Skocz do zawartości

FLI ML8300


Rekomendowane odpowiedzi

Juz jakis czas temu podjalem decyzje o zakupie astro kamery bazujacej na chipie KAF8300.Po tym jak ogladalem kamere QSI 583 podczas jej premiery na Astrofest LONDYN 2009 podjalem decyzje ze to jest kamera ktora chce miec.Planowalem ja kupic pod koniec tego roku. Jednakze jakis czas temu FLI obnizylo cene (zapewne przez konkurencje ze strony QSI) za swoj model bazujacy na tym chipie oraz wprowadzilo znakomita promocje przy zakupie kamery i kola filtrowego. I tak oto stalem sie posiadaczem kamery FLI ML8300 oraz kola filtrowego CFW 1-5. Minelo tylko 3 tygodnie od daty zlozenia zamowienia do odebrania kamery.Jezeli mial bym porownac ta kamere do QSI 583ws (z wbudowanym kolem filtrowym ale bez off-axis guidera) to widze kilka plusow na korzysc FLI (mowie tu o calosci jako CCD+CFW):

- chlodzenie- moj model moze zejsc (wedlug raportu dostarczonego przez FLI do ΔT=-75C. Sprawdzilem jak to jest w rzeczywistosci.Temp. otoczenia wynosila 25C, ustawilem set point na -40C i 5 min pozniej bylo -40C przy TEC na 95% co dawalo by calkowite ΔT=68C (a wiec troche mniej niz podaje FLI ale to moze wynikac z innych czynnikow).Tak czy siak chlodzenie w tej kamerze to rewelacja. No coz, FLI jest znane ze montuje jedne z najlepszych systemow chlodzenia w swoich kamerach

- wbudowany bufor - sciagenie pelnej klatki do kompa zajmuje 2-3 sek

- dzieki CFW 1-5 uzycie filtrow 50mm likwiduje calkowicie problem winietowania (w QSI wedlug danych producenta mozemy uzywac optyki do f/4.5 bez winietowania). Ktos zaraz powie ze filtry 50mm kosztuja krocie w porownaniu do 1.25''.Zgadza sie.Tylko ze w tym przypadku ja za swoja kamere zaplacilem £550 mniej niz za QSI 583ws a za te pieniadze moge spokojnie kupic zestaw filtrow Baadera LRGB i jeszcze mi troche zostanie w kieszeni.

Podstawowa wada tego zestawu a wiec CCD+CFW to waga (okolo 2kg) przez co nasz teleskop musi posiadac naprawde dobry wyciag.

Ale mimo wszystko nadal uwazam ze QSI ze swoim modelem 583wsi (z wbudowanym off-axis guiderem) nie ma konkurencji w tej klasie cenowej.

Niestety nie bede mogl wykonac jeszcze przez dlugi czas zadnych zdjec gdyz ciagle kompletuje swoj setup (nowy teleskop powinien byc za kilka tygodni u mnie).Reszta setupu jak montaz i pozostale akcesoria i tak znajduja sie w Polsce.Jak dobrze pojdzie to moze pod koniec roku jak pogoda dopisze uda mi sie cos zaprezentowac a jak nie to dopiero w przyszlym roku.No chyba ze tu w UK uda mi sie w miedzy czasie z kims umowic na wyprobowanie kamery.

IMG_4044.jpg

IMG_4026.jpg

IMG_4032.jpg

IMG_4036.jpg

IMG_4038.jpg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje. Myślę, że będziesz zachwycony. Chłodzenie tych kamer to już legenda, tak samo elektronika (przez to jakość zczytywania). Ciekawe jak wypada porównanie z QSI w kontekście szczególnie biasa, czy dark frame'a. Jeden z testerów tej kamery napisał kiedyś (z tym właśnie chipem), że totalnie nie potrzebował robić darków.

 

Ja mam FLI z KAF3200ME (to już druga tej marki), i następna kamera też będzie z tej "stajni".

 

Faktem jest, że FLI dało czadu z ceną tej matrycy. Do tej pory kamery tej marki należały raczej do najdroższych, a tym razem cena niższa, niż w QSI.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobilem darka 600 sek przy -35C. Musze przyznac ze przy tej temp. jest praktycznie wolny od szumow. Nie mam go jak tutaj zamiescic przez wielkosc pliku.

Moge jako jpeg ale tu mam niestety inny problem. Do tej pory uzywalem DSLR i formatu RAW. Teraz mam darka w formacie FIT.Po jego zapisaniu w Maximie jako JPEG dostaje zdjecie zupelnie biale. Co jest nie tak? Czy musze cos jeszcze dodatkowo ustawiac w Maximie abym mogl przekonwertowac FIT->JPEG?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz mam darka w formacie FIT.Po jego zapisaniu w Maximie jako JPEG dostaje zdjecie zupelnie biale. Co jest nie tak? Czy musze cos jeszcze dodatkowo ustawiac w Maximie abym mogl przekonwertowac FIT->JPEG?

 

przy zapisywaniu musisz zaznaczyć okienko "AUTO STRETCH"

 

ps.gratuluje zakupu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla zainteresowanych podaje gdzie zakupilem kamere: www.optcorp.com (dostalem jeszcze 2% rabatu).Kamere sprowadzalem do UK z US i mialem ja u siebie w domu w ciagu 2 dni od wysylki . Dodam ze w UK nie ma cla na aparaty cyfrowe a dokladnie na 'digital cameras-still' tylko VAT w wysokosci 15%. Zalaczam darka 600s przy temp chipa -35C.

FLI8300-Dark600s-35C.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniewaz nastawiam sie na szerokie pole wiec potrzebuje teleskopu o krotkich ogniskowych (300-500mm) a chip KAF8300 ze swim rozmiarem piksela i rozdzielczoscia jest chyba najlepszym wyborem na rynku (oczywiscie za w miare rozsadne pieniadze, marzeniem jest kamera na bazie KAF-16803). I tak jezeli chodzi o teleskop to wybor padl na TMB 92SS z kilku powodow:

- triplet

- ogniskowa/jasnosc - 510mm/5.5- ze wzgledu na krzywizne pola bede musial uzywac flattenera/reduktora (pewnie TeleVue) co da mi 408mm/4.4 a wiec ogniskowa jaka mi bardzo odpowiada a przy tym bedzie bardzo jasny

- 3" Starlight Instruments Feather Touch focuser - jeden z glownych powodow mojego wyboru - jakosc, brak winietowania (zobaczymy jak to bedzie z reduktorem ogniskowej) i udzwig przy mojej kamerze nie bedzie dla niego zadnym problemem

Bede musial na niego troche poczekac ale to nic. Oczywiscie najlepszy bylby tutaj Tak FSQ-106 lub mniejszy FSQ-85 ale ta cena...

Montaz - tutaj na razie nie przewiduje zadnych zmian - EQ6 -waga zestawu i przy tej ogniskowej nie powinno byc zadnych problemow z trackingiem.Poza tym zamierzam go troche zmodyfikowac.Juz jakis czas temu wymienilem mocowanie na dovetaile typu Losmandy, a teraz zamierzam zajac sie jego srodkiem. Czas pokaze co z tego wszystkiego wyjdzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Kilka dni temu otrzymalem TMB-92 o ktorym wczesniej pisalem i ktory ma mi sluzyc za glowny teleskop do astrofoto wraz z FLI ML8300. Uzyty w nim Starlight Instruments Feather Touch 3'' Focuser to bajka. Chodzi lekko, plynnie i zadnych luzow nawet pod sporym obciazeniem (w moim przypadku jakies 2.5kg).

No i tutaj mam pytanie. Prawdopodobnie zakupie do niego oryginalny system do autofocusa od Starlight Instruments. Posiadam juz Robofocusa, ale tego podlaczyl bym wtedy pod teleskop guidujacy. Czy w takim wypadku jest mozliwosc automatycznego sterowania obydwoma urzadzeniami (Robofocus i Starlight Instruments focus controler) spod FocusMaxa? Zdaje sie ze ktos kiedys pisal tutaj na forum ze FocusMax nie obsluguje rownoczesnie dwoch Robofocusow (nie moge teraz tego znalezc), ale co w przypadku jak mamy do czynienia z dwoma roznymi systemami do autofocusowania?

W Maximie nie ma z tym problemu bo jest opcja do sterowania dwoma focuserami ale widze ze sporo osob narzeka ze Maxim jest kiepski do automatycznego ustawiania ostrosci.

IMG_5195.jpg

IMG_5160.jpg

Edytowane przez dziubek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem Ci szczerze: zrezygnowałem z autofokusa na guiderze. W tej chwili mam zdemontowany w ogóle robofocus z guidera. Ostrość poprawiam tam sezonowo, na zimę i na lato ;). Pamiętaj, że w guiderze ostrość nie jest kluczowa, co więcej, nie powinno tam być gwiazdek 1 pikselowych, więc... nie przejmuj się tym. Ustawianie ostrości na guiderze jest zawsze zgrubne i najszybciej zrobisz to ręcznie (bez żadnych focus maxów i innych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jak dobrze rozumiem jak raz ustawie ostrosc na teleskopie guidujacym na poczatku sesji to nawet zmiana temperatury w ciagu nocy na tyle malo zmieni ostrosc ze nie bedzie to mialo zadnego wplywu na jakosc guidingu? Bede chcial jak najbardziej zautomatyzowac swoj setup a jeden Robofocus mniej sporo by ulatwial. Na razie na sucho zapoznaje sie z CCD Commanderem i jego funkcjami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma znaczenia, bo guiding nie wymaga ostrości. Guider potrzebuje wyznaczyć centroidę z dokładnością subpikselową, a gwiazda na kilka pikseli pozwala mu ją wyznaczyć precyzyjniej. Przy ostrości idealnej (1 piksel FWHM np.) sprzęt nie będzie w stanie w ogóle pracować na subpikselach i guiding będziesz miał podły (max dokładność 1 piksel to stanowczo za mało). Ustawiasz ostrość +/- i zapominasz, a delikatne fluktuacje ostrości nie mają wpływu negatywnego na jakość guidingu. Oczywiście im bardziej rozfocusujesz tym zmniejsza ci się zasięg na słabych gwiazdach, ale i tak gwiazda do guidingu musi mieć odpowiednią "siłę" powyżej SN. Dlatego nie należy przesadzać z moją radą "rozostrzania" guidera.

 

Tak, jak pisałem, ja czułem konieczność poprawienia ostrości przy sezonowych zmianach temp. Jeżeli w lecie ustawiałem przy 15 stopniach to poprawkę muszę zrobić w zimie, jak zacznie spadać np. poniżej 0 stopni.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Dla zainteresowanych podaje link do strony gdzie znajduje sie porownanie dwoch kamer na bazie KAF8300 czyli FLI ML8300 i Apogee U8300. Porownanie jest typowo techniczne ale warto sie z nim zapoznac jak by ktos sie zastanawial nad zakupem jednej z nich. Link: http://www.narrowbandimaging.com/images/u8300_ml8300_ptc_dtc_compare_crisp.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

to i ja doczekałem się wreszcie na swoją :)

kiedyś myślałem, że obudowy MicroLine są ogromne i potwornie ciężkie, lecz w porównaniu do Sbiga choćby z serii ST już na takie wcale nie wyglądają

 

IMG_3298res.jpg IMG_3299res.jpg

IMG_3301res.jpg IMG_3304res.jpg

 

bias -30°C, crop

ml 8300 bias crop.PNG

darka zaraz dołączę

 

 

 

pierwsze wrażenie to ogromne pudło, które spokojnie mogło by zmieścić np. buty narciarskie ;)

ale niestety tylko tekturowe, SBIG i parę innych firm, dołącza do swoich kamer walizeczki pelicana, FLI pewnie swoje kamery widzi tylko w stacjonarnych obserwatoriach,

a co w pudełku?

- kamera też bardzo przypominająca pudełko (co zresztą widać na zdjęciach)

- zasilacz 12V i aż 10A nalezy pochwalić, że z europejską wtyczką zasilającą,

- fantastycznie długi kabel USB, (aż 5 metrów)

- i zamówione przeze mnie przejściówka gwintu STC na T2

i to już wszystko, żadnego manuala, congratulacji zakupu, płytki z driverami, nic

i oprócz kupy dokumentów celnych ;)

 

instalacja kamery bajecznie prosta, naturalnie należy ściągnąć drivery ze strony FLI, jak i pluginy np. do maxima, lecz proces instalacji to po prostu chwila, nawet windowsie 7

wentylator pracuje dosyć głośno, lecz nie jest to jakiś męczacy dźwięk, może ze względu na swój rozmiar, np. w Atiku był dużo mniejszy, lecz i bardziej wbijał się w uszy

 

natomiast zgranie klatki z kamery do komputera, po prostu błysk, niespełna 2 sekundy

a fit ma rozmiar ponad 16MB

migawka pracuje dość cicho i dosyć przyjemnie, coś jak głośniejszy klik myszką

 

dark 600sec t-35°C, crop

 

dark600_t-35C.PNG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratuluję zakupu, jestem przekonany, że będziesz bardzo zadowolony. Ciekawy jestem pierwszych rezultatów. Mam tylko nadzieję, że nie sprowadzisz tym zakupem chmur nad Polskę na najbliższy miesiąc :D

Cieszy, że przybywa kamer ze stajni FLI :Beer:

 

Pozdrawiam,

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.