Skocz do zawartości

Odchudzenie podstawy w dobsonie 6''


pasionat nieba

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie

 

Jako że podstawa w Newtonie trochę waży 11,3 kg, a nie jak w sklepowej ofercie 8kg, postanowiłem pozbyć się zbędnych kilo.

Często obserwuję niebo z pod własnego domu widzę że jest dobre niebo- bach, decyzja i biorę cały telep za rączki na klatę i tak z nim wychodzę otwierając wcześniej wszystkie drzwi, tak jest szybciej niż rozkręcanie go na dwie części. Po roku to jest w tym tygodniu wyrysowałem na skrzyni teleskopu intuicyjnie czego by się pozbyć, resztę poprawiłem linijką i zaczął się mały dizajn :icon_smile: . Wycinanie otworów zacząłem od podstawy, kolejnego dnia boki, następnego przód z rączką, gładzenie, malowanie.

Całość wykonałem za pomocą podstawowych narzędzi: wiertarki z wiertłem 4,5 mm, wrzeszczota, papieru ściernego na kole dołączonego do wiertarki i dobrego pilnika, który był jedyną inwestycją.

Krawędzie pomalowałem czarną farbą wtalową do drewna i metalu dwukrotnie. Nie obyło się bez retuszy, wiertarka robiła duże spustoszenie i wygryzała tam gdzie nie powinna :whaaaaa: . Polecam na przyszłość jeśli ma ktoś dostęp do ambitniejszych narzędzi (CNC, wyrzynarka górnowrzecionowa ). Retuszowałem gipsem budowlanym i farbą akrylową na tyle ile się mi chciało.

Teleskop po skręceniu części przetestowałem. Chodzi zdecydowanie płynniej, lżej, podstawa jeszcze ją zważę wieczorem, ale ze 4 kilo poleciało. Dużo było przy tym frajdy i zapału, zrobiłem trochę fotek z etapów tworzenia.

Minusem jest to, że trzy bite dni zleciały piorunem i teleskop dostał trochę większych drgań co odczuwałem podczas ustawiania ostrości, ale jest to znośne. :icon_wink:

 

Pozdrawiam

 

Zobaczę czy potrafię dołączyć zdjęcia, kiedyś chciałem i tekst mi zniknął :nottalkingtoyou:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie brałeś pod uwagę utraty sztywności podstawy?

 

Domyśliłem się przy końcu pracy, ale w sumie jest nieźle. Naszło mnie na przeróbkę, bo kilometr dalej na zachód w polach mam świetne warunki, a tachanie wszystkiego w wózku przez miękkie podłoże jest męczące. Spróbuję bez wózka.

Telep jest o wiele poręczniejszy :icon_smile:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym się obawiał również tego, że z czasem w pewnych miejscach płyta wiórowa może się zacząć sypać, szczególnie w tym miejscu gdzie masz otwory na śruby - na przykład podstawa do której przykręcasz te 3 pionowe elementy.

Na moje oko są one (te otwory) trochę za blisko krawędzi, które wyciąłeś. Ale plus za kreatywność :D

Edytowane przez mariogda
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym się obawiał również tego, że z czasem w pewnych miejscach płyta wiórowa może się zacząć sypać, szczególnie w tym miejscu gdzie masz otwory na śruby - na przykład podstawa do której przykręcasz te 3 pionowe elementy.

Na moje oko są one (te otwory) trochę za blisko krawędzi, które wyciąłeś. Ale plus za kreatywność :D

 

Otwory wyszły blisko 1cm od środka, ale śrub podtrzymujących jest 8 sztuk więc trzyma się mocno. Sprawdzałem wytrzymałość tej sklejki, nawet wchodziłem nogami, lekko uginała się, żadnych dźwięków, też to kawał dechy 2 cm. Zobaczę z czasem :g:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

genialne rozwiązanie!

że też nie przyszło to do głowy "designerom" z ChRL

chociaż jeszcze mała uwaga, warto było zaimpregnować tak wycięte krawędzie jakąś żywicą, np. epoksydową lub poliuretanową, choć najlepiej byłoby nasączyć te krawędzie cyjanoakcrylem, wtedy sztywność i wytrzymałość, a przede wszystkim nasiąkliwość takiego "ażurka" wzrosła by paronastokrotnie

bo tak będziesz musiał przyglądać się dość często tym wyciętym krawędziom, czy czasem nie pojawiły się na nich jakieś ubytki, bo wtedy w takich miejscach płyta będzie pęcznieć i straci swoje walory

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wtedy sztywność i wytrzymałość, a przede wszystkim nasiąkliwość takiego "ażurka" wzrosła by paronastokrotnie

 

Akurat wzrost nasiąkliwości nie byłby pożądanym efektem ;) Ale wiadomo, że chodzi o zmniejszenie w tym wypadku.

Widać, że wycięte krawędzie zostały potraktowane farbą, mam nadzieję, że pod nią znalazł jeden z wymienionych bądź podobny środek.

Wizualnie bomba :D

Edytowane przez paether
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak oczywiście, chodzi o wzrost odporności na wilgoć,

a przy okazji, takie intuicyjne odchudzanie jest wręcz idealnie zgodnie z rozkładem naprężeń takiej konstrukcji, dla osób z branży konstrukcyjnej, jest to zapewne oczywiste, ale dla spoza, chodzi o to, żeby najwięcej "mięska" - materiału przenoszącego obciążenie, znajdowało się wzdłuż osi działania sił - ideał to po prostu kratownica (zerowanie się sił tnących oraz momentów zginających i skręcających w węzłach) - a w tym przypadku jest nieomal znakomita

 

dobson rozkład sił.jpg

 

 

 

 

 

 

  • Lubię 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pasjonacie ! Super to wygląda ! Sam ostatnio też nad takim czymś myślałem ale wczoraj również wpadł mi do głowy pomysł jak wykonać mikroruchy więc na razie nie będę nic ciął.

Tak na marginesie to szkoda że nie miałeś wyrzynarki bo bardzo dużo się narobiłeś a takim urządzeniem to fruuu i gotowe :icon_smile:

Konieczniej spróbuj okleić pocięte boki (okleina meblowa, klej i na gorąco np. żelazkiem)

 

Sumas możesz mi podsunąć jakieś linki jeśli chodzi o te naprężenia konstrukcji ? Czyli czy jak powycinam dziury nie stracę sztywności. Wiesz o co chodzi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

genialne rozwiązanie!

że też nie przyszło to do głowy "designerom" z ChRL

chociaż jeszcze mała uwaga, warto było zaimpregnować tak wycięte krawędzie jakąś żywicą, np. epoksydową lub poliuretanową, choć najlepiej byłoby nasączyć te krawędzie cyjanoakcrylem, wtedy sztywność i wytrzymałość, a przede wszystkim nasiąkliwość takiego "ażurka" wzrosła by paronastokrotnie

bo tak będziesz musiał przyglądać się dość często tym wyciętym krawędziom, czy czasem nie pojawiły się na nich jakieś ubytki, bo wtedy w takich miejscach płyta będzie pęcznieć i straci swoje walory

 

Pomyśle nad żywicą poli lub epo, akurat mam szwagra, który robi przy masztach flagowych. Może co podwędzi :mr.green: , zastanawia mnie nakładanie tego czy aby nie pobrudzę białych płaszczyzn, powinno schodzić po nitro gdyby zapaprało. Póki co obserwował będę jak się na tym etapie zachowuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat wzrost nasiąkliwości nie byłby pożądanym efektem ;) Ale wiadomo, że chodzi o zmniejszenie w tym wypadku.

Widać, że wycięte krawędzie zostały potraktowane farbą, mam nadzieję, że pod nią znalazł jeden z wymienionych bądź podobny środek.

Wizualnie bomba :D

 

Niestety brak innych podkładów. Nałożyłem 2 warstwy czarnej gęstej, tłustej wtalówki, pomiędzy przeszlifowałem papierem ściernym, choć przydała by się i trzecia rzeby znikły wszystkie pory i nierówności.

 

Dzięki Wam za rady :icon_surprised:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sumas możesz mi podsunąć jakieś linki jeśli chodzi o te naprężenia konstrukcji ? Czyli czy jak powycinam dziury nie stracę sztywności. Wiesz o co chodzi ?

 

raczej ciężko będzie, bo tym zagadnieniem zajmuje się cały dział mechaniki budowli, poszukaj może jakiejś książki, skryptów:

http://wydawnictwo.ar.wroc.pl/download/Ksiazki/MechanikaBudowli-KempinskiZakrzewski.pdf

 

a w sumie to może lepiej byłoby kupić jakiś arkusz sklejki wodoodpornej czy szalunkowej:

 

CE1565_1.jpg

 

i z niej wyciąć ażurową podstawę, bo taki materiał jest zdecydowanie lepszy niż płyta paździerzowa w Syncie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

raczej ciężko będzie, bo tym zagadnieniem zajmuje się cały dział mechaniki budowli, poszukaj może jakiejś książki, skryptów:

http://wydawnictwo.ar.wroc.pl/download/Ksiazki/MechanikaBudowli-KempinskiZakrzewski.pdf

 

a w sumie to może lepiej byłoby kupić jakiś arkusz sklejki wodoodpornej czy szalunkowej:

 

CE1565_1.jpg

 

i z niej wyciąć ażurową podstawę, bo taki materiał jest zdecydowanie lepszy niż płyta paździerzowa w Syncie

No, właśnie, czy to pł.pażdzierzowa czy pł.wiórowa ? Zastanawiam się czy jeszcze Ktos na świecie produkuje i stosuje pł.paździerzową ?

 

 

Pasjonacie czy mógłbyś zrobić jak najdokładniejsze zdjęcie przekroju płyty ?

 

edit. przyglądnałem się zdjęciom i na 99 % jest to płyta wiórowa w dodatku frakcjonowana.

Edytowane przez JaLe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki sumas za jakieś wskazówki. Może mi kolega coś podrzuci bo uczy się min. o siłach tnących czy monetach zginających itp. (chociaż będzie miał wykształcenie mechanika samochodowego :wassat: ).

Sam się zastanawiam ale koszt ok. 1 m2 sklejki 12-18 mm to jakieś 70zł (nie wodoodpornej) ale trzeba przyznać że jest najlepsza i jeszcze nie kosztuje fortuny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam się zastanawiam ale koszt ok. 1 m2 sklejki 12-18 mm to jakieś 70zł (nie wodoodpornej) ale trzeba przyznać że jest najlepsza i jeszcze nie kosztuje fortuny.

 

Wow! Gdzie tak kroją? Za płytę WD liściastej 1,25x2,5m gr. 12mm płacę 140zł, za 15mm 175zł. I jak juz to brać WD. Kawałek leżał od jesieni na parapecie i tylko się odbarwił.

 

P.S. A tak w ogóle to ciekawy pomysł. Może wprowadzę do oferty upgrade podstawy do Synt na fornirowane drewno z ażurami ;)

Edytowane przez Pablito
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wow! Gdzie tak kroją? Za płytę WD liściastej 1,25x2,5m gr. 12mm płacę 140zł, za 15mm 175zł. I jak juz to brać WD. Kawałek leżał od jesieni na parapecie i tylko się odbarwił.

 

P.S. A tak w ogóle to ciekawy pomysł. Może wprowadzę do oferty upgrade podstawy do Synt na fornirowane drewno z ażurami ;)

 

No to chłopie przepłacasz. Tutaj można taniej - np suchotrwała (bo o takiej rozmawiamy): http://www.sklejki.pl/sklejka/12-mm,1250x2500,sklejka-suchotrwala,surowa/

 

Obrabiają też na CNC i przywożą pod dom - wystarczy wysłac im np. rysunek wykonany w Cad'zie :)

 

 

Jak Ktoś w miarę wiernie odwzoruje kształty, ew podeśle mi np formę odrysowaną na papierze to w wolnej chwili narysuje jakiegoś dwx i zamieszcze na forum. Będzie na przyszłość dla wszystkich chętnych :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jarek, znam ten serwis i często używam przy rozkrojach ich systemu z wydrukiem. Ceny dokładnie takie same jak u mnie w mieście, przy tej samej klasie i grubości.

 

Używam tylko WD - wodoodporna. Nigdy suchotrwałej.

Edytowane przez Pablito
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.