Skocz do zawartości
  • 0

Kamera mono vs OSC - rozdzielczość i aberacje?


Piotrek K

Pytanie

Witam,

 

Mam dwa pytanka w kontekście kamer - mono vs kolor. Czy rozdzielczość jest faktycznie zauważalnie lepsza - czy można powiedzieć, że taki sam sensor (dajmy na to IMX 290) będzie zachowywał się (dawał obraz), jakby miał np. 30% więcej pikseli w wersji mono w porównaniu do kolorowej? Pytam, bo planetarne kamery do astro nie grzeszą często rozdzielczością, a przy takim księżycu te np. 2 MP to jednak mało.

 

...i drugie pytanie, czy faktycznie można liczyć na to, że zestaw stary obiektyw, który jest ostry, ale blisko maksymalnego otworu ma jednak zauważalne problemy z kolorowymi "obrączkami" będzie pracował lepiej z kamerą mono i np. filtrem/filtrami? Mam np. ostre 300 mm f4 z dobrymi powłokami itp. ale aberacje jednak są w nim dość widoczne - stąd to pytanie.

 

Pozdrawiam,

Piotrek

Edytowane przez Piotrek K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1
2 godziny temu, Piotrek K napisał(a):

Mam dwa pytanka w kontekście kamer - mono vs kolor. Czy rozdzielczość jest faktycznie zauważalnie lepsza - czy można powiedzieć, że taki sam sensor (dajmy na to IMX 290) będzie zachowywał się (dawał obraz), jakby miał np. 30% więcej pikseli w wersji mono w porównaniu do kolorowej? Pytam, bo planetarne kamery do astro nie grzeszą często rozdzielczością, a przy takim księżycu te np. 2 MP to jednak mało.

zależy od skali w jakiej się robi zdjęcia, zdolności rozdzielczej teleskopu i zastosowania zdjęcia. Jeśli ta interpolacja odbywa się w pobliżu limitów rozdzielczości, to nie tracisz szczegółu. Jeśli zdjęcie jest w celu patrzenia, to oko ludzkie jest mało wrażliwe na brak szczegółu w informacji RGB, bardziej wrażliwe w informacji L (o to też oparta jest cała teoria sygnałów, gdzie na luminancję przeznacza się szersze pasmo). Jeśli chodzi o kwestie naukowe, gdzie analizuje się algorytmami, to tam już to robi różnicę. Powszechnie stosuje się stackowanie, z funkcjami typu drizzle, co samo z siebie poprawia parametry obrazu, a to jeszcze bardziej komplikuje odpowiedź na pytanie. Podsumowując: do celów amatorskich na stackach jest to przeważnie mało zauważalne/niezauważalne, choć są skale, gdzie to robi różnicę. To zależy.

Zauważasz że kamery "planetarne" mają często małą rozdzielczość. Bo sprzęt to tylko część sukcesu. Odpowiedni materiał, dobry seeing, odpowiednio zestackowany, i wychodzi ładne zdjęcie :) Oczywiście planeta musi zająć więcej niż kilka pikseli więc ogniskowa oraz apertura też mają znaczenie

 

2 godziny temu, Piotrek K napisał(a):

...i drugie pytanie, czy faktycznie można liczyć na to, że zestaw stary obiektyw, który jest ostry, ale blisko maksymalnego otworu ma jednak zauważalne problemy z kolorowymi "obrączkami" będzie pracował lepiej z kamerą mono i np. filtrem/filtrami? Mam np. ostre 300 mm f4 z dobrymi powłokami itp. ale aberacje jednak są w nim dość widoczne - stąd to pytanie.

Kamera mono nic nie wnosi samą swoją monochromatycznością. Jeśli odfiltrujesz część pasma np. jednym z filtrów RGB i ustawisz poprawnie ostrość, będzie pracował lepiej, bo zmniejszysz AC (to samo się stanie w kamerze OSC gdy ustawisz ostrość na konkretny kanał). Pozostałych zniekształceń tak już nie zredukujesz, a one też powodują chromatyzm. Tutaj pomaga zmniejszenie światłosiły. W sąsiednim wątku o walczeniu z AC z kamerą OSC było to dyskutowane szerzej, zerknij.

Edytowane przez lkosz
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 0
55 minutes ago, Piotrek K said:

Witam,

 

Mam dwa pytanka w kontekście kamer - mono vs kolor. Czy rozdzielczość jest faktycznie zauważalnie lepsza - czy można powiedzieć, że taki sam sensor (dajmy na to IMX 290) będzie zachowywał się (dawał obraz), jakby miał np. 30% więcej pikseli w wersji mono w porównaniu do kolorowej? Pytam, bo planetarne kamery do astro nie grzeszą często rozdzielczością, a przy takim księżycu te np. 2 MP to jednak mało.

 

...i drugie pytanie, czy faktycznie można liczyć na to, że zestaw stary obiektyw, który jest ostry, ale blisko maksymalnego otworu ma jednak zauważalne problemy z kolorowymi "obrączkami" będzie pracował lepiej z kamerą mono i np. filtrem/filtrami? Mam np. ostre 300 mm f4 z dobrymi powłokami itp. ale aberacje jednak są w nim dość widoczne - stąd to pytanie.

 

Pozdrawiam,

Piotrek

Bayerowski sensor kolorowy majacy 4mln pikseli, ma 1mln pikseli przykryty filtrem czerwony, 1 mln niebiskim i 2mln zielonymi. Informacje sie interpoluje i robi z tego 4mln piksli  RGB. W przypadku kamery mono tez masz 4 mln piskeli,ale  masz 3 zdjecia, z fizycznymi 4mln piskli R, kolejne zdjecie z G i B. Wiec ilosc szczegolow powinna byc minimalnie wieksza.

 

Co do drugiego pytnia, obok jest podobny watek, na temat walczenia z CA przy uzyciu kamery mono. I generalnie jesli dla filtrow RGB bedzie obiektyw przeostrzal to powiniens na tym zyskac. Abberacja chromatyczna to plaszczzyzna ostrosci w roznych miejsach dla roznych barw. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz na pytanie...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.