Skocz do zawartości

Weryfikacja kolimacji przez początkującego


astrotripper

Rekomendowane odpowiedzi

Witam forumowiczów,

 

Zacznę może od skrótu wydarzeń (niecierpliwych zapraszam do czwartego akapitu) i stwierdzenia, że jestem zielony w te klocki. Zdecydowałem się na wyczyszczenie luster w moim Sky-Watcherze 150/750. Decyzja zdaje się usprawiedliwiona i sądząc po stanie LG nieco spóźniona. Ale ok, rozebrałem, wyczyściłem najdelikatniej jak mogłem i złożyłem na powrót. Przy okazji wyczerniłem brzegi lusterka wtórnego. Zrobiłem kolimację wg. instrukcji hamala i poczytałem sobie trochę o testowaniu kolimacji na gwiazdach.

 

Wczoraj miałem wreszcie okazję na zrobienie star testu. Od razu wyszło, że coś jest nie tak, bo gwiazdki były trójkątne i nie dało się ich wyostrzyć. Czyli za mocno skręciłem lustro główne, co mnie nie zdziwiło, bo po skręcaniu sam miałem wątpliwości, czy nie za mocno to zrobiłem. Poluzowałem mocowania do minimum i po ponownym spojrzeniu na gwiazdy nie byłem już w stanie jednoznacznie określić, czy trójkątny wzór dalej jest, czy nie.

 

I teraz do rzeczy. Podczas tego testu seeing zdecydowanie nie był dobry. Na tej stronie jest wyjaśnione co oznaczają różne wzory dyfrakcji. No i zdecydowanie w moim przypadku był to wzorek dla złego seeingu. Generalnie nie byłem w stanie uzyskać punktowych gwiazdek, i nie wiem, czy to nadal problem z kolimacją, czy to tylko zły seeing.

 

Czy jest jakiś sposób, żeby zredukować wpływ seeingu na taki star test? Jakaś maska, jak przy ostrzeniu albo jakiś inny sprytny patent?

 

Czy oprócz uchwytów trzymających LG w celi są jakieś inne czynniki, które mogą wpłynąć na odkształcenie zwierciadła głównego?

 

I czy przy powiększeniu x150 (czyli tyle co apertura) będę w stanie dokładnie zweryfikować kolimację? Z tego co czytałem, to polecane jest powiększenie dwa razy większe niż apertura, ale z moim zestawem to jest nieosiągalne.