Skocz do zawartości

Wykonanie flata


Astroobserwator

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, szukałem w internecie w jaki sposób robić flata i dalej nie wiem jak. Interesuje mnie jak zrobić flata, lustrzanką z zwykłym obiektywem kit 18-55 i Canon 50 mm ef 1.8 II. Wiem, że trzeba to zrobić na jak najmniejszym ISO czyli w moim Canonie 350D jest to 100 i że ma być to na jednakowym gradiencie czyli niebo przed lub po zachodzie Słońca. Co dalej, obrabia sie potem jakoś taką klatkę w PSie? Podobno nie może być kolorowy czyli mam rozumieć, ze trzeba to potem prze konwertować na obraz czarno biały?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Flata robisz tą samą ogniskową, tym samym ISO i tą samą przysłoną co lighta. Czas dobierasz tak żeby wynikowa klatka była szara. Czytałem gdzieś, że można robić w dzień w bezchmurne niebo, celując w obszar nieba po przeciwnej stronie niż słońce. Albo na równomiernie oświetloną białą ścianę. Albo na kartkę białego papieru. W każdym przypadku obiektyw powinien być rozostrzony.

 

A co dalej z flatem - dorzuca się (kilka zrobionych flatów podczas jednej sesji robienia flatów) do garnka w którym są lighty, biasy i darki - i się stackuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

ISO akurat nie ma znaczenia. Chyba, że chcesz skalibrować flata za pomocą tego samego biasa co lighty.

Ekspozycję powinno się dobierać przede wszystkim tak żeby histogram nie był przycięty z żadnej strony i jego szczyt znajdował się gdzieś po środku skali.

Optyka oczywiście jest tu bardzo ważna bo wprowadza właściwe sobie winietowanie. Jeżeli nie ma winietowania to teoretyczne optyka nie ma znaczenia bo wtedy i tak zarejestrują się tylko plamy z matrycy.

 

Co do samego wykonywania ekspozycji to ja zawsze używałem monitora z szarą płaszczyzną z jakiegoś programu graficznego. Nierównomierność podświetlenia matrycy nie jest aż tak duża żeby przeszkadzała jak obiektyw będzie blisko monitora.

Edytowane przez zbuffer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i dziki źle napisał : obraz rozogniskowany .... Ostrość musi być na nieskończoności tak jak dla focenia w gwiazdach. Zupełnie inaczej wygląda winietowanie obiektywu fotograficznego przy różnych ustawieniach ostrości. Wynika to z jego konstrukcji mechanicznej. Z teleskopem sprawa prostsza ale też uważam że powinno się pozostawić nie zmieniony focus.

Na zlocie w Jodłowie pokazałem prosty patent do dobrego naświetlenia flata: matówkę założoną na tubus , tak jak np.filtr sloneczny. Może to być kalka techniczna ( rozwiązanie tanie ale nieodporne na wilgoć) albo tak jak ja wykorzystałem - matowy plexiglas.

Do tego dla posiadaczy kamer CCD i Maxima polecam plugin ( darmowy) Sky Flats Assistant - problem z głowy . Ustawiamy 30 procent maksymalnego ADU z naszej kamery - reszta w manualu do softu.

Pozdrawiam.

M.

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej

Zamiast tyle gadać pokazali byście jak powinien wyglądać porządny flat

Anva

 

Proszę bardzo. Tak wygląda flat bez winiety :D

Jeden obraz jest bez obróbki(stack), i tak wyglądać powinien flat, a drugi po mocnym wyciągnięciu żeby było widać co się tam dzieje.

 

Ktoś może wrzuci flata z winietą teraz ;)

flat_master.jpg

flat_master_stretched.jpg

Edytowane przez zbuffer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że najistotniejszy jest w tym histogram , żeby wiedzieć w jakim stopniu należy naświetlić klatke

Moim zdaniem nie ma to znaczenia czy będziesz naświetlał na 20%, 50% czy więcej. Najważniejsze żeby górka histogramu nie dotykała ani lewej ani prawej strony zakresu (czyli żeby ani nie prześwietlić ani nie zrobić zbyt krótkiej ekspozycji). Konkretna wartość nie ma znaczenia bo cały obraz zostanie podzielony przez flata więc tylko względne stosunki pomiędzy wartościami pikseli są brane pod uwagę a one się nie zmieniają z wydłużaniem ekspozycji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i dziki źle napisał : obraz rozogniskowany .... Ostrość musi być na nieskończoności tak jak dla focenia w gwiazdach.

A to dzięki za poprawkę, kolejnego flata wykonam z ostrością "gwiezdną".

 

Zupełnie inaczej wygląda winietowanie obiektywu fotograficznego przy różnych ustawieniach ostrości. Wynika to z jego konstrukcji mechanicznej.

Jesteś 100% pewien? Bo winietowanie różni się przy różnych przysłonach, wszystkie testy winietowania szkieł robi się przy zmiennych przysłonach, o ostrości nigdy nie słyszałem. Nie mówię że nie ma ona wpływu - tylko chcę się upewnić, czy jesteś pewien wpływu ostrości :)

Edytowane przez dziki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem absolutnie pewny że wzajemne położenie elementów wewnątrz obiektywu fotograficznego ma wpływ na flata. A poruszanie pierścienia ostrosci to poruszanie w najlepszym przypadku jednej grupy soczewek wewnatrz obiektywu. W teleskopie nie ma to wpływu albo nie jest istotne, chociaż przy katadioptrykach ( w moim Veloce ma) może się zdarzyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem nie ma to znaczenia czy będziesz naświetlał na 20%, 50% czy więcej. Najważniejsze żeby górka histogramu nie dotykała ani lewej ani prawej strony zakresu (czyli żeby ani nie prześwietlić ani nie zrobić zbyt krótkiej ekspozycji). Konkretna wartość nie ma znaczenia bo cały obraz zostanie podzielony przez flata więc tylko względne stosunki pomiędzy wartościami pikseli są brane pod uwagę a one się nie zmieniają z wydłużaniem ekspozycji.

Teoria teorią a praktyka ( moja własna) wykazuje że tak jest najlepiej.

A i jeszcze jedno : "Konkretna wartość nie ma znaczenia bo cały obraz zostanie podzielony przez flata więc tylko względne stosunki pomiędzy wartościami pikseli są brane pod uwagę a one się nie zmieniają z wydłużaniem ekspozycji" to jest oczywiście prawda pod warunkiem że sensor ma liniową charakterystykę :)

Edytowane przez wessel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tego co tu wyczytałem to powinien być pośrodku histogramu z wysokością taką jak wykonane light-y

 

To coś źle wyczytałeś.

Główna górka histogramu powinna być gdzieś w okolicach 40%-60% skali w poziomie (jasności), jej wysokość nie ma żadnego znaczenia i będzie zależeć od szerokości rozkładu.

 

Teoretycznie by ominąć nieliniowość matrycy można by górkę na flat'cie starać się umieścić w tym samym miejscu co na light'ach (by mieć taki sam poziom nasycenia matrycy) ale wessel zauważył, że w jego przypadku to działało gorzej niż sztywne 40% zakresu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To gdzie powinien być histogram flata dla lustrzankowców? Pośrodku mniej więcej?

Tak, ale histogramu liniowego. To co oglądasz na tylnej ściance aparatu ma nałożoną krzywą gamma i środek histogramu odpowiada mniej więcej 10-15% poziomu maksymalnego (dla przetworników 12bit środek histogramu to około 400ADU, a więc daleko do wymaganych 2048). Wg histogramu na tylnej ściance naświetlaj na 75%, albo naświetlaj na Av z dodatnią korekcją +1.5...+2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.