Skocz do zawartości

Skomponowanie i zakup zestawu do astrofotografii


mariuszd

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

 

Od jakiegoś czasu przymierzam się do zakupu do astrofotografii no i nadszedł czas na skonkretyzowanie sprzętu i jego zakup. W związku z tym by nie popełnić błędu mam trochę pytań do osób lepiej zapoznanych z tematem astrofotografii.

Wcześniejsze doświadczenie - trochę prac związanych z przetwarzaniem obrazów astronomicznych (pomijając element składania serii zdjęć w jeden ostateczny obraz), fotografowałem również ciemne niebo ze statywu przy użyciu Canona 600D i obiektywu EF 70-300 mm f/4-5.6 IS USM.

Przewidziany budżet - na niektórych elementach zestawu nie warto oszczędzać i są one nażucone niejako odgórnie, więc kwoty podałem poniżej tam gdzie jestem nimi ograniczony po uwzględeniu pozostałych kosztów.

Miejsce obserwacji - na początek granice miasta, docelowo dalsze wypady poza miasto - ograniczeń w mobilności nie ma.

Sprzęt z przeznaczeniem fotografowania obiektów głębokiego nieba.

 

1. Montaż - planowane minimum HEQ5.

2. Kamera do guidingu - Przeznaczona kwota 2500 zł (bez możliwości zmiany). Względem mnie najlepiej w zadanej kwocie prezentuje się monochromatyczny Atik Titan. I pojawiają się tu pierwsze pytania:

a ) Czy prawdziwa jest, znaleziona przeze mnie informacja, że nie istnieje możliwość określenia konkretnej, docelowej temperatury przy chłodzeniu przy tej kamerze?

b ) Czy istnieje możliwość odczytania aktualnej temperatury matrycy CCD kamery Titan?

c ) Czy w przyjętych środkach znajdzie się kamera godniejsza polecenia)?

2. Kamera główna - na starcie przygody z astrofotografią będzie używany niemodyfikowany Canon 600D.

3. Tuba optyczna do guidingu - wybór padł na powszechnie używany do guidingu Sky-Watcher Synta R-80/400 OTA (BK804/SK804 OTA):

a ) Jaka jest różnica wynikająca z oznaczeń BK804/SK804?

b ) Czy wymagany jest jakiś dodatkowy element do zamontowania do tego kamery Atik Titan?

4. Tuba optyczna główna - Przeznaczona kwota około 2000 zł (z możliwym rozszerzeniem w granicach rozsądku). I tu zaczynają się schody. Wybór tego elementu w jakiś sposób uzależnia zmiany wcześniej wymienionych elementów więc pytania mają charakter bardziej ogólny. Jakiś czas temu miałem sprecyzowany wybór odnośnie typu tuby - Newton. Na chwilę obecną wybór jest pomiędzy Newtonem a refraktorem apochromatycznym. Odnośnie tub mam takie pytania:

a ) Tuby typu Newton charakteryzują się zniekształceniami w postaci komy, aby je zminimalizować należałoby zakupić korektor komy, sensowny wydaje się zestaw Sky-Watcher BKP 150/750 OTAW Dual Speed + jakiś korektor komy (jaki jest godny polecenia), jakie wymagane będą dodatkowe elementy?

b ) Jak wygląda sytuacja w przypadku refraktora apochromatycznego, czy wymagane są dodatkowe elementy? jaki refraktor apochromatyczny byłby godny polecenia?

c ) Ewentualnie może dobrym rozwiązaniem byłoby wstrzymanie się od zakupu tej tuby i na początku użycie posiadanego obiektywu?

 

Czy taki zestaw (w punktach sprecyzowanych) jest dobrze skomponowany, czy należałoby dokonać jakichś radykalnych zmian?

Tyle pytań na początek, tych ważniejszych na które odpowiedzi pozwolą sprecyzować kolejne pytania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sprawie kamery do guidingu nie musisz od razu wchodzić w Titana. Lepiej kupić używaną Orion SSAG, ewentualnie QHY5. Dasz ok. 700 zł a też bez problemu można guidować. Z zaoszczędzonej kasy można by zmodyfikować 600D lub kupić jakąś używaną 450D/40D modyfikowaną. Tutaj różnica w jakości zdjęć będzie o wiele większa.

Co do teleskopów. Tuba do guidingu jak najbardziej może być, co do głównej to nie pchałbym się na początku w takiego Newtona, bo będziesz miał sporo problemów. Szukałbym raczej 80ED lub TS APO 65Q.

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2)Również sugeruję zakup QHY5 lub SSAG, bo do SW80/400 Titan nic Ci nie da. Chłodzenie Titana staje się istotne dopiero we współpracy z OAGiem, a i tak da się bez tego poradzić. To prawda, że nw Titanie nie regulujesz temperatury, tylko jedzie na maxa, ale w guidingu to nieistotne.

3)Tuba jak najbardziej dobra

a) teraz się dowiedziałem, że są różne oznaczenia :) Wg mnie to jest to samo.

b)aby wyostrzyć jakąkolwiek kamerę, będziesz potrzebować tego: http://www.astrokrak.pl/fotograficzne/1368-zlaczka-do-korektora-komy.html Do SSAG i QHY5 nie potrzeba już niczego więcej. Do Titana chyba trzeba nosek T2, ale tego już nie jestem pewien. Dodatkowo będziesz musiał jeszcze jakoś zamontować SW80/400 na główną tubę, ale to już zależy jaką tubę wybierzesz.

4)Jeśli wybierzesz Newtona SW, to bierz z zamkniętymi oczami korektor MPCC MarktIII, sprawdzony i używany przez praktycznie wszystkich z newtonami SW. Sprecyzuj, czy bardziej interesują Cię galaktyki, czy mgławice. Newton 6" bardziej nada się do galaktyk (większa ogniskowa), ale będzie trudniejszy w "opanowaniu". APO będzie lepsze do większych obiektów takich jak duże mgławice emisyjne i równocześnie mniej kłopotliwy w obsłudze. Do APO w większości przypadków potrzebne są flattenery, które korygują krzywiznę pola. Niestety ciężko jest nieraz dobrać odpowiedni model do swojego APO, bo nie do wszystkich są dedykowane modele. Do TSAPOQ65 akurat nie jest on potrzebny.

 

Myślę, że zaoszczędzone pieniądze na Titanie na rzecz QHY5 lub SSAG możesz przeznaczyć na zakup EQ6 zamiast HEQ5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tańszych polecam Meade DSI I mono lub DSI II mono. Kolor też daje rade (na pocztku miałem DSI I color, a teraz DSI II mono i wielkiej różnicy nie widzę w jakości guidowania, choć teoretycznie powinno byc lepiej). Obie są 16 bitowe i pasywnie chłodzone sporym radiatorem. Darka odejmue, ale jak zapomnę to też nie ma wielkiego szumu. Bezproblemowo działają w Maximie i PHD (natywna obsługa, nic się nigdy nie zawiesza). Nie nadają się do MetaGuide, ale nie sądzę, abyś na początek chciał za pomocą MetaGuide guidować. DSI nie mają portu ST4 więc trzeba guidować przez podłączenie montażu poprzez sterownik ASCOM do komputera. Jeden kabel więcej, ale i tak nie wyobrażam sobie nie podłączyć montazu (goto z komputera, zapis do fits pozycji, wygodny plate solving, DARV itd). Inne propozycje to Lodestar Autoguider Starlight Express, QHY5L II lub ASI 120 (Dwie ostatnie nadają się też do planet).

Edytowane przez amber
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za powyższe odpowiedzi.

Na wstępie sprecyzuje jak to wygląda dokładnie finansowo: posiadam poniekąd dwa źródła sfinansowania zakupu prywatne (5000 zł z niewielką możliwością nieznacznego zwiększenia) i inne źródło (2500 zł przeznaczone na kamerę do guidingu, których nie jestem w stanie zmodyfikować). No i niestety jest tak, że jeśli zaoszczędzeń pieniądze na kamerze do guidingu to i tak nie jestem ich w stanie wykorzystać w innym celu - przepadają. A zakup kamery będzie musiał być na fakturę.

3)Tuba jak najbardziej dobra
a) teraz się dowiedziałem, że są różne oznaczenia :) Wg mnie to jest to samo.

Chyba znalazłem rozwiązanie - w jednym ze sklepów oznaczenie SK804 dotyczy samej tuby, natomiast BK804 całego zestawu z trójnogiem i montażem AZ3. I jak narazie tej wersji będę się trzymał ;)

4)Jeśli wybierzesz Newtona SW, to bierz z zamkniętymi oczami korektor MPCC MarktIII, sprawdzony i używany przez praktycznie wszystkich z newtonami SW. Sprecyzuj, czy bardziej interesują Cię galaktyki, czy mgławice. Newton 6" bardziej nada się do galaktyk (większa ogniskowa), ale będzie trudniejszy w "opanowaniu". APO będzie lepsze do większych obiektów takich jak duże mgławice emisyjne i równocześnie mniej kłopotliwy w obsłudze. Do APO w większości przypadków potrzebne są flattenery, które korygują krzywiznę pola. Niestety ciężko jest nieraz dobrać odpowiedni model do swojego APO, bo nie do wszystkich są dedykowane modele. Do TSAPOQ65 akurat nie jest on potrzebny.


Czy rzeczywiście w przypadku Newtonów ugięcia są aż tak problematyczne, czym to się objawia na rejestrowanych fotografiach?
W przypadku APO od czego zależy konieczność stosowania flattenera pola, i jak się będzie objawiał problem krzywizny pola - chodzi tu o aberrację sferyczną?
No właśnie ogniskowa nażuca rodzaj fotografowanych obiektów. Dlatego zastanawiam się czy nie spróbować na początek fotografii na montażu z posiadanym obiektywem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli kwotę na kamerkę guidera masz sztywną, to bierz raczej Atik Titan, no chyba że ktoś zna jeszcze lepszą. Choć z drugiej strony też nienajgorszym wyborem jest ASI120MM, która to jest równocześnie bardzo szybką kamerą planetarną, ale nie ma chłodzenia.

 

Czy rzeczywiście w przypadku Newtonów ugięcia są aż tak problematyczne, czym to się objawia na rejestrowanych fotografiach?

W przypadku APO od czego zależy konieczność stosowania flattenera pola, i jak się będzie objawiał problem krzywizny pola - chodzi tu o aberrację sferyczną?
No właśnie ogniskowa nażuca rodzaj fotografowanych obiektów. Dlatego zastanawiam się czy nie spróbować na początek fotografii na montażu z posiadanym obiektywem.

Z mojego doświadczenia największym problemem wynikającym z ugięć newtona jest problem z guidingiem. Przy SW80/400 obraz w newtonie cały czas dryfował w stosunku do sztywno śledzonego obrazu guidera. To ograniczało czas naświetlania do około 8 minut. Z tego powodu przesiadłem się na OAGa i problem przestał występować. Jeśli chodzi o jakość zdjęć, to myślę, że to raczej ma niewielki wpływ. Osobiście największy problem mam ze sztywnością wyciągu, który to dźwiga ok 2 kg na sporym ramieniu, ale z aparatem ten problem Cię nie dotyczy. Z newtonami wiąże się ważniejszy problem, a mianowicie kolimacja. Prawidłowe skolimowanie newtona do astrofoto wymaga dużo pracy i wiedzy. Problemem jest też utrata kolimacji wraz z czasem użytkowania teleskopu i trzeba ją poprawiać.

Osobiście nie sądzę, żeby te problemy były na tyle istotne, żeby rezygnować z newtona. Na pewno z APO będziesz mieć mniej problemów na starcie, ale tez nieraz trafiają się źle skolimowane APO i trzeba odsyłać na gwarancji (bo refraktory też się kolimuje, ale ta operacja jest raczej jednorazowa i dużo trudniejsza, więc robią ją w fabryce).

 

Lepsze APO są skorygowane również w kwestii krzywizny pola, dlatego nie wymagają flattenera. Często są to kwadruplety, czyli takie 4 soczewkowe, tak jak TSAPOQ65. Zwykłe apo 3 soczewkowe ma krzywiznę, którą trzeba korygować. Tak - krzywizna pola objawia się aberracją sferyczną. Wygląda to na zdjęciu tak, że im dalej od środka, tym ostrość obrazu spada, w rogach jest już całkiem nieostro. Wygląda to inaczej od komy, ale psuje zdjęcia w podobnym stopniu.

 

Wykorzystanie obiektywu na początek uważam za dobry pomysł :) Zdobędziesz doświadczenie w obsłudze montażu, guidera itp oraz obróbce materiału i już sam będziesz w stanie zdecydować, jaki teleskop będzie dla Ciebie lepszy. Tylko, że przydałby się do tego jakiś dobry obiektyw, choć nawet kitowcem można już próbować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na decyzję odnośnie wyboru tub mam jeszcze trochę czasu to będę się dalej dokształcał i w momencie pojawienia bardziej złożonych problemów będę pytał.

 

Jeszcze jedno, dla ogólnego obeznania z tematem połączenia w całość, czy na zaproponowanym Newtonie jak i na tubie Takahashi APO65Q można zamontować tubę SK804 bezpośrednio - do obejm, bez większych szkód dla zniekształceń optycznych? Czy należałoby pójść w stronę jakichś rozwiązań typu tuba koło tuby?

 

Mam dalej pytania odnośnie Atik Titana:

- czy można odczytać temperaturę matrycy (mimo braku kontroli nad chłodzeniem)?

- czy ktoś miał do czynienia z obsługą tej kamery pod Linuksem i mógłby coś na ten temat powiedzieć?

Edytowane przez mariuszd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tubkę 80/400 możesz bez problemu zamocować na głównej tubie. Potrzebujesz jedynie dodatkowej szyny dovetail, którą przykręcisz do 2 gwintów statywowych na szczycie obejm głównych tub (tak to się robi dla newtona, dla APO jakiś właściciel musi potwierdzić, czy tam są gwinty statywowe).

Odnośnie linuxa nie wiem, co z tą kamerą, ale jeśli chciałbyś sterować całością z linuxa, to muszę cię niestety ostrzec, że to może być dość trudne :( Niestety brakuje softu astronomicznego na linuxa i ciężko jest coś porządnego z tego wyczarować. Osobiście nie mam z tym za bardzo doświadczenia, ale mój kolega, który jest wielkim fanem linuxa w końcu sam stwierdził, że to nie ma za bardzo sensu i przeszedł na windowsa do sterowania teleskopem. Brakuje tam takich wspaniałych narzędzi, jak np Maxim DL, oraz platformy ASCOM. Co prawda jest INDI, ale sterowniki są tylko do nielicznych urządzeń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainteresuj się jeszcze tą kamerka:

 

https://deltaoptical.pl/blizej_nieba/kamera-ccd-brightstar-lyuba-l429-m,d2108.html

http://deltasky.pl/?p=237

http://brightstar.pt/index.php/ccd-cameras.html

 

Jest bardzo czuła, ma regukację temperatury. Posiada większą matrycę 1/2" od Atik Titan 1/3" i jest trochę tańsza. Można ją wykorzystywać jako główną kamerkę do mniej rozlegych obiektów jak galaktyki czy mgławice planetarne. Nie nadaje się do planet (odczyt z przeplotem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na start praca będzie spod Windowsa. Pytanie o Linuksa wynika z faktu, iż w planach jest projekt systemu wbudowanego (ARM + FPGA) sterującego takim zestawem, służącym do rejestrowania zdjęć, W takim przypadku potrzebna by była w miarę prosta kontrola kamery w celu zbierania zdjęć służących do prowadzenia teleskopu. O INDI słyszałem w trakcie poszukiwań informacji na ten temat, ale nie miałem jeszcze okazji się wczytać w to dokładnie. No i zawsze pozostaje zawsze ta niedogodność braku możliwości przetestowania takiego rozwiązania bez sprzętu.

 

BrightStar Lyuba L429-M jest bardzo ciekawą alternatywą wobec Atik Titana. Od razu w jednym miejscu były wszystkie ważne informacje. Trochę mnie martwi ten przeplot. W przypadku guidingu i dłuższego czasu naświetlania nie będzie problemu. Do swoich prac będę potrzebował zdjęć gwiazd przy krótkim czasach naświetlania, gdy są one zdeformowane, pytanie czy ten przeplot w tym miejscu nie sprawi problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.