Skocz do zawartości

MateuszW

Biznes
  • Postów

    9 938
  • Dołączył

  • Ostatnia wizyta

  • Wygrane w rankingu

    41

Ostatnia wygrana MateuszW w dniu 31 Maja 2023

Użytkownicy przyznają MateuszW punkty reputacji!

8 obserwujących

O MateuszW

  • Urodziny 24.06.1995

Retained

  • Tytuł
    Król Sanjaya z Lehii

Kontakt

  • Strona WWW
    https://www.youtube.com/user/mateuszw1995/

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyna
  • Skąd
    Wieliczka
  • Zainteresowania
    Astronomia, informatyka, elektronika, majsterkowanie
  • Sprzęt astronomiczny
    SW 200/1000, TSAPO65Q, NEQ6 Pro SynScan, CEM25EC, Atik 383L+, ASI1600, ASI290, MPCC Mk3, IDAS LPS P2, Nagler 9, Powermate 2,5x, Nikon D750, D7500, D80, Samyang 135

Ostatnie wizyty

103 870 wyświetleń profilu

Osiągnięcia MateuszW

Aktualizacja statusu

Zobacz wszystkie aktualizacje MateuszW

  1. Taka myśl mnie ostatnio naszła może nie astro, ale związana z obrazem :) Czy istnieje jakiś format wideo o zmiennej rozdzielczości? Czyli że fragment filmu byłby w jednej, a inna część w drugiej? Chodzi mi głównie o problem filmów ze zmiennymi proporcjami - często na youtube są filmy 16:9, które zawierają wstawki np 21:9, ale nawet niektóre filmy kinowe mają tego typu wstawki. Wszystko jest fajnie jak się ogląda na ekranie 16:9, ale jak nasz ekran jest szerszy, to taka wstawka jest obwarowana paskami z każdej strony i jest to bez sensu. Gdyby format wideo zawierał informację o zmiennej rozdzielczości i nie miał na stałe "wgranych" pasków, to każdy monitor mógłby to wyświetlić w odpowiedni sposób.

    1. RMK

      RMK

      Problem jest szerszy. Aby to działało poprawnie to:

      - Format musi przechowywać informację o znacznikach czasu i zmiennych parametrach scen,

      - Kodek musi znać algorytm jak najlepiej dopasować się do parametrów jakościowych chyba, że zakładamy dla każdego odcinka odrębne parametry jakościowe.

      - Dekoder musi odczytać taki format i wiedzieć jak to odtworzyć na sprzęcie.

      Spotyka się złożenie strumieni w jedną sekwencję ale wiem, że nie o to Ci chodzi:

      https://www.avsforum.com/threads/list-of-variable-aspect-ratio-movies-on-blu-ray.2811713/

    2. szuu

      szuu

      teraz to prawdziwa rzadkość ale bywało że ruchomy obraz z kamerki był transmitowany jako niekończący się strumień jpegów (w jednym dynamicznie generowanym "pliku") i przeglądarki to interpretowały jako animacja bez znaczników czasowych "kiedy dojdzie to się wyświetli". każdy jpeg niezależny więc teoretycznie każdy mógłby mieć inną rozdzielczość :D

    3. MateuszW

      MateuszW

      Czyli pewnie nie ma takiego formatu :)
      Generalnie mój najprostszy pomysł na rozwiązanie problemu jest taki, żeby każdy fragment o innej rozdzielczości był jakby odrębnym filmem - tj kompresowanym jako niezależne fragmenty. Wtedy nie ma problemów np z kompresją międzyramkową w chwili przeskoku parametrów. Każdy fragment z racji innej rozdzielczości mógłby też zastosować inny stopień kompresji, żeby zachować stałby baudrate.

      Strumienie jpeg może i dałyby takie możliwości, ale jednak skuteczność ich kompresji względem kodeków wideo jest mierna :)

       

      @wessel właśnie głównie o proporcje mi chodzi, a dokładniej problem mieszania różnych proporcji filmu z różnymi proporcjami monitora. Rozważmy film 16:9, który ma wstawki 21:9. Gdy oglądamy go na monitorze 16:9, to mamy najpierw obraz na całym ekranie (ok), a potem paski poziome, które robią nam 21:9 (ok). Jeśli teraz wyświetlimy taki film na monitorze 21:9, to na początku mamy 16:9 z paskami po bokach (ok), a fragment 21:9 będzie miał paski z 4 stron (źle!!!). Problem w ostatnim przypadku wynika z zaszycia poziomych pasków w filmie i uczynienia go plikiem 16:9, a monitor musi dołożyć do tego swoje pionowe paski, żeby wyświetlić cały taki plik (on nie wie, że te poziome paski można by wyciąć).
      Tak na prawdę należałoby wyrenderować taki film w dwóch wersjach - dla monitora 16:9 z paskami horyzontalnymi we wstawce 21:9, oraz z paskami pionowymi dla monitora 21:9 w części 16:9, oraz bez pasków w części 21:9. No a zamiast renderowania dwóch wersji można by zastosować taki format, który umożliwi zmianę proporcji/rozdzielczości w trakcie i nie będzie wymagać żadnych pasków (zostaną dodane w odpowiednim miejscu i czasie w momencie odtwarzania).

      Analogiczny problem był, gdy przechodziliśmy ze standardu 4:3 do 16:9 - film 16:9 renderowany jako 4:3 z paskami, wyświetlony na monitorze 16:9 miał paski z każdej strony.

    4. Pokaż następne komentarze  3 więcej
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.