Skocz do zawartości

DUXFORD - trochę bliżej Ziemi niż gwiazdy


Gość cygnus

Rekomendowane odpowiedzi

Byłem tam dzisiaj...

 

Ledwie żyję z nadmiaru wrażeń.

 

Zrobiłem ponad 170 zdjęć, na razie mam na SD około 100, jeśli chcecie, to niektóre zamieszczę. Reszta na negatywach.

 

Lockheed SR-71 Black Bird - odrobinę starszy od Concorde - Ma 3.5 . Ta maszyna robi niesamowite wrażenie, ale wygląda jednak inaczej, niż sobie wyobrażałem. Widziałem tyle zdjęć i kilka filmów o tej maszynie, myślałem, że pofotografuję jakieś szczegóły. Tymczasem - ten płatowiec właściwie NIE MA SZCZEGÓŁÓW. Na zewnątrz jest zupełnie gładki. Kilka ostrych jak nóż anten, wystających u dołu przedniej części kadłuba, zostało zabezpieczonych futerałami ze szkła organicznego i nie nadawało się do fotografiwania, Jedynym więc ciekawym mechanizmem było podwozie. No i oba silniki, które byly wymontowane i prezentowane oddzielnie. Czarna powierzchnia zszarzała, zwłaszcza na płytowych sterach kierunku, widać ślady erozji i temperatury, jakim był poddawany przez lata służby. W firmlowym sklepie mnóstwo (chyba paręset) książek o lotnictwie, chyba 6 czy 7 monografii o tej maszynie, w tym jedna, w dużej mierze tekstowa, opisująca większość istotnych misji.

Ogromny B-52 wypełnia całą halę, nie daje się sfotografować, bo pomiędzy silniki, podwozie, skrzydła, wszędzie poupychano (co nie znaczy, że stały ciasno) tyle sprzętu latającego, że nie sposób wyodrębnić w widoku ogólnym tego kolosa.

 

A-10 Thunderbolt II - u sufitu - zielony, trochę jak latający BRDM wygląda, zupełnie odsuwając w cień jeszcze wyżej zawieszony słynny U-2.

 

Phantom II - znakomicie, jak zawsze, prezentujący się. Mnóstwo detali, skomplikowane podwieszenia broni, podwozie, jest na czym zatrzymać oko.

 

F-111 - na zdjęciach wygląda zupełnie jak uproszczony model a nie prawdziwy samolot. Mało szczegółów pozwalających skupić się na fragmencie.

 

B-17, B-29, P-47, P-51, Sabre, AH-1 Huey, mnóstwo, mnóstwo ciekawych maszyn. Przed halą - F-15 jak spod igły, niedaleko - niemiecka V-1 na długaśnej rampie startowej.

 

Model 1:1 (w półprzekroju) rakiety SCUD (Sadsam nią ostrzeliwał Izrael) i obok Patriot (Amerykanie zestrzeliwali nimi Scudy).

 

Pocisk TOMAHAWK - zupełnie niepozorny, a przecież może mieć głowicę jądrową.

 

 

W halach brytyjskich - same legendy.

 

 

Concorde No 101, G-AXDN, brytyjski egzemplarz przedprodukcyjny z calym wyposażeniem testowym. Naprawdę robi wrażenie technika sprzed 40 lat, całe wyposażenie elektryczne, kokpit, bardziej skomplikowane niż w samolotach z II Wojny Światowej, ale właściwie wygląda podobnie. I takie maszyny przez prawie 40 lat woziły pasażerów z prędkością Ma 2.2! Jeszcze bardziej zadziwia wyposażenie testowe, nawet samopisów nie widać! Pancerna obudowa testowego wielokanalowego rejestratora parametrów lotu, zamontowana w ścianie samolotu, wyposażona w ładunek miotający, który miał wystrzelić urządzenie, gdyby w czasie lotu testowego nastąpiła katastrofalna w skutkach awaria. Ogromne skrzynie modułów mających rejestrować pracę regulowanych wlotów powietrza do silników i parametrów pracy silników.

 

Oprócz samolotów z okresu I Wojny Światowej, na których się nie znam, pełno maszyn z II Wojny: Hurricane,

różne modele Spitfire,

niespodziewanie kolorowy Mosquito (zawsze widziałem go w czarnej barwie, jako myśliwiec nocny),

Avro Lancaster,

ogromna łódź latająca Sunderland,

wreszcie samoloty powojenne:

Gloster-Meteor,

Vulcan z ogromną komorą bombową w której dźwigał olbrzymią rakietę skrzydlatą powietrze-ziemia,

Victor w wersji tankowca - ale ten akurat w konserwacji, widoczny tylko z daleka w niedostępnej części hali.

słynny komunikacyjny odrzutowiec Comet 4 (wcześniejszy model był pierwszym liniowym odrzutowcem, uległ serii katastrof w wyniku zmęczenia materiału),

wreszcie SEPECA Jaguar,

Harrier,

Tornado.

Pocisk POLARIS (strategiczna rakieta balistyczna wystrzeliwana z łodzi podwodnych, 3 głowice po 200 kT) wygląda całkiem niepozornie, nie więcej niż metr średnicy.

 

W hangarze poświęconym Bitwie o Wielką Brytanię miła niespodzianka - Spitfire w barwach polskiego dywizjonu myśliwskiego!

 

Na tym tu zakończę, wszak chyba niewielu Zapatrzonych w Gwiazdy będzie tym zainteresowana.

 

Jeśli chcecie więcej - piszcie, uzupełnię, zamieszczę zdjęcia.

 

Miłek :Salut:

Edytowane przez cygnus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fotografowałem Pentaxem Optio Z10 (8MP, zoom 7x).

Warunki do zdjęć były okropne, zwłaszcza w amerykańskim muzeum, gdzie olbrzymia, szklana ściana była od strony południowej. Kontrast straszny, gdy słońce zniżyło się - dość ciemno, tak, że musiałem ustawić czułość zmienną aż do ISO 1600. W efekcie mam duże szumy.

 

Mała obróbka - wyostrzanie na 3 pixele, później przeskalowanie do wymiaru ekranowego, niektóre zdjęcia - korekta jaskości i kontrastu.

 

Na razie mały wstęp i dowód, że to moje :D

post-910-1199619553_thumb.jpg

post-910-1199619606_thumb.jpg

post-910-1199619644_thumb.jpg

post-910-1199619670_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wsypuję więc kolejne fotki KOSA (ech, nie uchroniłem się przed pokusą, wróciłem z książką Steve Pace - LOCKHEED SR-71 BLACKBIRD, zawiera m.in. listę wszystkich wyprodukowanych egzemplarzy, mnóstwo pięknych zdjęć, chociaż większość b/w).

 

Pozostałe zdjęcia Kosa są na negatywach, więc dopiero za kilka dni będę je mógł obejrzeć i ew. zaprezentować.

 

Pozdro - Miłek

post-910-1199624337_thumb.jpg

post-910-1199624377_thumb.jpg

post-910-1199624507_thumb.jpg

post-910-1199624550_thumb.jpg

post-910-1199624598_thumb.jpg

post-910-1199624678_thumb.jpg

post-910-1199624734_thumb.jpg

post-910-1199624973_thumb.jpg

post-910-1199625023_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pora na CONCORDE Nr 101 - G-AXDN - brytyjski egzemplarz przedprodukcyjny. Identyczny był też francuski. Oprócz nich wcześniej oblatano dwa prototypy.

Wymontowano połowę foteli pasażerskich, zamontowano urządzenia testowe i pomiarowe, przeprowadzano loty testowe i homologacyjne.

post-910-1199745838_thumb.jpg

post-910-1199745887_thumb.jpg

post-910-1199745947_thumb.jpg

post-910-1199746001_thumb.jpg

post-910-1199746043_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potężna wiązka kabli zamontowanych wewnątrz ciśnieniowej kabiny pasażerskiej obrazuje ilość zainstalowanych urządzeń testowych i pomiarowych.

Konsole kontroli parametrów lotu - też klasyczne, nawet nie widać samopisów!

Zwraca uwagę wyjątkowy wielokanałowy rejestrator parametrów lotu, zainstalowany w ścianie bocznej w obudowie miotającej, coś w rodzaju "fotela katapultowanego" :notworthy:

 

Widać, że szerokokadłubowce miały znacznie więcej miejsca w kabinie. Tylko cztery fotele w rzędzie!

 

Po skreśleniu amerykańskiego programu SST, Boeing 747 stanowił krok w zupełnie innym kierunku, niż Concorde: wielka ilość miejsca w kabinie, szeroki kadłub, dużo siedzeń w jednym rzędzie, bardziej ekonomiczny przewóz pasażerów. Ale gdzie mu tam do "wyścigowego" cygara!

post-910-1199746787_thumb.jpg

post-910-1199746847_thumb.jpg

post-910-1199746903_thumb.jpg

post-910-1199746936_thumb.jpg

Edytowane przez cygnus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piekne :notworthy:

Jak mozesz to wrzuc jeszcze zdjecia A10, AH1 i szczegolnie P51

Te obiekty akurat cyknąłem tylko mimochodem, w dodatku AH1 tylko na negatywie (po 105 zdjęciach, w połowie karty 1 GB padła mi bateria w cyfraku), więc będą później.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęć Concorde i SR-71 mam najwięcej, ale jeszcze jest sporo ciekawych maszyn, np. VULCAN. Czy chcecie żebym dalej wrzucał? Dalsze zdjęcia (analogowe) głównych bohaterów będą dopiero pod koniec miesiąca,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.