Jump to content

Jakie cyfraki do astrofoto?


MateuszZ.
 Share

Recommended Posts

za 2500,- to można już szarpnąć Nikona CP4500. Zoom optyczny do 135mm oraz czas B do 5min.

Poprzedniki tego modelu są nawet tańsze.

Link to comment
Share on other sites

CP4500 i jego poprzednik CP995 to chyba wciąż najlepsze aparaty jeśli mówimy o kompaktach. Moim zdaniem aparat powinien spełniać następujące wymagania:

 

1. Gwint do którego można przykręcić okular

2. Zoom optyczny x3 lub x4

3. Pełny manual

4. Jak najdłuższy czas naświetlania (15 sekund minimum)

5. Matryca min 2 Mpx

 

Do niedawna uważano, że tylko Nikon CP się nadaje. Inne aparaty z większymi obiektywami (średnica) nie nadawały się z powodu winietowania. Teraz wielu producentów wprowadziło do swojej oferty okulary, które powodują redukcję winietowania i mozna je stosować z aparatami o większych średnicach obiektywu np Canon G1/G2/G3, Casio 3500/4000/5700 i kilka innych.

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Togalu rozgryzam ten CP- 4500 od jakiegoś czasu i już zrobiłem ponad 600 ujęć ale w nocy udało mi sie z niego wycisnąć najwyżej 8 sekund ekspozycji i w dodatku na przysłonie 5,3 :'( :'( :'(

Link to comment
Share on other sites

Janusz, poczytaj instrukcję. 8 sekund to maksymalny czas jaki mozna ustawić w trybie Manual lub S. Do dłuższych czasów potrzebny jest pilot bo trzeba ustawić "Bulb" i wtedy można do 5 minut (bo nie wyobrażam sobie trzymania palca na spuście aparatu przez 5 minut) albo sterowanie przez PC (Bartek ma patent na to)

Nie rozumiem co masz na mysli "w dodatku na przysłonie 5,3" ?

Aparat ten bez zooma można łatwo zmusić, aby ustawił jedną z przysłon: F2.6, F3.0, F3.3, F3.7, F4.2, F4.7, F5.3, F6.0, F6.7, F7.5

A przy maksymalnym zoomie: F5.1, F5.8, F6.5, F7.3, F8.2, F9.2, F10.3.

 

Pokaż jakieś fotki - please!!!

Link to comment
Share on other sites

no właśnie Janusz - pokazuj fotki to będzie łatwiej Ci coś doradzić.

Tomek ma racje - nie powinieneś mieć problemów ze zmniejszeniem przesłony do minimalnej !

 

 

pzdr !

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

To chyba rzeczywiście będę musiał doczytać całą instrukcję w schoting menu, wiekszość rozgryzłem metodą na czuja :-))) ??? ??? ???

 

Ps. Mam awarię sytałego łącza i fotki umieszczę po naprawie czyli najwcześniej od jutra!!!

Link to comment
Share on other sites

Janusz naprawdę bez stresu - każdy kiedyś zaczynał więc nie ma się czego peniać.

Moje pierwsze zdjęcia to była tragednia - tak jak każdej innej rzeczy i tego trzeba sie nauczyć - a że zdecydownie warto widać po wielu forumowiczach którzy robią już naprawdę super fotki !

 

tak wyglądał mój pierwszy saturn...

satuc.jpg

Link to comment
Share on other sites

No i całkiem fajny saturn... :) jak na first time

 

A mam pytanie jakie jest minimum CCD żeby było trochę lepiej jak tu? Chodzi mi np taki Mustek Gmini 2 jest w stanie strzelic fotkę znacząco lepszą od kamerki internetowej?

Link to comment
Share on other sites

2,1 miliona powinno w zupełności wystarczyć, choć im więcej tym lepiej.

Z zasady web cam będzie wychodził lepiej, ze względu na sposób w jaki wykonujemy te zdjęcia i obrabiamy - praca na dużej ilości pilków.

Nie oznacza to że posiadacze aparatów cyfrowych są na straconej pozycji - w sieci są setki świetnych zdjęć robionych aparatami cyfrowymi: to jest chyba najlepszy przykład:

http://velatron.com/dca/gallery/

Link to comment
Share on other sites

W dawnych aparatach cyfrowych zdaje się był duży szum tła przy fotografowaniu nocnego nieba. Jak to wygląda w nowszych wersjach aparatów , chociażby w omawianym Nikon CP4500, czy mamy obraz taki jaki daje klisza foto, tzn gdy niebo jest idealnie czrne to zdjęcie również jest czarne?

Link to comment
Share on other sites

Sprawa jest nieco bardziej złożona.

Problem szumów które powstają na elemencie ccd (lub CMOS) w trakcie długotrwałych ekspozycji jest problemem który tyczy się nie tylko aparatów, ale również profesjonalnych kamer ccd do astrofotografii. W przypadku zaawansowanych urządzeń ccd stosujemy chłodzenie elementu (np ciekłym azotem w dużych obserwatoriach) jak róznież poprzez wykonanie i substrakcje tzw. "ciemnej klatki" (dark framer).

O ile w przypadku kamer do astrofotografii możemy stosować chłodzenie to w aparatach cyfrowych było by to nie do końca zbieżne z zamierzeniami konstrukcyjnymi (w końcu ma to być jak najmniejszy sprzęt - przenośny) - są rozwiązania do profesjonalnej fotografii (tzw. data back Sinara) które mają zastosowny układ chłodzący (peltiera). Co zmusza producentów do stosowania tylko i wyłącznie redukcji szumów na zasadzie substrakcji ciemnej klatki.

Metoda ta jest najprostsza i daje dość dobre rezultaty, należy mieć jednak świadomość że przy długich czasach naświetlania negatyw będzie jednak sprawował się lepiej. Oczywiście są sposoby na rozwiązanie tego problemu poprzez programowe składanie informacji z kilku klatek - i tu dochodzimy do znów do problemu co jest lepsze - negatyw czy ccd - a to jest na naprawdę problem na długa dyskusję (a to co pisze to dość znaczne uproszczenie problemu).

 

Pozdrawiam !

Link to comment
Share on other sites

Co znaczy "długi czas naświtlania"? Czy długi w przypadku cyfrówki to już 30sek, czy 1 min czy więcej?

Link to comment
Share on other sites

W dawnych aparatach cyfrowych zdaje się był duży szum tła przy fotografowaniu nocnego nieba. Jak to wygląda w nowszych wersjach aparatów , chociażby w omawianym Nikon CP4500, czy mamy obraz taki jaki daje klisza foto, tzn gdy niebo jest idealnie czrne to zdjęcie również jest czarne?

 

W moim aparciku praktycznie do czułości ISO 180 jest jako tako. Powyżej szum już mnie bardzo denerwuje i nie uzywam. Ponadto przy dłuższych czasach powyzej 5-10 sekund ( w zależności od temeratury otoczenia i w związku z tym temperatury matrycy) pojawiają się hot pikselki. I problem narasta z wiekiem aparatu.

Link to comment
Share on other sites

niektóre modele aparatów, na pewno Olympusy, mają funkcję pixel mapping - która potrafi wyłączyć uszkodzony pixel. Informacje o barwie tegoż są brane z sąsiadujących.

 

pzdr !

Link to comment
Share on other sites

U mnie nic takiego nie ma. Wiem, że w "serwisie" robia takie rzeczy. Ale funkcja pixel mapping dotyczy chyba jednak "dead" a nie "hot" pikselków.

Link to comment
Share on other sites

Co sadzicie o modelach:

Canon PowerShot A70,

Minolta Dimage S414 ???

Czy poza zdjęciami na imieninach nadają się do astro?

Generalnie, szukam czegoś w okolicach 1800-2000PLN.

Link to comment
Share on other sites

A jescze takie cuś: HP PhotoSmart 850 - żonce bardzo się spodobał ;)

Może w takiego uderzyć? Jak radzicie Waszmościowie?

Link to comment
Share on other sites

No to widze, że decyzja już zapadła. ;D

 

Jeśli jednak jeszcze możesz negocjować z żoną to powiedz jej, że:

1. Bardzo duży obiektyw ograniczy Cię pewnie do okularu jakies 38-40 mm i to pewnie 2"

2. Przy obiektywach z dużym zoomem występuje duża aberacja chromatyczna. Trochę przeszkadza.

3. Zdjęcia są mniej ostre niż u konkurencji.

4. Fotki z tego aparatu nie są najlepsze w porównaniu z innymi 4 Mpix. (ale też cena dobra)

5. Nie ma trybu manual (albo przysłona, albo czas)

 

Czyli odradzam. Z tych trzech wciąż wybieram A70.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.