Skocz do zawartości

Co ma w środku Meade RCX400


Tiamat

Rekomendowane odpowiedzi

Dla zainteresowanych tym, co ma w środku Meade RCX400:

http://www.optcorp.com/meade/optrcxexclusive.aspx

 

PS śmiać mi się chce, bo goście przy piewrszym zdjęciu zrobili foto rybim okiem tak, żeby teleskop przy kliencie wydał sie chyba jeszcze większy:)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie kevlarowa tylko z wlokna weglowego, wbrew pozorom jest bardzo wazna, znaczaco obniza mase OTA a co za tym idzie zmniejsza wymagania co do nosnosci montazu. Poza tym ma wielkrotnie nizsza odksztalcalnosc temperaturowa od dajmy na to aluminium czy innych metali. Wszystkie powazniejsze firmy oferuja weglowe lub magnezowe OTA, w tym RC Optical Systems czy OGS...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Janusz_P.
Nie kevlarowa tylko z wlokna weglowego, wbrew pozorom jest bardzo wazna, znaczaco obniza mase OTA a co za tym idzie zmniejsza wymagania co do nosnosci montazu. Poza tym ma wielkrotnie nizsza odksztalcalnosc temperaturowa od dajmy na to aluminium czy innych metali. Wszystkie powazniejsze firmy oferuja weglowe lub magnezowe OTA, w tym RC Optical Systems czy OGS...

Akurat tutaj i Kewlarowa i węglowa jest składowa oprzędu bo tego wymaga założenie projektowe a sam węgiel jest lekki ale za mało wytrzymały do tak dużych teleskopów i po to jest tu właśnie domieszka włókien Kewlarowych o dużo większej wytrzymałości mechanicznej B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestes w bledzie, te OTA sa czysto weglowe... Kwestie absorpcji naprezen wzdloznych, poprzecznych i kazdych innych rozwiazuje sie w takich konstrukcjach stosujac odpowiednie techniki nakladania oplotu. Na przyklad OGS stosuje technike carbon monocoque gdzie cala OTA wykonywana jest z jednego wlokna weglowego, po napleceniu jednej warstwy zmieniany jest rodzaj oplotu, typow oplotow z tego co pamietam podstawowych jest 6. Kazdy z typow oplotu nakladany jest minimum 3 krotnie, co daje minimum 18 naprzemiennych warstw oplotu weglowego. Calosc pracy wykonuje specjalizowany robot.

 

Fakt ze MEADE stosuje akurat kombinacje kevlar-carbon chyba jedynie dla oszczednosci, tuba tych rozmiarow wykonana w technice carbon monocoque kosztowala by zapewne 1/3 wartosci teleskopu (Meade RC)...

Edytowane przez Andee
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Włókno węglowe ma lepszą wytrzymałość na rozciąganie i sztywność (większy moduł Younga), niż kevlar, ale jest słabiutkie jeśli chodzi o odporość na udary w porównaniu do kevlaru.

Jeżeli ma być konstrukcja stacjonarna, to czyste włókno węglowe

Jeżeli przenośna, to włókno węglowe + kevlar lub ew. włókno szklane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tuba z czystego włókna węglowego ma najlepszy stosunek wytrzymałości do masy, ale po uderzeniu w ostrą krawędź typu drzwi samochodu, meble może pęknąć na całej długości jak szkło i to tym szybciej im wytrzymalsze włókno.

Wplecenie Kevlaru lub włókna szklanego (które ma zbliżoną wytrzymałość na rozciąganie do włókna węglowego, trochę miejszy moduł Younga problem jest tylko w zwilżalności żywicą-mówię oczywiście o wł. szkl. wysokiej klasy)

powoduje efekt jak w tkaninie rip-stop, pęknięcie włókien węglowych nie rozprzestrzenia się.

Wydaje mi się że są to zamierzone działania konstruktorów Mead'a, a nie czysta oszczędność

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiscie ze moze peknac przy uderzeniu o okno lub drzwi, a zwlaszcza kant stolu. Jezeli przywalimy nia w ten stol z prekoscia powyzej 200km/h i wielokrotnie, co sie raczej w obserwacjach astronomicznych nie zdaza. Laminat weglowy nigdy nie peka tak jak szklo, a technike monocoque wymyslono wlasnie zeby wyeliminowac dodatkowe "domieszki"... Ten tubus Meade jest wykonany najprostsza technika spajania zwyklej tkaniny kevlarowo-weglowej stad ta domieszka kevlaru, poprostu zwykla tkanina weglowa nie tyle nie wytrzymala by naprezen co nie zapewnila by odpowiedniej sztywnosci.

Mam rame rowerowa wykonana z czystego laminatu weglowego ale w technice carbon monocoque, przeszla naprawde wiele bo to rama wyczynowa MTB i o pekaniu nawet nie mysli...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Oczywiscie ze moze peknac przy uderzeniu o okno lub drzwi, a zwlaszcza kant stolu. Jezeli przywalimy nia w ten stol z prekoscia powyzej 200km/h i wielokrotnie"

 

Co do tych 200 km/h, przy których pęka tuba wykonana z kompozytu z czystego włókna węglowego, to po dodaniu do niego kevlaru pęknie przy, powiedzmy 250 km/h :), co wykażę niżej

 

"Co sie raczej w obserwacjach astronomicznych nie zdaża"

 

No właśnie raczej, jak wiadomo pomysłowość ludzka nie zna granic :D

 

"Laminat weglowy nigdy nie peka tak jak szklo"

 

Oj pęka, Przytoczę ci pewną historię: Interesuję się trochę wędkarstwem i kiedyś byłem świadkiem, jak jeden z kumpli uderzył przez przypadek swoją wędką, wykonaną z wysokomodułowego włókna IM 9 (ok. 900 zł za sam blank o masie około 80-100g !) wykonaną właśnie techniką nawijania pojedynczego włókna (ze dwa razy wytrzymalsza, sztywniejsza, lepsze tłumienie drgań niż "przeciwnik") w wędkę za 150 zł wykonaną z taniego włókna węglowego o bardzo podobnych parametrach (długość, masa, średnica blanku) i wynik był taki, że na tej taniej odprysnął tylko lakier, a ta "cudowna" trzasnęła jakbyś ją równiutko obciął nożem.

Sam kiedyś, przez przypadek "obciąłem" szczytówkę swojej węglówki drzwiami szafy. I nie jest to odosobniony przypadek.

 

"a technike monocoque wymyslono wlasnie zeby wyeliminowac dodatkowe "domieszki"... "

 

Technikę "monocoque" wymyślono aby nie było nagłych zmian przekroju w miejscu gdzie kończą się maty(tam koncentruja się naprężenia). Niestety wykonać można tą metodą tylko elementy o kształcie walca ew. stożka o nie wielkiej zbieżności o podstawie koła, elipsy lub innym granastym, byle bez wklęsłości. Druga sprawa to zapewne miejsza wydajność niż przy nakładaniu maty.

Widziałem kiedyś live taką maszynę do wykonywania kompozytów tą techniką. Na obracający się rdzeń, wykonany z pianki lub cienkościennej rury np. z aluminium jest nawijana przędza ze szpuli zamocowanej na suporcie przesuwającym sie wzdłóż osi obrotu, sterownym przez komputer.

Nic nie stoi na przeszkodzie aby zastosowac dodatkowy suport i nawijać np. dodatkowy oplot z kevlaru.

 

"Ten tubus Meade jest wykonany najprostsza technika spajania zwyklej tkaniny kevlarowo-weglowej"

 

Ani ty, ani ja, ani nikt z tego forum nie wie czy ta tkanina (a może rowing?) jest zwykła czy, nie zwykła, ani czy ona tak na prawdę nie zawiera tego kevlaru tylko w nazwie, to wiedzą tylko ci goście z Mead'a ;)

 

"stad ta domieszka kevlaru, poprostu zwykla tkanina weglowa nie tyle nie wytrzymala by naprezen co nie zapewnila by odpowiedniej sztywnosci."

 

Tłumaczyłem parę postów wyżej ale spróbuję jeszcze raz:

Masz dwie tuby, o tej samej:

-średnicy

-długości

-liczbie warstw maty

-gramaturze maty

 

Masa obu tub będzie bardzo zbliżona.

Jedna jest wykonana z samego włókna weglowego z żywicą a druga zawiera jeszcze wpleciony w węglową matę kevlar.

 

W warunkach statycznych (powolna zmiana wartości obciążenia) tuba z samego włókna węglowego wytrzyma wieksze obciążenie niż ta z dodatkiem kevlaru (bo włókno węglowe ma większą wytrzymałość na zrywanie) .

Dla takiego samego obciążenia tuba pierwsza odkształci się też w miejszym stopniu niż druga (bo włókno węglowe ma wyższy moduł Younga).

 

Uderzenie o większej energii wytrzyma natomiast tuba z dodatkiem kevlaru

(m. in. dzięki temu że może się bardziej odkształcić pod obciążeniem)

 

 

Na koniec takie małe przemyślenie

 

W każdym hobby, czy to rowery, narty, wędkarstwo, astronomia ect... spece od reklamy nakręcają taką "ekspertomanię". Nawrzucają w obieg informacje na temat materiałów, technologii, tworzą dla nich nazwy na potrzeby produktu, najlepiej żeby wyszło, że niewiadomo jakie kosmiczne i egzotyczne, a wszystko po to żeby uzasadnić wysoką cenę, i prowokować sytuacje typu:

Rozmawia dwóch delkwentów i jeden mówi do drugiego: "Mam extra (np.) narty w technologii X" na co drugi:" Eee, to z tamtego roku, w tym roku wszystkie firmy robią extra narty w technologii Y" - Czyli gościu nie ma już extra nart :)

 

Dla tego nie radzę opierać się twardo na wiedzy z zakresu inżynierii materiałowej i wytrzymałości materiałów podanej tak pięknie przez producentów.

Edytowane przez bartolini
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.