Skocz do zawartości

Modyfikacje głowicy montażu ALT-AZ


Maciek7373

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Od pewnego już czasu ,,prześladował" mnie problemem z nadmiernym luzem w głowicy, fotka poniżej

e902750a104570e3de811aa7ac8807cc.jpg

Oraz fotka po dodaniu rurki podwyższającej, dokręconej od spodu.

5a81d1d885fb4314ec021618d0862069.jpg

Luz nen wynikał w głównej mierze z samowykręcającej się nakrętki

6871da3fe5eeebc2b45dcef9bf23af9d.jpg

,oraz z dość ciężkiej lornetki która ją obciążała. Samą nakrętke można łatwo zabezpieczyć przed wykręcaniem się. Problem w tym że, luz cały czas mniejszy lub większy występuje.

Zacząłem się obawiać że w końcu źle się to skończy.

Tak więc zmobilizowało mnie to do działań, tylko jak temu zaradzić?

Rozebrałem więc głowicę,

362844ca8175282af59f88ede6b8d69e.jpg

dobrze wymyłem, później długo zastanawiałem się co dalej z tym fantem zrobić. I tak przez kilka dni i nocy rozmyślałem jak to ogarnąć.

W końcu wpadłem na pomysł, więc go naszkicowałem.

dbb8838b321f2384062a6add1b6e7273.jpg

Objaśnienie

W orginalne- ciężar przenoszony jest przez górną cześć koła zębatego, które tworzy łożysko ślizgowe (w przypadku odblokowanej głowicy, kiedy możemy luźno obracać w poziomie). Na fotce A

d55b21b424ab27d181604241d691576b.jpg

Tam też znajduje się zacisk blokujący koło zębate które jest stale zazębione ze śrubą ślimakową, która jest umieszczona w dolnej obudowie głowicy. W przypadku zablokowanej głowicy kiedy to możemy kręcić śrubą mikroruchów dolna część stanowi łożysko na fotce B

(Ku ścisłości, dla łatwiejszego tłumaczenia, przedstawiłem to do góry nogami).

Po niedużych przeróbkach, postanowiłem do tego celu zastosować łożysko dwurzędowe. Trochę zagłębiłem się w temat łożysk, i ostatecznie znalazłem "kandydata" 4203.

Z powodu braku tego kupiłem 3203 (szersze). W obudowie musiałem delikatnie podtoczyć na średnice 40mm miejsce które wydaje się być jakby do tego zrobione.

387c8cc8e2b787f1ab1eab5ada81e538.jpg

Tu już z łożyskiem

9989e8634bdc7c3b6a4c2e156a66e064.jpg

Dorobiłem również tulejkę która zastąpiła szpilkę stanowiącą oś.

b6ddde43ea95807d7135907f3ed38186.jpg

f2780a2867b8901a5b289489cd5b4117.jpg

Do łożyska również dorobiłem tulejkę którą widać na fotce.

Całość skręciłem śrubą, pozostał tylko temat z wystającym łożyskiem. Tu jako że wykożystałem rurkę którą wcześniej już miałem, dorobiłem nowe jej mocowanie z podtoczeniem na łożysko.

0fc3083f8df7144858fb583cbc33976d.jpg

Całość zmontowana

a54473ea6973cf0aad8953fd91fb6539.jpg

Teraz przedstawię moje uwagi:

bardzo lekko i płynnie obracająca się głowica wraz z ciężką lornetą, czeba pamiętać o lekkim przykręceniu śruby blokady. Łatwo można nawet przypadkowo za mocno pchnąć w obrót, co grozi przewróceniem się całości.

Luzów żadnych, bynajmniej niewyczuwalne.

Wagi całości przybyło, ile nie wiem?

Łożysko plus inne metalowe części, myślę że około 0,5 do 1kg trudno powiedzieć.

Teraz będę myślał coś drugiej głowicy tej pionowej. Na razie jednak dam sobie z tym trochę czasu.

Może ktoś ma inne pomysły? Chętnie bym się zapoznał.

Jeśli ktoś ma pytania to proszę pisać, postaram się odpowiedzieć.

Mam kilka elementów które mi pozostały z wcześniej, gdyby ktoś chciał oddam za free.

5e706d7891741dc4b7d81c99acd79194.jpg

Dolne oraz górne kółka pasujące do tego montażu, nagwintowane z nierdzewki, trzeba by tylko kawałek rurki fi 34mm której drugiej nie mam (to dla kogoś kto chciałby wydłużyć swój montaż, podobnie jak ja). Oddam też śrubę z nierdzewki

c36b9c32f33d2a5747ac3f01b14b7739.jpg

Sam również taką mam przy głowicy

fffc357920227928125dda6e75ffa467.jpg

Możliwy odbiór osobisty okolice Głuchołaz ewentualnie Nysy

Pozdrawiam

 

 

 

 

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez Maciek7373
  • Lubię 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Tym razem pora przyszła na głowicę górną. Luz wydawał mi się nie do przyjęcia, co doskonale widać na fotce poniżej:

2db4113f4ef2f32f01ffb6d402b6658c.jpg

Tak więc postanowiłem coś z tym zrobić.

Tu sprawa okazała się być trudniejsza. Miejsca mniej, łożysko wystaje za dużo, musiałem więc wyfrezować otwór w ramieniu (fot. po niżej), co do samego wnętrza głowicy, to podobnie jak, w przypadku dolnej głowicy którą opisałem wcześniej; Tulejka zamiast szpilki z nakrętkami, przez którą przechodzi śruba. Na tulejce znajduje się podkładka dopasowana do łożyska całość skręcona jest w/w śrubą. W obudowie też musiałem rozwiercić otwór pod łożysko

ecc99f174937bc0b39ad9723f94b42e0.jpg

Teraz trzeba było zamaskować śrubę wraz z łożyskiem, na dodatek tak żeby całość była razem skręcona.

a7222125d73e7cb5bbb35a8b1cf75104.jpg

Tu kilka fotek, dla jasności

a1b407b23e43b67adf548e9102f16a45.jpg

ramię przed wyfrezowanym otworem

f014337388ff4cae188ae6f4d5366335.jpg

tu już złożone z wyfrezowanym otworem bez nakładki maskującej.

Śrubki również musiałem zastąpić dłuższymi z19mm do 32mm.

 

Teraz kiedy złożyłem już całość wygląda to tak

000eb1584189892f68d2a58583b35119.jpg

byłem dzisiaj wypróbować całość w terenie

00dfc48d69bb5df62abf843bee0dae12.jpg

Wnioski wyciągnięte z wcześniejszej przeróbki, po zrobieniu dolnej głowicy. Nabrałem więcej doświadczenia, więc sprawa była prostsza. Większa dokładność przy pasowaniu samego łożyska w obudowie (chodzi o zachowanie osiowości pomiędzy łożyskiem a otworem, w którym znajduje się zacisk blokujący koło zębate). Wcześniej nie przyłożyłem większej wagi do tego co odbiło się lekkim oporem w niektórych położeniach. Innym nidociągnieciem jest zbyt długa tulejka skutkiem tego jest szczelina widoczna w dolnej głowicy

a3e703f20966536d5fb4883767f5aa97.jpg

W górnej rzecz jasna !

Wszystko wykonałem z większą dokładnością zachowując pełną osiowość co wcale nie było zbyt łatwe, ale możliwe. Tulejkę też wykonałem właściwej długości.

Teraz już po próbach, obserwacjach nocnych nieba jak i terenowych, mogę powiedzieć: bardzo pewnie się czuję, wiem że lorneta nie spadnie niszcząc się przy tym. Wcześniej byłem niepewny. Do tego należy dodać, całość nabrała sztywności o której wcześniej mogłem jedynie pomarzyć, mimo nie dokręconej śruby dolnej głowicy (poziomej). Pionu lekko musi być dokręcona, trzeba o tym pamiętać dlatego że, praktycznie nie ma tam żadnych oporów wynikających z zastosowania łożyska, wcześniej też oczywiście trzeba było pamiętać, jednak teraz o wiele wyraźniej się to odczuwa.

Ogólnie uważam że, warto było przerabiać.

W razie pytań, będę starał się odpowiadać. Gdyby ktoś decydował się na podobne przeróbki- również pomogę.

Pozdrawiam

 

 

 

 

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez Maciek7373
  • Lubię 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Zrobione i wykonane jak w fabryce, mało, jesteś od niej lepszy!. To troche przykre, człowiek wydaje jednak czasem niemało kasy i zeby wszystko działało jak należy jeszcze trzeba dokładać do interesu aby wszystko było okey. Słowem szajs sprzedają. U mnie było podobnie, tylko że głowicę jaka była oryginalnie na AZ3 wogóle usunąłem i zastapiłem ją głowicą Benro S6. Dosłownie jakbym z malucha do mercedesa się przesiadł. Pozdrawiam!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, dzięki za uznanie. W pełni zgadzam się z Kolegą Hagen że, płacimy niemałe pieniądze za coś co sami musimy poprawiać. Gdyby fabrycznie głowice były wykonywane na łożyskach, tak jak ja to zrobiłem, koszt byłby niewiele większy nie wspominając o zaletach takiego rozwiązania. Ja wydałem naprawdę "śmieszne" pieniądze, około -20 zł. za dwa łożyska (najtańsze w pełni wystarczą). Kilka złotych za wałek nierdzewny z którego wykonałem kilka elementów, resztę zrobiłem sam. Myślę że gdybym nie mógł zrobić tego sam, koszt byłby niewiele większy. Nie wspominając o rysunku z wymiarami które trzeba było było zrobić samemu. Jak już wcześniej wspomniałem pomogę w wykonaniu "przerobieniu" wszystkim zainteresowanym w miarę możliwości.

Pozdrawiam

 

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam identyczny montaż , u mnie takich dużych luzów nie ma . W każdym razie jakoś mi to nie przeszkadza , Ale jak kupowałem od gościa refraktor , odbierałem go osobiście i testowałem na jego montażu, tam luzy były bardzo duże , miałem wrażenie że są śruby niedokręcone. U mnie jest za to luz na pokrętle od mikro-ruchów pionowych , a poziome ciężko chodzi ( ale ujdzie w tłoku). Refraktor ten co mam, waży jakieś 12 kg , i jest cały czas zamontowany na montażu , czyli ponad rok wisi na nim. Albo tobie się trafił jakiś niedorobiony , albo mnie "pierwyj sort" . Teraz to na pewno twój chodzi lepiej niż najlepszy fabryczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mam identyczny montaż , u mnie takich dużych luzów nie ma . W każdym razie jakoś mi to nie przeszkadza , Ale jak kupowałem od gościa refraktor , odbierałem go osobiście i testowałem na jego montażu, tam luzy były bardzo duże , miałem wrażenie że są śruby niedokręcone. U mnie jest za to luz na pokrętle od mikro-ruchów pionowych , a poziome ciężko chodzi ( ale ujdzie w tłoku). Refraktor ten co mam, waży jakieś 12 kg , i jest cały czas zamontowany na montażu , czyli ponad rok wisi na nim. Albo tobie się trafił jakiś niedorobiony , albo mnie "pierwyj sort" . Teraz to na pewno twój chodzi lepiej niż najlepszy fabryczny.

Ja wcześniej nie zaryzykowałbym obciążając ten montaż takim ciężarem 12 kg. Teraz myślę że około 20 kg by dał radę. Później sprawdzę z ciekawości, napiszę co i jak. Pozdrawiam

 

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

Kolega Kjacek zwrócił się do mnie z prośbą o pomoc w przeróbce swoich głowic. To zmusiło mnie do odświeżenia sobie w pamięci, budowy moich przeróbek. W ten właśnie sposób narodził się nowy pomysł na wykonanie niektórych elementów, co według mnie powinno zapewnić większą precyzję w działaniu. Chodzi o blokowanie głowicy. Aktualnie jestem w fazie testów, jeśli zamysł okaże się być trafionym. Napiszę więcej.

 

Kolega Berkut123 pisał:

"U mnie jest za to luz na pokrętle od mikro-ruchów pionowych , a poziome ciężko chodzi..."

 

Śruba mikroruchów jest ułożskowana w tulejkach mimośrodowych może warto by przekręcając nimi, ustawić prawidłowe luzy miedzyzębne. To zapobiegnie przedwczesnemu zużyciu się kół zębatych.

W tulejkach są małe otworki służące pewnie do ustawień.

d5958344ae3d5063c3d9538261ddc73d.jpg

U mnie nie było potrzeby ich regulować, więc nimi nie kręciłem.

 

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega Kjacek zwrócił się do mnie z prośbą o pomoc w przeróbce swoich głowic. To zmusiło mnie do odświeżenia sobie w pamięci, budowy moich przeróbek. W ten właśnie sposób narodził się nowy pomysł na wykonanie niektórych elementów, co według mnie powinno zapewnić większą precyzję w działaniu. Chodzi o blokowanie głowicy. Aktualnie jestem w fazie testów, jeśli zamysł okaże się być trafionym. Napiszę więcej.

 

Bardzo jestem ciekaw Maćku co Ci wyjdzie z Twoich testów :-). I bardzo dziękuję za pomoc :-) !

Ten montaż ma potencjał do ATMu.

Ja do tej pory,zgodnie z radami kolegi Kurp z sąsiedniego forum, zrobiłem podkładki z materiału teflono-podobnego i przesmarowałem montaż. Jest lepiej. Ale też chciałbym powiesić na nim więcej. I stabilniej.

 

Berkut123 musisz mieć wyjątkowo dobry ten montaż. Jaki masz refraktor (piszę z telefonu, może w pełnej wersji więcej widać)? Po wadze mogę przypuszczać, że 152/760 z układem Petzval'a.

Czy ramię montażu nie powoduje drgań skrętnych?

Edytowane przez kjacek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Tak to 152/760 z Petzvalem. Stara wersja z 4 calowym wyciągiem i kitową 2 calową kątówką , 2 calowymi ciężkim okularami. http://www.bresser-russia.ru/images/products/large/0/bresser-messier-4752761-dop3.jpg

Używam tego do obserwacji dziennych, powiększenia rzędu 30-40 razy , maksymalnie do 60x. Przy takich powiększeniach drgania montażu nie mają znaczenia.

Jak obserwowałem Saturna , Jowisza przy powiększeniach 85-95 x drgania są duże , trzeba czekać aż wygasną, ale da się obserwować . Większe powiększenia mnie nie kręcą to za bardzo nie używałem , ale drgania będą duże. W instrukcji do montażu piszą że ten refraktor to max co na tym montażu może wisieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, tym razem napiszę kilka słów odnośnie udoskonaleń: wcześniej zastosowałem tulejkę, na tulejce znajdowała się podkładka z podtoczeniem dla łożyska. Przez całość przechodziła śruba mocująca.

4174e3bfd1f2f5d6a9be2f8b56f5a4ca.jpg

Teraz tulejka wraz z podkladką jest jednym elementem

b87aebe248876193a48d456425b4c3f5.jpg

Pewnie czytelnik zastanawia się poco w ogóle to piszę? Zmiana wydaje się być kosmetyczna?

Jednak różnica jest zasadnicza, gdyby ktoś kiedyś decydował się na przeróbkę? To polecam właśnie takie rozwiązanie.

W moich testach to właśnie rozwiązanie okazało się być właściwe! Sam do końca nie byłem w pełni przekonany do zmian, już nienagannie chodzącego montażu (mowa o wcześniejszym rozwiązaniu).

Teraz już jednak wszystko działa płynnie bez najmniejszych zacięć.

Testy potwierdziły również to że: 20kg da się na tym montażu powiesić. Tyle że nie potrafię odpowiedzieć jak ze stabilnością przy dużych powiększeniach? ja posiadam tylko lornetki. Ostatecznie przy tak dużych obciążeniach szukałbym innej alternatywy. Test potwierdził tylko wytrzymałość, tego montażu na tak duże obciążenie. Moim zdaniem cała konstrukcja mogła by być solidniejsza, tyle że całość byłaby cięższa. To zaś ograniczyłoby mobilność.

Na razie to chyba tyle co mogę powiedzieć. W razie pytań postaram się odpowiadać.

 

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W innych miejscach czytałem, że problemem jest ramię wyciągu.

Powoduje drgania skrętne.

Ludzie radzili sobie wzmacniając to ramię albo drewnem (dwoma kawałkami), albo wstawkami aluminium, albo wymieniając całe ramię na jednolite i chyba grubsze.

Był opis chyba na astromaniaku.

Pewnie gdyby było ono podobne do tego z AZ4 byłoby bardziej stabilnie.

 

A jeśli chodzi o tłumienie, to ludzie pisali, że zwykła koszula położona na refraktor przyspiesza tłumienie drgań...

Edytowane przez kjacek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem Jacku że za niedługo będziesz miał swój montaż AZ5 o podobnym rozwiązaniu jak mój. Myślę że podzielisz się swoimi spostrzeżeniami na jego temat. Ja mogłem napisać tylko jak ten montaż radzi sobie z lornetką. Twoje uwagi mogą być bardzo cenne, wiedząc że masz odpowiedni sprzęt i doświadczenie w tej kwestii.

 

Wysłane z mojego SM-N9005 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.