Skocz do zawartości

Parowanie obiektywu


Loki

Rekomendowane odpowiedzi

Pomóżcie proszę, bo ostatnio, uporczywie parujący obiektyw wygonił mnie z miejscówki.

Czy to: http://astromarket.pl/grzalka-kendrick-do-teleskopow-z-tuba-o-srednicy-70-115-mm.html pomoże na tą dolegliwość?

A jeśli tak, rzućcie okiem na obrazek: http://www.optyczne.pl/aparaty_image/6232_can70-200_3.jpg

i podpowiedzcie, czy należy założyć grzałkę na obudowę obiektywu, jak najbliżej przedniej soczewki, czy może na osłonę przeciwsłoneczną?

Z góry bardzo dziękuje za pomoc.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ilu chyba jednak niedobrze doradzasz

 

ATTACHING HEATERS sep_drop.gif

 

  • Firefly heaters wrap around the barrel or tube containing your optics, label side out and are held in place by elastic/Velcro attachments. Place the heater around the telescope tube or camera lens as close to the optics as possible (ie: not over a dewcap where you would only be heating air). In an instance where a dewcap is in the way, place the heater behind the dewcap.

to ze strony Kendricka: http://www.kendrickastro.com/astro/dew_flyheaters.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę kontrolera. Zaś kolejny klocek, za (z pewnością) dobrych kilka setek. Nie przypalę sobie obiektywu, nie używając kontrolera?

 

Wejdź sobie Kolego na stronę naszego forumowicza Korneliusza, przez mail zamówisz grzałkę (grzałki), sterownik (sterowniki) jakie chcesz (pod konkretny obiektyw) z długością kabla jaki sobie życzysz i taką samą wtyczką.

Będzie Pan zadowolony i jakościowo i cenowo :yes:http://astro.elektroda.eu/index.php/sterownik-grzalek

  • Lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No chiba ma jednak głęboki sens, skoro psychometry - czyli laboratoryjne urządzenia do pomiaru wilgotności, działają dokładnie na podstawie tych samych praw fizyki; Wypolerowaną płytkę ochładza się, aż do zauważenia na niej kropelek rosy – temperatura płytki określa temperaturę punktu rosy.

Natomiast w obiektywie szkło musimy podgrzewać, właśnie żeby do niej nie doszło :)

 

A z drugiej strony, podgrzewanie wyłącznie powietrza nad szkłem obiektywu spowoduje powstawanie większych turbulencji niż w efekcie przejmowania ciepła od podgrzanego szkła obiektywu. Efekt jest taki, jak obserwacje przez kurtynę powietrzną, czy otwarte okno - bardziej falujący obraz.

 

a wracając do tematu:

 

Nie chcę kontrolera. Zaś kolejny klocek, za (z pewnością) dobrych kilka setek. Nie przypalę sobie obiektywu, nie używając kontrolera?

 

nie przypalisz, te grzałki mają moc rzędu paru watów na metr,

ale chodzi o to, żeby nie pracowały ciągle na pełnej mocy, bo temperatura punktu rosy nie jest stała, to skomplikowana zależność temperatury otoczenia i wilgotności względnej powietrza

a każda grzałka powoduje degradację obrazu, więc chodzi o to, żeby pracowała tylko wtedy kiedy jest to niezbędnie konieczne. Po to jest ten kontroler.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomóżcie proszę, bo ostatnio, uporczywie parujący obiektyw wygonił mnie z miejscówki.

Czy to: http://astromarket.pl/grzalka-kendrick-do-teleskopow-z-tuba-o-srednicy-70-115-mm.html pomoże na tą dolegliwość?

A jeśli tak, rzućcie okiem na obrazek: http://www.optyczne.pl/aparaty_image/6232_can70-200_3.jpg

i podpowiedzcie, czy należy założyć grzałkę na obudowę obiektywu, jak najbliżej przedniej soczewki, czy może na osłonę przeciwsłoneczną?

Z góry bardzo dziękuje za pomoc.

 

A ja idę innym tropem :)

Wycinam sobie z czarnego sztywnego kartonu odrośnik długi na jakieś 20-30cm i nasuwam na obiektyw. Przy ogniskowych większych niż 100m wystarczy go tylko delikatnie odchylić (zrobić taki kielich zamiast prostego walca) żeby nie winietowało :)

 

Proste, tanie i skuteczne rozwiązanie. W zeszłym tygodniu fotografowałem po burzy w lekkiej mgle. Z astrotracka płynęła woda a obiektyw (70mm) był suchy jak pieprz :) Suszarka czekała w pogotowiu (mam dostęp do zasilania) ale nie musiałem jej używać.

 

Problem może się pojawić jedynie przy silnym wietrze bo długi odrośnik działa trochę jak żagiel ale musi wtedy naprawdę solidnie dmuchać.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy solidnym wietrze problemy z roszeniem raczej nie będą występować. Dziękuję Wam za rady. Wiem już jak przeciwdziałać, wiem do czego kontroler, zmartwiła mnie informacja o degradacji obrazu przez grzałkę. Czytałem gdzieś kiedyś, że wydłużony odrośnik potrafi skutecznie zapobiegać parowaniu, a niczego nie pogorszy. Spróbuję najpierw w ten sposób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

akurat w tym przypadku pasywne metody są najlepsze, tylko pamiętaj tak dobrać kąt rozszerzenia odrośnika, żeby nie winietował dla danej ogniskowej:

 

AngleOfView.jpg

 

z ustaleniem minimalnej długości może być problem, chyba należałoby przyjąć, że powinien być co najmniej tak długi, jak średnica szkiełka które chroni, a może tak długi jak jego średnica wlotowa? wiadomo - im dłuższy tym lepszy

  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.