Skocz do zawartości

QSI 583 WSG


Rekomendowane odpowiedzi

Jakiś czas temu w wątku "nowy setup nowe możliwości" pisałem o zestawie, który kompletuję na obecny sezon.

Wsponiałem też o kamerze QSI 583 WSG. Sezon wprawdzie za pasem, ale kamera nareszcie do mnie dotarła (dosłownie przed kilkoma godzinami odebrałem paczkę), więc czas przyjrzeć się jej bliżej. Recenzja zatem bardzo na gorąco, ale wiem, że kilka osób niecierpliwie czeka na informacje o tym instrumencie.

 

Od zewnątrz

Kamera dotarła standardowo w niewielkim Pelican Case.

Wewnątrz jest:

  1. Kamera
  2. Kabel USB (standard, 3m)
  3. Zasilacz 12V z osobnym kablem 220V ale w standardzie UK. Łatwo wymienić na standardowy 'polski' kabel.
  4. Zaślepka do kamery (super jakości!)
  5. 2" Nosepiece wkręcany na gwint T2 w T2 Adapter (są też inne opcje konfiguracyjne)
  6. wydrukowane na domowej drukarce 3 strony z krótkim info oraz CD z driverami

W mojej walizeczce jeszcze znalazło się kilka dodatkowych kabli i Stralight XPress Lodestar :)

 

Pierwsze wrażenie

 

Rewelacja!!! Kamera jest wykonana bardzo solidnie, co widać na pierwszy rzut oka.

Nie ma żadnych plastikowych elementów. Całość jest masywna, solidna i zwarta. Jakość materiałów i ich obróbki naprawdę robi wrażenie.

 

Instalacja softu

 

Szybka i bezproblemowa, nie ma co się rozpisywać. Kamera oraz koło filtrowe widoczne jest jako 'QSI universal' pod Maximem. Wybieram, podłączam i działa.

Chłodzenie i wentylacja

Po podłączeniu do prądu (niezależnie od stanu USB) kamera włącza wentylatory. Niestety chodza dość głośno, szybko i wysoko.

Temperatura pokojowa wynosi 26*. Włączam chłodzenie, po 10 minutach kamerka schodzi do -14C. Prawie 40C różnicy. SetPoint ustawiłem na -15, ale że nie doszło do -15, to zszedłem do -10. Po osiągnięciu temperatury chłodnica schodzi do wymaganego minimalnego wymaganego poziomu pracy i tak pozostaje utrzymując temperaturę w zakresie +/- 0.1*. Niestety wentylatory nie cichną.

 

W setupie urządzenia są 3 opcje pracy wentylatora:

- off (przy chołodzeniu cieczą)

- quiet

- full

 

Minusem jest to, że nie da się przełączać trybów pracy w trybie 'connected'. Trzeba odłączyć kamerę, przestawić tryb i ponownie połączyć się z kamerą. Trochę szkoda.

Niestety nie widzę również różnicy pomiędzy quiet i full - na oko i ucho chodzą tak samo.

 

Koło filtrowe

Na razie mogę stwierdzić tylko, że chodzi cicho i szybko.

 

Lecimy dalej - darki i biasy

 

Czas ściągania pełnej klatki wynosi ok 23sek. Sporo, ale do przeżycia - na szczęście focus działa w subframe.

Zaprogramowałem sekwencję po 5 sztuk.

 

Biasy

Ładna równa krzywa, wartości rozkładają się średnio w przedziale 175 - 350.

Bias jest równy wizualnie, choć boki charakterysują się nieco większym natężeniem szumu.

 

Biasy - paczka 5 sztuk (45MB)

 

Darki

Zrobiłem po 60s. Nie analizowałem ich jeszcze pod kątem statystyki baboków, ale wyglądają na pierwszy rzut oka OK.

 

Darki - paczka 5 sztuk po 60s

 

Dalsze plany

Dziś niestety przyszły chmurwy, więc na first light przyjdzie poczekać.

Interesujące jest to czy i jak duże bedzie winietowanie na szybszych sprzetach (F4-F5) - planujemy z Piotrem zrobić w najbliższych dniach testy flatów na Sky 90 Piotra, ewentualnie moim newtonem F5 12".

 

Jak zwykle kilka foteczek.

QSI_583_WSG_220509_0002.jpg

QSI_583_WSG_220509_0005.jpg

QSI_583_WSG_220509_0009.jpg

QSI_583_WSG_220509_0012.jpg

QSI_583_WSG_220509_0015.jpg

QSI_583_WSG_220509_0016.jpg

QSI_583_WSG_220509_0020.jpg

QSI_583_WSG_220509_0021.jpg

QSI_583_WSG_220509_0022.jpg

QSI_583_WSG_220509_0023.jpg

Edytowane przez pkz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nareszcie. Łącze się w wyrazach radości! Kamera jest bez wątpienia świetna i na pewno jest nr 1 w tej klasie. Matryca też jest fajnym pomysłem w kontekście uniwersalności. Będziesz na pewno bardzo zadowolony. Znam te kamery, bo dużo swego czasu o nich czytałem i prowadziłem dyskusji.

 

Wrzucaj dark 600 sek. Ilość hotpixeli nie ma żadnego znaczenia (chyba że jest masakrycznie duża, ale to by świadczyło o awarii). Istotne jest to, żeby hotpiksele były bardzo powtarzalne. Bias jest istotny, ale jeżeli nie widzisz tam żadnych patternów, to będzie ok. Zaraz sobie go ściągnę.

 

Super rozwiązaniem jest wbudowany OffAG - to będzie dla Ciebie genialne. Żałować można, że to jedyna taka kamera.

 

Podsumowując - QSI nie ma konkurencji w tej klasie cenowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś też pierwszy raz wtargałem sprzęt do obserwatorium. :banan:

Ledwie się rozstawiłem, zdążyłem aligna zrobić telepem i przyszły chmurwy :(

Niestety widze mały problem - z flattenerem nie łapie mi ostrości, musze skrócić przejściówkę z 2.7" na 2" i będzie git.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje gratulacje zakupu kamery! No to sie teraz zacznie... Jesli chodzi o hot piksele to nie martwil bym sie tym.Chip uzyty w tej kamerze (KAF8300) byl zastosowany w cyfrowych Olympusach.Matryca ta charakteryzuje sie brakiem tzw. ''bad columns'', mala iloscia hot pikseli i bardzo niewielkimi szumami.Przy temp. chipa -35 C lub nizej szumy przktycznie nie wystepuja.Czekamy na darka ale jestem przekonany ze to wszystko sie potwierdzi.Jedyna wada jest ''mala studnia'' ale w praktyce okazuje sie ze wcale nie jest z tym tak zle co potwierdzaja opinie osob ktore uzytkuja kamery na bazie tego chipu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje! Zycze satysfakcji z zakupu i czekam na dalszy ciag recenzji.

Sudnia moze jest mala, ale jak sie wezmie pod uwage wielkosc a w zasadzie "malosc" pixela to nie jest tak zle, jak na pierwszy rzut oka mogloby sie wydawac. Od jakiegos czasu tez przygladam sie z zaintersowaniem kamerkom opartym na tym chipie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

Jestem po około 12 nocach pracy z kamerą. Jest dobrze.

W poniższym wątku podzielę się refleksjami na temat uzytkowania sprzętu.

 

Jakość wykonania

Absolutnie perfekcyjna. Do tej pory nie znalazłem nic, do czego możnaby się przyczepić. Potwierdziły się więc moje wstępne wrażenia.

Teraz z całą pewnością mogę powiedzieć, że ta kamera to klejnocik.

 

Komfort obsługi

Zalety

  • Od strony softwareowej jest super: kamera zawsze startuje, drivery działają stabilnie, żadnych problemów we współpracy z Maximem.
  • Chłodzenie pracuje bez zarzutu. Prawie zawsze schładza czip do -20, czasami tylko trzeba zejść do -15 przy cieplejszych nocach. Kamerka chłodzi się naprawdę szybko.
  • Koło filtrowe - pracuje cicho, precyzyjnie, stabilnie.

Mankamenty

  • Niewygodny dostęp do koła filtrowego: aby wymienić filtry trzeba odkręcić sporo śrubek. Z wyjątkiem jednej ze śrub nie jest to żaden problem, ale jedna ze śrubek jest schowana w nafrezowaniu obudowy i dostarczony przez producenta imbus nie bardzo się tam mieści. Trzebaby go skrócić, wtedy komfort się poprawi.
  • Mankament software'owy - gain vs binning (szczegółowo opisany poniżej)
  • Za mało slotów na filtry : )

Performance

  • Czułość - OK, nie jest to smok na fotony, ale też czułość nie jest niska. W tym zakresie cenowym lepiej chyba nie będzie.
  • Biasy - ładne i czyste.
  • Hot pixele - w miarę stabilne. Ilośc w normie. Za jakiś czas porównam darki i sprawdzę ile ich przybyło.
  • Winietowanie rozumiane jako przysłonięcie matrycy (tutaj filtrem, kołem itd.) - nie występuje
  • Spadek jasności od środka kadru przy optykach F/6 - F/5 jest do zaakceptowania. Nawet w Sky90 spokojnie do skorygowania flatem.
  • Wrażliwośc na zakłócenia elektromagnetyczne - jest OK. Mam puszczone kable od zasilania obok sygnałowych, kupę zasilaczy przy pierze - nic nieinterferuje, obraz z matrycy zawsze jest czyściutki, bez żadnych wzorków.
  • Blooming - ani razu nie miałem problemu z bloomieniem przy fotografii DS, nawet przy ekspozycjach rzędu 20 min bez filtra.
  • Pixel: 5.4 mikrona robi swoje. Rozdzielczość i skala zdjęć nawet przy małych ogniskowych jest bardzo wysoka. A co dopiero prz ogniskowych powyżej 1m? Tego nie miałem jeszcze okazji przetestować.
  • Rozdzielczość matrycy - 8.3 megapiksela zostawia spory margines do cropowania i resizu w dół. To ponad czterokrotnie więcej niż w Sbigu serii 2000.

Off axis guider port

Wyciąg helikalny daje się precyzyjnie fokusować. Ostrość ustawiamy raz i zapominamy.

Jest możliwość obrotu guidera bez zmiany ostrości.

 

Pryzmat w ogóle nie degraduje obrazu na głownym czipie (bo jest obok).

Obraz jest na tyle jasny, że z moją kamerą (Lodestar) nie miałem nigdy problemu ze znalezieniem gwiazdy do guidowania.

 

Komfort z korzystania z Off axis guidera w porównaniu z drugim guidesopem jest nieporównywalny. Z tą kamerą przy ogniskowych rzędu 700-1000mm na G11 dźwigającym TAO130 praktycznie zapomniałem o problemie guidowania.

Żadnych ugięć, wszystko idzie jak burza. RMS błędów na poziomie 0.2 px w obu osiach podczas sesji. Komfort korzystania z OAG przy narrowband jeszcze przede mną, bo na razie nie robiłem nic w wąskich pasmach. Ale jutro dokładam filtr H-alpha.

Praca z filtrami

Niewątpliwie istotne jest to, że mamy dość duży czip, który jednocześnie współpracuje z filtrami 1.25" - spora oszczędność, bo nie trzeba mieć wszystkiego na 2". A i wymagania dla optyki nie są kolosalne jeśli chodzi o wielkość krążka światła.

Jest to możliwe dzięki specjalnej konstrukcji ze zintegrowanym kołem filtrowym, które jest bardzo blisko matrycy.

Praca z obiektywami fotograficznymi

Jest jednak również minus powyższego rozwiązania - ze względu na koło filtrowe i OAG ten model kamery (tzn 583 WSG) nie współpracuje z większością obiektywów fotograficznych ze względu na duży backfocus (50.4mm backfocus kamery vs. 45-50mm backfocus obiektywów EOS/Pentax).

A zatem szerokie pola są dostępne jedynie, jeśli zainwestujemy w obiektywy do aparatów średnioformatowych - np. Pentaxy 6x7 lub w systemie 645.

 

Efekty takiego rozwiązania są jednak obiecujące.

http://www.pbase.com.../pentax_adapter

 

W warunkach mocnego światła

Kamera nawet przy ustawieniu low gain nie bardzo nadaje się do ekspozycji dziennych ani jasnych obiektów - np. księżyca. Problem polega na zbyt dużych różnicach światła względem tolerancji kamery i braku 'rozdzielczości migawki'.

Chodzi o to że w ramach minimalnego kroku czasu naświetlania (Maxim DL) przy t=x (gdzie x to jakieś ustawienie czasu ekspozycji) na matrycy nie zczytuje się nic (czarna klatka), a przy ustawieniu t=x+1 cały obraz jest prześwietlony (biała klatka).

Próbowałem też fotografować księżyc w fazie ok 50% - bez szans złapać na jednej klatce szczegóły jasnej i ciemnej części np. tak jak DSLRem. Przy sensownym naświetleniu szarości zawsze pół księżyca będzie przejarane i pomazane (załącznik 1).

Podsumowując - brakuje rozpiętości tonalnej oraz większej rozdzielczości sterowania czasami naświetlania.

 

Z drugiej strony zrobiłem tez testowe fotografie podczas popołudnia i wyszły super! Scena jednak nie była o dużej rozpiętości tonalnej.

 

Problem ustawień gain vs binning

Kamera pracuje w dwóch trybach gain - low i high. Według producenta high gain przeznaczony jest do pracy z bin 1x1 podczas gdy low gain zapewnia podniesienie dynamiki tonalnej w bin 2x2+.

Problem polega na tym, że przy standardowej sesji LRGB ustawiamy sobie luminację w bin 1x1 a potem RGB w bin 2x2 lub więcej. Niestety żeby zmienić gain należy rozłączyć się z kamerą, wejść do ustawień i przestawić wartość, po czym znowu włączyć kamerę.

Jest to bardzo niewygodne, choć możliwe, że jest to do obejścia - własności gain są dostępne poprzez API, a zatem dałoby się napisać plugin/skrypt do Maxima, który to przełączy w locie, gdy jest potrzeba zmiany biningu.

 

W praktyce nie testowałem na razie jak wpływa low gain na zmianę dynamiki.

W przyszłości postaram się zrobić taki test i podzielić się wynikami.

 

Subiektywna opinia

Krótko: zdecydowanie polecam ten sprzęt.

 

Załączniki niebawem.

c.d.n.

Edytowane przez pkz
  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.