Skocz do zawartości

Czy w dobrym kierunku podążam?


Kriss2022

Rekomendowane odpowiedzi

Moje wypociny ostatnie. 

Materiał z 3 nocy 

14h 39min

260x120-200sek, iso 400

Flaty 20

Darki 20

Biasy 50

 

Dithering co 4 klatkę 

Neq6 pro 

130pds 

Guiding 

Canon 760d 

Obróbka PS i Siril

To moje poczatki z taką ilością materialu. Nad czym muszę popracować? 

Napewno nad gwiazdami bo są za małe. No i jest poswiata lekka po lewej stronie. 

 

received_1261634711217555-01.thumb.jpeg.99cb47ff4724a00114e6f4030402e736.jpeg

 

Edytowane przez Kriss2022
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Złe flaty - szczególnie widać to na dole

2. Zła kolorystyka - brak kalibracji koloru

3. Złe tło - błędy w odszumianiu, walking noise.

4. Nieokreślone błędy w akwizycji, bo na ten obiekt 14 godzin powinno dać super efekt.

5. Błędne operowanie krzywymi niezależnie na kolorach - widać zniekształcenia charakterystyki tonalnej szczególnie dla niebieskiego.

Edytowane przez Gość na chwilę
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 minut temu, Gość na chwilę napisał(a):

1. Złe flaty - szczególnie widać to na dole

2. Zła kolorystyka - brak kalibracji koloru

3. Złe tło - błędy w odszumianiu, walking noise.

4. Nieokreślone błędy w akwizycji, bo na ten obiekt 14 godzin powinno dać super efekt.

5. Błędne operowanie krzywymi niezależnie na kolorach - widać zniekształcenia charakterystyki tonalnej szczególnie dla niebieskiego.

Ad 1 zgoda. 

Ad 2 robiłem kalibracje fotometryczna w siril ale tylko po zestackowaniu materiału. Potem już nie 

Ad 3-5 moja obróbka leży więc nie wypowiem się w tym temacie. Dziękuję za ocenę 

Edytowane przez Kriss2022
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, count.neverest napisał(a):

Jasne, ale 20 darków wnosi dużo szumu do stacka. Potrzebujesz znacznie większej ilości darków, żeby masterdark był gładki.

Dziękuję za wskazówkę. 

Jeśli zrobie że 100darkow powinno być lepiej? A może źle je robię? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 17.09.2023 o 17:03, Kriss2022 napisał(a):

260x120-200sek

 

6 minut temu, Kriss2022 napisał(a):

Jeśli zrobie że 100darkow powinno być lepiej? A może źle je robię?

 

A czy masz darki i dla czasu 120 s, i dla czasu 200 s? Bo one się będą różnić poziomem zaszumienia. Próbowałbym zrobić mniej-więcej taką samą proporcję darków 120 s i 200 s, co lightów.

 

EDIT - chociaż jeśli robiłeś dithering, a widzę, że robiłeś, to darkami bym się nie przejmował. Wrzuć ilghty, flaty i biasy w Deep Sky Stacker, i zobacz, co wyjdzie.

 

EDIT 2 - kurczę, zamiast doczytać całość to odpisuję na szybko ;) Dobra, już widzę, że bez darków wychodzą pionowe paski. Sposobem na to jest takie wydłużenie czasu ekspozycji i/lub zwiększenie ISO, żeby górka histogramu była przynajmniej 1/4 od lewej strony. Albo i dalej. Masz aparat z maleńkim pikselem, który łapie mało światła, więc to, co widzisz w tle Twojego zdjęcia, to jest głównie szum termiczny i szum odczytu. Pewnie na pojedycznych klatkach masz histogram ledwo-ledwo odklejony od lewej strony?

Edytowane przez Piotr K.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Piotr K. napisał(a):

A czy masz darki i dla czasu 120 s, i dla czasu 200 s? Bo one się będą różnić poziomem zaszumienia. Próbowałbym zrobić mniej-więcej taką samą proporcję darków 120 s i 200 s, co lightów.

 

właśnie potraktowałem darki jako średnie i zrobiłem wszystkie na 200sekund. 

 

1 godzinę temu, Piotr K. napisał(a):

Pewnie na pojedynczych klatkach masz histogram ledwo-ledwo odklejony od lewej strony?

to jest pojedyncza klatka 200sek i jej histogram 

 

4 godziny temu, count.neverest napisał(a):

Jasne, ale 20 darków wnosi dużo szumu do stacka. Potrzebujesz znacznie większej ilości darków, żeby masterdark był gładki.

czyli najlepiej tyle darków ile lightow? 

Zrzut ekranu (29).png

Edytowane przez Kriss2022
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Kriss2022 napisał(a):

właśnie potraktowałem darki jakoś średnie i zrobiłem wszystkie na 200sekund.

 

A ile masz klatek light 120 s, a ile 200 s? Jeśli tych o długości 200 s masz w miarę sporo (ponad 30), to zestackuj tylko je, i potraktuj je darkami 200 s. Zobaczysz np., czy paski (banding) są mniej widoczne niż na materiale, w którym połączyłeś lighty 120 s z lightami 200 s, i skalibrowałeś wszystko razem darkami 200 s.

 

Ogólnie zasada jest taka, że lighty palisz wszystkie tej samej długości, i jeśli już używasz darków, to też tej samej długości.

 

Dygresja:

Palenie dwóch sesji tego samego obiektu, na różnych czasach ekspozycji, też ma sens - ale wtedy, gdy np. chcesz mieć jeden stack na ramiona galaktyki (te klatki palisz dłuższe, i robisz do nich dłuższe darki), a drugi stack na bardzo jasne jądro galaktyki (te klatki palisz krótsze, i do nich robisz krótsze darki). Pierwszy materiał stackujesz osobno, z jego darkami, drugi materiał stackujesz też osobno, z jego darkami (pamiętając, żeby wszystkie klatki z obu materiałów zarejestrować na jedną wybraną klatkę - ale to jest inny temat), i dopiero potem, w obróbce, łączysz wszystko razem.

Koniec dygresji :)

 

Aha, i wiesz oczywiście, że darki MUSZĄ być mniej-więcej w tej samej temperaturze, co lighty? Nie chodzi o temperaturę otoczenia, tylko o temperaturę na matrycy. To jest kluczowa sprawa. +/- 2-3 stopnie C różnicy między lightami jeszcze ujdzie, ale większe różnice już mogą powodować, że nie wszystko się będzie dobrze kalibrowało.

 

Godzinę temu, Kriss2022 napisał(a):

to jest pojedyncza klatka 200sek i jej histogram

 

Jest jaśniej niż sądziłem :) Niemniej, fakt, że na zdjęciu bez darków wychodzą Ci paski (a nawet z darkami też są widoczne, poziome), jednoznacznie wskazuje na zbyt krótką ekspozycję i za niskie ISO. Jesteś z sygnałem zbyt blisko tych śmieci, które generuje matryca. Jak dojedziesz z histogramem między "245" a "Total pixels", to powinno być lepiej :)

 

Jeśli prowadzenie montażu pozwala na palenie klatek po 200 s, to pal takie, ale na ISO 800. Albo i dłuższe czasy (jeśli montaż pozwala), np. 300 s. Albo czas 200 s, ale na ISO 1600. Nie przejmuj się, jeśli zaczną Ci się przepalać gwiazdy - usuniesz je przy pomocy programiku Starnet++, a w ich miejsce wstawisz dopalone osobno, na krótkich ekspozycjach typu np. 30 s.

 

Jak będziesz miał wystarczająco jasne klatki, to nie będziesz się musiał przejmować robieniem darków, bo dithering Ci załatwi resztę.

 

Godzinę temu, Kriss2022 napisał(a):

czyli najlepiej tyle darków ile lightow? 

 

Nie. Jak masz np. 1 lighta, to robienie 1 darka nie ma żadnego sensu i tylko pogorszy sprawę ;) Dobra, teraz na poważnie:

 

Ogólnie rzecz biorąc, na zdjęciach mamy dwa rodzaje szumu. Szum losowy (z różnych źródeł, w tym także z temperatury na matrycy), oraz szum o stałym wzorze przestrzennym (nie wiem, czy jest jakieś fachowa polska nazwa, po angielsku to jest Fixed Pattern Noise). Szum losowy to takie "śnieżenie", "kasza", zjawisko podobne do śnieżenia na telewizorze ze źle ustawioną anteną. Na każdej kolejnej klatce jest inny, bo każdy piksel obrazu sobie szumi niezależnie od pozostałych, raz jest jaśniejszy, raz ciemniejszy itd. Szum o stałym wzorze przestrzennym natomiast to piksele, które z różnych powodów są wadliwe, i one są na zdjęciu zawsze w tym samym miejscu. Darki służą do usuwania właśnie tego drugiego rodzaju szumu, czyli szumu o stałym wzorze przestrzennym. Czyli np. hot pikseli. Oraz bandingu, jeśli masz to szczęście że jego wzorek jest stały na kolejnych klatkach (nie zawsze tak jest). A jedyne, co możesz poradzić na szum losowy, to zebrać tak dużo klatek, żeby po ich uśrednieniu ten szum się "wygładził", uśrednił. Jeśli masz za mało darków, to szum losowy w master darku nie będzie wystarczająco gładki, i jego "kasza" dołoży się do "kaszy", którą masz na lightach. 

 

Czyli - darków ma być tyle, żeby uśrednił się i wygładził ich szum losowy. Wtedy szum o stałym wzorze przestrzennym ładnie się odejmie, a wygładzony szum losowy nie spowoduje wzrostu szumu ma lightach. Może wystarczy 30 darków. Może będzie trzeba więcej - zależy jak bardzo szumi matryca. Ja zwykle robię 60 darków, no ale z chłodzoną kamerą to jest prosta sprawa. Z DSLR-ami nie robię darków w ogóle, ponieważ nie mają ampglow, więc od dawna stosuję dithering. A od ok. roku nauczyłem się, co to znaczy odpowiednio jasno naświetlona klatka light. I mam święty spokój :)

 

Edytowane przez Piotr K.
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Piotr K. napisał(a):

A ile masz klatek light 120 s, a ile 200 s? Jeśli tych o długości 200 s masz w miarę sporo

Klatek light każdego rodzaju mam po 90. 

 

8 godzin temu, Piotr K. napisał(a):

Aha, i wiesz oczywiście, że darki MUSZĄ być mniej-więcej w tej samej temperaturze, co lighty?

Tak wiem o tej zasadzie. 

 

8 godzin temu, Piotr K. napisał(a):

dithering

Ten dithering też stosowalem, co 4 klatka. I nawet to się spisalo

 

Moze spróbuję przysiąść do porządnego zrobienia klatek kalibracyjnych. Bo możliwe że tak tam tkwi problem. Duże grono chłopaków zwracało mi uwagę też że mam za jasny flat. Być może też źle zrobiony. 

 

Wroce do zrobienia klatek kalibracyjnych od początku. 

Edytowane przez Kriss2022
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 19.09.2023 o 17:57, Piotr K. napisał(a):

 

A ile masz klatek light 120 s, a ile 200 s? Jeśli tych o długości 200 s masz w miarę sporo (ponad 30), to zestackuj tylko je, i potraktuj je darkami 200 s. Zobaczysz np., czy paski (banding) są mniej widoczne niż na materiale, w którym połączyłeś lighty 120 s z lightami 200 s, i skalibrowałeś wszystko razem darkami 200 s.

 

Ogólnie zasada jest taka, że lighty palisz wszystkie tej samej długości, i jeśli już używasz darków, to też tej samej długości.

 

Dygresja:

Palenie dwóch sesji tego samego obiektu, na różnych czasach ekspozycji, też ma sens - ale wtedy, gdy np. chcesz mieć jeden stack na ramiona galaktyki (te klatki palisz dłuższe, i robisz do nich dłuższe darki), a drugi stack na bardzo jasne jądro galaktyki (te klatki palisz krótsze, i do nich robisz krótsze darki). Pierwszy materiał stackujesz osobno, z jego darkami, drugi materiał stackujesz też osobno, z jego darkami (pamiętając, żeby wszystkie klatki z obu materiałów zarejestrować na jedną wybraną klatkę - ale to jest inny temat), i dopiero potem, w obróbce, łączysz wszystko razem.

Koniec dygresji :)

 

Aha, i wiesz oczywiście, że darki MUSZĄ być mniej-więcej w tej samej temperaturze, co lighty? Nie chodzi o temperaturę otoczenia, tylko o temperaturę na matrycy. To jest kluczowa sprawa. +/- 2-3 stopnie C różnicy między lightami jeszcze ujdzie, ale większe różnice już mogą powodować, że nie wszystko się będzie dobrze kalibrowało.

 

 

Jest jaśniej niż sądziłem :) Niemniej, fakt, że na zdjęciu bez darków wychodzą Ci paski (a nawet z darkami też są widoczne, poziome), jednoznacznie wskazuje na zbyt krótką ekspozycję i za niskie ISO. Jesteś z sygnałem zbyt blisko tych śmieci, które generuje matryca. Jak dojedziesz z histogramem między "245" a "Total pixels", to powinno być lepiej :)

 

Jeśli prowadzenie montażu pozwala na palenie klatek po 200 s, to pal takie, ale na ISO 800. Albo i dłuższe czasy (jeśli montaż pozwala), np. 300 s. Albo czas 200 s, ale na ISO 1600. Nie przejmuj się, jeśli zaczną Ci się przepalać gwiazdy - usuniesz je przy pomocy programiku Starnet++, a w ich miejsce wstawisz dopalone osobno, na krótkich ekspozycjach typu np. 30 s.

 

Jak będziesz miał wystarczająco jasne klatki, to nie będziesz się musiał przejmować robieniem darków, bo dithering Ci załatwi resztę.

 

 

Nie. Jak masz np. 1 lighta, to robienie 1 darka nie ma żadnego sensu i tylko pogorszy sprawę ;) Dobra, teraz na poważnie:

 

Ogólnie rzecz biorąc, na zdjęciach mamy dwa rodzaje szumu. Szum losowy (z różnych źródeł, w tym także z temperatury na matrycy), oraz szum o stałym wzorze przestrzennym (nie wiem, czy jest jakieś fachowa polska nazwa, po angielsku to jest Fixed Pattern Noise). Szum losowy to takie "śnieżenie", "kasza", zjawisko podobne do śnieżenia na telewizorze ze źle ustawioną anteną. Na każdej kolejnej klatce jest inny, bo każdy piksel obrazu sobie szumi niezależnie od pozostałych, raz jest jaśniejszy, raz ciemniejszy itd. Szum o stałym wzorze przestrzennym natomiast to piksele, które z różnych powodów są wadliwe, i one są na zdjęciu zawsze w tym samym miejscu. Darki służą do usuwania właśnie tego drugiego rodzaju szumu, czyli szumu o stałym wzorze przestrzennym. Czyli np. hot pikseli. Oraz bandingu, jeśli masz to szczęście że jego wzorek jest stały na kolejnych klatkach (nie zawsze tak jest). A jedyne, co możesz poradzić na szum losowy, to zebrać tak dużo klatek, żeby po ich uśrednieniu ten szum się "wygładził", uśrednił. Jeśli masz za mało darków, to szum losowy w master darku nie będzie wystarczająco gładki, i jego "kasza" dołoży się do "kaszy", którą masz na lightach. 

 

Czyli - darków ma być tyle, żeby uśrednił się i wygładził ich szum losowy. Wtedy szum o stałym wzorze przestrzennym ładnie się odejmie, a wygładzony szum losowy nie spowoduje wzrostu szumu ma lightach. Może wystarczy 30 darków. Może będzie trzeba więcej - zależy jak bardzo szumi matryca. Ja zwykle robię 60 darków, no ale z chłodzoną kamerą to jest prosta sprawa. Z DSLR-ami nie robię darków w ogóle, ponieważ nie mają ampglow, więc od dawna stosuję dithering. A od ok. roku nauczyłem się, co to znaczy odpowiednio jasno naświetlona klatka light. I mam święty spokój :)

 

Kolego miałeś racje. do każdego rodzaju zdjęć trzeba inne darki. zrobiłem na szybko stack tylko z lightami 240sek i darki 240sek. oto efekt 

m31 240s.jpg

  • Lubię 2
  • Kocham 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.