Skocz do zawartości

Jasny bolid nad Toruniem


Lampka

Rekomendowane odpowiedzi

Dzisiaj około 22.05 zaobserwowałem przelot bolidu nad Toruniem.

Testowałem silniczki ETX na balkonie i wreszcie udało mi się dobrze wszystko ustawić. Miałem przy tym duże problemy ze znalezieniem jakiejkolwiek gwiazdy gołym okiem. Ledwo co była widoczna Wega, czasem wychodził lekko za warstwy chmur Altair. No i po paru próbach wszystko zaczęło chodzić OK, goto odnajdywał Wegę, Deneba.

Nagle patrzę na południowy zachód, a tu bolid jak marzenie. Leciał przez około 2,5 s rozpadając się na kilka części. Świecił zielonkawo i mimo warstwy chmur był dobrze widoczny. Nie mam doświadczenia w ocenie jasności, ale w tym momencie Wega była na granicy widoczności poprzez chmury, a bolid świecił jasnym blaskiem.

Mając ustawionego poprawnie ETX postanowiłem określić, mimo braku widoczności jakiejkolwiek gwiazdy w tym rejonie, trajektorię lotu. Korzystając z funkcji Identify ustaliłem, że z Torunia początek lotu widoczny był w okolicach położenia Neptuna, a koniec w okolicach M75. A więc od południa ku południowemu-zachodowi, trochę obniżając lot.

Niestety nie słyszałem żadnych dźwięków, ale u mnie jest duży hałas od przejeżdżających samochodów, a więc i tak bym pewnie nie usłyszał.

Edytowane przez Lampka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poznań takze zarejestrował tego Bolida u mnie czas to 20:05:04UT. Zjawisko musiało być imponujące bo MetRec zarejestrował 50 obrazów, które trwały ponad 2 sekundy i zadziałało ograniczenie Metreca. Na szczęście lada moment będzie nowa wersja programu z ograniczeniem do 200obrazów. Jasność to około -6mag

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach