Skocz do zawartości

Sterowanie zegarem napędu do Uniwersała


Gość leszekjed

Rekomendowane odpowiedzi

Kiedyś dla Bratka przerobiłem oryginalny zasilacz zegara teleskopu TAL, który umożliwiał korektę prowadzenia za pomocą pilota przez przyspieszenie lub opóźnienie biegu zegara a także pozwalał na proste przejście do zasilania bateryjnego tego teleskopu. Opisałem to rozwiązanie na mojej stronie www.lx-net.prv.pl . Proponowałem jednocześnie podobną przeróbkę dla systemu zegara teleskopów Uniwersał. Problem różni się nieco w tym przypadku, bo silniki stosowane przez Uniwersał zasilane są z 24V i rozwiązanie do TAL-a jest nieco za 'cienkie'. Na moją prośbę o pomoc w testowaniu nowego rozwiązania zgłosił się jeden z kolegów ale nie podjął czynnej współpracy. Nowy wzmacniacz czeka więc na swój dzień. Ponawiam więc moją prośbę o pomoc w przetestowaniu urządzenia. Do testów potrzebny jest mi oryginalny silnik synchroniczny z teleskopów Uniwersał oraz zasilacz tego silnika. Po otrzymaniu tego zestawu jestem gotowy w ciągu 2, 3 dni przygotować i odesłać do testów zestaw zawierający stosowne elementy (pilot i wzmacniacz) pozwalające na sterowanie pracą silnika w granicach +- 10% wartości nominalnej oraz na pracę montażu z baterii.

L.J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Leszku, a czy stary (1992) napęd od TAL 1 wchodzi w rachube ?

Mam taki, nie wiem jeszcze jak idzie z teleskopem ( brak czasu na testy), czy to można jakoś udoskonalić jakby co ?

Janusz P wspominał o tym, że w tym przypadku jest ciężko coś wykombinoewać mechanicznie jakby szedł żle. ja osobiście mam wrażnie że silnik czasami się zacina i potem idzie dobrze....

 

Czy jest na to jakaś rada ? wiem że istnieje coś takiego jak TAL Drive Corrector i się chyba Vesta nazywa (?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno mi to ocenić na odległość i ze względu na słabą znajomość sprzętu. Miałem kontakt tylko z jednym silnikiem - przysłał mi go Bartek od swojego TAL-a. W tym przypadku udało się bez kłopotu. Jeśli możesz zrób zdjęcie silnika i zasilacza z obudową i bez. Prawdopodobnie nie powinno być problemu ze sterowaniem ale zdjęcia by mi nieco rozjaśniły temat. Jeśli chciałbyś porównać rozwiązanie o jakim piszesz (Westa ?) z tym co zrobiłem dla Bartka musisz go zapytać bezpośrednio bo on miał chyba kontakt i doświadczenia z tymi dwoma rozwiązaniami.

L.J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

silnik jest chyba niezmiennie taki sam, przekładnie również. Zasialacza czy zegara jednak jakotakiego brak - zwykły transformator toroidalny (wsadziłem go w obudowę) dopasowuje napięcie bezpośrednio do silnika, jeszcze tylko wsadzony jest tam LED wskazujący zasilanie- ot i wszystko !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może wiesz jakim napięciem zasilasz ten silnik. Powinno to być ok. 12-15 V napięcia zmiennego.

Powiedz też coś o wspominanych wcześniej zacięciach (silnika, montażu, przekładni ?)

Jak się nikt nie zgłosi z Uniwesałem to możemy spróbować z Twoim silnikiem.

L.J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oczywiście wiem- zmierzyłem nawet teraz- 12,8 V zmiennego. To chyba typowy synchron stosowany w TAL-ach.

 

Wygląda na to że te przekładnie mają tam luz (po rozkręceniu obudowy) i nie zazębiają się za siebie dokładnie- silnik raz je porusza, a raz nie. Co więcej ośka , która wystaje z silnika z boku (aka budowa dziwna) i na której umieszczene są przekładnie daje się z niego wysuwać w dużym stopniu i wtedy one rzeczywiście się nie zazębiają.

 

Ja zawsze jestem do testów chętny i gotowy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.