Skocz do zawartości

Cosmic ray'e i inne pociski na fotkach


Rekomendowane odpowiedzi

Tak - nie kupujcie czułych kamer, jeżeli obróbka graficzna to nie jest wasz chleb powszedni. Jestem zadziwiony, ile taka kamera wyłapuje. Problem, który totalnie nie istniał przy DSLR, czy Astroluminie nagle urasta do bardzo istotnego. W załączniku macie 1 klatkę, zaledwie 10 min. ekspozycja przy -40 stopniach C.

 

Publikuję to jako ciekawostkę i przestrogę dla potencjalnych klientów kamer o dużej sprawności.

 

Przy okazji zastanawiam się nad automatyczną metodologią zdejmowania tego typu "wad" z obrazu. Dla mnie to nie problem, bo jak wiecie, grafiką i retuszem zajmuję się od kilkunastu lat. Jestem w stanie sobie to w 15 min. z 20 klatek w photoshopie wyretuszować. Ale - przy ręcznej pracy istnieje ryzyko pomyłki, szczególnie, jak gwiazdki będą ostre (bo tu na razie jest kiła i mogiła). Można usunąć prawdziwą gwiazdę.

 

Chodzi mi po głowie inna opcja. Widziałem, że w Maximie jest opcja ditheringu pozycji montażu między kolejnymi klatkami. Można to zrobić za pomocą guidera, albo samego montażu. Następnie stackować innymi metodami niż zwykłe uśrednienie.

 

Swoją drogą, apropos stackowania znalazłem ciekawy link (polecam lekturze):

http://www.gralak.com/Sigma/

 

Generalnie, przy tej kamerze muszę całkowicie zmienić sposób i workflow obróbki zdjęć. Hot piksele to przysłowiowy pikuś - są przewidywalne. Natomiast tego typu artefakty to już zabawa.

 

Jeżeli metoda ditheringu nie pomoże, to zawsze mogę użyć photoshopa.

 

A jak u was wygląda kwestia cosmic ray? Może ja trafiłem na wyjątkowy dzień/noc? Ale w sumie nie, bo nawet jak robie darki za dnia w pokoju, to i tak jakaś energia bombarduję matrycę. A wyobraźcie sobie, co się stanie, jak zestackuje się 20 takich klatek? Syf, malaria...

b33_test.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach