Skocz do zawartości

Zestaw okularów - pytanie


oskar

Rekomendowane odpowiedzi

W walizeczce najlepiej miec dobre okulary, a jakiej firmy to sprawa marginalna. Jesli cala seria okularow z firmy X jest OK to czemu by nie miec takiego kompleciku?

Ale czasem moze byc tak ze kilka okularow z serii to przeciętniaki, wtedy nie ma sensu. Ale to chyba oczywiste... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam się zbyt dobrze na okularach ale one są projektowane do konkretnych zastosowań. Okular zaprojektowany do planet nie będzie tak dobry do np. gromad otwartych i odwrotnie.

Mirku to nie jest tak jak piszesz bo okulary projektowane są do obserwacji vizualnych, projekcji fotograficznych czy projekcji zwykłych np na ekran a te do obserwacji vizualnych mają lepszą lub gorszą korekcję w zależności od projektu, możliwości, checi i zasobów finansowych firmy a ich zastosowanie jest niestety kryterium wtórnym :?

Możemy je sobie tak podzielić wedle naszego uznania ale projektowane były pod kątem zupełnie innych kryteriow 8)

Zwykle okulary jednego typu nie najlepiej znoszą przeskalowanie projektu i nie są perfect przy wszystkich ogniskowych i chyba lepiej wybierać wśród wielu producentów perełki z ich serii do własnych kolekcji użytecznosci obserwacyjnej :lol::lol::lol:

Oczywiście inne okulary wybierzemy do jasnych Newtonów a inne do ciemnego refraktora F/10 czy jeszcze ciemniejszego Cassegraina F/18

 

ps. Paradoksalnie z wielkimi i ciemnymi jak noc refraktorami Licka czy Jerkesa rewelacyjnie wspołpracują Huygensy czy Ramsdeny wielkości wiaderka czy pralki Frania z ogniskowymi do poł metra i więcej, zresztą specjalnie dla nich zaprojektowane dając razem z lunetą typu F/20 czysto dyfrakcyjne obrazy i nawet Nagler im nie podskoczy bo gdyby zrobić jego okular o takiej ogniskowej miałby ponad metr średnicy, ważył kilka ton i pochłaniałby z 80 % światla w tych tonach szkła, nie wspominajac o chorych kosztach jego wytworzenia :shock:

Odnośnik do komentarza