Skocz do zawartości

Bąbel w Halpha


waldek

Rekomendowane odpowiedzi

Robienie w mieście zdjęć Canonem i w dodatku przy świecącym Księżycu to niestety pewna porażka.

Żeby cokolwiek z pod domu zrobić to muszę się podpierać wązkim filtrem.

Mimo 7nm halpha tło wychodzi mocno czerwone przy długich ekspozycjach, ale i tak można sporo wyciągnąć.

Idealnym rozwiązaniem jest oczywiście wyjazd za miasto ale wiecie jak to jest.

Zdjęcie zrobione w Poznaniu 24.08 w sobotnią noc przy wysokim cirrusie. Canon 350d, 7 x 600s iso1600 halpha 7nm, color podłożyłem z sesji w Belęcinie. Luneta Tak FS-128/f6, 770mm ogniskowa.

Niestety spore szumy musiałem zniwelować cyfrowo i trochę takie jakieś się zrobiło lekko nie do końca.

 

b_belhalpha.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zwykle jest kosmos w Twoich zdjęciach! Bez przegięć, czyste piękno wszechświata! Jednak przez to odszumianie wyszła trochę malowanka, ale w granicach przyzwoitości. :Beer:

Edytowane przez emde
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waldek, mam prośbę. Pokażesz mi surówkę 1:1 z Ha 7nm? Nie chodzi mi o jakość, tylko chcę zobaczyć, ile się rejestruje sygnału przez tak wąski film. Ja właśnie kupiłem OIII i Ha 45 nm. Nie wiem, czy jednak 45 nm nie będzie za szeroko. Jeżli nie chcesz pokazywać publicznie to please na priwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu piękne, jak na poznańskie zasmarkane światłem miejskim niebo to wyszło po prostu rewelacyjnie. Gratuluję.

p.s.

Ja uciekam najczęściej na górę morasko lub daaaaalej :)

 

Też jeździłem na Górę Moraską ale teraz tam są takie iluminacje od zbiorników plus światla od Poznania, w każdym razie klimat jest , szczególnie że niedaleko meteor wylądował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waldek, mam prośbę. Pokażesz mi surówkę 1:1 z Ha 7nm? Nie chodzi mi o jakość, tylko chcę zobaczyć, ile się rejestruje sygnału przez tak wąski film. Ja właśnie kupiłem OIII i Ha 45 nm. Nie wiem, czy jednak 45 nm nie będzie za szeroko. Jeżli nie chcesz pokazywać publicznie to please na priwa.

 

Wieczorem, jak będę miał dostęp do materiału wstawię na forum.

Adam, 45nm i kolorowa kamera to porażka, będziesz miał wszystko prześwietlone jak przez czerwony filtr.

Tylko w ciemnym miejscu do zastosowania, no chyba że focisz poza miastem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wieczorem, jak będę miał dostęp do materiału wstawię na forum.

Adam, 45nm i kolorowa kamera to porażka, będziesz miał wszystko prześwietlone jak przez czerwony filtr.

Tylko w ciemnym miejscu do zastosowania, no chyba że focisz poza miastem.

 

Ale ja robie w mono właśnie. Niebo u mnie przyzwoite. No nic, trzeba będzie sprawdzić organoleptycznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waldek, mam prośbę. Pokażesz mi surówkę 1:1 z Ha 7nm? Nie chodzi mi o jakość, tylko chcę zobaczyć, ile się rejestruje sygnału przez tak wąski film. Ja właśnie kupiłem OIII i Ha 45 nm. Nie wiem, czy jednak 45 nm nie będzie za szeroko. Jeżli nie chcesz pokazywać publicznie to please na priwa.

 

Używam 13nm Astronomika bo mi się wydawał zasadniejszy do Canona z ISO 800, ale pod pełnią Księżyca to i tak tło wychodzi czerwone. Za to 6nm wymaga przy Canonie ISO1600 a tam już czai się nieprzenikniony świat szumu... Waldka szczegół jest porażający jak na Canona ale tło niestety zaszumione...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pełna klatka zmniejszona do rozsądnych wymiarów i krop w pełnej rozdzielczości.

W kółku zaznaczyłem gwiazdki na poziomie piksela dlatego niektóre z nich nie są okrągłe ponieważ trafiają pomiędzy pikselami. Te jaśniejsze się rozlewają po matrycy i problemu nie ma.

Okazuje się że wypalałem po 7minut , widocznie przy 10-ciu tło było nie do przyjęcia i zmniejszyłem czas, a utrwaliło mi się że robiłem po 600sek.

 

surduzy.jpg sur.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne zdjęcie Waldek. Dołożę jeszcze swoje: C11 niestety bez koloru - tradycyjnie przyleciały chmury.

Na zdjęciu widać oprócz bombla i M52 piekną mgławice NGC7538 i słabiutką PLN 112-0.1 a na dodatek bliżej nie określone chmurki.

Inwestycja w chiller powoli zaczyna sie zwracać. Schłodzenie przetwornika do -30 stopni celsiusza pozwala zobaczyć obiekty, które zwykle giną w szumie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przecież matryca jest kolorowa? Co to dokładniej ten tryb mono, mógłbyś przybliżyć?

 

Matryca jest kolorowa tylko w bin 1x1... jeżeli ma hardwareowy bin 2x2 to w tym momencie zachowuje się jak kamera b/w. Matrix Bayeroski ma wymiar 2x2 pixele, czyli w sumie 4 pixele zajmuje tzw. superpixel na którego składają się subpixele RGGB. W trybie mono kamera nie zczytuje fotonów z pojedynczych subpikseli tylko sumę fotonów z całego superpiksela. Zaletą jest 4x większa czułość (średnio), ale rozdzielczość masz wtedy też mniejszą, czyli w tym wypadku 1520 pikseli w poziomie. Sam piksel ma wtedy rozmiar 15,6.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze, że ta surówka mnie trochę zaskoczyła. Nie wiedziałem, że może istnieć aż taki wielki szum :blink::D Jeszcze większym szokiem jest to że potrafiłeś wyciągnąć z niego tak wiele. Wielkie gratulacje, naprawdę bardzo fajne zdjęcie.

 

Czy kolor bąbla robiłeś osobno, bez Ha? No bo chyba niemożliwe jest wyciągnięcie koloru z tak mocno zaczerwienionego zdjęcia?

Edytowane przez skrzypas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetne zdjęcie Waldek. Dołożę jeszcze swoje: C11 niestety bez koloru - tradycyjnie przyleciały chmury.

Na zdjęciu widać oprócz bombla i M52 piekną mgławice NGC7538 i słabiutką PLN 112-0.1 a na dodatek bliżej nie określone chmurki.

Inwestycja w chiller powoli zaczyna sie zwracać. Schłodzenie przetwornika do -30 stopni celsiusza pozwala zobaczyć obiekty, które zwykle giną w szumie.

 

Muszę przyznać że tym razem wyszło świetnie. Delikatna obróbka i kapitalny zasięg.

Jacku, to zdjęcie naprawdę mi się podoba! Jeszcze kolor i nabierze kosmicznej głębi.

Tak trzymaj.

Pozdrawiam

Waldek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem szczerze, że ta surówka mnie trochę zaskoczyła. Nie wiedziałem, że może istnieć aż taki wielki szum :blink::D Jeszcze większym szokiem jest to że potrafiłeś wyciągnąć z niego tak wiele. Wielkie gratulacje, naprawdę bardzo fajne zdjęcie.

 

Czy kolor bąbla robiłeś osobno, bez Ha? No bo chyba niemożliwe jest wyciągnięcie koloru z tak mocno zaczerwienionego zdjęcia?

 

Oczywiście z poskładanych klatek w czerwieni robi się wersję czarnobiałą i na to nakłada kolor zrobiony tradycyjnie Canonem z filtrem UV IR.

Jak robiłem Bąbla w Belęcinie to niebo niestety nie było odpowiednio ciemne i mgławica ledwo z tła się wyłania.

 

b_belmaly.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołożę jeszcze swoje: C11 niestety bez koloru - tradycyjnie przyleciały chmury.

Na zdjęciu widać oprócz bombla i M52 piekną mgławice NGC7538 i słabiutką PLN 112-0.1 a na dodatek bliżej nie określone chmurki.

 

A zapytam z ciekawości: Dlaczego Twoje zdjęcie ma odbicie lustrzane? Zdjęcie piękne ale człowiek się dezorientuje jak próbuje coś zlokalizować.

Edytowane przez Piotr Brych
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Pierwsze światło nowego nabytku SBIG ST-2000XM.

Powiem szczerze , jest lepiej niż się spodziewałem.

Dla porównania Bubble nebula robiona tym samym setupem w tym samym miejscu.

Kamera jest czarnobiała, puki co kolor zapożyczyłem z Canona. Niestety jak to bywa z nowym sprzętem , dałem ciała i nie pomyślałem że tak szeroki korpus kamery może trącić podczas focenia w zenicie o nogi montażu. Wystarczyło przykręcić korpus kamery o 180st. i kable zasilające CCD były by na zewnętrznej sronie i było by ok. a tak udało mi się zrobić tylko 5 x 900sek.

Przede wszystkim kolor muszę zrobić kamerą no i więcej materiału z Halpha trzeba zgromadzić. Teraz jest sens zastosować filtr OIII.

 

bubblemax.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolor z Canona oczywiście lekko tło degraduje, ale w kolorze ta mgławica nabiera głębi w każdym razie ja tak to widzę .

No cóż, Canon szumi i koniec , nieważne czy to nienaświetlone piksele czy nie. Ngdy nie lubiłem odszumiaczy stosować w nadmiarze bo to szkodzi zdjęciu tak jak systemy redukcji szumu w audio.

W każdym razie jak pogoda dopisze to kolor będzie dorobiony na CCD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Market

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Polecana zawartość

    • Astropolis Market - nowa platforma zamiast Giełdy
      Jak już niektórzy z was zapewne zauważyli, testuję nową usługę na Astropolis - Market. Jej celem jest próba zorganizowania (zdemokratyzowania) sprzedaży na Astropolis - zarówno tej giełdowej (niekomercyjnej), jak i tej bardziej zorganizowanej - czyli w pełni komercyjnej. Coraz więcej jest na Astropolis osób i podmiotów, które albo już próbują sprzedawać w partyzancki sposób wśród wątków giełdowych, albo pytają administrację o pozwolenie na rozpoczęcie takiej działalności.
        • Kocham
        • Lubię
      • 266 odpowiedzi
    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 60 odpowiedzi
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 53 odpowiedzi
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 73 odpowiedzi
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Kocham
        • Dziękuję
        • Lubię
      • 21 odpowiedzi
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.