Jump to content

Co to? - czyli pytanie laika


Furuss
 Share

Recommended Posts

No wiec tak, mam teleskop, stary, ale taki wyglada raczej na profesionalny. Nie mam pojecia co to za model ( nie wiecie moze gdzie tego szukac na samym sprzecie? ) mam do niego pare soczewek itp. Powiedzcie mi prosze jak sprawdzic rozne parametry itp i ocenimy czy on sie do czegos wogole nadaje :) Mam tez pare czesci ktore nie mam pojecia do czego sluza, jak ktos jest chetny do pomocy nierozgarnietemu koledze to prosze dac znac a fotki wysle :) Wiem, ze te parametry to sie jakos mierzy niektore np dlugosc i srednice tuby ( chyba ). Nie cce sie zkompromitowac wiec napiszcie co mam sprawdzic i jak tez a ja wam wszystko podam :) Z gory thx.

Link to comment
Share on other sites

Na początek mógłbyś wrzucić tu parę zdjęć tego cuda. Zrób zdjęcia całości i detali. No i jeśli są na tym jakiekolwiek napisy, to też je sfotografuj. Zmierz długość i średnicę rury. Zobacz też co w środku (zajrzyj do rury i sfotografuj). Napisz czy na okularach są jakieś napisy lub oznaczenia. Jeśli to jest na statywie, to też go sfotografuj.

Edited by Lampka
Link to comment
Share on other sites

Jeśli rura ma z przodu soczewkę to nie odkręcaj jej by zajrzeć do środka! Poprostu sfotografuj z zewnątrz. I nic nie rozbieraj/rozkręcaj!

Link to comment
Share on other sites

Jest na statywie, dlugosc tuby - 85 cm, srednica 14 cm, napisy znalazlem narazie tylko na tubie, cos w stylu TAA - 1 ( zamiast drugiego "A", jest taki dziwny znaczek, chyba rosyjski, wyglada jak "A" ale bez poziomej kreski w srodku. Zdjecia beda raczej w okolicach 13 - 14 bo musze poczekac, az kolega mi przyniesie aparat cyfrowy. Na tych czesciach ( zakladamm, ze sa to soczewki ) sa jakies napisyna jednej F25 mm, na drugiej F15mm, a trzecia czesc, nie wiem co to, ale moge do niej wlozyc pozostale dwie, ma napis 3x. Pozdrwiam.

 

P.S Nie wiem czy to wazne, ale jak cos tam mi sie udalo zobaczyc, to obraz byl odwrocony ( zobaczyc bloki, za oknem ;p )

 

P.P.S z przodu mam taka, wielka plastykowa zaslepke z mala dziurka, bez problemu to zdejmuje, i na koncu widze lustro, a na poczatku, male lusterko

Edited by Furuss
Link to comment
Share on other sites

Tak to ten, identyczny jak na zdjeciu, tylko kolor inny. A teraz pytanie za 100 ptk. jak sie uzywa i co oznaczaja te soczewki, F15mm, F25mm i jakies takie dluzsze 3x ;/ Jak dziwia was te posty, przeczytajcie jescze raz temat :D

Link to comment
Share on other sites

Te soczewki to okulary. Te napisy to ich ogniskowe. Z tego co napisałes to już wkładałes je do wyciągu i udało Ci się uzyskac obraz. Okulary mają rózną ogniskową co daje nam różne powiększenia. W Twoim przypadku powiekszenie to 805/15 czyli 54x oraz 805/25 czyli 32x. To długie z napisem x3 to soczewka Barlowa. Jezeli ją wstawisz przed okular to powiększenie wrośnie 3x czyli odpowiednio do 162x i 96x.

Link to comment
Share on other sites

Acha, to ekstra, robie jakies postepy, teraz pytanie raczej z innej beczki, ile trzeba powiekszenie by zobaczyc: ksiezyc, marsa, moze saturna albo jowisza, ich ksiezyce i pierscienie? Czy da sie dokupic bardziej skupiajace soczewki i czy przez ten teleskop lepiej bedzie widac planety czy DS?

Link to comment
Share on other sites

W zasiegu tej rurki masz planety, wszystkie eMki i kika najjasniejszych NGCow (ale nie z balkonu w Warszawie (sorry) Short istruction:

 

1. Szkielka z napisem F25 i F15 to okulary, musisz je wetknac do wuciagu z boku tubusa. F25 da mniejszy power ale wieksze pole, F15 wiekszy power na mniejszym polu. Rurki to soczewki barlowa. Zwieksza power okularu x3. Musza trafic do wyciagu przed okularem jezeli bedziesz chcial ich uzyc.

 

2. Teleskop wystaw z dala od cieplych budynkow (np. na polanie w lesie) zdejmij dekiel z przodu tuby (i maly i duzy) zaladuj okular F25. Wyceluj mniej-wiecej teleskopem w jakis obiekt na niebie (np. w Lysego) Gdy ciemnosc w okularku zastapi jasnosc, ustaw ostrosc pokretlem przy wyciagu. Mozesz walczyc z balkonu ale efekty beda slabe. Teleskop po wystawieniu zostaw na kilkadziesiat minut do wystudzenia. Im wieksza roznica temperatur tym wiecej czasu lustro potrzebuje na wychlodzenie. Przy temperaturach minusowych od 0,5 do 1h.

 

3. Nie mam pojecia jak sie obsluguje ten ruski montaz, tam masz chyba naped, przydal by ci sie jakis manual lub krotka lekcja mozemy sie umowic na ten weekend. Odezwij sie na PW.

 

4. Twoj teleskop po dlugim czasie zalegania w szafie moze wymagac kolimacji. Nie zaczynaj z tym sam. Pierwszej kolimacji niech dokona ktos oblatany w temacie. Popatrzysz mu na rece to zalapiesz.

 

5. Obrazy beda odwrocone, to normalne. Jedna z tych tulejek moze byc "odwracaczem" Po wlozeniu przezd okular zadzaiala jak generator obrazu prostego.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

No dobra lecimy dalej, jak wkladam same soczewki obraz jest super ostry bez zadnej skazy, ale po dolozeniu soczewki Barlowa, widze cala mase kropeczek itp, zakladam ze jest brudna. Da sie ja jakos wyczyscic bezpiecznie ( ew kupic nowa do mojego modelu? ) I co z tymi powiekszeniami, ile trzeba by zobaczyc ksiezyc i planety? i NAJWAZNIEJSZE PYTANIE...czy majac taki teleskop musze sie fatygowac i kupowac nowy??? wolalbym nie, ale nie ma problemu jesli trzeba wymienic czesci jakies. Na to moge wylozyc kase. Tylko musicie mnie poinstruowac, czy da sie dokupic do niego cos ( soczewki, Barlowa itp ) chcialbym miec jak najostrzejszy obraz w miare sporo powiekszenie. Zaznaczam, ze jestem poczatkujacy i narazie interesuje mnie tylko ksiezyc i planety, na DS przyjdzie jescze pora ;)

 

P.S Big thx wszytskim, ze sie ze mna meczycie, zwlaszcza dla Hansa za szczegolowa i zrozumiala dla mnie instrukcje.

Edited by Furuss
Link to comment
Share on other sites

Soczewki i okulary wymagaj czysczenia (z tego co piszesz) Mozna to zrobic specjalnymi pedzelkami lub plynami (jak lezaly pare lat raczej to drugie). Musi to byc zrobione z wyczuciem (nic na sile) Ruska optyka ma delikatne warstwy MC, ja juz jeden okular rozwalilem. Aby zobaczyc mooniki Jowisza potrzebujesz powiekszen od 20x w gore, aby zobaczyc pasy chmur na jego tarczy od 40x w gore, aby zobaczyc WCP od 80x w gore. Mars - faza planety od 40x w gore, plamy kontynentow od 80x w gore, szczegoly i czapy polarne od 120x w gore. Max powiekszenie dla twojego lustra to ok. 200x uzyteczne w okolicach 150x. Wenus, faza od 60x w gore. Neptun tarcza od 120x w gore. Nie kupuj na razie nowej tuby, ta jest na poczatek ok. Jak wpadniesz na jakies lookanko zobaczysz czy nie warto by bylo dopasc jakis lepszych okularow, ale te ruskie nie sa zle. Wygladaja siermieznie, ale to dobra optyka.

 

Wiesz co, przeczesuj dzial zloty i spotkania lokalne. I rusz 4 litery na pole. Popatrzysz, przez swoj i inne teleskopy, Dostaniesz lekcje obslugi, wyszukiwania obiektow, kolimacji... Sam ocenisz czy warto ladowac kase w inne okulary itd.

 

To co powyzej to bardzo skrotowa wersja wszystko zalezy od warunkow na niebie w chwili obserwacji, wysokosci obiektu na niebie, kolimacji, jakosci okularow i wielu wielu innych czynnikow.

 

Pozdrawiam.

 

PS. Pierscienie i mooniki Saturna od 30x w gore, chnury na Saturnie (jako ciemniejszy pas) od 90x w gore, przerwa Cassiniego od 90x w gore.

Edited by Hans
Link to comment
Share on other sites

Poczytaj http://astrojawil.pl/spistrec.htm jak zbudowany jest taki teleskop . Jest bardzo dobry na poczatek . Jakbys przypadkiem wybudowal lustro czy krecil jakimis srubkami nawet z tylu lustra to po ponownym zlozeniu obraz bedzie zly . Wtedy musisz go wspoosiowo ustawic lustro , lustrikatowe i wyciag . Nazywa sie to kolimacja .

Link to comment
Share on other sites

Postaraj sie powstrzymac z ew. zakupami akcesoriow do tego teleskopu. Najpierw sprawdzaj czy beda z nim dzialac. Nie wiem jak jest obecnie, ale stare Taly 1 maja minimalnie szerszy wyciag, wiec typowe okulary moga w nich nieco latac. Ponadto wyciag okularowy jest "dosc plytki" i dla niektorych okularow nie da sie zlapac ostrosci. A poza tym to przyzwoity sprzet. Jesli zabawa cie wciagnie to kupisz sobie lepszy, jesli nie to po co wydawac kilka tysiecy zlotych. Do czyszczenia soczewek mozesz kupic ew. lens-pen. Mozna go dostac w sklepach z akcesoriami fotograficznymi.

Link to comment
Share on other sites

Witaj Furussie.

TAŁ 1 jest bardzo "spoko" - sam jestem posiadaczem TAŁa (tylko "trochę" nowszego, i 100RS). Teleskopy to pancerne, i cieszące się dobrą sławą. Trochę nie ma sensu od razu zmieniać teleskopu na taki o lustrze o 4cm większym, jeśli już się ma bardzo dobry jeden. Myślę, że póki co powinieneś poeksploatować swojego TAŁa - o tym co zobaczysz, zostało napisane powyżej.

 

Misiekc, różnica pomiędzy 32mm a 31.7mm wynosi 0.3mm, i da się ją łatwo zniwelować :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
    • MARS 2020 - mapa albedo powierzchni + pełny obrót 3D  (tutorial gratis)
      Dzisiejszej nocy mamy opozycję Marsa więc to chyba dobry moment żeby zaprezentować wyniki mojego wrześniowego projektu. Pogody ostatnio jak na lekarstwo – od początku października praktycznie nie udało mi się fotografować. Na szczęście wrzesień dopisał jeśli chodzi o warunki seeingowe i udało mi się skończyć długo planowany projekt pełnej mapy powierzchni (struktur albedo) Marsa.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 134 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.