Skocz do zawartości

silniki po raz n-ty


Michal G.

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc!

 

Mam taki problem: chcialbym zakombinowac sobie naped w obu osiach, ale taki, aby mial szerokich zakres osiaganych predkosci...

Po przemysleniu tematu widze dwie opcje:

silniki krokowe, z duzym podzialem na mikrokroki - wolalbym uniknac tego. Moim zdaniem nie wygodne, sporo ograniczen, gubienie krokow....

 

silniki 'klasyczne' - sterowac za pomoca wspolczynnika wypelnienia, tu sie slabo znam, bo nidgy nie uzywalem, z dotychczasowych przemyslen przewiduje problemy z momentem obrotowy. Na co jeszcze powinienem zwrocic tu uwage?

 

A teraz do czego generalnie zmierzam: chcialbym zrobic sobie 'proste' goto, o tyle wyjatkowe ze nie mialoby dzialac za pomoca enkoderow, ani liczenia ilosci krokow, przekladni itd.

 

Wiec po prostu potrzebuje silnikow, ktorym moglbym kazac sie obracac z roznymi predkosciami.

 

Wpadl mi jeszcze taki pomysl do glowy: a moze kupic gotowe napedy (takie niskobudzetowe) i w nich pogrzebac?

Musze tez dodac, ze nie chodzi mi tu o ominiecie 'wielkich' kosztow zwiazanych z gotowymi systemammi GoTo, lecz o zrealizowanie mlodzienczej (szalonej) wizji :D

 

Pozdrawiam

Michal Gochna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DC bez enkoderów możesz sobie darować to tak jak byś maszyniście zasłonił oczy i kazał zatrzymac pociąg dokładnie na następnej stacji.

 

Z krokowcami prędzej a z tym gubieniem kroków to nie przesadzajmy jeśli silniki są odpowiednio dobrane i nie zdarzy się jakiś wypadek to wszystko chodzi ok. Wyważony mont nie stawia aż takiego oporu żeby mały silnik z przekładnią go nie uciągnął, zresztą poszukaj na forum przypadków zablokowania montażu - krzywiły się różne rzeczy a silnik pracował dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

prrrrr..... czy ja o czymś nie wiem ???

 

MT-1 niby rzeczywiście mają encodery... ale z tego co mi wiadomo, w silnikach Losmandy nie ma żadnych enkoderów... te można sobie dokupić jeśli chce się mieć GOTO i jednocześnie możliwość rozsprzęglenia montażu ( do "ręcznego GOTO " :P ).....

Odsyłam do lektury systemu Gemini Losmandy : http://www.losmandy.com/losmandygoto/gotospecs.html

 

Tak wię nie bardzo rozumiem czemu nagle silniki typu Servo nie mogą dzialać bez encoderów i co one właściwie mają robić.... oświećcie mnie pliz, bardzo mnie to interesuje.

Edytowane przez philips
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że te silniki to zdaje się mają wbudowane enkodery a dodatkowy enkoder o którym piszesz to sobie możesz założyć na osie teleskopu po to żeby komputer wiedział o ile przestawiłeś go ręcznie.

Poczytaj dokładnie bo co prawda ja jestem cienki z angielskiego ale takiego sensu właśnie się dopatrzyłem w tym tekście. Popatrz też na kable łączące silniki niby po co one są takie szerokie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

prrrrr..... czy ja o czymś nie wiem ???

 

MT-1 niby rzeczywiście mają encodery... ale z tego co mi wiadomo, w silnikach Losmandy nie ma żadnych enkoderów... te można sobie dokupić jeśli chce się mieć GOTO i jednocześnie możliwość rozsprzęglenia montażu ( do "ręcznego GOTO " :P ).....

Odsyłam do lektury systemu Gemini Losmandy : http://www.losmandy.com/losmandygoto/gotospecs.html

 

Tak wię nie bardzo rozumiem czemu nagle silniki typu Servo nie mogą dzialać bez encoderów i co one właściwie mają robić.... oświećcie mnie pliz, bardzo mnie to interesuje.

 

Philips, jeżeli spotykasz się z określieniem "servo" to znaczy, że masz sprzęgnięty napęd i jakiś pomiar położenia: enkoder, potencjometr czy co tam innego, a silnik może być: DC, hydrauliczny, spalinowy czy nawet parowy. To nie chodzi o jakiś konkretny rodzaj napędu lub sposobu pomiaru położenia, tylko ideę.

 

Silniki gemini goto mają sprzęgnięte enkodery. I do napędu montażu muszą być, bo to są silniki DC.

 

Ale możesz sobie jeszcze dołożyć enkodery na osiach (digital circles), które umożliwiają ustawienie ręczne na dany obiekt bez konieczności odczytu ze skal wygrawerowanych na osiach. (coś jak zegarek wskazówkowy, a ten wyświetlaczem ciekłokrystalicznym)

 

"The Gemini system will also accept inputs from optional shaft encoders (the same as used in Losmandy digital setting circles), which allow the telescope to be positioned by hand, yet still retain pointing information. Hand movement of the telescope will drop positional accuracy to that of the shaft encoders, but this can be easily refined using a quick synchronization or alignment position from a nearby object, which will return the system to full motor encoder accuracy."

 

Takie enkodery na osiach pojawiły się jeszcze zanim wprowadzono goto, także to patent stary jak świat.

Na przykład NJP z enkoderami z 1988 roku:

http://astrosurf.com/re/taka_telescopes_1988.jpg

 

 

PS wiki z mechatroniki do przestudiowania ;)http://hades.mech.northwestern.edu/wiki/index.php/Main_Page niestety tylko po angielsku :(

 

EDIT: O widzę Mario mnie ubiegł :)

 

EDIT 2: Do Marcina G.:

 

Z tego co sie orientuję to najsensowniejszym wyjściem jest zabawa w Autostara. Jak chcesz dowiedzieć się więcej, to polecam grupę Roboscope na Yahu:

http://tech.groups.yahoo.com/group/RoboScope/

Edytowane przez bartolini
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to ja moze jeszcze uzupelnie jak wyglada moja koncepcja goto bez enkoderow:

otoz wpadly mi w lapki 2 akcelerometry 3-osiowe, ktorych chcialbym uzyc do sprawdzania polozenia teleskopu. Oczywiscie jest to mozliwe tylko i wylacznie na montazach paralaktycznych. Wiec w zasadzie enkodery zostaly przeniesione z silnikow na montaz, no i zamiast interesowac sie katem ich obrotu, czy tez luzami teleskopu mozna po prostu sprawdzac w jakim polozeniu znajduje sie teleskop.

 

Co do dokladnosci: dokladnosc odczytu bedzie troche lepsza niz 30" - do wizuala z dlugim okularkiem wystarczy...

 

Moim zdaniem z powodu braku potrzeby wiedzy na temat kata obrotu silnika, jedna z podstawowych zalet krokowcow zostaje zdegradowana... Wiec za silnikami krokowymi opowiada sie teraz latwosc obslugi i dostepnosc. Na minus nadal pozostaje zakres osiaganych predkosci.

 

A silniki DC? Tu sie nie znam... Na pewno mozna nimi sterowac za pomoca wspolczynnika wypelnienia, a co z utrata momentu obrotowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebny moment obrotowy przy wyważonym teleskopie i przekładniach które stosujemy nie jest aż taki duży dlatego np. silniczki Meade są jak w magnetofonie (oj gdyby one miały metalowe zębatki :angry: ) :D .

 

Zamiast kombinować z akcelerometrami do których będziesz musiał dopisac dobry algorytm odczytu (bo one dają dość niestabilne odczyty) lepiej zrobić prosty enkoder optyczny za 10zł albo wygrzebać ze starej myszki kulkowej za darmo.

Proste i skuteczne.

Edytowane przez mario2005
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast kombinować z akcelerometrami do których będziesz musiał dopisac dobry algorytm odczytu (bo one dają dość niestabilne odczyty)

no ale da sie zrobic, tylko troche pracy potrzeba w to wlozyc, no i mam dzieki temu jakis ambitne zajecie ;)

Co do odczytu akcelerometrow: pomiarow mozna dokonywac z czestoscia, o ile pamietam, 60Hz, albo wiecej, z trzech osi - usrednianie 2. osi co powiedzmy pol sekundy da wiec dosc dobry wynik...

 

lepiej zrobić prosty enkoder optyczny za 10zł albo wygrzebać ze starej myszki kulkowej za darmo.

Proste i skuteczne.

 

proste i skuteczne, ale w slabych montazach nie zda egzaminu, ze wzgledu na luzy - u mnie sa ogromne, krecac w jedna strone, a potem zmieniajac kierunek trzeba zrobic prawie caly obrot... No i uklad na akcelerometrach bylby, ze tak powiem multiplatformowy - nie istotna bylaby przekladnia, czy tez konkretny rodzaj montazu - byleby paralaktyczny.

 

Ale pociesza mnie informacja o malych silniczkach... Teraz sobie mysle, ze wezme jakiekolwiek 2 takie same silniczki i po prostyu sprobuje nimi poryszyc montaz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla zabicia wolnego czasu można próbować ale najpierw zalecam usiąść zaznajomić sie z notami katalogowymi akcelerometrów potem wypisać sobie wszystkie zmienne wystepujące w zadanym układzie, potem naszkicować szkielet algorytmu i zastanowić sie jakiej maszyny trzeba do zrealizowania programu.

 

Silniczek + duże przełożenie, innaczej będzie problem bo sterując napięciowo silniczek DC nie uzyskasz dostatecznie dużego przedziału regulacji (właśnie ze względu na spadajacy moment obrotowy).

Edytowane przez mario2005
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.