Skocz do zawartości

"Pykanie" soligora - co jest?


Hans

Rekomendowane odpowiedzi

Mam maly problem. Druga noc obserwacyjna zepsul mi "sprawny inaczej" naped do EQ3-2 soligora.

 

Objawy:

 

- "pykanie" w trakcie pracy, zebatka silnika gubi co ktorys zab zebatki slimacznicy

- zla predkosc sledzenia - (w sumie nie dziwota, skoro slizga sie po zebatce...)

 

Proby naprawy:

 

- dokladne wywazenie tuby (ostatnio wachluje refraktorem synty i tuba newtona w trakcie obserwacji, czasami zapominam przesunac przeciwwage, teraz staram sie o tym pamietac, czasami udaje sie doprowadzic do "nie pykania napedu")

- zawsze naladowany na full Power Cube z Lidla - kiedys mialem taki objaw gdy atomowa elektrownia przenosna z lidla jechala na resztkach mocy)

- mocne przykrecenie silnika - ale to kiepski patent, raz ze silnik czasem trzeba rozsprzeglic aby znalezc jakis obiekt, dwa wczesniej byl dokrecany recznie i nie bylo problemow)

- zasilanie z gniazda - pomaga, "pykanie napedu" wystepuje wtedy tylko sporadycznie.

- znacznie dokladniejsze ustawianie Polarnej - bez zmian, wczesnie ustawialem "na odwal sie" czyli mniej wiecej na oko, byle blad byl mniejszy niz 0,5* i bylo fajnie. Teraz mecze sie z dokladnoscia 2-3 razy wieksza a obraz i tak zawsze gdzies odplywa.

 

Problem mam od jakis 3 sesji. Wczesniej tego nie bylo, na zebatkach nie widac sladow wyrobienia, naped (orginalny od tego soligora) samodzielnie pracuje w ciszy i bez problemow. Teoretycznie dedykowany jest do znacznie ciezszych tub MT800 itd.

 

Co jest grane? Mial ktos taki objaw?

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak, full inforation:

 

EQ3-2 soligora - rozkrecilem, nie widac sladow zuzycia i uszkodzen mechanizmow

naped w jednej osi do EQ3-2 - nie widac uszkodzen, pracuje, reaguje poprawnie na pilota

Power Cube Lidla - trzyma ok 2-3 godzin pod poborem, 6 miesiecy doswiadczenia, oficjalnie m.in. wystawia niezbedne 12V, ale nie mierzylem ile daje naprawde

Tuba 70cm, 4,5Kg, lub 110cm 3kg

Wszystko na TST2.

 

Nie wiem jakie jeszcze informacje byly by potrzebne do diagnozy.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najbardziej prawdopodobnym powodem jest złe - zbyt ciase skręcenie montażu na osi RA:

 

1. w płaszczyźnie pomiędzy lunetką biegunową - ślimacznicą

2. zbyt ciasne skręcenie ślimaka do ślimacznicy.

 

sprawdzić to można rozsprzęglając silnik, założyć gałeczkę i pokręcić ślimakiem w różnych położeniach montażu (najlepiej z założonym montażem i przeciwwagami).

 

druga opcja mniek prawdopodobna to pad stacji zasilającej lub silnika.

 

 

Pozdrawiam !

Edytowane przez kaluzny_m
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobilo sie zimnawo, luzy troche sie pokasowaly jak material zmniejszyl swoje rozmiary , smar tez zgestnial . Zobacz po wywazeniu jakie masz opory krecenia tuby luzem , czy nie wzrosly? Moze silniczek nie potrafi czasem uciagnac i gubi kroki ? Moze przekladnia slimakowa ciezej chodzi z powodu zimna i malej zmiany wymiarow ? :Beer:

cos gdzis bedziesz musial poluznic czy zmniejszyc tarcie . Chyba zeby to silniczek .

Edytowane przez zbig
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobilo sie zimnawo, luzy troche sie pokasowaly jak material zmniejszyl swoje rozmiary , smar tez zgestnial . Zobacz po wywazeniu jakie masz opory krecenia tuby luzem , czy nie wzrosly? Moze silniczek nie potrafi czasem uciagnac i gubi kroki ? Moze przekladnia slimakowa ciezej chodzi z powodu zimna i malej zmiany wymiarow ? :Beer:

cos gdzis bedziesz musial poluznic czy zmniejszyc tarcie . Chyba zeby to silniczek .

 

Na mikroruchach brak zmian oporu pracy, smar wewnatrz niezly (niestajacy do -20*)

 

Heniek miał coś podobnego ale potem sprzedał zestaw i do tej pory nie wiemy co to było :rolleyes: problem leży gdzieś w silniku.

 

Tos mnie pocieszyl :o

 

Dobra, rozkrece to jeszcze raz o dokladnie posprawdzam pod katem za duzych oporow/luzow. Za jasna cholere nie widac nic na zewnatrz, ani na przekladni, ani na slimacznicy... ATM come back, a juz myslalem, ze wiecej sie w babranie w zabatki i wytrawki nie bede. Ciekawe czy jak rozkrece silnik to bedzie po zlozeniu dzaialal lepiej, naped od EQ2 przezyl... jest nadzieja ;)

 

Pozdrawiam.

 

PS. Wszelkie inne sugestie mile widziane, piszcie czy mieliscie cos takiego i jak to zwalczyliscie, ew. jak wzieli byscie sie do naprawy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.