Skocz do zawartości

okulary Pentaxa


BogdanB

Rekomendowane odpowiedzi

mam pytanie dotyczące okularów firmy Pentax. Czy ktoś z forumowiczów miał przyjemność spoglądania przez okular ortoskopowy Pentaxa? chodzi mi o SMC XO 5mm lub 2,5 mm. Noszę się z zamiarem kupna krótkoogniskowego okularu, który służyłby do oglądania planetek ale i nie tylko. Nie mam dużego doświadczenia, szczęśliwym posiadaczem teleskopu jestem od paru miesięcy i zastanawiam się nad 4 okularami - z których 2 mógłbym kupić. Wariant pierwszy to Pentax SMC XW 7 mm + orto SMC XO 5 mm , wariant drugi to SMC XW 5 mm + orto SMC XO 2,5 mm. O ile zdążyłem się zorientować, Pentax jest uważany za solidną firmę a okulary są raczej wysoko cenione. I wszystko byłoby ok gdyby nie fakt, że ortoskopy Pentaxa mają b. krótką odległość źrenicy wyjściowej - w tym wypadku 3 mm. Nie mam problemów ze wzrokiem - okularów nie noszę ale zgodnie z tym co wyczytałem na przeróżnych forach te 3 mm mogą skutecznie popsuć przyjemność obserwacji. Czy zatem nie wystarczyłby okular SMC XW 5 mm , który ma większe pole i byłby być może bardziej uniwersalny niż ortoskop SMC XO ? Najchętniej kupiłbym sobie szerokokątny XW i jakiś orto który dałby duże powiększenie dedykowane do planet. Spotkałem się z masą różnych opinii, ale raczej wszyscy zgodnie twierdzą ze orto - mimo iż ma małe pole do planet jest najlepsze - tylko ta 3 mm odległość źrenicy. Będę wdzięczny za każdą opinię, szczególnie od użytkowników orto Pentaxa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to już taka uroda ortoskopów, wszystkich, nie tylko Pentaxa, że mają bardzo małe ER,

najlepiej by było, żebyś przejechał się do jakiegoś sklepu astro, albo lepiej na jakiś zlot i sprawdził komfort obserwacji przez ortoskopy i np. lantany, wtedy zobaczyłbyś, czy patrzenie przez dziurkę wielkości niemal główki od szpilki, oraz to że nie będziesz mógł zmrużyć oka przed okularem, nie "szorując" o szkło rzęsami, nie będzie Ci przeszkadzało,