-
Postów
5 148 -
Dołączył
-
Ostatnia wizyta
-
Wygrane w rankingu
12
Osiągnięcia Behlur_Olderys
6,4 tys.
Reputacja
2
Odpowiedzi społeczności
Aktualizacja statusu
Zobacz wszystkie aktualizacje Behlur_Olderys
-
OMG dlaczego reflektory samochodów świecą w paśmie Z >850nm? Chyba tylko mi na złość, bo innego powodu realnie nie ma.
- Pokaż poprzednie komentarze 1 więcej
-
W nowych może tak, ale generalnie są "zwykłe" żarówki halogenowe które świecą przede wszystkim w podczerwieni, albo wyładowcze lampy metalohalogenkowe (zwane ksenonowymi), które chyba mają emisję w podczerwieni stosunkowo niewielką, ale jednak niezerową (i za to emitują sporo ultrafioletu, choć powinien on być odfiltrowany przed opuszczeniem lampy).
Chociaż w sumie jest taki wynalazek jak HIR (halogen infrared reflecting) - generalnie są to zwykłe żarówki, ale wewnątrz bańki jest naniesiona warstwa odbijająca podczerwień, niby w taki sposób, że ta odbita podczerwień skupia się na żarniku i jeszcze bardziej go wtórnie rozgrzewa - więc przy takim samym zużyciu energii, świecą one jaśniej (w zakresie widzialnym). Ale nie jest to jakoś powszechnie stosowane.
A, no i jeszcze taka rzecz - przepisy w UE zabraniają instalacji źródeł światła nieprzewidzianych przez producenta samochodu, więc nie można legalnie zamontować ledów zamiast zwykłych żarówek w starszych samochodach, bo zwyczajnie producent tego nie przewidział. Ogólnie to ma to jakiś tam sens, bo chodzi o to, żeby oświetlenie samochodów spełniało jakieś tam normy, ale rzeczywistość (jak to się często zdarza) wyprzedziła prawodawstwo i ledy są już od dawna dużo lepszym rozwiązaniem od żarówek.
-
Philips zaczyna homogować retrofity LEDów dla niektórych modeli samochodów. Niestety na razie tylko w Niemczech:
Retrofity LED - legalizacja, homologacja, żarówki. Kiedy legalne retrofity LED (auto-swiat.pl)