Jump to content

Problem z czytaniem rawów


ifo
 Share

Recommended Posts

Witam

Mam następujący problem:

Od kilku lat posiadam Canona 5D. Rawy z niego wywołuję za pomocą ACR z programu Photoshop CS2 i wszystko jest w porządku. W międzyczasie pojawiła się wersja CS3, a potem chyba CS4. Nie inwestowałem w te uaktualnienia, bo nie były mi one tak bardzo potrzebne i wszystko grało.

Niedawno zaryzykowałem i kupiłem od jednego z kolegów z Forum, uszkodzonego Canona 1000D. Funkcja live viev była dużą pokusą. Ryzyko opłaciło się. Błyskawicznie doprowadziłem aparat do stanu używalności i na próbę zrobiłem kilkadziesiąt zdjęć Słońca w H alfa, w formacie RAW. Ustawianie ostrości na żywo, przy dziesięciokrotnym powiększeniu na wyświetlaczu, w porównaniu z ciemnym lipkiem 5D, jest bajką.

Karta pełna idę do komputera i co?

I nic.

CS2 nie czyta rawów z nowego aparatu! A po próbie ich wczytania 1000D spowodował ślepotę programu na rawy z 5D

Pobrałem ze strony Adobe jakieś uaktualnienia i wszystko wróciło do normy, tzn. czyta tylko z 5D.

Pytanie moje jest następujące:

Czy można zmusić CS2 do czytania rawów z Canona 1000D, tzn. czy są jakieś aktualizacje?

Czy jest możliwość aktualizacji CS2 do CS4 bo do CS3 chyba już nie?

Czy mam kupić CS4, a CS2 wyrzucić na śmietnik, chociaż ten program był kilkakrotnie droższy niż 1000D.

Czy jak jednak z powyższego powodu wyrzucę na śmietnik nie CS2 a 1000D to czy będzie on czytał rawy z 5D Mark ׀׀ którego być może kiedyś kupię?

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

(...)

Czy można zmusić CS2 do czytania rawów z Canona 1000D, tzn. czy są jakieś aktualizacje?

(...)

 

Najnowsza wersja ACR, która działa pod CS2, to wersja 3.7, niestety ta wersja nie obsługuje EOSa 1000D.

EOS 1000D jest obsługiwany od wersji 4.6, która do działania wymaga przynajmniej CS3.

 

Zawsze możesz przerobić RAWa na format DNG (który jest obsługiwany w CS2) przy pomocy darmowego programu Adobe DNG Converter.

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Bajka słowo w słowo po przesiadce z 350D na 40D. Niestety albo DNG, albo CS3, wydaje się że nie ma innych opcji, no chyba że wywoływać RAWy jeszcze czymś innym w stylu PhaseOne etc.

Link to comment
Share on other sites

No to jestem na drzewie.

 

Żałuję, że jakiś czas temu za niewielkie pieniądze nie dokupiłem córce aktualizacji studenckiej CS2 do CS3 i było by po problemie. ( ciekawe na jak długo?)

Przechodzenie przez DNG jest chyba strasznie pracochłonne. Jedynym dla mnie w tej chwili wyjściem jest korzystanie z DPP dołączonego do EOSa 1000D, czyli znów bezsensowna nauka. A taki ACR był piękny.

 

Dziękuję za odzew

Link to comment
Share on other sites

Bajka słowo w słowo po przesiadce z 350D na 40D. Niestety albo DNG, albo CS3, wydaje się że nie ma innych opcji, no chyba że wywoływać RAWy jeszcze czymś innym w stylu PhaseOne etc.

 

do obróbki raw polecam Rawshooter - dosyć dobry program

Link to comment
Share on other sites

Może spróbuj UFRaw to program działający z GIMPem lecz trzeba go pobrać oddzielnie..

Wyczytałem że program może działać bez GIMPa lecz potrzeba zainstalować biblioteki GTK

http://downloads.sourceforge.net/gimp-win/...10.13-setup.exe

 

Pod WinXp potrzeba będzie pobrać libpng12-0.dll

http://ufraw.sourceforge.net/Install/libpng12-0.dll

Link to comment
Share on other sites

Zawsze możesz przerobić RAWa na format DNG (który jest obsługiwany w CS2) przy pomocy darmowego programu Adobe DNG Converter.

 

Konwertując próbnie RAW z Nikona na DNG zauważyłem drobne różnice w oddawaniu barw i kontraście. Konwertowałem jednak wyłącznie zdjęcia "zwyczajne", a nie astronomiczne.

 

Rozumiem, że pytającego nie interesuje oprogramowanie dla systemów innych niż Windows?

Link to comment
Share on other sites

Rozumiem, że pytającego nie interesuje oprogramowanie dla systemów innych niż Windows?

Tak, mam starego poczciwego XP i nie zamierzam tego zmieniać

Link to comment
Share on other sites

2 Limax7 Takie krótkie pytanko, czy Gimp to nadal 8bit grafika??

2 ifo Napewno ciężko o coś darmowego, a jednocześnie sensownego, bardzo ciężko... DPP jest niestety słabsze od ACRa, bynajmniej to stre DPP które miałem. A i nowe ACR jest nieco bardziej rozbudowane niż stare ACR do CS2.

Link to comment
Share on other sites

Ale ogólnie jest to granda i rozbój w biały dzień.

 

Kupiłem kilka lat temu legalny Adobe Photoshop CS2. Wydałem na to prawie trzy tysiące zł.

Do tego mam EOSa 5D i myślałem że będę bawił się tym programem nawet jak kupię kolejnego: np.1000D, to najwyżej za 100 góra 200zł będę mógł kupić nie kolejną wersję programu, ale tylko możliwość wywoływania RAWów z innego aparatu. I to akceptuję.

 

To że nie mogę wykorzystać 1000D przeboleję, ale w planach mam zamianę 5D na 5D MarkII, a firma Adobe zmusza mnie do wyrzucenia na śmietnik CS2 i zakupu za kolejne 3000zł CS4 i tego nie akceptuję, bo nie jest to jej problem techniczny, ale zwykłe cwaniactwo.

Oczywiście mamy wolny rynek i sami z tego rynku korzystamy, ale psim obowiązkiem polskiej firmy - przedstawiciela Adobe, która mi ten program sprzedała, było poinformowanie mnie, że za trzy lata mogę sobie ten program powiesić na gwoździu.

Tym bardziej, że ja przymknąłem oko na to że wersja polska CS 2 nie jest do końca programem w języku polskim.

 

W życiu nie ściągnąłem z sieci ani jednego lewego filmu, ani grama lewej muzyki. Moje prawie dorosłe córki, w swojej całkiem sporej kolekcji filmów nie mają nie mają żadnego pirackiego DVD. Potwierdza się powiedzenie: Za każdy dobry uczynek wyrządzony bliźniemu zostaniesz ukarany.

 

Zaczynam rozumieć ludzi pracujących na lewym oprogramowaniu. Nie mają takich dylematów. Mają to wszystko w d....

 

PS. Słyszałem, że za chwilę XP będzie do wyrzucenia. Czy to prawda?

 

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Niestety kolego masz rację :( Jesteś "zbyt" dobrym klientem firmy. Brak możliwości używania ACR v4.x w CS2 napewno nie jest problemem technicznym...

Ale co do pracjących na lewym nie zgodzę się do końca. Fakt jest taki, że nie każdy może sobie pozwolić na zakup licencji, więc poinekąd musi używać lewe wersje. Wszak ma z tego korzyści, ale nie oznacza to zawsze że wszystko ma w d...

A XP odejdzie śmiercią naturalną wcześniej czy później, jest to nieuniknione. Teraz zdjae się wchodzi "7" więc zarówno krótka kariera Visty lada moment się skończy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.