Jump to content

d.niezgoda

Społeczność Astropolis
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

20 Neutral

About d.niezgoda

  • Rank
    Alderamin
  • Birthday 02/26/1987

Kontakt

  • Strona WWW
    http://www.indigena.edu.pl

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyna
  • Skąd
    Kraków
  • Zainteresowania
    archeoastronomia, etnoastronomia, astronomia kulturowa
  • Sprzęt astronomiczny
    szkiełko i oko ;)

Recent Profile Visitors

456 profile views
  1. Zachód słońca na jednej z odnóg Amazonki. Zdjęcie wykonałem jesienią 2014 roku.
  2. Bardzo skrótowo. Dane na temat św. Brygidy i św. Błażeja zaczerpnąłem z książki Philippea Waltera "Mitologia chrześcijańska", którą polecam, i która na pewno jaśniej opisze wszelkie konotacje rytualno-kalendarzowe związane z Matką Boską Gromniczną. Reszta, ta dotycząca Wandy, jest moja, więc nie należy tego przyjmować za coś pewnego - po prostu wyszło w trakcie. Pierwsze dni lutego wyznaczają faktycznie środek zimy i są związane z św. Brygidą (celtycka Brigit) i św. Ursynem z Aosty (1 lutego), Matką Boską Gromniczną (2 lutego), św. Błażejem (3 lutego). Na mit o walecznej Wandzie złożył
  3. Myślę, że znalazłoby się dużo osób chętnych do pomocy. Zgłaszam się na ochotnika, choć oczywiście rozumiem, że powinny to być osoby znane i zaufane. Wracając do tematu: posiada ktoś kontakt do prof. Górala? Pisałem do AGH, ale nie odpowiedzieli na mojego maila. Znalazłem kilka ciekawych informacji i chciałem skonsultować się z profesorem. Np. linia wyznaczona z kopca Kraka do kopca Kościuszki, a dokładnie Wzgórza św. Bronisławy, wskazuje miejsce zachodu słońca 15 sierpnia. Sprawdziłem, że św. Bronisława doznała wizji właśnie 15 sierpnia 1257 r. Podejrzewam, że podobnych związków może b
  4. Temat jest tak szeroki, że w zasadzie nie wiadomo od czego zacząć Warto polecić na początek książkę Clive'a Ruggelsa Ancient Astronomy: an Encyclopaedia of Cosmologies and Myth i pod jego redakcją trzytomowy Handbook of Archaeoastronomy and Ethnoastronomy za, bagatela, 1360 euro. W Polsce wyszło kilka popularnonaukowych książek Aveniego i jedna Kruppa. W temacie starożytnego Bliskiego Wschodu prace Arkadiusza Sołtysiaka. Wiele z nich znajduje się na Academia.edu Plejady w wierzeniach ludów andyjskich: 37.pdf Astronomia Aborygenów: The Astronomy of Aboriginal Australia.pdf
  5. Ja mieszkam w bloku obok, wpadnę pewnie w przyszłym tygodniu 😊
  6. Zgodnie z tym, co pisał Paether, to już w pierwszym zdaniu leadu jest błąd
  7. Jak najbardziej. Tak dokładne usytuowanie nie może być przypadkowe. Edit. Skąd przypuszczenia, że to była świątynia solarna? Są jakieś dobrej jakości zdjęcia pozostałości? Jakie to miejsce ma związek z niedźwiedziem lub jego symboliką?
  8. Kopce nie tworzą kalendarza, tak jak Piedra del Sol nie jest kalendarzem, mimo że go tak się nazywa. Prof. Góral nazywa to "znakami astronomiczno-geodezyjnymi" (http://www.fortyck.pl/wiesci_inne_54.htm). Układ linii wyznacza kardynalne kierunki astronomiczne, służące przede wszystkim do orientacji w czasie. Dzięki czemu można było dokonywać korekt w funkcjonującym kalendarzu, z wyprzedzeniem planować święta lub rytuały. Przy okazji: http://www.richardcarrier.info/culturaleclipse.pdf
  9. Podobno jakiś czas temu odkryto kurhany wokół kopca Kraka. Ich usytuowanie może być również interesujące. Czy ma ktoś informacje na ten temat albo przynajmniej dokładny plan ich rozmieszczenia? Drogi Sąsiedzie czy to jest prywatne pomieszczenie? Jak mógłbym z niego skorzystać?
  10. Gdybyśmy mieli inny kalendarz, to nowy rok rozliczeniowy dla skarbówki wypadałby prawdopodobnie w nowy rok innego kalendarza. Chociaż i tego nie możemy być pewni, bo w Stanach wypada on, jeśli dobrze zerknąłem, 1 października. Na co dzień żyjemy z kilkoma kalendarzami, które nie wywołują takich kontrowersji. Nowy rok akademicki wypada w październiku. Szkolny we wrześniu, a ten zły, najgorszy i diabelsko katolicki rok liturgiczny w pierwszą niedzielę adwentu między listopadem a grudniem. Jeśliby trzymać się faktów, to w katolicyzmie zmartwychwstanie Chrystusa, najważniejsze święto całego roku -
  11. Wspaniale dziękuję. W takim razie w książce, którą cytuję, jest błąd. To bardzo dziwne i zastanawia mnie skąd on się wziął. Być może któreś źródła tubylcze zawierają takie wartości. Szkoda, że prof. Ziółkowski nie chciał odpowiedzieć na moje pytanie. Susan Milbrath to bardzo dobra badaczka. Znam tę książkę. Tematem interesuję się od dawna i to, o co pytam, to podstawy, ale czasami po prostu wolę się upewnić, ponieważ zawsze zakładam, że to ja czegoś nie wiem niż że mylą się inni. To, czym zajmowałem się jakiś czas temu, przyniosło bardzo ciekawe rezultaty. Z chęcią mogę się nimi podzie
  12. To wszystko wcale nie jest takie "durne" i "tandetne". Wręcz przeciwnie - stanowi owoc intelektualnej pracy wielu pokoleń genialnych umysłów. Niestety nie jest tak prosto wyznaczyć cztery dni w roku, od których możemy zaczynać rok, ponieważ rok nie trwa dokładnie 365 dni. Nie trwa też dokładnie 365,25 dnia. Astronomiczna zima czasami zaczyna się 21, a czasami np. 22 grudnia. Analogicznie jest z przesileniem letnim i równonocami. Wyznaczając dni świąteczne operujemy, co logiczne, rachubą dniową. Przyjęliśmy dla uproszczenia, że doba ma 24 godziny, co już jest "kłamstwem". Dokładne zgranie o
  13. Drodzy Użytkownicy Forum, w jednej z książek nt. kultury inkaskiej natrafiłem na następujący fragment: Moje pytanie dotyczy tego, czy cykl synodyczny Wenus nie powinien być "symetryczny", innymi słowy: czy średnie widoczności tej planety nie powinny być takie same? Skąd może wynikać różnica 30 dni? Oraz czy 45 dni to nie za mało? Przy okazji, chciałbym prosić o pomoc w doborze literatury na ten temat. Niestety Internet przepełniony jest różnymi paranaukowymi new-ageowymi bzdurami. Interesuje mnie również - poza wartościami średnimi - minimalny i maksymalny czas widoczności Jut
  14. Znalazłem kolejny problem, związany prawdopodobnie z precesją. Czy może ona mieć wpływ na daty przejścia Słońca przez zenit? Różnica między wiekiem XV a XX wynosi około 10 dni. Tak przynajmniej pokazuje Cartes du Ciel oraz Stellarium. Jestem bardzo ciekaw, ponieważ jeśli programy się nie mylą, światowa czołówka badaczy, zatrudnionych w najlepszych uniwersytetach, popełnia błąd! A jeśli nie chodzi o precesję, to co może być powodem takiej rozbieżności? --- Odpowiedź jest o wiele prostsza niż się spodziewałem. Precesja oczywiście(!) nie ma tu nic do rzeczy. Chodzi o reformę kalendarza. W
  15. Szanowni Państwo, z przyjemnością zapraszam na konferencję. Per fidem ad astra II Luna Regina Stellarum Est Ogólnopolska konferencja naukowa Kraków 6-7 września 2014 r. Nabór abstraktów do 29 sierpnia 2014 r. Konferencja naukowa Per fidem ad astra – Przez wiarę do gwiazd to już drugie spotkanie z cyklu, w ramach którego prezentowane są aktualne badania dotyczące szeroko rozumianych związków religii i systemów wierzeniowych z astronomią oraz ciałami niebieskimi. Tegoroczna edycja konferencji nosi podtytuł Luna regina stellarum est i poświęcona jest Księżycowi. Zapraszamy do dys
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.