Jump to content

Słowo się rzekło...


PTL
 Share

Recommended Posts

Paweł jest to najpiekniejsze zdjęcie na forum M42 jakie widziałem do tej pory!!! Jestem pod dużym wrażeniem, bo znam dość dobrze ten obiekt i obserwowałem długo jego strukturę. Twoja fotka mnie powaliła!!! :shock:

Krab też! W mojej Syncie w Jodłowie i w Piotrowym "kolosie" też prezentowała się pięknie, ale u ciebie ta strukturka.... ach...

Gratuluję i pozdrawiam!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Hmmm kolory nawet artystyczne ale ile mają wspólnego z rzeczywistością te cukierkowe barwy :?

Cały czas widzę jakiś problem z ostrością i prowadzeniem, co się dzieje Pawle że fotki wciąż są mało ostre :?: :?: :?:

Link to comment
Share on other sites

Guest Janusz_P.

Dla mnie w sumie też super, żeby Paweł nie zrozumiał opacznie że mi się nie podoba ale brakuje tego czegoś z wykończenia ostrości fotki zamykającego zdanie jak nawias lub kropka nad i :wink:

Link to comment
Share on other sites

Cukierkowe barwy sa wzgledne bo dopiero zaczynam na powaznie podchodzic do balansu bieli. O czym zreszta napisalem. Temat nasycenia i balansu barw jest wzgledny bo nie ma do czego odniesc - golym okiem i tak nigdy tych kolorow nie zobaczysz. A kazde ujecie przed dowolny instrument i na dowolnym nosniku wniesie swoje znieksztalcenia... Kalibracje pocwicze w wolnej chwili na gwiazdach typu G - zeby wychodzily biale, ale jasne gwiazdy i tak wychodza biale bo jak sie nasyca pixele pod filtrami to jest to interpretowane jako biel. Z nasyceniem rowniez trudno powiedziec kiedy jest OK.

 

Co do ostrosci - nie wiem, po pierwsze sa to wielokrotne ekspozycje skladane wiec moze nakladaja sie bledy indeksowania poszczegolnych klatek? A moze ustawienie ostrosci nie bylo optymalne? A moze procesy skladania LRGB? Jezeli popatrzysz na M33 to widac ze ramka luminacji jest ostrzejsza.

 

Proponuje jednak dla porownania pokaz swoje :D

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Witam

 

Pawle,

fotki są ładne i tak trzymaj.

Trzeba przyznać że z ostrość jest troszkę poruszona ale tylko trenng czyni mistrza!

Efekty są super i przy takich powiększeniach to na negatywie trudno się fota.

Jeszcze trochę fotek zrobisz i dojdziesz do perfekcji.

Kto nie fota to nie ma efektów i nawet najlepszym sprzętem nie będzie ich miał.

 

Januszu pokaz swoje foty! wszyscy czekają

nie pozwól im czekać

Link to comment
Share on other sites

...bo zrobię Ankietę o treści : pokaże czy nie!!! , a wiesz Janusz, że po psychologii tłumu nie jestem i może to być ankieta bezwartościowa!!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fotka bardzo fajna. Jezeli przyjmiesz obietywna krytyke to powiem swoje dwa slowa. Kolor jest faktycznie przesadzony - nie chodzi mi tu o jego wiernosc, ale nasycenie. Jest max Red - nawet poboczne gwiazdy zalaly sie czerwienia (moze za dluga ekspozycja w R? Wyglada na to, ze w zasadzie innych tonow tam nie ma i wyszedl monotone). Dlaczego tak sie stalo, nie wiem, poniewaz nie mam odpowiedniej wiedzy z tej dziedziny.

 

Na pewno mozna tez bylo lepiej wmontowac inna ekspozycje w srodek. Widze, ze w miejsce overexposure wstawiles inna fotke. W takim momencie powinienes doprowadzic jej wartosc tonalna do reszty. W tej chwili ma odmienna dynamike koloru.

 

Ta fotka swietnie sie prezentuje po wylaczeniu koloru. Oznacza to, ze szczegoly pieknie sie zarysowaly, natomiast jest jakis ewidentny problem z kolorem.

 

Zobacz - w ponizszej wersji zgasilem troche ta czerwien i juz IMO lepiej wyglada.

M42.jpg

Link to comment
Share on other sites

Juz widze problem z twoim zdjeciem.

Zobacz jak wygladaja kanaly! W twojej fotce nie ma w ogole informacji w kanalach G i B - poza gwiazdami i dolozona czescia centralna. Wiec albo to polecialo w trakcie skladania, albo nie sa doswietlone. Rozumiem, ze swieciles 4 ekspozycje RGBL, czy tylko jedna kompozytowa? Sprawdz co jest z tymi kanalami.

Link to comment
Share on other sites

Zrobilem pewien eksperyment z twoja fotka. Zamienilem ja na B/W. Wtedy widac wyraznie swietnie ksztalt mglawicy. Zlapales naprawde mase szczegolow na poziomie najlepszych fotek w internecie.

 

Po zmianie na B/W nalozylem na niego kolor z innej fotki (astropix). Wiec mamy efekt taki, ze caly rysunek, szczegol itp jest twoj, natomiast kolorystyka jest z innego zdjecia. Efekt powala. Dopiero teraz widac, ile ci sie udalo sfotografowac szczegolow. Jak dopracujesz kolorystyke, to nie bedzie juz sie mozna przyczepic do nieczego.

 

Gdyby teraz zrobic jakies competition w PL to chyba nie ma rownie bogatej fotki M42. No chyba, ze o czyms nie wiem. Oczywiscie twoja fotka leci na glowna strone!

 

To b/w po lewej jest twoim oryginalnym zdjeciem :shock:

M42-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dzieki Adam,

 

Bardzo ladnie Ci wyszlo.

 

Wiem co jest problemem - to kwestia przyjecia wlasciwych wag przy dekompozycji i kompozycji koloru. Kamerka MX7C ma nalozone filtry wiec regulujesz tylko calkowity czas ekspozycji. Robiac zdjecie kamerka BW masz mozliwosc regulacji wag przez dobranie czasu naswietlania RGB (np R = 1, G = 1,5, B = 3). To sie daje kompensowac w obrazach MX7C pod warunkiem ze sie to zrobi na etalie dekodowania koloru z RAW IMAGE, potem jest juz za pozno.

 

To byla pierwsza fotka obrabiana w nowej wersji Astroart i nie umialem jeszcze sie pobawic funkcjami dekompozycji i zlozenia koloru. Pamietaj ze ta fotka powstala w 2 dni od zainstalowania nowego softu!

 

Czesc centralna (oraz gwiazdy) jest po prostu nasycona na szaro wiec pojawil sie sygnal we wszystkich kanalach.

 

Mam nadzieje ze na przyszlosc bede sobie z tym lepiej radzil - kwestia praktyki. Astroart 30 ma znacznie wiecej funkcji niz 20 i po prostu musze chwile z nim powalczyc.

 

Z powodu dumy zawodowej nie chcialem korzystac z innych zrodel :-)))

 

Jezeli pozwolisz, chcialbym obrobiona przez Ciebie wersje wrzucic spowrotem na moje strony - mozesz mi podeslac wersje w pelnej rozdzielczosci?

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Adam też zrobiłem podobnie - zmieniłem fotę Pawła na B/W i jest czad :shock: :shock: :shock: , ale to nie ujmuje samej fotce, która jest moim zdaniem genialna! 8)

Link to comment
Share on other sites

To sie daje kompensowac w obrazach MX7C pod warunkiem ze sie to zrobi na etalie dekodowania koloru z RAW IMAGE, potem jest juz za pozno.

 

Wiesz co ci powiem, ja bym tego nie ruszal. Tzn nie poddawalbym to zadnej kompensacji w tych softach astro. Staralbym sie zachowac wszytskie dane tak jak schodza z chipa. Soft uzylbym tylko do zlozenia klatek do kupy. Sama kompensacje pomiedzy kanalami zrobilbym w photoshopie. Tam przynajmniej mam pelna kontrole i nic nie trace - tak jak to sie moze stac w sofcie astro. Oczywiscie to dotyczy osob, ktore dobrze znaja Adobe Photoshopa. Jezeli znasz to wiesz o czym mowie, jezeli nie - to moge ci latwo pokazac, jak zrobic to w PS bez tracenia informacji.

Link to comment
Share on other sites

Adam wrecz przeciwnie. Z kamery nie dostajesz sygnalow LRGB wiec nic w PS nie obrobisz.

 

Poza tym PS dziala w dynamice 3 x 8 bit a Astroart 3 x 32 bit stalo lub zmiennoprzecinkowo. Zapamietujac obrazek jako BMP, TIFF lub JPG na wejsciu tracisz 255/256 informacji o dynamice.

 

Synteza koloru musi odbyc sie na wejsciu do AA, zaraz po odjeciu DARKA i ewentualnym podzieleniu przez FLATA.

 

Nadal nie skonczylem tego artykulu na web o obrazowaniu CCD, jak to zrobie to pewne rzeczy beda jasniejsze.

 

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Z kamery schodzi 16 bitów ale:

a) jak chcesz zestackowac X ekspozycji to w poblizu nasycenia mialbys OVERFLOW wiec i tak musisz napierw dodac w 32 bit a potem podzielic przez X

B) jak podzielisz przez FLATA to pracujac w systemie staloprzcinkowym (INTEGER) wprowadzasz zwiekszone szumy - kwantyzacji

 

Dlatego AA30 pracuje na 32 bit a pewne funkcje na 64 bit, wszystko wewnetrznie na zmiennoprzecinkowych.

 

Pozdrawiam,

 

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Rozumiem, ze do softu schodzi z ccd plik raw z surowymi danymi o stanie kazdego pixela. Ale wydaje mi sie, ze z wartoscia 16 bit na kanal, nie 32..., ale moge czegos nie wiedziec :). Tak przy okazji - w PS mozesz obrabiac 16 bit/kanal. Te dodatkowe bity w porownaniu z 8 to zbawienie w CCD, bo pozwala uzyskac po wzmocnieniu duzo informacji w slabych wartosciach, no i przy stackowaniu tez swoje robi. Zgadzam sie, ze 8 bitow do takich zastosowan to bedzie za malo.

 

Ale mozesz np wypuscic taki plik to powiedzmy tiffa z jakims standardowym ustawieniem kolorow? I wtedy mozna dobrac proporcje miedzy kanalami - czyli tak jakbys kazdy naswietlal osobno - czyli pelna kontrola. Mowie juz po procesie stackowania.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our picks

    • Migracja Astropolis na nowy serwer - opinie
      Kilka dni temu mogliście przeczytać komunikat o wyłączeniu forum na dobę, co miało związek z migracją na nowy serwer. Tym razem nie przenosiłem Astropolis na większy i szybszy serwer - celem była redukcja dosyć wysokich kosztów (ok 17 tys rocznie za dedykowany serwer z administracją). Biorąc pod uwagę fakt, że płacę z własnej kieszeni, a forum jest organizacją w 100% non profit (nie przynosi żadnego dochodu), nie znalazłem w sobie uzasadnienia na dalsze akceptowanie tych kosztów.
        • Thanks
        • Like
      • 60 replies
    • Droga Mleczna w dwóch gigapikselach
      Zdjęcie jest mozaiką 110 kadrów, każdy po 4 minuty ekspozycji na ISO 400. Wykorzystałem dwa teleskopy Takahashi Epsilon 130D i dwa aparaty Nikon D810A zamocowane na montażu Losmandy G11 wynajętym na miejscu. Teleskopy były ustawione względem siebie pod lekkim kątem, aby umożliwić fotografowanie dwóch fragmentów mozaiki za jednym razem.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 48 replies
    • Przelot ISS z ogniskowej 2350 mm
      Cześć, po kilku podejściach w końcu udało mi się odpowiednio przygotować cały sprzęt i nadążyć za ISS bez stracenia jej ani razu z pola widzenia. Wykorzystałem do tego montaż Rainbow RST-135, który posiada sprzętową możliwość śledzenia satelitów.
      Celestron Edge 9,25" + ZWO ASI183MM. Czas ekspozycji 6 ms na klatkę, końcowy film składa się z grup 40 klatek stackowanych, wyostrzanych i powiększonych 250%.
      W przyszłości chciałbym wrócić do tematu z kamerką ASI174MM, która z barlowem 2x da mi podobną skalę, ale 5-6 razy większą liczbę klatek na sekundę.
      Poniżej film z przelotu, na dole najlepsza klatka.
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 73 replies
    • Big Bang remnant - Ursa Major Arc or UMa Arc
      Tytuł nieco przekorny bo nie chodzi tu oczywiście o Wielki Wybuch ale ... zacznijmy od początku.
       
      W roku 1997 Peter McCullough używając eksperymentalnej kamery nagrał w paśmie Ha długą na 2 stopnie prostą linie przecinajacą niebo.
       
      Peter McCullough na konferencji pokazał fotografię Robertowi Benjamin i obaj byli pod wrażeniem - padło nawet stwierdzenie: “In astronomy, you never see perfectly straight lines in the sky,”
        • Love
        • Thanks
        • Like
      • 17 replies
    • Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie - o nietypowych rozwiązaniach sprzętowych
      Sformułowanie, które można znaleźć w internetach jako jedno z "praw Murphy'ego" przyszło mi na myśl, gdy kolejny raz przeglądałem zdjęcia na telefonie z ostatniego zlotu, mając z tyłu głowy najgłośniejszy marsjański temat na forum. Do rzeczy - jakie macie (bardzo) nietypowe patenty na usprawnienie sprzętu astronomicznego bądź jakieś kreatywne improwizacje w razie awarii czy niezabrania jakiegoś elementu sprzętu  Obstawiam, że @HAMAL mógłby samodzielnie wypełnić treścią taki wątek.
        • Haha
        • Like
      • 43 replies
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.