Jump to content

Aberacja


Adamo
 Share

Recommended Posts

witam

 

Panowie,

czy jest jakaś metoda na pozbycie się aberacji? przynajmniej częściowo ??

Sądzę, że jest to możliwe raczej na poziomie obróbki bo znaczne przymykanie przysłony drastycznie wydłuża czas naświetlania.

Bo w dobie cyfrowej astrofotografii dotyka ten problem wszystkich tych którzy posiadają gamę obiektywów z klasycznych lustrzanek.

Oczywiście interesuje mnie metoda która nie polega na wymienie obiektywu :)

Link to comment
Share on other sites

1 otwieramy obrazek

 

2 robimy jego duplikat i zamieniamy powstaly obrazek na greyscale (nie desaturate - a mode greyscale)

 

3 z duplikatu kopiujemy powstala warstwe b/w do obrazka kolorwego

 

4 zamykamy dokument b.w

 

5 teraz mamy dokument z dwoma warstwami - na dole color, na gorze b/w

 

6 zaznaczamy warstwe b/w i tworzymy warstwe korekcyjna "Levels". Teraz ustawiamy parametry ciemnych tonow i srednich tak aby zlikwidowac jasne tlo oraz halo dookola gwiazd. Ale nie przesadzac - tylko tyle ile mozna - bez utraty zasiegu na slabych gwiazdach oraz mglawicach/galaktykach. Tu chodzi tylko o doprowadzenie tla do porzadku, czyli wartosci bliskich zeru.

 

7 tworzymy kolejna warstwe korekcyjna "Levels". Ta posluzy do likwidacji jasnych halo dookola aberrujacych gwiazd. Sciagamy ciemne tony tak, zeby usunac calkowicie halo (srednimi pomagamy jak trzeba). Nie przejmujemy sie tym, ze polecialy nam slabe gwiazdy. Klikamy OK.

 

8 Klikamy w maske ostatniej warstwy i robimu "invert" - ctrl + I. Teraz bierzemy brusha o dopasowanej wielkosci, wybieramy bialy kolor i zaczynami klikac w gwiazdki ktore "swieca halo". Usuwamy w ten sposob halo na wszystkich gwiazdach, ktore nam sie nie podobaja.

 

9 Na koniec kopiujemy dolna kolorowa warstwe i przenosimy ja na sam wierzch. Zmieniamy jej sposob krycia na "color". Teraz jeszcze raz korygujemy nasze gwiazdki brushem na masce warstwy korekcyjnej. Efekt powinien byc taki ja na zalaczonym obrazku.

 

Metoda nie jest ultra zrozumiala, ale jest prosta. Trzeba potrenowac. Calosc zajmuje 2 min.

aberacja[1].jpg

Link to comment
Share on other sites

Poprzednia wersja jest tzw. kreatywna - tzn pozwala w zasadzie dowolnie kontrolowac obraz.

 

Przeanalizowalem aberracje na fotce Adamo i udalo mi sie zrobic warstwe korekcyjna, ktora teoretycznie powinna usuwac aberracje na kazdej fotce automatycznie. Nie gwarantuje tego - musi sam sprawdzic. Jezeli usunie mu kolor z jakiejs mglawicy, to zawsze za pomoca maski mozna ograniczyc dzialanie tam, gdzie dzialac powinna.

 

Mozecie sprawdzic, czy na waszych fotkach tez dziala. Byc moze bedzie. Nie wiem - nie sprawdzalem.

 

Dolaczam foteke po dzialaniu tej "korekcji" oraz najwazniejsze - specjalnie przygotowany plik, ktory nalezy zaladowac w Hue/Saturation - ctrl + U, a nastepnie Load i wczytac ten plik (oczywiscie wczesniej nalezy go rozpakowac).

Aberracje.zip

 

aberacja[2].jpg

Link to comment
Share on other sites

Aby mozna bylo o fotce powiedziec, ze jest juz ostatecznie "dopieszczona" nalezy troche poprawic balans bieli (leci w brazy).

 

Wystarczy na finalnej fotce wcisnac ctrl + L a nastepnie wybrac "czarna" pipetke i kliknac na tlo - tam gdzie powinno byc czarne.

Obraz stanie nam sie troche za ciemny, wiec nalezy go troszke teraz skorygowac. Srodkowy suwaczek (tony srednie) ustawmy na wartosc 1,20 i powinno byc juz ok.

 

Zalacznik pokazuje dzialanie opisanej procedury.

aberacja[3].jpg

Link to comment
Share on other sites

do ostatecznej korekcji polecam takze poeksperymentowac ze znacznie bardziej zaawansowanym narzedziem - Curves - czyli krzywe po naszemu. Levels maja tylko 3 punkty kontrolne, Curves moga miec ich dowolna ilosc. Daje to ogromne mozliwosci zmiany kontrastu, jasnosci etc. Maly hint - jezeli najedziemy na jakis obszar obrazka i klikniemy to na krzywej pojawi nam sie znaczek, pokazujacy, ze wlasnie w tym miejscu znajduja sie te "jasnosci".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.