Skocz do zawartości

Niewłaściwy backfocus czy brakujący soft?


LibMar

Rekomendowane odpowiedzi

Hejka,

Przychodzę z kolejnym pytaniem. Sprawa wygląda następująco - brakuje mi spacerów o ten ułamek milimetra (wszystkie używane i zaraz się będę obawiał, że brakuje miejsca na gwint), ale cały kadr wygląda i tak już akceptowalnie. Gwiazdki są *w zasadzie* punktowe na rogach. No może róg dolny lewy nieco zjeżdża, choć i tak nieco cropuję i nie zależy mi na publikowaniu wyników w rozdzielczości większej niż typowa rozdzielczość monitora 1920x1080. Korzystam z TS 90/600 APO i reduktora 0.79x, podłączonego do ASI1600MM-c. Wrzucam rozciągniętego stacka robionego filtrem L od ZWO; 40x15s:

 

image.jpeg

 

Posiadam stacki LRGB i do tej pory składałem je w Fitsworku, po uprzednim wyrównaniu gwiazd w AstroImageJ. Ale, oba softy (chyba, że coś się mylę) nie pozwalają mi skalibrować ładnie kolorki gwiazd. Ściągnąłem więc Sirila, mając nadzieję na poprawę. Niestety, poza fajną opcją kalibracji ogólnego koloru, nadal mam problem z gwiazdami. Efekt jest następujący:

 

image.jpeg

 

Jakie są moje obserwacje:

  • centrum składa ok, choć nie uzyskuję monochromatycznych gwiazd, tylko pewne delikatne tęcze w centrum (pomijalne przy końcowym zmniejszaniu rozdzielczości), ale w stronę brzegów jest gorzej
  • im bliżej brzegów, to tym bardziej zauważam aberrację chromatyczną - niebieski kolorek bardziej w kierunku centrum, a czerwony w kierunku rogów (symetrycznie dla każdego rogu)
  • kanały RGB potrafię ze sobą złączyć w Photoshopie robiąc dystorsję dla B w kierunku G oraz R w kierunku G (B jest "rozszerzany" na 100.05%, a R "skurczony" na 99.95%)
  • nie potrafię wynik RGB skorygować dystorsją pod L (po prostu niezbyt do siebie pasują + przy rogach gwiazdy nie są tak idealnie punktowe na L)
  • nie potrafię uzyskać monochromatyczności gwiazd także w samym centrum (częściowo naprawiam to desaturując zielony, ale to upośledza zielone szczegóły, np. kometę; choć docelowo chcę nauczyć się obrabiać oddzielnie gwiazdy i DSy)
  • Siril po moim pierwszym użyciu pracuje z kalibracją chyba tak samo jak Fitswork... nadal nie znalazłem opcji jak "Correct rainbow stars", ale tu chyba najpierw i tak korekta dystorsji byłaby potrzebna.

 

Niestety, na chwilę obecną nie mogę wydać czterocyfrowej kwoty na Pixinsight, który (według tutorialów w Internecie) ma korygować RGB biorąc pod uwagę także dystorsję. Autor pokazywał, jak zaznaczał wszystkie gwiazdy w całym kadrze. Były przy tym jakieś docelowe fajne parametry, które przynajmniej wizualnie wskazywało, że i koryguje tę krzywiznę. A może się mylę :P

 

Bardzo proszę o poradę w którym kierunku powinienem iść. Mam dużo materiału robionego na obecnych warunkach (np. 11 godzin IC 342), a chciałbym go też wykorzystać zanim będę wykonywał korekty w wyciągu/backfocusie/tilcie.

 

1) Czy taki problem o którym wspominałem, czyli korygowanie dystorsji dla złączenia LRGB, jest normalnością u Was? Jeśli softy tylko przesuwają i nie wspominają o opcjach korekt krzywizn, to czy rzeczywiście jest to gruby błąd?

2) Czy wydłużenie (bo na pewno nie skrócenie) backfocusa o ten ułamek milimetra (bo prawdopodobnie tyle brakuje) rozwiąże ten problem z tęczowymi wydłużonymi gwiazdami na brzegu?

3) Posiadam tilter, który jest założony między kamerą a kołem filtrowym. Nigdy z niego nie korzystałem "z przeznaczeniem", bo śruby blokuje mi to koło. Efekt jest... w zasadzie zbliżony do tego, co normalnie miałem bez (czyli kupiony z giełdy tilter był raczej "wyzerowany"). Czy w takim przypadku mam go zatrzymać, czy mogę sprzedać na rzecz innych akcesoriów (czy jest na tyle dobrze/źle?). Mowa szczególnie o ten lewy dolny róg, czy jest już wskazaniem do zastosowania tiltera. Jak tak, to mam go zamocować między kołem a extenderem (który potem się łączy z reduktorem 0.79x), czy gdzieś indziej? Bo jak pisałem, bezpośrednio przy kamerze, to muszę trzymać go między kamerą a kołem, to mam dostęp do tylko jednego gwintu...

4) Czym korygujecie kolorki gwiazd, aby nie były tymi tęczami, a jednym kolorem, będącym jakby "średnią pikseli danej gwiazdy"?

5) Czy przed złączeniem do LRGB stretchujecie wszystkie stacki, same RGB, czy żaden?

 

Może wnikam w szczegóły, ale sądzę, że przy przejściu na ASI2600/ASI071 to miałbym niemały problem przy większym sensorze. TS 90/600 ma pokryć nawet FF, więc ewidentnie zauważam możliwość poprawy obrazu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć

Nie dopisałeś ale wnioskuję , że ten reduktor jest razem z flattenerem. 

1. Spróbowałbym jeszcze z DeepSkyStackerem i kalibrował kolory osobno. Nie sądzę żeby to jednak coś pomogło bo niebieski i czerwony są po prostu w różnych miejscach i rozchodzą się od środka zdjęcia

2. Jeśli to ten reduktor z flattenerem o redukcji 0.79, to dla ogniskowej 600  jest pewna tolerancja ale z tego co czytam to pasuje do wielu refraktorów ale chyba lepsze są dedykowane

 

Eksperymentalnie to bym ustawił flattener w dwóch połozeniach, przed i za "zerem". Wtedy sprawdziłbym czy położenie barw się zmieni.

Wydaje mi się, że to jednak jest wada zespołu soczewek APO.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hejka, dzięki za odpowiedź :) Tak, chodziło o ten reduktor 0.79x.

 

Ogólnie trochę z tym popracowałem. Ściągnąłem ASTAPa (którego odkryłem po wrzuceniu tego postu) i wychodzą mi wyniki tilta po 4-6%, czyli bardzo nieznacznie. Zweryfikowałem, że problem z backfocusem rzeczywiście istnieje i dokupiłem pierścienie dystansowe. Po dołożeniu milimetra, teraz wszystkie brzegi wyglądają elegancko.

Poprzednio wyraźnie rogi w luminancji wyglądały kreskowato, a kolory całkiem w miarę... I jeśli teraz L wygląda dobrze, to chyba nie będzie tak rozbijało kolory na brzegach. Muszę to przetestować na kolejnej sesji (wstępnie noc z czwartku na piątek). Jeśli będzie okej, to chyba by wynikało z tej aberracji chromatycznej.

 

Tak wyglądało to wcześniej (przykład na IC 342 na 120s):

image.png

 

A tak po sesji z dzisiejszej nocy, ponieważ wczoraj doszły pierścienie i miałem chwilę pogody. Inny kadr, ponieważ celowałem w Polarną i chciałem tylko szybko przetestować bez zabierania czasu na szukanie. 120s.

 

image.png

 

Wynik z ASTAPa jest następujący. FWHM jest generalnie dużo lepsze, ale teleskop był słabo wychłodzony (po 20 minutach na ciepłą noc) i był spory cirrus. Jasny obiekt to oczywiście Alfa UMi.

 

image.png

 

Jeśli wynik 6% jest rzeczywiście pomijalny, to kolejnym celem byłoby złożenie nowego LRGB. Bo jeśli L przestaje się rozjeżdżać, to RGB powinno być już skupione względem siebie. Zostaje tylko sprawa podczas obróbki, jak pozbyć się kolorowych gwiazd, które po prostu z każdej strony dają inny kolor :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.