Skocz do zawartości

Madera (długi post)


zbig_wawa

Rekomendowane odpowiedzi

chciałbym się podzielić swoimi wrażeniami z obserwacji astro jakie poczyniłem właśnie na Maderze. Nie jestem bynajmniej amatorem astronomii wyjazdowej, po prostu żona co roku zarządza urlop gdzieś na południu więc wybór: brać sprzęt czy nie brać jest dosyć oczywisty ...

W tym roku zabrałem 80/600 i statyw paralaktyczny Soligora bo tylko takim dysponuję poza zwykłym fotograficznym do lornetki. Parę kilo metalu głowicy montażu od razu wzbudziło podejrzenia na lotnisku w Berlinie - cofnięto mnie na dodatkową kontrolę bagażu, dobrze że miałem ze sobą zdjęcie teleskopu ze statywem bo przyspieszyło to "Nachkontrolle" i nie musiałem wszystkiego wyjmować, skończyło się na rentgenie. Generalnie nieprzyjemne doswiadczenie nawet pomimo tego że urocze panny z check-in'u zagadywały mnie ciekawie o tranzyt Wenus (musiałem się potem gęsto żonie tłumaczyć).

Z powrotem przyczepiłem zdjęcie do bagażu i nikt głowy mi już nie zawracał.

Sama tuba umieszczona po przekątnej w największej dopuszczalnej do kabiny samolotu walizce, razem 6.5 kg, poza limitem wagi ale nikt nie zaczepia - uff.

 

1. Funchal - stolica wyspy, w sumie niedużo ludzi ale świateł tyle chyba co w Las Vegas, pomimo tego z dachu hotelowego poczyniłem sporo obserwacji. Strzelec wysoko, widać wyraźnie też całego Skorpiona i gwiazdozbiory pod nimi : częściowo Ara, Telescopum, Lupus w całości. Widziałem wszystkie gromady kuliste w tym rejonie jakie były w atlasie Skyatlas 2000. Laguna po prostu mnie urzekła, M4, M7, M22 też piękne. Seeing generalnie jest tam fatalny. Jowisz pomimo że jeszcze wysoko, tańczył jak nad beczką płonącej smoły, to pewnie dlatego że to południowe wybrzeże, wiatry wieją raczej z północy a w środku wysokie góry. Gdzieś czytałem na internecie że w latach 80 ktoś zrobił na poważnie badania seeingu na Maderze i wyszło ponoć pomiędzy Gran Canarią a Manua Kea, pewnie mierzyli w górach i nad ranem.