Jump to content

Klatki kalibracyjne i lighty w kamerze niechłodzonej - temperatura otoczena, a temperatura sensora


 Share

Recommended Posts

Ostatnio dowiedziałem się, że można odczytać z metadanych exifa zdjęcia temperaturę sensora (np. z klatek z Canona 6d) . Z ciekawości pobrałem program Exiftool w celu sprawdzenia temperatur w klatkach, które robiłem. Sam program umożliwia m.in. wyciągnięcie tych danych seriami z wielu plików wyeksportowania ich do pliku. Wyciągnąłem te dane i zdziwiłem się jak nagrzewa się sensor w czasie robienia zdjęć i jaki ma to wpływ na różnicę "temperatur klatek". Podczas ostatniej sesji wyszło mi, że sensor rozgrzał się 9*C powyżej temperatury otoczenia (otoczenie 24*C, sensor 33*C).

 

Kilka dni temu robiłem zdjęcia Veila. Mój "workflow" sesji wygląda tak: 1. darki, 2.biasy, 3. ustawienie ostrości, 4. flaty, 5. ustawienie setupu na polarną, 6.lighty. I tym razem trzymałem się tego podejścia. Jako że fotografowałem z domu to postanowiłem wynieść setup wcześniej żeby aparat ustabilizował swoją temperaturę z temperaturą otoczenia. Canon 6d modowany. Darki iso 1600 90s. Po sprawdzeniu temperatur z metadanych okazało się, że pierwsza klatka darka (godz 21:51:04) miała temperaturę 24*C, natomiast z każdym kolejnym darkiem temperatura rosła, aż 38 minut później osiągnęła 33*C - czyli aż 9*C różnicy. Lighty od 23:27:21 spadły z temperatury 33*C do 30*C o godz. 2:45:05 (czyli tutaj matryca była już nagrzana, a spadek wynikał ze spadku temperatury otoczenia). Robiłem jeszcze darki od razu po lightach i tam miałem już przez 30min stabilną temperaturę 30*C.

 

Poniżej tabelka z temperaturami wyżej opisywanych darków przed sesją - czyli pierwszy dark to była pierwsza jakakolwiek klatka tej sesji (czasy są godzinę do tyłu względem faktycznej godziny):

 

image.png.f762e03a7cae666acc24032e2f307083.png

 

Po tym "odkryciu" (oj, trochę boję się używać tego słowa po ostatnich odkryciach na tym forum ;) ) jestem bardzo zdziwiony. Chyba nigdzie nie widziałem żeby ktoś napisał, że klatki kalibracyjne powinny być robione z taką samą temperaturą sensora, a nie tylko w odniesieniu do temperatury otoczenia. Domyślam się, że wynika to z uproszczenia (bo nie ma za bardzo możliwości sprawdzenia faktycznej temperatury sensora z poziomu aparatu i raczej nie jest możliwe dostosowanie się do tego w czasie sesji). I zapewne po X klatkach temperatura stabilizuje się na tyle że Master Dark wyjdzie wystarczająco uśredniony. Natomiast mając świadomość jak faktycznie sensor nagrzewa się w czasie naświetlania, mam możliwość zrobienia lepszej selekcji w trakcie przeglądania i sortowania materiału, poprzez odrzucenie tych skrajnie "niskotemperaturowych" darków.

 

Jestem ciekawy jak wy radzicie sobie z tym problemem. Czy przy przesiewaniu materiału robicie taką selekcję darków sprawdzając "ich temperaturę"? A może po prostu darki robicie tylko od raz po sesji lightów, kiedy to sensor ma ustablizowaną temperaturę (tylko wtedy z kolei klatki robione jako pierwsze w danej sesji będą miały zaniżoną temperaturę)? Czy może soft (np. PixInsight) uwzględnia temperaturę z exifa i odrzuca taki darki zrobione z "nienagrzanym" sensorem?

 

Tak, wiem, rozwiązaniem problemu są chłodzone kamery ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mam Nikona D810 i nigdy nie interesowało mnie, jaką temperaturę mają darki a jaką lighty. Zresztą, po pierwszej sesji z 9h lightów, napaliłem ~300x10 min darków i okazało się, że dark nic nie wnosi, więc przestałem sobie nimi zawracać głowę. Biasami także. Natomiast wszystkie opisy jak kalibrować materiał w sposób "ortodoksyjny", mówią o jednakowej temperaturze. Czasem znajdziesz poradę, żeby nie zjeżdżać z chłodzoną kamerą na 100%, bo może się okazać w drugiej części nocy temp. otoczenia znacznie się podniesie i nie zejdziesz tak bardzo poniżej zera. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 58 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.