Skocz do zawartości

ZbyT

Społeczność Astropolis
  • Zawartość

    3678
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

  • Wygrane w rankingu

    1

Ostatnia wygrana ZbyT w dniu 13 Maj

Użytkownicy przyznają ZbyT punkty reputacji!

Reputacja

2907 Excellent

O ZbyT

  • Tytuł
    planeciarz
  • Urodziny 08.12.1964

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyna
  • Skąd
    Wrocław
  • Sprzęt astronomiczny
    ATM GUCIO 180/1124, SW MAK127EQ3-2, ORION MAK180 HEQ5, TS APO 70/420 AZ4, Coronado PST, kamerki: PGR Chameleon, PGR FireFly, ASI178MM-C, T7C (ASI120MC), bino PZO 11x40, Lidletka, Celestron 12x60, w budowie Newtony 10" i 11"

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

Włącz
  1. ZbyT

    Jowisz 2018

    wczoraj też ustrzeliłem Jowisza z małej rurki ... o aperturze lornetki uchwyciłem koniunkcję Io i Europy TS ED 70/420, ASI178MM 250/300 klatek pozdrawiam
  2. najlepsze życzenia dla naszych jubilatów, a szczególnie dla Ekologa pozdrawiam
  3. ZbyT

    CMOS naświetlać krótko czy długo

    właściwie to gain mógłby być taki sam niezależnie od czasu ekspozycji ale wtedy przy krótkich czasach sygnał będzie bardzo mały, a tym samym mały stosunek sygnału do szumu odczytu jeśli chcesz spędzić najbliższe kilka lat na testowaniu różnych czasów, gainów i offsetów to proszę bardzo "na oko" dobierałem gain w taki sposób by histogram wyglądał podobnie. Drobne odchyłki nie powinny wpłynąć znacząco na efekt końcowy, choć jakiś wpływ pewnie mogą mieć pozdrawiam
  4. ZbyT

    CMOS naświetlać krótko czy długo

    mogę to gdzieś wrzucić ale gdzie? jakieś propozycje? To ponad 9GB. Po kompresji pewnie będzie dużo mniej ale nadal sporo nigdy nie zamieszczałem nigdzie tak dużych plików pozdrawiam
  5. ZbyT

    CMOS naświetlać krótko czy długo

    na stacku z 60 sekundowych klatek chyba nieco mocniej wyciąłem tło, przez co może wyglądać nieco lepiej, co nie zmienia to faktu, że 10 sekund i 60 wyglądają lepiej niż 6 sekund i 5 minut przesunięcie w prawo piku na histogramie we wszystkich wypadkach było bardzo podobne. Różnice w poziomach nie przekraczały kilku procent co oznacza, że fluktuacje LP były niewielkie różnica była za to w czasach stackowania. Trwało ono od mniej niż 5 minut dla 5 klatek do godziny dla 300 stackowałem też klatki innym algorytmem. Różnice raczej kosmetyczne. Mediana za to usunęła hot piksele oraz ślady po satelitach. Sigma Kappa dała dziwne artefakty na klatkach po 5 minut pozdrawiam
  6. W odpowiedzi na prośbę Adama zrobiłem kilka testów Sprzęt: kamera ASI178MM-C ale z wyłączonym chłodzeniem filtr Baader IR/UV teleskop TS ED 70/420 HEQ5 bez giude Fotografowane z obrzeży Wrocławia z dużym LP, w pobliżu Autostradowa Obwodnica Wrocławia, ul. Graniczna z węzłem drogowym oraz centrum handlowe Factory Zrobiłem subekspozycje po 6, 10, 60 i 300 sekund. Do stackowania użyłem klatki 300x 6 sekund, 180x10 sekund, 30x60 sekund oraz 5x300 sekund. Poza ostatnim przypadkiem (25 minut) było to po 30 minut. Niestety padła mi bateria w laptopie i dlatego zabrakło tej jednej klatki poniżej efekty. Czyste stacki bez żadnej dodatkowej obróbki. Po lewej stronie widoczna IC4263 o jasności całkowitej 14,5mag 5x300sek, gain 77 30x60sek, gain 207 180x10sek, gain 373 302x6sek, gain 413 Wszystkie zdjęcia stackowane medianą Poniżej crop ale po odjęciu stałego poziomu szumów bez żadnej innej ingerencji 5x300sek 30x60sek 180x10sek 306x6sek Gain był dobierany "na oko". Pewnie można by tu jeszcze coś poprawić Nie chciałbym niczego sugerować ale ten szum na 6-cio sekundowych klatkach jest jakiś dziwny Wszystkie klatki robione tej samej nocy w kolejności od najkrótszych do najdłuższych więc galaktyka była nieco niżej podczas fotografowania z czasami 300 sekund. Poza tym nie zauważyłem innych różnic w trakcie testów Pozdrawiam
  7. M51 palona testowo 360x6 sek, 200x10 sek, 36x60 sek i 6x300 sek. z różnym gainem. Teraz tylko to poskładać do kupy. Ciekawe co z tego wyjdzie

  8. ZbyT

    SNR vs LP: tabelka

    raczej nie w narrowband obowiązują dokładnie te same prawa co w pełnym paśmie. Jedynie LP w poszczególnych pasmach może mieć różny poziom ale zasadniczo to nic nie zmienia pozdrawiam
  9. ZbyT

    Bez przepychu ... co robię źle?

    mam jedno zastrzeżenie czy szum fotonowy można tak sobie dodawać? chodzi mi konkretnie o to SNR = S / (Ns + Nn) = 4 / 6 = 0.66 jeśli sygnał to 4 ADU, a LP to 16ADU to szum fotonowy wyniesie sqr(4+16)=4,47 co da dla sygnału od obiektu SNR=0,89 statystyki matematycznej uczyłem się 35 lat temu więc mogłem coś pokręcić pozdrawiam
  10. ZbyT

    Prośba o wykonanie testów - ważne

    chętnie wziąłbym udział w testach ale nie mam guide więc raczej nie uda się pociągnąć 360 sekund z ogniskową 420 mm i pikselem 2,4um na HEQ5 mogę spróbować najwyżej 60 sekund pozdrawiam
  11. ZbyT

    Bez przepychu ... co robię źle?

    jednak to nie jest dokładnie to samo. Oversampling czyli nadpróbkowanie to wykonanie dodatkowych pomiarów tego samego sygnału. W audio wykorzystywany jest do zmniejszenia szumu kwantyzacji przez pomiar pośrednich wartości sygnału my robimy coś innego. Sygnał zależy od czasu ekspozycji. Częstsze wykonywanie pomiarów to skracanie ekspozycji, a tym samym zmniejszenie sygnału. Poza tym fotony są dyskretnymi porcjami energii, a fakt, że nie liczymy ich bezpośrednio nie ma tu znaczenia bo poszukiwaną przez nas informacją jest właśnie ilość fotonów, a nie napięcie na kondensatorze ... to tylko wartość pośrednia służąca do policzenia fotonów po to robimy wiele ekspozycji by LP wraz z szumem sprowadzić do stałej wartości. Obiekty słabsze od LP i tak znajdą się ponad tym poziomem spójrz na obrazek, który zamieściłem wyżej. LP znajduje się niemal w połowie histogramu. Szerokość tego piku reprezentuje szum fotonowy związany z LP ... a to tylko 142 subekspozycje. Mimo ogromnej wartości zaświetlenia słaby obiekt znalazł się ponad nim LP spowodowało, że połowa histogramu nie niesie żadnej wartości, a to oznacza, że rozpiętość wartościowego sygnału zmniejszyła się o połowę czyli o jeden bit. Aby uzyskać taką samą rozpiętość bitową jak pod ciemnym niebem powinienem zebrać 2 razy więcej materiału, a w/g podlinkowanego przez ciebie pdf-a nawet 4 razy więcej pozdrawiam
  12. ZbyT

    Prośba o wykonanie testów - ważne

    słabo IR jest spoko w reflektorach ale w refraktorach powoduje rozmycie gwiazd, trudności z ostrzeniem itp. łapanie fotonów w pełnym paśmie nawet w APO robi placki z gwiazd. Dla IR ognisko jest w innym miejscu niż dla zakresu widzialnego pozdrawiam
  13. ZbyT

    Bez przepychu ... co robię źle?

    a czy tam nie chodzi o sygnały zmienne? my składamy sygnały niemal stałe w czasie i o nieco innym charakterze więc kilka rzeczy nam odpada np. szumy kwantyzacji (w końcu nie mamy do czynienia z sygnałem analogowym ale dyskretnym). Stackowanie można pomylić z oversamplingiem ale to jednak nie jest dokładnie to samo. Nie ma czegoś takiego jak połowa fotonu. Nie ma w tym żadnej rzeczywistej informacji o fotografowanym obiekcie pozdrawiam
  14. ZbyT

    Bez przepychu ... co robię źle?

    warto spróbować dokładnie tak postąpiłem ze zdjęciem M57. Przed odjęciem LP wyglądało tak jak widać histogram jest przesunięty w prawo. Między wartościami zerowymi, a pikiem tła nie ma żadnych informacji. Wystarczyło odjąć stałą bezwartościową część czyli poziom tła pochodzący od LP pozdrawiam
  15. ZbyT

    Bez przepychu ... co robię źle?

    bierzesz pod uwagę pojedyncze klatki, a zapominasz, że my stackujemy wiele klatek podczas sumowania wielu klatek szum zaczyna się zmniejszać dążąc do stałej (średniej) wartości. Jeśli tych klatek będzie odpowiednio dużo to po odjęciu tej stałej wartości otrzymamy tylko rzeczywisty sygnał od obiektu wbrew pozorom mamy większą rozdzielczość bitową zdjęć niż 16 bitów. W rzeczywistości programy stackujące nie liczą średniej ale sumują (to w zasadzie to samo tylko bez dzielenia przez ilość klatek). W ten sposób po zsumowaniu 2 klatek 16 bit otrzymujemy klatkę o rozdzielczości 17 bitów. Zsumowanie 16 klatek 16 bit daje nam już głębię 20 bitów itd. Dla krótkich czasów naświetlania wystarczyłyby praktycznie ADC o rozdzielczości 8 bitów (w praktyce 12 bitów dla CMOIS-ów przy wysokim gainie i tak niesie mniej informacji niż 12 bitów). Po zestackowaniu 256 klatek 8 bitów uzyskamy zdjęcie w rozdzielczości 16 bitów tu mamy ten temat w praktyce pozdrawiam
×

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.