Skocz do zawartości

H-Alpha - początek


AdamK

Rekomendowane odpowiedzi

Dwie różne opinie...

W takim razie, wystarczy sprawdzić co zapisze się na karcie w aparacie, a co po przesłaniu w komputerze.

Do tej pory robiłem tak jak opisał Tyson: w APT miałem ustawioną opcję zapisu tylko na komputerze.

Jutro (właściwie już dziś- jest po północy) ustawię to na zapis na karcie i przesył do kompa, porównam i będzie odpowiedź.

A propos kabla za 2 zł: mój jest dobrej jakości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak fociłem Canonem 40D, to spotkałem się z problemem pojedynczego pasa, poziomego, u góry klatki. Można było pozbyć się problemu kalibrując klatki biasami i darkami w Maximie.

 

Adam z tym co jest u Ciebie się nie spotkałem, natomiast wrzuciłem klatki jakie załączyłeś do PixInsight. Jest skrypt CanonBandingReduction, który z surowych klatek usuwa ten problem... albo przynajmniej: znacznie minimalizuje. Ze stackiem nie potrafiłem nic zrobić. Nie wiem czy to wystarczy żeby z tak potraktowanych klatek złożyć dobry materiał wyjściowy.

post-24239-0-47015800-1453750291_pix.jpg

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, faktycznie po paskach nie ma śladu. Gdyby potraktować tak resztę materiału, to może byłoby to lekarstwem na mój problem.

Ale niestety, nie mam tego programu i z tego co zdążyłem się zorientować jest dość drogi.

Ostatnio gdzieś na Forum czytałem, chyba Wessel pisał, że jest jakaś wersja okrojona za free,

ale ja nie widzę tego nigdzie... Może ktoś podpowie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Chciałbym trochę odświeżyć temat, ponieważ z powodu początkowych niepowodzeń, o których pisałem na początku tego wątku,

nie udało mi się uzyskać odpowiedzi na pierwsze postawione pytanie (trochę je teraz zmodyfikuję): jak obrabiać klatki H-alpha.

Podczas ostatniej dość pogodnej nocy udało mi się zebrać kilka 10 minutowych klatek Ha.

Myślę, że tym razem klatki nie są przepalone, a mimo, że Księżyc trochę przeszkadzał znowu, starałem się wybrać obiekt odległy od niego.

Wybrałem Trąbę Słonia IC1396.
APT.jpg

Większość klatek z powodu niskiego położenia nad horyzontem i kiepskiego seingu niestety nie nadaje się do użycia, ale kilka klatek, dość dobrej jakości, do prób się nadaje i na początek wystarczy.

Chciałbym prosić o podpowiedź, czy przed stackowaniem należy poszczególne klatki poddać jakiejś obróbce, np. czy trzeba z nich wyodrębnić kanał R, a potem dopiero połączyć przez stackowanie? Jaką obróbkę zastosować po stackowaniu? (do dyspozycji mam PS i Fitswork4). Za wszelkie wskazówki jak postępować aby uzyskać prawidłowe foto H-alpha, będę bardzo wdzięczny.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut Ha to raczej na pewno klatki nie są przepalone. Mój workflow Ha jest następujący (soft inny niż wymieniłeś, ale może dasz radę coś zaadoptować - tak samo postępowałem jak paliłem Canonem 40D Ha):

- kalibracja tym co masz (darki / biasy / flaty)

- konwersja na kolor

- rozdział na kanały R, G, B -> R zapisuję do dalszego procesowania, B i G wywalam

- wyrównanie (align) klatek R

- stack klatek R

Obróbka ... no to w zasadzie podobnie jak kolor tylko... bez koloru :D Wyciąganie, odszumianie, kontrast, ostrość, gwiazdki...

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- kalibracja tym co masz (darki / biasy / flaty)

- konwersja na kolor

- rozdział na kanały R, G, B -> R zapisuję do dalszego procesowania, B i G wywalam

- wyrównanie (align) klatek R

- stack klatek R

Pisząc, że dysponuję PS i Fitsworkiem, nie napisałem że stackowanie, a więc także kalibrację, alignację wykonuję przy pomocy DSS.

Więc z konieczności kolejność czynności, które muszę wykonać musi być inna, bo DSS te etapy wykonuje hurtem.

Czy rozdział na kanały zrobić dla każdej klatki osobno, czy też dopiero po zestackowaniu na końcowym tifie? I nie bardzo rozumiem, co to jest "konwersja na kolor"?

Ale piszesz, że stack wykonać z klatek R, więc myślę, że powinienem na samym początku z wszystkich klatek wydzielić kanał R, potem to wszystko wrzucić do DSSa, który to wszystko skalibruje, wyrówna i zestackuje... Czy tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisząc, że dysponuję PS i Fitsworkiem, nie napisałem że stackowanie, a więc także kalibrację, alignację wykonuję przy pomocy DSS.

Więc z konieczności kolejność czynności, które muszę wykonać musi być inna, bo DSS te etapy wykonuje hurtem.

Czy rozdział na kanały zrobić dla każdej klatki osobno, czy też dopiero po zestackowaniu na końcowym tifie? I nie bardzo rozumiem, co to jest "konwersja na kolor"?

 

Napisałem jaki mam workflow dla moich narzędzi... u siebie chyba tego nie zastosujesz :(

Rozdział na kanały robię po kalibracji, przed stackowaniem, każdej klatki osobno, żeby nie stackować niepotrzebnych informacji - interesuje Cię tylko kanał R.

 

Jak rozdzielisz kanały dopiero po stackowaniu, to masz ryzyko, a właściwie prawie pewność, że R będzie "zanieczyszczony". Ale jak nie masz innych możliwości, to rób w ten sposób.

Konwersja na kolor: klatki z kamery w Maximie zapisują mi się jako niezdebayeryzowane fitsy (tak samo zresztą miałem z Canona - robiłem to po to żeby mieć zaszyte dane o pozycji teleskopu), konwersja na kolor jest niezbędna do dalszego procesowania.

 

Ale piszesz, że stack wykonać z klatek R, więc myślę, że powinienem na samym początku z wszystkich klatek wydzielić kanał R, potem to wszystko wrzucić do DSSa, który to wszystko skalibruje, wyrówna i zestackuje... Czy tak?

Dokładnie tak.

ALE :) - jak skalibrujesz klatki R? Darki i biasy masz przecież nierozdzielone. Musiałbyś je też rozdzielić i do kalibracji wrzucić tylko R - chociaż nie wiem jaki będzie tego efekt. Ale spróbować warto:

- stack lightów R bez klatek kalibracyjnych

- stack lightów R z klatkami kalibracyjnymi w kanale R

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbowałem! Mnóstwo trudu to kosztowało. Wydaje mi się, że są prostsze narzędzia...

Gdybyś napisał jakiego zestawu używasz byłoby łatwiej może...

A więc: użyłem tylko klatek light i flat. (4x10 min Ha + 5 klatek flat)

Ponieważ Canon zapisuje klatki jako CR2, wszystkie przekonwertowałem na TIF, a następnie w Fitswork wyciągnąłem z tifów kanał R.

Takie klatki użyłem następnie do kalibracji (tylko flat) i stackowania w DSS.

Próbowałem użyć Maxima, ale ten nie chce łyknąć klatek kalibracyjnych zrobionych w APT.

W międzyczasie trochę experymentowałem z ustawieniami i z podstawową obróbką (krzywe, poziomy).

Z efektu nie jestem zadawolony, ale to pierwsze próby z Ha i nadal nie wiem czy idę dobrą drogą.

Cały czas chodzi mi po kościach, że można inaczej...

Trąba Słonia IC1396a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbowałem! Mnóstwo trudu to kosztowało. Wydaje mi się, że są prostsze narzędzia...

Gdybyś napisał jakiego zestawu używasz byłoby łatwiej może...

Proszę bardzo :)

- kalibracja i rozdzielenie na kanał R: Maxim

- align: PixInsight (można też Maximem!)

- stack: Maxim

 

A więc: użyłem tylko klatek light i flat. (4x10 min Ha + 5 klatek flat)

Ponieważ Canon zapisuje klatki jako CR2,

Soft którego używasz zapisuje klatki jako CR2. Maxim z Canonem zapisuje klatki jako fits.

 

wszystkie przekonwertowałem na TIF, a następnie w Fitswork wyciągnąłem z tifów kanał R.

Takie klatki użyłem następnie do kalibracji (tylko flat) i stackowania w DSS.

Kalibrowałeś kanał R flatami RGB? Brzmi jak zły pomysł :)

 

Próbowałem użyć Maxima, ale ten nie chce łyknąć klatek kalibracyjnych zrobionych w APT.

Proponuję użyć Maxima od pierwszego etapu: akwizycji lightów. I klatek kalibracyjnych.

 

Cały czas chodzi mi po kościach, że można inaczej...

Można :) Spróbuj użyć Maxima od początku do końca.
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie - Maxim. Tak myślałem. Kiedyś próbowałem, ale zbyt często mi się wywalał.

Dlatego zostałem przy APT i DSS.

 

Co do kalibracji, źle mnie zrozumiałeś. Napisałem, że z wszystkich klatek wyciągnąłem kanał R, a więc z flatów również i tak też zrobiłem.

Dało to pozytywny skutek, bo znikły syfy z matrycy.

 

W takim razie wniosek jest jeden: przeproszę się z Maximem, zrobię sobie bibliotekę klatek kalibracyjnych i następną sesję, kalibrację, wyrównanie i stacking zrobię w nim.

 

dziki dzięki serdeczne za pomoc i rady. Jesteś jedyny, który zechciał wskazać właściwą drogę... :respect:

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.