Jump to content

DSI III i mój 10-cio miesięczny projekt astrofoto


piotrs
 Share

Recommended Posts

Witam,

 

Trwa teraz 10-ty miesiąc mojego najdłuższego astrofotograficznego projektu – budowania biblioteki darków.

 

Kamera DSI III choć ma wewnętrzny termometr to nie ma chłodzenia, więc niezbędne jest robienie darków. Kamerę obsługuje firmowy program „Autostar Envisage” który ma funkcję służącą do ich automatycznego gromadzenia. Przy założeniu gromadzenia darków o czasach naświetlania od 15 sekund do 15 minut, w ciągu 4,5 godziny zapisywane jest 13 gotowych klatek.

 

Mój najstarszy dark jest z 7.05.2008, mam ich na dziś prawie 700 sztuk. Wbrew pozorom gromadzę je z lenistwa. W „Autostar Envisage” jest opcja która umożliwia podczas robienia zdjęć na całkowicie automatyczne odejmowanie od każdej klatki darków o odpowiednich czasach i temperaturach. Zamarzyłem sobie że skorzystam z tego dobrodziejstwa więc zacząłem gromadzić darki. To nawet działa – kiedy robię zdjęcia i darki się same odejmują, to efekt jest w sumie zbliżony bardzo do kadrów ze stabilizowanego Atika.

 

Pomyślałem że w momencie kiedy mam tak dużo materiału, to może uda się czegoś z tego dowiedzieć. Wymyśliłem 3 doświadczenia:

 

1. Porównanie darków o tych samych czasach ale o różnych temperaturach.

2. Sprawdzenie czy darki się starzeją.

3. Sprawdzenie czy hot pixele się przemieszczają

 

 

Ad 1) Różnica temperatur

Ekstremalnie odległe od siebie darki 900 sekundowe mam w temperaturach +23 st C oraz –10,5 st C. Wczytałem do Maxima darki 900s o temperaturach co 5 stopni i wykonałem „Equalize Screen Stretch” przy wybranym ustawieniu suwaków na histogramie – tak aby ujawnić w miarę dużo:

animacja800x600.gif

Animacja zrobiona w gif. Rozdzielczość z 1360x1024 zredukowana do 800x600 aby plik zmieścił się na forum.

 

Wersja w oryginalnej rozdzielczości (dużo lepsza) 1360x1024 (3,8Mb) tu: http://www.4shared.com/file/107504658/aeb7...a1360x1024.html

 

Widać wyraźny wpływ temperatury. Z tego wniosek że opłaca się chłodzić, nawet przy tak niezłej matrycy jak w DSI III. Z moich obserwacji wynika że kiepsko zaczyna się robić powyżej 15stC.

 

c.d.n.

Link to comment
Share on other sites

Ad 2) Starzenie się darków

Kiedyś w CN widziałem rozważania czy darki się starzeją. Chodzi o to czy wraz z upływem czasu zmienia się układ hot pixeli. Sprawdziłem w swoich zasobach kilka par darków o temperaturach maksymalnie zbliżonych lub równych, ale o datach utworzenia maksymalnie odległych (oczywiście są to klatki o tych samych czasach naświetlania). Wybrałem kilka takich par z czego pokażę tu dwie pary - darki są odległe od siebie o pół stopnia C i o mniej więcej pół roku. Oto one (animacje gif):

678s_polroku_14C.gif 900s_poltoku_11C.gif

I para darków o tych samych temperaturach, odległych w czasie o około pół roku (bin 2x2):

240s_polroku_14C.gif

Wynika z tego że wraz z upływem czasu przybyło hotpixeli! Czyli darki się jednak starzeją i trzeba je na bieżąco wymieniać na nowe. Mój projekt budowania biblioteki nigdy się nie skończy ...

 

Ad 3) Czy hot pixele się przemieszczają?

Nie. Oto stack z 37-miu 900-sekundowych darków w temperaturach od -10C do +23 st C i o datach utworzenia od 2008-11-12 do 2009-05-19. Nie widać żadnych szlaczków, tylko punkty.

900sek_combine_sigma_clip.jpg

Edited by piotrs
Link to comment
Share on other sites

Bardzo fajny temat.

Tylko czemu Twoje darki są takie... dziwne.... mają różne paski, szlaczki itp .... wyglądają jak firanka...

I w końcu troche nie rozumiem czemu hot pixele miały by się przemieszczać w sensie "wędrować" ...

Edited by philips
Link to comment
Share on other sites

Tylko czemu Twoje darki są takie... dziwne.... mają różne paski, szlaczki itp .... wyglądają jak firanka...

Taka to już uroda tej matrycy. Kiedyś na A-F była też krótka wymiana zdań o podobnym zjawisku na innej matrycy, ale nie pamiętam co to było. To była jakaś kamera z wyższej półki.

Te darki są dość mocno wyciagnięte żeby było dużo widać.

 

I w końcu troche nie rozumiem czemu hot pixele miały by się przemieszczać w sensie "wędrować" ...

Też nie wiem, ale o ile przedtem się tego domyślałem, to teraz już wiem na pewno. To po prostu doświadczenie.

Link to comment
Share on other sites

Taka to już uroda tej matrycy. Kiedyś na A-F była też krótka wymiana zdań o podobnym zjawisku na innej matrycy, ale nie pamiętam co to było. To była jakaś kamera z wyższej półki.

Te darki są dość mocno wyciagnięte żeby było dużo widać.

Ale matrycy czy kamerki ? Atik 314L też ma takie darki ?

Edited by philips
Link to comment
Share on other sites

Ale matrycy czy kamerki ? Atik 314L też ma takie darki ?

Mam wrażenie że to matryca, ale może niech się odezwą Atikowcy. Tylko że trzeba troche nacisnąć na histogram żeby to zobaczyć.

Link to comment
Share on other sites

Szczerze mówiąc po zakupie guidera Xpress Lodestar i podłączeniu cos podobnego mi spłyneło do kompa, po wymianie kabla USB na trochę lepszy niż ten co dostałem z kamerką ( ekranowany i wogóle "jakiejś" firmy a nie no-name) kamerka daje darki gładkie jak dupcia niemowlaka... nawet przy maxymalnym wyciskaniu histogramu nie ma żadnego patternu...

Nie wydaje mi sie aby to było normalne aby kamerka dawała takie darki...

Edited by philips
Link to comment
Share on other sites

Szczerze mówiąc po zakupie guidera Xpress Lodestar i podłączeniu cos podobnego mi spłyneło do kompa, po wymianie kabla USB na trochę lepszy niż ten co dostałem z kamerką ( ekranowany i wogóle "jakiejś" firmy a nie no-name) kamerka daje darki gładkie jak dupcia niemowlaka... nawet przy maxymalnym wyciskaniu histogramu nie ma żadnego patternu...

Nie wydaje mi sie aby to było normalne aby kamerka dawała takie darki...

To nie są zakłócenia. Ten wzorek się nie zmienia - patrz stack 37-miu 900-sekundowych darków powyżej. On tam jest zawsze taki sam.

Link to comment
Share on other sites

nie wiem Piotrze czemu wolisz robić darki niż zdjęcia,

ale jak już, to spróbuj jednak sprawdzić inny zasilacz czy kabel, bo martwi te nierówne tło na Twoich,

to dark 900sek z Atika 314L, czyli z taką samą matrycą jak masz w swojej

 

t____20__006D900.jpg

też wyciągnięty na maxa

Link to comment
Share on other sites

co do wzorków na darkach to najczęściej jest to spowodowane niedokładnością w wyszlifowaniu płyty odbierającej ciepło z matrycy, tam gdzie się dobrze styka jest niższa temperatura szumów a tam gdzie mniej jest wyższa, dla przykładu dark z photometrixa używanego jeszcze jakiś czas temu jako kamery do naukowej fotometrii na OA UJ.

masterdark.jpg

Widać tutaj pierścienie ze środkiem gdzie w prawym dolnym rogu. Spece są przekonani że to jest wynik niedokładności wykonania powierzchni stykowych matrycy i radiatora.

Inna ciekawa rzecz dzieje się z flatami i to jest nowa kamera z wyższej półki Ikon-L:

flatb.jpg

flatr.jpg

flatv.jpg

Tutaj wydaje się że są to efekty interferencyjne ale pewności nie mam muszę dopytać specjalistów.

pozdrówka

damian

Link to comment
Share on other sites

Damianie, nie sądzę żeby producenci kamer trudzili się szlifowaniem powierzchni styku matrycy z radiatorem (a przy najmniej nie z tej półki cenowej), pewnie raczej stosują jakąś pastę termoprzewodzącą, jak to się powszechnie stosuje w procesorach pecetów

Link to comment
Share on other sites

trafna uwaga Sumasie, muszę o to zaczepić wykładowce, choć wyraźnie mówił ze to jest przyczyną złego styku, ale może te pasty źle spisują się w niskich temperaturach, bo patrze ze w nagłówki fitsa widzę temperaturę matrycy -58 st C, zapytam go na pewno i zobaczymy co powie.

Chyba ze przez ta półkę cenową mówisz o kamerze Piotrsa i jeśli tam jest pasta to faktycznie wzorki nie mogą być spowodowane niejednorodnościami w odprowadzaniu ciepła bo pasta chyba kompletnie je uśrednia.

Link to comment
Share on other sites

Szczerze mówiąc jestem w lekkim szoku, bo byłem pewien, że dark z jakimkolwiek patternem oznacza dyskwalifikacje kamerki .... jeśli brak pasty byłby powodem pasków w kamerce za tysiace $ to też byłbym zdziwiony tego typu oszczędnosciami...

 

Te kamerki zacytowane przez Damiana z tego co widze głównie są do zastosowań w mikroskopach - na ile to się różni od focenia nieba ?

I w końcu na ile odjęcie darka z patternem od fotki z patternem likwiduje pattern z fotki ?

No bo tak na zdrowy rozum to jak są paski no to sorry, ale paski są i tyle.... jeśli mają głębokość kilkunastu ADU i ujawniają sie na poziomie kilkudziesięciu ADU od dołu histogramu to jeszcze pół biedy... ale ja u piotra_s widzę te paski na histogramie rozciagniętym na 6000-20000 ADU czyli jakieś 1/4 zakresu czułości kamerki 16 bitów... ( tak na marginesie to jest to rozciągnięcie ledwo-ledwo-co a nie głębokie :) )

 

Każda DSI III PRO tak ma ?

 

U mnie jak sie pojawiły paski w Canonie głębokie na 50-100 ADU i ze szczytem na 500-700 ADU to chciałem Canona wyrzucac do smieci bo zwyczajnie nie dało sie nim nic focić z głębokiego nieba, darki i biasy nic nie pomagały.. na szczęście cos się w aparacie samo przestawiło i pasków już mi nie daje... nawet założyłem do tego temat na AF ( http://astro-forum.org/Forum/index.php?sho...c=23953&hl= )

Edited by philips
Link to comment
Share on other sites

Wg mnie, powiem brutalnie, Meade do DSI3 pakuje chipy z gorszej kategorii, może inżynieryjne. TO nie jest żadna kwestia chłodzenia, co wyraźnie widać w pierwszym poście AD.1. "Zaświetlenie" jest nawet przy 25 stopniach. To jest wada, niedopuszczalna w kamerach do astro.

 

Wybacz Piotrze, że piszę tak ostro, ale lepiej znać prawdę. Zrób jeszcze biasy, bo być może masz to na biasie.

Link to comment
Share on other sites

Piotrze, od godziny węszę w internecie, żeby Ci jakoś pomóc, ale nic nie trafiłem. Z tego co widzę, nikt nie zgłasza takich problemów, więc może to wada tylko jednego egzemplarza? Wiesz coś na ten temat? Wtedy pewnie mógłbyś to zgłosić w ramach gwarancyjnych.

Link to comment
Share on other sites

Piotrze, od godziny węszę w internecie, żeby Ci jakoś pomóc, ale nic nie trafiłem. Z tego co widzę, nikt nie zgłasza takich problemów, więc może to wada tylko jednego egzemplarza? Wiesz coś na ten temat? Wtedy pewnie mógłbyś to zgłosić w ramach gwarancyjnych.

Dzięki, to miło że to robisz! Ja póki co muszę pracować, hobby potem ...

Edited by piotrs
Link to comment
Share on other sites

Takie darki to typowe zachowanie tej kamerki. Pisze to na podstawie wlasnych doswiadczen i mnostwa podobnych relacji z internetu. Nawet kiedys Philips pisal o tym na forum, wiec tym bardziej nie rozumiem Waszego zaskoczenia. Ten wyglad darka jest najprawdopodobniej efektem dzialania jakiegos wzmacniacza sygnalu. Autorzy programu Nebulosity wprowadzili mozliwosc wylaczenia tego wzmacniacza na czas akwizycji materialu i efekt byl taki, ze zaswietlnie rzeczywiscie znikalo, jednak pojawialo sie znacznie wiecej hot-pixeli. Generalnie podobne efekty sa udzialem wszystkich kamer z serii DSI (I, II, III). To cena jaka sie placi za kilkukrotnie mniejsza kwote wydana na zakup tej kamerki, w porownaniu z innymi produktami opartymi na tej samej matrycy.

 

edit.

oczywiscie to co pisz tyczy sie tylko DSI. W biasie takiego zaswietlnia nie ma, albo przynajmniej "nie rzuca sie w oczy".

Edited by misiekc
Link to comment
Share on other sites

:blink: Ja o tym pisałem !? Ja w życiu nie miałem DSI w ręku .... może to była jakaś szybka notka z netu i zapomniałem o niej, bo zdecydowanie nie przypominam sobie info o takim fakcie, ba, nawet nie przypominam sobie abym wogóle kiedyś widział takiego darka ... chyba sie kurna starzeje ...

 

Tak czy inaczej sponsorem dzisiejszego dnia były dark z DSI :)

Edited by philips
Link to comment
Share on other sites

Mialem na mysli konkretnie ten post: http://astro-forum.org/Forum/index.php?sho...st&p=277828

 

A pamietam tylko dlatego, ze bylem mocno zaintresowany tematem. Poza tym Ty masz juz tyle postow, ze to nawet byloby niezdrowe, gdybys wszystkie pamietal ;)

No proszę, faktycznie... ha...mówiłem że to jakaś notka z netu!.

Ale wtedy jakoś umkneły mi na uwadze te paski i wzorki. Co ciekawe po tym całym zabiegu z Nebulosity amp glow znika i do tego znika ten cały pattern, przynajmniej w podgladzie jaki tam dali nic nie widać i taki dark zaczyna przypominać dark sumasa....

 

Piotrze_s .... :) ... obawiam sie, że bibliotekę darków musisz zacząć budować od nowa :unsure:

 

Pozwole sobie przedrukować tekst postów z Astromartu co by info nie utonęło:

Hello all,

I recently read a few threads concerning the Amp Glow of the DSI III cameras. I have the DSI III Pro and was very aware of the Amp Glow and it did concern me even though the dark frame pretty well eliminated it.

Then Craig from Stark Labs gave a lengthy explanation of the consequences of the Amp Glow and how his program Nebulosity had eliminated it by writing new drivers and program code for the DSI III.

Well, I decided that his program at $45 would be a pretty good deal if it did what he claimed, so I downloaded the free trial software and applied the upgrades. Then I took a couple of identical darks, one with Envisage and one with Nebulosity to compare them.

To my surprise, the Amp Glow was completely gone from the dark and the dark looked quite normal compared to other cameras, where before the dark was strangely lacking hot pixels and was filled with Amp Glow.

I will post each dark frame each taken at 13.5c CCD temperature and 339 seconds exposure time. The first is the Envisage dark frame.

578010.jpg

 

This photo is the Nebulosity dark frame.

You can quickly see that the difference between them is striking. The Envisage dark has the Amp Glow (which increases with exposure time) and the hot pixels are very faint.

The Nebulosity dark on the other hand has the normal hot pixels seen on say an S-Big or other brand of camera.

578012.jpg

 

The main thing is that Nebulosity completely eliminates the Amp Glow. This is a vast improvement over the Envisage software. I believe the signal to noise will improve with the removal of the Amp Glow too.

The other thing that I noticed was how the darks now are very uniform, even with a big change in temperature or exposure time. This is also a huge improvement as the Envisage darks changed quite a lot with temperature and temperature change. This makes it better for temperatures that fall between the available dark frames. So that it you have a 8°c dark and it is a 9°c or even 11°c at the CCD, the dark should work just fine.

SO, if you have a DSI III and are concerned with the Amp Glow, Nebulosity would be a good and inexpensive way to correct it. Plus it has nice features that are missing in Envisage, like number of exposures to be taken and a cross hair for aligning during focus.

 

Very interesting Floyd. I wouldn't have thought that possible. I thought amp glow, noise and the like was a function of the camera electronics themselves.

I wonder if a wiz could right some firmware for a D70 that would eliminate amp glow. Who knows maybe somebody has.

Kevin

 

Kevin,

I would say quite possible.

This was reported to be a bug in the Meade software and driver.

 

I've been following the threads in the Yahoo Groups...

Glad you have resolved your AMP GLOW problem with Nebulosity.

I've been using Nebulosity for over a year now, and I'm very satisfied with the way Craig has been handling the upgrades... it keeps getting better & better...

Edited by philips
Link to comment
Share on other sites

Zobaczcie tu: http://astro-forum.org/Forum/index.php?s=&...st&p=321692

Potem Philips napisał: "Flat piorta jest dla mnie wascynujaco dziwny... jakies kurna paski, pojasnienia... moim zdaniem nie jest to typowy flat." , na to piotr_s: "po to właśnie robi się flata Filipie, żeby usuwać wszystko co nietypowe"

[piotr_s to nie ja!]

 

Tu: http://astro-forum.org/Forum/index.php?s=&...st&p=298252 jest dark frame Atika314L. Posunięcie suwakami histogamu ujawnia takie coś:

CCD_dark300sek_atik_max.jpg

Inny ale też rodzaj wzorka. No i dobrze, dark frame po to jest żeby sobie z tym poradzić.

 

Myślę że nie ma co rwać szat. Sprawdziłem swoje zdjęcia, np to: http://astro-forum.org/Forum/index.php?s=&...st&p=346205 i śladu po tej kratce tam nie ma - na zdjęciu finalnym ani na pojedynczych klatkach (od których darki się automatycznie odejmują "od ręki").

 

Co do Nebulosity i zdjęć pozbawionych zaświetlenia, to świadomie wybrałem jednak Autostar Envisage z powodu wspomnianego wczesniej w tym wątku przez misiekc (rany jak ten nick odmieniać ;-) ).

Link to comment
Share on other sites

... świadomie wybrałem jednak Autostar Envisage z powodu wspomnianego wczesniej w tym wątku przez misiekc (rany jak ten nick odmieniać ;-) ).

Piotrze, kto jak kto, ale Ty nie powinienes wytykac mi tego wytykac :). Etymologia naszych nickow jest niemal identyczna.

Wracajac do tematu, ja tez mam wlaczony wzmacniacz - czyli wybieram amp glow'a.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 44 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 72 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 16 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.