserwacja została przeprowadzona dość niedawno (sugeruje 7 obiegów do tyłu - skoro liczba nieparzysta, to i nie ma związku z 13.02d). Mamy więc trzy potencjalne obserwacje wskazujące na okres orbitalny ~6.528 d (+/- 0.0015 d), co jest wartością dość dokładną, jeśli chodzi o przewidywanie zjawisk. Właściwie 4, bo bierzemy pod uwagę jeszcze zjawisko złapane przez @bajastro. Epoka na zjawisko (HJD) to 2457995.42 (+/- 0.03). Sprawdzenie, czy pozostałe archiwalne obserwacje ASAS-SN pasują - mam daty, kiedy mogło dojść do minimum. Czy obserwatorium obserwowało kiedyś jeszcze gwiazdę akurat w tym momencie? Czy faktycznie też złapało osłabienie, ale ja przeoczyłem? No i na tym zakończę dzisiejszą analizę, bo jest dość późno. Wstępnie nie wygląda to dobrze - jest kilka obiecujących, ale też są sprzeczne. Na tej podstawie nie mogę potwierdzić czy 6.528d jest prawdziwym okresem. Trzeba szukać dalej - może ktoś akurat złapał i nakieruje
  9. Zmienna w Veilu - potrzebne Wasze zdjęcia!

    Jak najbardziej. Kiedy gwiazda była w maksimum jasności, można w ten sposób wykluczać momenty prawdopodobnych okresów. Jeśli pozostanie wąska rama czasowa, to trzeba będzie wstrzelić się w obserwacje i sprawdzić Z pewnością krzywa fazowa dla potencjalnego okresu 0.4d (0.2 mag amplitudy) przyda się od każdego obserwatora, który focił przynajmniej na kilkuminutówkach. Okres na podstawie ASAS-SN jest doskonale wyznaczony, bowiem obejmuje ponad 1000 dni obserwacji. Jest tylko duży rozrzut pomiarowy. Nasze obserwacje są znacznie dokładniejsze i w ten sposób można potwierdzić lub wykluczyć tę drugą zmienność.
  10. Zmienna w Veilu - potrzebne Wasze zdjęcia!

    Świetnie! Wygląda na to, że u Ciebie gwiazdka znajduje się w maksimum jasności. Nic dziwnego, bo właśnie @bajastro odnalazł u siebie podobne pociemnienie 16 sierpnia 2017 roku wieczorem (właściwie to końcówkę zjawiska). Wstępnie, daje to około 13.02d okresu (+/- 0.2d). Teraz staram się ogarnąć czy to faktycznie tyle, czy należy podzielić o dwa, trzy itd. Na razie znalazłem, że nie dzieli się przez 5 ani przez 7. Szukam czy to się daje podzielić przez dwa, ale chyba zbyt niedokładnie mam wyznaczone minimum Mariusza. U Ciebie są to momenty pomiędzy, ale z pewnością przydadzą się w określeniu tego okresu 0.4d oraz ogólnej krzywej EA
  11. Cześć! Niedawno w statusach pisałem o możliwej zmiennej rozbłyskowej znajdującej się dokładnie na tle wschodniej części mgławicy Veila. Po dłuższej analizie okazało się, że spadek jasności wynikał nie z powodu stopniowego "przygasania" flary, lecz dodatkowego składnika obiegającego główną gwiazdę. Mamy do czynienia z długookresową gwiazdą zmienną typu Algola (EA). Szacowany okres orbitalny jest dłuższy niż 5 dni (ale może być także ponad 25), gdyż ASAS-SN nigdy nie zarejestrowało potencjalnego spadku jasności. Tutaj można zobaczyć animację przedstawiającą zmiany jasności obiektu: UV_Veil.mp4 (1.8 MB) Co ciekawe, gwiazda ta prawdopodobnie wykazuje zmienność o zaledwie 0.2 mag w okresie 0.4 doby. Co więcej, wykres zmian blasku jest asymetryczny (typ RRC?). 29/30 sierpnia 2017 roku zarejestrowałem pociemnienie gwiazdy oznaczonej kolorem czerwonym. Jej normalny blask wynosi ~15.6 magnitudo. W ciągu niecałych trzech godzin uchwyciłem osłabienie o 1.3 mag, sięgając do 16.9 magnitudo. Ponieważ nigdy wcześniej nie obserwowano zaćmienia, nie można określić okresu obiegu. W tym celu proszę o Waszą pomoc! Chciałbym poprosić Was o udostępnienie swojego materiału ze wschodniego Veila (pojedyncze klatki) robione dowolnym filtrem (może być L, R, G, B, Ha, S-II, O-III) z minimalnym czasem ekspozycji pojedynczych klatek 120s (na których ten obiekt będzie już w miarę dobrze widoczny, czyli 300-600+ dla narrowband). Za pomocą prywatnej wiadomości. Koniecznie dopisując jakim filtrem było robione (opcjonalnie: jaki zestaw). Zapewniam, że materiał zostanie wykorzystany tylko w celach pomiaru tej gwiazdy, później usuwam ze swojego dysku. Chodzi o odnalezienie momentu, kiedy w przeszłości również doszło do obserwowanego zaćmienia. To dałoby wskazówkę, aby określić okres zmienności tej EA. Każda osoba, która wyśle nadający się materiał (zasięg 17+ mag na pojedynczych klatkach), zostanie zapisana do listy współodkrywców tego obiektu do bazy VSX. Aby to się stało, musimy odnaleźć przynajmniej jedno archiwalne zaćmienie. W przeciwieństwie do innego wątku (z mirydą), wiele osób na forum ma na swoim dysku materiał z Veila. Wystarczy podesłać, resztą już się zajmę Obiekt leży w wyjątkowym miejscu, dlatego mam nadzieję, że wystarczająco zachęciłem To będzie fajny wspólny projekt do analizy, który będę aktualizował w tym wątku. Jedynie czego potrzeba, to chętnych współpracy!
  12. Ktoś fotografował Veila w nocy 29/30 sierpnia 2017 roku? Zarejestrowałem potencjalną zmienną rozbłyskową (o ponad 1 mag) na jej tle. Szukam materiału do potwierdzenia, na razie bazuję tylko na tym, co mam. Chodzi o część wschodnią (NIE Miotłę Wiedźmy).

    UV_Veil.mp4

    1. LibMar

      LibMar

      Przyjrzałem się niej trochę bliżej - wygląda na to, że to raczej nie jest flara, lecz zmienna (i głęboka) zaćmieniowa EA o wyjątkowo długim okresie. Zapewne dopiero dane TESS w 2019 roku pozwolą powiedzieć nieco więcej o jej okresie orbitalnym :/

  13. HAT-P-10 b/WASP-11 b w Baranie (11.89 mag | 0.025 mag)

    No i mamy potwierdzenie, że to zmienna typu GDOR https://www.aavso.org/vsx/index.php?view=detail.top&oid=554638
  14. Uran 2017

    W przypadku Urana i Neptuna, średnica kątowa zmienia się nieznacznie. Nawet w przypadku Saturna nie ma takich wielkich różnic
  15. HAT-P-10 b/WASP-11 b w Baranie (11.89 mag | 0.025 mag)

    Przejrzałem archiwalny materiał w poszukiwaniu zmiennych i znalazłem niespodziankę Okazało się, że tuż obok HAT-P-10/WASP-11 b odnalazłem zmienną typu GDOR (Gamma Doradus), która jest często wykorzystywana jako gwiazda referencyjna. Warto ostrożnie wybierać takie punkty, które są faktycznie stabilne Znaleziony obiekt na razie czeka w bazie danych na akceptację To moja druga GDOR i pierwsza, którą przypadkowo napotkałem. Wcześniej miałem jedną, ale była Keplerowska i trafiłem na moment, gdzie zmiany blasku były nieznaczne. Ale ta GDOR to już coś Charakteryzują się tym, że mają dwa okresy, które po przeplataniu ukazują magiczny wykres (na przykład tutaj: http://ph-images.s3.amazonaws.com/APH10014634.jpg). Poniżej dwa wykresy tej gwiazdki (dla ~0.5d i ~0.52d). Jako "var" zaznaczyłem GDOR, a "check" - gwiazda, o której mowa w wątku
×