Skocz do zawartości

błona na zaćmienie


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Witam !!

 

Chociaż nie jestem nowicjuszem w fotografii, mam pewien problem związany z wyborem barwnego negatywu na najbliższe zaćmienie Słońca. Kilkanaście lat temu ( i dawniej) nie było specjalnego problemu (i wyboru...) - kupowało się błonę czarnobiałą ORWO NP10 lub NP15, stosowało nieco bardziej forsowne wywołanie i miało się i bardzo drobne ziarno, i odpowiedni kontast. Dziś można czasem nabyć błonę KODAK technical pan (rozdzielczość nawet 300 linii/mm!).

Z negatywów barwnych jeszcze kilka lat temu był negatyw KODAK EKTAR 25 (25 ASA) o parametrach porównywalnych z mikrofilmem. Dziś tej błony nie ma (podobno KODAK zaprzestał jej produkcji), a my na ogól szukamy błon o najwyższej czułości (np. takich jak KONICA 3200 ASA, etc.).

 

Ale do zaćmienia Słońca potrzeba błon o niskiej czułości, dużej rozdzielczości i większym kontraście (można go zwiększyć również specjalnym wywołaniem). Jaki zatem teraz kupić barwny negatyw na zaćmienie ?? Nie podaję swoich typów, aby nie sugerować gościom Astro-Forum.

 

Hermes

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Janusz_P.

Papatek ratuj ::) mam ten sam problem co użyć na obecnym rynku filmów do wysokorozdzielczej fotografii Słońca ???

Może Agfa Ultra 50, chodzi mi po głowie ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Agfa Ultra to materiał do zastosowań specjalnych - daje wysoki kontrast i bardzo wysokie nasycenie ale wcale nie jest materiałem drobnoziarnistym ani o wysokiej rozdzielczości.

Co do materiałów czarnobiałych najlepiej by było Kodaka Tech Pan lub Ilforda Pan F pamiętając o tym żeby wywoływać je w jak największym rozcieńczeniu używając chemi Ilforda (ID11) Kodaka (T-max, D76) NIE POLECAM POLSKIEJ CHEMI w stylu Hydrofen.... Można zastosować również jakiś wywoływacz drobnoziarnisty np Agfa Rodinal lub Ultrafin Plus Tetenala.